eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
958 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
329 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاریخ دمشق با عنوان مفضل «تاریخ مدینة دمشق حماها الله و ذکر فضلها و تسمیة من حلها من الاماثل او اجتاز بنواحیها من واردیها و اهلها» از جامع‌ترین کتابها در جغرافیای تاریخی و زندگی نامه دانشمندان به ویژه محدثان و حافظان حدیث شهر کهن سال دمشق است که پس از تاریخ نیشابور حاکم نیشابوری (۴۲۱ ق)، ذکر اخبار اصبهان ابو نعیم اصفهانی (۴۳۰ ق) و تاریخ بغداد خطیب بغدادی (۴۶۳ ق)، در تاریخ شهرهای اسلامی نوشته شده است. شیوه نگارش و تدوین تاریخ دمشق به ترتیب تاریخ بغداد است که ابن عساکر مطالب آن را نزد مشایخ بغداد و دمشق که بعضا از اصحاب خطیب بوده‌اند، خوانده و شنیده بود. کتاب دارای پیشگفتاری مفصل درباره پیشینه تاریخی دمشق است: پیدایش و بناء و وجه تسمیه آن، اخبار وارده در فضائل دمشق و شام در احادیث نبوی و فتح آن به دست سپاه اسلام ، نقشه شهر دمشق، مساجد ، کلیساها ، دیرها ، دروازه‌ها و تاریخ بنای هر کدام، زندگی نامه پیامبران ، خلفا ، والیان، فقیهان ، محدثان... وی زندگی نامه رجال را با نام احمد و از پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم آغاز کرده و زنان محدثه و شاعره دمشق و زنان ناموری را که از دیار شام دیدار کرده‌اند به دنبال آورده است. حجم مطالب کتاب که فاصله زمانی دوره پیش از اسلام تا سده ۶ ق را در بر گرفته به ۸۰ مجلد رسیده است. این حجم عظیم، از آوردن اسانید بسیار و تکرار یک موضوع از طرق مختلف ناشی شده است. این کتاب در همان زمان مؤلف شهرت بسیار یافت و ابن عساکر خود در دار الحدیث نوریه و جامع دمشق به تدریس آن پرداخت. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
ویژگی‌های کتاب ۱. این  موسوعه حدیثی بزرگی است که به خاطر در برداشتن هزاران حدیث نبوی می‌تواند مرجعی برای دانشمندان حدیث به شمار آید. ۲. همچنین تاریخ دمشق می‌تواند برای علمای علم# رجال و ترجیح و تعدیل روات قرار گیرد. ۳. در این کتاب همه جا روایت با سند کامل ذکر می‌شود. از آنجا که مؤلف خود نسبت به  ضعیف و ساختگی آگاهی کامل داشته است، شاید علت این امر این باشد که مؤلف می‌خواهد مسئولیت   را به عهده راوی آن واگذارد. در واقع کتاب او کتابی است که برای عموم نوشته شده و هر کس می‌بایست با معیار عقلی به رد یا قبول روایات آن بپردازد. ۴. در کتاب نام افراد بسیاری از رجال فرهنگ اسلامی و نیز عربی قبل از اسلام گرد آمده است. ۵. علاوه بر اینها از کتاب به عنوان مجموعه‌ای بزرگ از شعر و ادبیات نیز می‌توان نام برد. ۶. گذشته از همه اینها، تاریخ دمشق می‌تواند حلقه واسطه بین زمان ما و زمان پیشینیان مؤلف قرار گیرد. چرا که مؤلف روایات و اخباری را از برخی مصادر گزارش می‌کند که اصلا در دسترس ما قرار نگرفته است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرنی که گذشت در آستانه ورود به قرن جدید هجری شمسی کانال گذرگاه در نظر دارد نظر همراهان کانال را درباره قرن گذشته جویا شود. به نظر شما عزیزان تلخ‌ترین و شیرین ترین در قرن گذشته چه بوده است؟ منتظر نظرات شما هستیم نظرات شما آخر هفته بعد انعکاس داده می‌شود. پل ارتباطی: @tarikh_jz -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ 🔴 فیلم دیده نشده از صحبت‌های شنیدنی شهید سید مرتضی آوینی راجع به امام علی (علیه السلام ) 🇮🇷 ◽️غایت خلقت جهان، پرورش انسانهایی است که در برابر شدائد بر هرچه ترس و شک و تردید و تعلق است غلبه کنند و حسینی شوند. سالروز شهادت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قطره ای از دریای فضایل حضرت خدیجه (علیها السلام) درجه علمی: علمی-ترویجی (حوزوی) نویسندگان: هاشم اندیشه حیدرعلی رستمی محمدامین سپاهیان منبع: میقات حج دوره 27 پاییز 1397 شماره 1 حضرت خدیجه(س)  نیز از آن دست انسانها است که عنایات الهی شاملش گردیده و تا آنجا پیش رفته است که خداوند بر او سلام ویژه می فرستد! در روایت آمده است که جبرئیل نزد پیامبرخدا9 آمد و گفت: ازجانب پروردگار به خدیجه  سلام برسان. حضرت فرمود: ای خدیجه، این جبرئیل است که از طرف پروردگارت سلام می رساند. خدیجه گفت: خداوند سلام است و سلام از اوست و بر جبرئیل سلام باد! در کلمات برخی از موّرخان، به این جملات بر می خوریم: «کانَتْ خَدیجَهُ إمْرَأهً عاقِلَهً شَریفَهً مَع ما أرادَ اللهُ بِها مِنَ الکرامَهِ وَالْخَیْرِ وَهِیَ یَوْمَئذٍ أفْضَلُهُمْ نَسَباً وَأعْظَمُهُم شَرَفاً وَأکْثَرُهُمْ مالاً» (طبری، 1412ق، ج1، ص521). «خدیجه (س) با بزرگی و خیری که خداوند برای او اراده کرده بود، بانوی خردمند شریفی بود. او در آن دوران از برترین افراد در نسب و بزرگ ترین شخصیت در شرف و ثروت بود. ایمان حضرت خدیجه (س) به پیامبرخدا(ص)  و انتخابش به عنوان همسر آینده، در کنار درایت و لطف الهی، نقش تعیین کننده ای در فضایل و مقامات او دارد. https://b2n.ir/f35954 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
بررسی و نقد گزارش های بَدء الوحی با تأکید بر نقش حضرت خدیجه علیه السلام درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی) نویسندگان: صفورا سالاریه منبع: تاریخ اسلام در آیینه پژوهش سال شانزدهم بهار و تابستان 1398 شماره 1 بدء الوحی از پدیده های مهم مربوط به نزول وحی است که دو نکته در آن مورد توجه است: چگونگی مواجهه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم با امین وحی و تأیید حضرت خدیجه علیه السلام درباره پیامبری آن حضرت. در این باره شاهد تناقضاتی درون متنی بین گزارش ها و تعارض آنها با مبانی قرآنی هستیم که کشف حقیقت، نیازمند نقد و بررسی سندی و دلالی روایات است. در این نوشتار، با روش توصیفی تحلیلی، به اعتبار سنجی محتوایی و سندی این گزارش ها درباره چگونگی مواجهه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و چرایی اعطای نقش تأییدکنندگی به حضرت خدیجه علیه السلام پرداخته می شود. در این باره، روایتی در تفسیر منسوب به امام عسکری علیه السلام موجود است که به لحاظ سندی براساس دیدگاه مبنایی درباره این تفسیر باید داوری شود؛ اما به لحاظ محتوایی، دارای مضامین عالی و منطبق با مبانی شیعی است. از صحابه و تابعین نیز دو دسته گزارش وجود دارد که تنها گزارش های جابربن عبدالله از نظر سندی و دلالی معتبرند و مابقی از نظر سندی ضعیف و از نظر دلالی متناقض با یکدیگر و متعارض با مبانی قرآنی و روایی اند. همچنین روشن شد که دو عامل موجب برجسته سازی نقش حضرت خدیجه علیه السلام در این جریان شده است: 1. جایگاه ایشان که مطالب هرچند ناصحیحِ درباره ایشان را باورپذیرتر می کند؛ 2. آل زبیر، که عموزادگان آن حضرت بودند، با تکریم ایشان به ارتقای منزلت خویش در تاریخ اسلام می پرداختند. https://b2n.ir/u10220 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
