eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
برج رادکان ، ۱۲ دیوار خشتی پهن و بلند دارد که برج را به ۱۲ بخش ۳۰ درجه ای تقسیم می کنند. یعنی هر دیواره ۳۰ درجه از زاویه افق را در بر می گیرد. این در حالی است که دیوارها دو به دو با هم موازی هستند و بر هر کدام از آنها، ۳۶۵ ترک نیم ستونی وجود دارد که برج را به ۳۶ ترک ۱۰ درجه ای تقسیم می کنند. زیباترین قسمت برج رادکان در بخش فوقانی آن واقع شده که دو ردیف قطار بندی و دو کتیبه کوفی و پهلوی که در میان تزئینات آجرکاری و گچ بری که نام سازنده و تاریخ ساخت بر روی آن نوشته شده‌ است را شامل می شود. بدنه این برج بسیار ساده و دارای آجرچینی معمولی و دارای تزئینات آجرکاری و گچ بری است. به منظور استحکام بیشتر ، حد فاصل بندهای آجرها با فشار انگشت دست به داخل فشرده شده که قابل توجه می باشد. در فواصل معین ، سوراخ هایی به چشم می‌خورد که جای داربست بوده که در هنگام احداث بنا تعبیه شده است. طرح داخلی گنبد رادکان مدور و دارای نمایی ساده و اندود گچ و آهک است. در تمام بدنه بنا ، آجر و ملات گچ و آهک بکار رفته ‌است. این برج دو ورودی دارد و یکی از آنها رو به ویرانه‌های عمارتی باز می‌شود که اعتماد السلطنه احتمال داده است که مسجد جامع شهر بوده باشد. این بنا در گذر زمان آسیب دیده به طوری که قسمت فوقانی سردر و گنبد داخلی تقریبا خراب شده بود. به همین جهت، در سال ۱۳۴۶ شمسی سازمان ملی حفاظت آثار باستانی ایران آن را مرمت کرد. معماری منحصر به فرد و کارکرد نجومی آن، برج رادکان را به یکی از جاذبه های مهم گردشگری استان و کشور تبدیل کرده است.
برج رادکان مشهد دارای گنبد مخروطی شکل با ارتفاع ۳۵ متر می‌باشد.👆🏽 طرح داخلی گنبد رادکان مدور و دارای نمایی ساده و اندود گچ و آهک است👆🏽
تنظیم: سرکار خانم زهرا زحمت‌کش -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
به‌نام‌او ❇️سیری در تاریخ جهان با سلام خدمت همراهان همیشگی کانال گذرگاه،انشالله از این هفته با موضوعی جدید و متفاوت در خدمت تاریخ پژوهان گرامی هستیم. ❇️بررسی تاریخ جهان از جمله مسائل مهم و تاثیر گذار در روند پژوهش تاریخی است. 🔷تاریخ جهان در واقع بررسی همه جانبه فرهنگی‌، اجتماعی و... در تمامی اعصار است. 🔷تاریخ جهانی با تکیه بر سه رکن تاریخ،یعنی: زمان، مکان و انسان پیگیر فعالیت های نوع بشر است. تاریخ جهان توسط استاد محترم مهدی مستقیمی در قالب فایل صوتی خدمت سروران ارائه می‌شود. ان شاءالله 📌منتظر نظرات گهربارتان هستیم. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂نقش علیه السلام در عبور از جامعه شیعی از بحران ها( نویسنده: زینب بختوه) 🍂 محور ها: 🔸️زندگانی امام هادی علیه السلام 🔸️تشیع و چالش های فکری، فرهنگی عصر امام هادی علیه السلام 🔸️راهکار های سیاسی، اجتماعی امام هادی علیه السلام 🔸️راهکارهای فکری و فرهنگی امام هادی علیه السلام در برون رفت از مشکلات -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🇮🇷🇮🇷ایام الله دهه فجر گرامی‌باد🇮🇷🇮🇷 🌱مقام معظم رهبری(حفظه‌الله) پروردگارا، ما را سربازان جهاد عظیم این روزگار که جهاد تبیین است قرار بده. دیدار با مداحان، ١۴٠٠/١١/٣ ⚜معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران استان قم برگزار می‌کند. «اکنون نوبت جهاد من است.» 