eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
138 ویدیو
307 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
با عرض سلام و تبریک عید سعید قربان فایل جدید تاریخ دولت های شیعه را خدمتتان ارسال می‌شود. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸حجاب، زبان دارد 🌺بی حجابی هم زبان دارد... ❄️علامه شهید مرتضی مطهری: «حرکات و سکنات انسان گاهی زبان دار است.گاهی وضع لباس، راه رفتن، سخن گفتن زن معنا دار است و به زبانِ بی زبانی می گوید: دلت را به من بده، در آرزوی من باش، مرا تعقیب کن؛ گاهی بر عکس، با زبان بی زبانی می گوید: دست تعرّض از این حریم کوتاه است.» 📚مسأله حجاب صفحه ۱۶۳ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹درگذشت محمدباقر_بهاری_همدانی؛ از رهبران مشروطه‌خواه (۱۲۹۴ش) 🔹محمدباقر در ۱۲۷۵ق در بهارِ همدان به دنیا آمد. در کودکی به علت ناتوانی در فراگیری، از مکتب‌خانه اخراج شد، به همت پدرش و در همدان و بروجرد تا درس خارج در آنجا درس خواند و سپس به نجف رفت و از شاگردان ملا حسینقلی همدانی شد. 🔹وی در نجف علاوه بر ملا حسینقلی، از علوم استاد مختلفی چون محمدحسن مامقانی، حبیب الله رشتی، محمدکاظم خراسانی و میرزا حسین خلیلی بهره برد. 🔹وی به خواهش اهالی همدان تصدی مناصب دینی و امامت مسجد جامع و تولیت موقوفات آن را به عهده گرفت و در کنار آن برای امرار معاش به کشاورزی اشتغال داشت. 🔹وی از جمله چهره های های مشروطه خواه بود که میان مشزوطه و مشروعه تفاوتی قائل نبود و در انتقاد به مواضع شهید فضل الله نوری کتاب ایضاح الخطا را نوشت و در مبارزۀ مسلّحانه در دوره استبداد صغیر بر ضد محمدعلی شاه قاجار، به تشکیل دسته‌ای مسلح در همدان مبادرت کرد. 🔹وی در سال 1328 ق به عنوان یکی از پنج مجتهد بزرگ ایران به عضویت مجلس برگزیده شد، اما خود امتناع کرد و بعدها هم که می خواست به عنوان نماینده وارد مجلس شود رأی نیاورد. ▫️ وی نزدیک به شصت کتاب و رساله تألیف کرده که از جمله آنها روح الجوامع در علم رجال، اعلان الدعوة و الدعوة الحسینیة و الدرة الغرویة و التحفة الحسینیة می باشد. 🔹وی در ۲۹ شعبان ۱۳۳۳ق (20 تیر 1294)، همدان درگذشت و در جوار امام زاده عبدالله به خاک سپرده شد. تنظیم: سرکار خانم مریم صفری -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار می‌کند. نشست علمی پژوهشی: « مسأله بودگی حجاب در عصر نبوی بر اساس شواهد تاریخی» با ارائه سرکار خانم دکتر ناهید طیبی زمان: شنبه 25تیر ماه 1401ساعت 10تا 12 لینک ورود به جلسه: http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹🔸انگیزه سفر کتاب سفرنامه برادران امیدوار عنوان آشنایی برای مورخین و جهانگردان ایران است و همین آشنایی باعث شده که کار مرور این کتاب سخت تر بشود. اگر بخواهیم به شیوه معمول به این کتاب ارزشمند بپردازیم، تکرار مکررات کرده ایم و نهایتا به خواننده را به فشردن یک کلید و گذر از صفحه تاریخ شفاهی وادار می‌کنیم. این مسئله و همچنین وجود درگاه اینترنتی برادران امیدوار، موزه آنها در مجموعه کاخ سعد آباد و دهها گزارش موجود در باره کتاب سفرنامه آنها در فضای مجازی، ما را بر آن می‌دارد که با نکته سنجی و نگاهی جدید پا به دنیای خاطرات برادران امیدوار بگذاریم. نگاهی که در ابتدا به دنبال انگیزه چنین سفری می‌گردد تا خود سفر. آنطور که منابع نشان می‌دهند، آتش شوق این سفر ده ساله یک شبه شعله ور نشده بود. برادران امیدوار، مخاطرات خود را در ابتدا با عضویت در باشگاه کوهنوردی نیرو و راستی(دماوند امروزی) آغاز کرده بودند. صعود به قله‌های سهند و سبلان، دماوند از جبهه شمالی، دره یخ آر، تخت سلیمان، علم کوه از جبهه شمالی و جنوبی، از مخاطراتی بودند، که این دو برادر به همراه باشگاه نیرو و راستی انجام دادند.
🔶♦️عبدلله نیز در سال 1331 ه. ش پس از گذشت 6 ماه از سفر عیسی، به همراه دوستش با دوچرخه از تهران به سمت شمال و خراسان حرکت نمودند و با عبور از حاشیه کنار کویر لوت ، بیرجند ، قائن ، زاهدان به بندرعباس رفتند و سپس به سمت غرب ایران ، همدان ، اراک و.... در نهایت به تهران رسیدند. انگیزه سفر اصلی پس از این سفرها بوجود آمد که در سال 1333 محقق شد. عیسی و عبدالله امیدوار  در یک روز  مطبوع آفتابی (صفحه اول کتاب)، در سال 1333 سفرشان به دور دنیا را با دو دستگاه موتور سیکلت ماچلس (Matchless) انگلیسی آغاز کردند. خود عیسی امیدوار درباره دلیل انتخاب موتور سیکلت اینگونه می‌گوید: «ما برای این موتورسیکلت را انتخاب کردیم که بتوانیم به همه کوره‌راه‌ها سرک بکشیم و راحت بتوانیم سوار کشتی‌ها شویم. مطمئنا اگر از ناخدای یک کشتی می‌‌خواستیم موتور سیکلت های ما را حمل کند، این کار را انجام می‌داد. اما اگر سفر را به‌وسیله اتومبیل آغاز می‌کردیم مشکلات زیادی برایمان به همراه داشت و دستمان بسته می‌شد. البته برادرمان موسی هم موتور سیکلت بزرگی داشت که قبل از سفر از آن استفاده می‌کردیم.»