بررسی و تبیین نقش سیاسی حضرت خدیجه (علیها سلام) در گسترش اسلام درجه علمی: علمی-پژوهشی نویسندگان: اسماعیل سخا امیرتیمور رفیعی کیوان لولویی سید حسن قریشی کرین منبع: پژوهشنامه اسلامی زنان و خانواده سال نهم تابستان 1400 پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل نقش سیاسی حضرت خدیجه  (علیها سلام) در گسترش اسلام  انجام شد. بدین منظور کلیه منابع مکتوب تاریخی مربوطه مطالعه و به روش اسنادی- کتابخانه ایی بررسی و تحلیل شد. با توجه به اینکه در عصر جاهلیت و در صدر اسلام، در جامعه عربستان کلمه سیاست ملموس نبوده است، در پژوهش حاضر نقش سیاسی حضرت خدیجه (علیها سلام) با توجه به نوع فعالیت های ایشان و بازتاب ها و نتایج آن فعالیت ها برای پیامبر اسلام (صلی الله علیه واله) و پیشرفت اهداف ایشان، بررسی شد. نتایج نشان داد که اگرچه در عصر جاهلیت، قبیله یک واحد سیاسی تلقی می شد و متنفذان این واحد سیاسی سروران طبیعی قوم بودند، حضرت خدیجه (علیها سلام) توانست با عواملی همچون موقعیت سیاسی خود و ازدواج با حضرت محمد (صلی الله علیه واله)، بخشش تمام اموال خود به ایشان و اعلام توانمندی مالی حضرت محمد (صلی الله علیه واله) در میان عموم مردم و بزرگان مکه، ایشان را از جایگاه سیاسی بسیار مهمی برخوردار نماید و پیامبر اکرم(صلی الله علیه واله)با توجه به همین جایگاه بسیاری از اهداف رسالت خود را به سرانجام رساند. https://b2n.ir/a57233 تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔰آغاز ثبت نام مقاطع سطح سه و چهار موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (س) 📌راه اندازی مجدد ثبت نام رشته تاریخ اسلام در سطح سه در مدرسه علمیه معصومیه(خواهران) 🔹شروع ثبت نام از پانزدهم فروردین ماه ۱۴۰۱ تلفن تماس ۰۲۵۳۱۱۵۶۲۵۱ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیهاالسلام 🔹همنشين رحمةٌللعالمين🔹 گاه تنها يک نفر هم يار دين باشد بس است يک نفر بانوى سرشار از يقين باشد، بس است مال و ثروت -هرچه هم باشد- فداى راه دوست هم‌نشين رحمةٌللعالمين باشد بس است... ديگران هم، همسر پيغمبرند اما فقط مادر زهرا که «أمّ المؤمنين» باشد بس است دخترش زهرا کجا و دختران اين و آن؟! حاصل عمرش اگر تنها همين باشد بس است دختر او مادرى کرده براى شيعيان مادرى مثل خديجه در زمين باشد بس است ما کجا و مدح او گفتن؟ معاذالله... نه نام ما تنها «گداى خوشه‌چين» باشد بس است واژه‌هاى گنگ و بى‌معنا چه مى‌فهمند از او؟ انتهاى شعر بايد نقطه‌چين باشد... بس است 📝 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚 مشخصات کتاب نویسنده: دکتر محمدامین ریاحی نوبت چاپ: اول تاریخ نشر: ۱۳۶۸ تعداد صفحات: ۴۴۶ صفحه قطع کتاب: وزیری نوع جلد:‌ سخت (گالینگور)