👌ویژه طلاب خواهر سراسر کشور ⭕️ موضوع آثار: ▫️تبیین دستاوردهای انقلاب🇮🇷 ⭕️قالب آثار : ▫️نقاشی ▫️قطعه ای از یک کتاب (با ذکر منبع) ▫️جملات تاثیرگذار ▫️تک نوشت ▫️داستان کوتاه ▫️کلیپ یک دقیقه ای ▫️پادکست ▫️عکس نوشته ▫️استوری 🍃🌸 ارسال آثار برتر به دفتر مقام معظم رهبری حفظه‌الله 🌸🍃 📆مهلت ارسال آثار: ٣٠ بهمن ١۴٠٠ 📲ارسال آثار به @qomwhcfarhangi 🔰@hawzah_khaharan_qom مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بررسی تطبیقی دو نظریه ولایت فقیه و دموکراسی متعهد در شکل گیری گفتمان انقلاب اسلامی نویسنده: مرتضی علویان حسین دوست محمدی منبع: علوم اجتماعی (فردوسی مشهد) سال سیزدهم پاییز و زمستان ۱۳۹۵ شماره ۲ انقلاب اسلامی ایران، نقطه آغازینی در تحوّلات سال های پایانی قرن بیستم به شمار می آید. انقلابی که مکاتب مختلف سیاسی از جمله لیبرالیسم، سوسیالیسم، ناسیونالیسم و غیره را به چالش کشیده است. پرداختن به اندیشه ها و زیرساخت فکری انقلاب اسلامی در فضای تأثیر عوامل مؤثّر بر انقلاب ها (اندیشه سیاسی، رهبری و مردم) امری ضروری به نظر می رسد. انقلاب اسلامی تجربه ای است که نخبگان آن از مجموعه های دینی و روشن فکری برخاسته و هر کدام در راستای رسیدن جامعه به وضعیت مطلوب و اندیشه جایگزین، تلاش های فراوانی کرده اند. امام خمینی به عنوان بنیان گذار انقلاب اسلامی و شخصیت های دیگری هم چون علی شریعتی در مجموعه های روشن فکری نقش مهمّی را ایفا کرده اند. آن چه در این پژوهش به آن پرداخته می شود، این است که دو نظریه ولایت فقیه و دموکراسی متعهّد به چه میزانی در انقلاب اسلامی نقش ایفا کرده اند و چه گونه در پیش برد این هدف هم افزایی داشته اند؟ بر همین اساس، تأثیر هر یک از دو نظریه بر عناصر اصلی شکل گیری انقلاب (اعتقادات، رهبری، مردم) برّرسی شده و نقاط مشترک و افتراق بیان شده است. به باور نگارندگان، امام خمینی در یک گستره عمومی و علی شریعتی در یک مجموعه خاص نخبگی توانستند از اسلام انقلابی و تشیّع راستین علوی در ترسیم وضعیت مطلوب جهت جای گزینی با وضع موجود بهره گیرند. https://b2n.ir/n48768 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ردیابی اندیشه انقلاب اسلامی در جریان های فکری سیاسی دهه ۲۰نویسنده: علی محمد حاضری مرضیه حاجی هاشمی منبع: جامعه شناسی تاریخی سال نهم بهار و تابستان ۱۳۹۶ شماره ۱ نظریه ها ارکان اساسی علوم را تشکیل می دهند؛ چراکه بیشتر تفسیرها و تحلیل ها از پدیده های طبیعی و اجتماعی، در قالب نظریه ها صورت می گیرند. پژوهش حاضر با توجه به نقش نظریه در علوم، درصدد است تا با توجه به ویژگی های انقلاب اسلامی ایران که انقلابی برگرفته از مکتب اسلام و اندیشه های دینی امام خمینی (ره) است، ضمن بیان ضرورت های نظریه پردازی بومی برای رسانه ها در جمهوری اسلامی ایران، نظریه رسانه طراز انقلاب اسلامی را پیشنهاد کند. از آنجا که نظریه فطرت، پایه و اساس مکتب اسلام، انقلاب اسلامی و اندیشه های امام خمینی (ره) است؛ به همین دلیل در این پژوهش ابعاد نظریه فطرت برای رسانه طراز انقلاب اسلامی تبیین شده است. از این رو، با بهره گیری از دیدگاه امام خمینی (ره) در مورد فطرت، به نظریه رسانه طراز انقلاب اسلامی و در سطحی عام تر نظریه رسانه اسلامی می رسیم؛ نظریه ای که پشتوانه فلسفی آن با توجه به اندیشه های امام خمینی (ره) حکمت متعالیه، پشتوانه فقهی آن اصول فقه و هدف نهایی آن قرب الهی است. https://b2n.ir/b20512 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چهار روز از حیات دانشگاه پس از انقلاب؛ 30 فروردین تا 2 اردیبهشت 1359 نویسنده:محمد رضایی عباس کاظمی حامد طاهری کیا منبع: تحقیقات فرهنگی ایران سال دهم بهار ۱۳۹۶ شماره ۱ (پیاپی ۳۷) در حیات دانشگاه پس از انقلاب اسلامی دوره کوتاه سی ام فروردین تا دوم اردیبهشت سال 1359 بزنگاهی مهم و تعیین کننده بود. گروه های سیاسی فعال در فضای دانشگاه ها، به دستور دولت تازه تأسیس اسلامی مجبور شدند اتاق ها و دفترهایشان را به دولت واگذار کرده و صحن دانشگاه ها را ترک کنند. در این چند روز، در شهرهای دانشگاهی درگیری های خونینی رخ داد. این بزنگاه تاریخی، دانشگاه را که سنگر آزادی، مقاومت، و انقلاب در برابر رژیم پهلوی تعبیر می شد، وارد دور تازه ای از ماهیت سیاسی خود کرد. گویا گفتمان تازه ای در حال تولد بود که سال ها پس از این برههٔ تاریخی، شکل خاصی از حضور سیاست در دانشگاه را تداوم بخشید؛ بزنگاهی تاریخی برای جای گیری دانشگاه در گفتمان تازه سیاسی. برای بررسی این موضوع، با تکیه بر دو مفهوم «فضای تهی» از بدیو و «تحلیل ریزوماتیک» از دلوز، داده های مورد نیاز از بایگانی ها و روزنامه های آن زمان گردآوری شد و درنتیجه، نشان داده شد که در کدام مناسبات پیچیده و براساس کدام منطق گفتمانی، دانشگاه از نو بازسازی می شود. همچنین این نکته بررسی شد که چگونه دانشگاه، هم زمان شاهد شکل گیری دو نقش مهم انقلاب زدایی در فضای ملتهب آن زمان ازیک سو و حفظ دانشگاه به عنوان نهادی سیاسی اما طرفدار و متعهد، از سوی دیگر است. https://b2n.ir/s84311 تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام _علی علیه السلام 29 📩 نیز حتی پاسخ می دهد.... 📮چگونه آیه ای در قرآن وجود دارد که تنها یک مصداق دارد؟ 📌یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نَاجَیتُمُ الرَّ‌سُولَ فَقَدِّمُوا بَینَ یدَی نَجْوَاکمْ صَدَقَةً ۚ ذَٰلِک خَیرٌ‌ لَّکمْ وَأَطْهَرُ‌ ۚ فَإِن لَّمْ تَجِدُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ‌ رَّ‌حِیمٌ مجادله ﴿۱۲﴾ مجادله 🔺آیه نجوا به مسلمانان خطاب می‌کند که قبل از نجوا با رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم، باید صدقه پرداخت کنند. بر اساس روایات شیعه و اهل سنت غیر از یک نفر دیگر مسلمانان از انجام این دستور خودداری کردند. به همین دلیل در آیه بعد، خداوند ضمن توبیخ مسلمانان، وجوب پرداخت صدقه به هنگام نجوای با پیامبر صلى الله عليه و آله و سلم را نسخ کرد. 🔺حال این کلام مهم را ببینید: «اگر گفته شود: در دستور به دادن صدقه قبل از نجوا با پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم و همچنین منسوخ شدن این دستور قبل از عمل صحابه به آن، چه فایده‌ای نهفته است؟ می‌گویم: در این کار علاوه بر بیان رحمت خداوند بر بندگان و آشکار کردن منت خداوند بر آنها، برتری، تفاوت و تمایز یک ولیّ از اولیاء الهی - به وسیله‌ی فضیلتی که خداوند آن را فقط به او اختصاص داده و دیگران را از آن محروم کرده - نهفته است، و این ولیّ خدا، همان علی علیه السلام است‌.»♦️ 📍کلامی از عَلَمُ الدين أبوالحسن علي بن محمد السخاوی از علمای اهل‌سنت قرن ششم و هفتم (۵۵۸_۶۴۳ ق) در بحث نسخ آیه‌ی نجوا. 📕 نسخه نفیس جمال القراء _ابو الحسن السخاوي، نگه‌داری شده در کتابخانه أسعد أفندی ترکیه، شماره ۱۵ 💢 آیه‌ای که فقط حضرت امام علی علیه السلام علیه السلام به آن عمل کرد.💢-----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