📖📝📚 معرفی محتوای کتاب این کتاب، مجموعه هفت گزارش از مسافرت و ماموریت هفت سفیر عثمانی است که از روزگار شاه سلطان حسین تا دوره فتحعلی شاه به ایران آمده‌اند، و گزارش هر سفر به‌وسیله خود سفیر یا یکی از همراهان او تنظیم، و بعد از پایان مسافرت به پادشاه یا صدراعظم عثمانی تقدیم شده است. و بعضی از گزارشها که در کنار نکات مربوط به ماموریت، شرح رخدادهای سفر و منازل راه را نیز شامل است، برای خوانندگان شیرینی و جذابیت خاصی دارد. امروز این سفارتنامه‌ها، گذشته از اینکه هریک اصیل‌ترین و معتبرترین سند دست اول برای تحقیق در روابط سیاسی دو کشور ایران و عثمانی در دوره‌های مختلف است، به‌عنوان داوری کسانی که در هرحال برگزیدگان دولت و ملت خود بوده‌اند، درباره وضعیت سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ایران، و شناخت رجال هر دوره ارزش بسیار دارد. این گزارش‌ها تصویرهای روشنی از احوال فراموش‌شده روزگاران گذشته پیش چشم ما می‌کشد: آشفتگی وضع ایران و مقدمات انقراض صفویه (در سفارتنامه احمد دری)، قدرت نادر (در سفارتنامه مصطفی نظیف)، برهم خوردگی وضع ایران در شاه‌گردشی نخستین روزهای پس از مرگ نادر (در سفارتنامه رحمی)، دربار ناشناخته کریم‌خان زند (در گزارش وهبی)، کار و تکاپوی ایرانیان مقارن با جنگهای ایران و روس (در سفارتنامه محمد رفیع) چیزهایی است که به این روشنی و روشنگری در منابع تاریخی ما دیده نشده است… تنظیم: سرکار خانم خدیجه سادات حسین‌پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرنی که گذشت در آستانه ورود به قرن جدید هجری شمسی کانال گذرگاه در نظر دارد نظر همراهان کانال را درباره قرن گذشته جویا شود. به نظر شما عزیزان تلخ‌ترین و شیرین ترین در قرن گذشته چه بوده است؟ منتظر نظرات شما هستیم نظرات شما آخر هفته انعکاس داده می‌شود. پل ارتباطی: @tarikh_jz -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔸موسسه مرام و شب‌های ماه مبارک رمضان🔹 🔸🔹سلسله مباحث «زندگانی سیاسی-اجتماعی امیرالمومنین (ع) پس از رحلت پیامبر اسلام(ص)» را در صفحه مرام دنبال کنید. 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر 🌐 وبسایت رسمی مرام: maraminstitute.com 📽 کانال آپارات: www.aparat.com/maraminstitute 💻کانال یوتیوب: www.youtube.com/channel/UCEZmR-D38fNSE7F7lFbzTgw 🕓 زمان: از ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ مصادف با ۱۲ رمضان به مدت ۲۰ روز -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به‌نام‌او در هفته گذشته یک نظر سنجی برای دوستان تاریخی گذرگاه در نظر گرفته شد. قرار بر این شد که آخر هفته جمع بندی نظرات دوستان_ برحسب تلخ‌ترین و شیرین‌ترین واقعه قرن گذشته _ به اشتراک گذاشته شود. از بین تمام نظرات دوستان که زحمت کشیدند و نظرات خودشان را با ما در میان گذاشتند؛ آمارگیری شد. طبق نظر شما عزیزان شیرین ترین واقعه: انقلاب اسلامی و برپایی حکومت شیعی تلخ‌ترین واقعه: شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی و رحلت امام خمینی (ره) در این ميان به نظرات جالب توجهی هم رسیدیم. برخی از پاسخ‌ها هم بسیار شنیدنی بود که بیان آنان خالی از لطف نیست. ازجمله: شیرین‌ترین: -رهبری حضرت آقا -فتح خرمشهر -شکست هیمنه آمریکا در منطقه -نابودی داعش -پیشرفت علمی -نابودی حزب بعث و باز شدن راه عتبات -ریاست جمهوری آقای رئیسی و تلخ ترین: -محقق نشدن ظهور -کشف حجاب -قیام ۱۷ شهریور -شهادت ۷۲تن -روی کار آمدن وهابیت -قحطی و جنگ جهانی دوم -شکل‌گیری داعش -واقعه منا -بسته شدن حرم‌ها در کرونا -جدایی بحرین از ایران -شهادت شهدای علمی وهسته‌ای کشور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j