قسمت سوم 🅾پاسخ به افسانه ی تاریخی _امام _علی علیه السلام از دختر 🅾 👌 در کتب_ اهل_ سنت 👈 از 2. از جهت متن و دلالت در قسمت اول کوتاه به متعارض بودن متن این گزارش در نقل های متفاوت حتی در یک سند واحد در کتاب های اهل سنت اشاره کردیم اما چند علت متنی دیگر در بطلان این رویداد را می توان این گونه نام برد. 🔻التزامات عقلی پذیرش این حدیث برای _سنت.... 1.غیر از حضرت خدیجه سلام الله علیها دیگر همسران پیامبر صل الله علیه و آله و سلم قابل جمع با دختر دشمن خدا هستند➿ (شیعه در تحلیل شخصیت و جایگاه همسران پیامبر صل الله علیه و آله دلایل زیاد کلامی و تاریخی دارد که قبول یا رد این حدیث به تغییر داده ای منجر نمی شود اما طبق باور اهل سنت غیر از حضرت خدیجه سلام الله علیها که در زمان حیاتشان تک همسر پیامبر صل الله علیه و اله و سلم بودند ،افراد دیگر هم زمان با یکدیگر همسر پیامبر صل الله علیه و آله و سلم بودند ،بنابر این حدیث دلالت می کند که آنان کسانی هستند که قابل جمع با دختر دشمن رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم یعنی حیی بن اخطب می باشند.(او از سران یهود است و کسی که دستور قتل آن توسط پیامبر مهربانی صادر شده است.) ضمن پوزش بی نهایت از ساحت وجود معصوم و مقدس حضرت امام علی علیه السلام 2.در زمان صدر اسلام خواستگاری از زن شوهر دار بلامانع ........ چرا که دختر ابوجهل طبق همین کتاب ها در هفت سالگی شوهر می کند و در آن زمان متاهل است و در این حدیث هیچ گونه اعتراضی و اشاره ای به این مسئله نمی شود. ضمن پوزش از ساحت اهل البیت علیهم السلام و قرآن شریف 3.آیه ی "تطهیر"گرچه از اراده ی خدا سخن می گوید اما (نستجیربالله) تحقق پیدا نکرده است از آن جا که این حدیث دلالت به خلاف واقع گفتن اهل آیه ی تطهیر ..... (نعوذبالله )؟! حال آن که در متن برخی گزارش ها آمده است که دختر پیامبر صل الله علیه و آله و سلم به هنگام شکایت عنوان می کنند که این عقد اتفاق افتاده است در حالی که به حتی همین احادیث ساختگی نیز از خواستگاری می گوید . آیا نعوذبالله چنین خلاف واقعی آن هم در مقام شکایت از یک انسان مسلمان متشرع و یا حتی عاقل صادر خواهد شد چه برسد به اهل آیه ی تطهیر!!!!! در تعارض بین این حدیث با وجود شمولیت قطعی آیه ی تطهیر به وجود مقدس حضرت امام علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها و حتی در کتب خود اهل سنت (واقعه ی توقف 6 ماه پیامبر صل الله علیه و آله و سلم بر خانه ی حضرت سلام الله علیها و تلاوت آیه ی تطهیر) باید کدام را انتخاب کرد؟ 4.عمل کرد امیرالمومنین ، حضرت امام علی علیه السلام بنابر روایات این کتاب ها به شکل مسلم مشمول فضایلی عجیبی هستند چون معیار حق وآیه تطهیر وبسیار موارد فراوانی دیگر که گوشه ی بسیار کوچک آن ارائه شد . آیا در این حدیث خبری از این شخصیت علیه السلام با آن صفات عجیب وجود دارد؟ 🔺و دلایل فراوان دیگری که با وجود احراز عقلی بطلان سندی و دلالتی حدیث با مبانی خود اهل سنت،مجال ذکر آن ها نیست. 👌فقط یک پرده ی مبهم در این افسانه ی تاریخی آن جاست که به راستی چه انگیزه در جعل و پردازش چنین وقایعی وجود دارد ؟ 👌چرا حدیث بضعه که حکایت سرنوشت کسانی است که وجود مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها را اذیت می کنند باید بلافاصله پس از این واقعه ی تخیلی ذکر شود؟ 👌یعنی قرار است این حدیث رهزن ذهن و قلب تاریخ از کدام واقعه ی آن باشد که چنین تلاشی را می طلبد؟ و در نهایت 👌 مگر اذیت کنندگان حضرت زهرا سلام الله علیها چه کسانی هستند و چه کرده اند؟ ❌نقطه چین های موجود درمتن جهت حفظ شئونات اسلامی حکایت از افعالی می کند که از ذکر آن معذوریم❌ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🖇 _نوشت ⏯گرچه رسالت این پست در حد مبانی و # کتب _اهل_سنت است اما اگر گفته شد این حدیث در کتاب های شیعه نیز موجود است غیرمغایرت با چارچوب متقن کلامی شیعه حتی از نظر حدیثی و تاریخی به طور خلاصه می توان جواب داد: 📎 هیچ حدیث صحیح السندی در کتب ما موجود نیست وحتی آن حدیثی که با این روایت تاریخی اشتباه گرفته شده است به میزانی اشکال دارد که قابل اعتناء نیست از جمله این که راوی بدون ذکر سلسله ی افراد این زنجیره از شخصی روایت می کند که سال ها پیش از او زندگی کرده و از دنیا رفته است و یا دیگر روات نیز هم در نزد ما "ثقه" نیستند. 📎حتی در همان حدیث ضعیف هم این گونه آمده است که:شقیی از اشقیاء آمد و....(ادامه ی حدیث) و در انتهاء آن ذکر می شود که حضرت امام علی علیه السلام در دفاع از خودشان فرمودند که به خدا قسم (این خواستگاری)حتی به ذهنم نیز خطور نکرده بود.پس حتی پذیرش آن نیز هدف نویسندگان این داستان را تامین نمی کند. ⏪ر.ک: امالی شیخ صدوق چاپ موسسه بیروت ،مجلس 22، ص 83 حدیث 3 📎 و حتی بر خلاف تصور این افراد احادیثی و نص صریح به بطلان این داستان داریم آن جا که افرادی از دیگر امامان معصوم علیهم السلام درباره ی تهمت ها و حرف های که پشت آن ها زده می شود پرسش می کنند و امام در جواب می فرمایند که به داوود تهمت زدند که ....و به مریم تهمت زدند که ....و از ابتدای تاریخ نام منتخبین الهی را می آورند که چگونه مورد تهمت از سوی مردم واقع شدند و یکی از مواردی که نام می برند همین تهمت به وجود مقدس امام علی علیه السلام است. ⏪ر.ک.صدوق،محمد بن علی،الامالی،ص 165،تحقیق و نشر:قسم الدراسات الاسلامیه،موسسه البعثه،قم،الطبعه: الاولی 1417ه 🌱و شاید این نیز ورقی دیگر از کتاب "مظلومیت قدرتمندترین مرد تاریخ" است.🌱 تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
پژوهشکده علوم اسلامی گروه تاریخ اسلام با همکاری بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار می کند: ✅ کرسی ترویجی «تاثیر گذاری ناحیه جوین خراسان در تحولات جغرافیای، تاریخی، سیاسی، علمی و فرهنگی در سرزمین اسلامی تا عصر قاجار» ⭕️ارائه کننده: حجت الاسلام حسین مرادی نسب، هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ ⭕️ ناقدین: ◀️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابوالفضل هادی منش، پژوهشگر بنیاد پژوهش های اسلامی؛ ◀️ دکتر رضا نقدی، پژوهشگر بنیاد پژوهش های اسلامی ⭕️ دبیر علمی: دکتر رسول قلیچ، پژوهشگر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ ✅یکشنبه 24 بهمن 1400 ✅ساعت 13 تا 15 لینک فضای مجازی: https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting3 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۲بهمن در حیات تاریخی و ملی کشور و هدایت سرنوشت ملت ایران به سوی حق و صلاح نقش بزرگی داشته است. مقام معظم رهبری، ۱۳۷۸/۱۱/۰۶ #۲۲بهمن ─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─