eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
980 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
150 ویدیو
322 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
"مواجهه تفکرات نقادانه یک تاریخ خوان با این روزها" ➿آیا پدیده ی نوظهور شیعه است؟ گرچه در سال های اخیر نزاع و نگرش های گوناگون پیرامون عزاداری هشت روز اول ماه ربیع الاول مطرح شده است اما در دریچه ی تاریخی ذکر چند نکته بسیار حائز اهمیت است. /حمله به _خانه ی _حضرت زهرا سلام الله علیها و و ع با توجه به شواهدی حتی در# کتب_اهل _سنت وجود دارد از# مسلمات_ تاریخی این کتاب هاست(اسکن های این بخش حتی در کتب اهل سنت طی دوسال اخیر به نظر پژوهشگران تاریخی رسیده است) از حیث تاریخی مانند دیگر وقایع تاریخ، سال روز های مختلفی را برای آن ذکر شده است،دپس بزرگ داشت و اقامه ی عزاء در یک مقطع از سال برای چنین فاجعه و مصیبت عظیمی ضروری است. و هشت روز اول ماه ربیع الاول از لحاظ عرفی مشهورترین زمان برای این عزاداری است. برای مثال 28 ماه صفر برای بسیاری از مسلمانان روز عزاداری برای رسول اعظم صلی الله علیه و آله و سلم است حال آن که روزهای دیگری هم برای آن ذکر شده است مثلا استاد یوسفی غروی روز پنجم ربیع الاول را برای شهادت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم صحیح شمرده اند. در ادامه دو مقاله از# استاد_ یوسفی غروی و _جباری 👇ارائه خواهد شد که در آن صرفا نظر این بزرگواران پیرامون تاریخ فاجعه ی بر_ خانه_حضرت زهرا سلام الله علیها ذکر شده است. ➿پرسش دیگر با رویکرد تاریخی آن است که عزاداری دهه ای و متوالی در سیره معصومین علیهم السلام چه جایگاهی دارد؟ پاسخ اولیه آن است که قطعا اجباری بر برگزاری یک دهه یا هفته در این امر نیست و متصدیان این امر از روی تمایل و اشتیاق به احیاء امر خاندان اهل البیت علیهم السلام این مدت زمان را در نظر گرفته اند. آنچه مهم است بزرگ داشت این نقطه ی عطف تاریخی است. از سوی دیگر گرچه حول پژوهش های متعددی وجود دارد که گاه منجر به "تکرار" شده است اما شاید پژوهشگران تاریخی در کنار "مجتهدان فقهی" در ساحت پاسخگویی به چنین پرسش‌هایی هستند که: ➿ در اقتباس" سیره ی عزاداری" و اجتهاد تاریخی آن حدیث هایی چون کانَ أبی إذا دَخَلَ شَهرُ الْمُحَرَّمِ لا یَری ضَاحِکاً از حضرت امام رضا علیه السلام چه جایگاهی دارد؟ ➿آیا این قرینه‌ی تاریخی نشان از جواز مقدمه و مؤخره در باب عزاداری ندارد؟ و➿ یا نشانه ای از اهتمام اهل البیت علیهم السلام در اداء حق نقاط مهم تاریخ نیست؟ اما پاسخی که آبستن سوال تاریخی دیگری است : وجود دهه هایی که عنصر زمان از لحاظ تاریخی در آن پررنگ شده است مثل "دهه ی کرامت" امری اجتماعی است که به فراخور" احساسات جمعی" به طور خودجوش شکل می‌گیرد. ➿آیا اهل البیت علیهم السلام در طول زندگانی مبارک خود با چنین پدیده هایی مقابله کرده اند؟ نکات دیگری چون صلاح جامعه از لحاظ بهداشت روانی و صلاح نظام مقدس جمهوری اسلامی است که جنبه هایی از آن در حیطه ی تاریخی نمی گنجد. گرچه در نگاه عاقلانه و بدیهی افزودن یک هفته مختارانه به دوماه عزاداری حتی به شکل متصل، نه تنها منجر به افسردگی نمی شود بلکه برعکس با انتقال پیام حق از اعماق اعصار تاریخ شاخصه" امید به زندگی" را در جامعه با جهت دهی و معنا بخشی بالا می برد.... اما سوال یک تاریخ خوان این است که ➿آیا حذف و سانسور نقاط عطف و وقایع کلیدی تاریخ منجر به "بی هویتی تاریخی" نمی شود؟ گوشه هایی از "تاریخ" زیربناهای محکم و ضروری اعتقادی و نظری یک دین هستند، مبناهایی که در صورت عدم حضور آن‌ها جامعه و فرد به انحطاط عقیده کشیده می شوند که در تمامی مکاتب "روان شناسی" علت کامل افسردگی و پوچی است. معمار کنونی انقلاب اسلامی ایران مقام معظم رهبری فرمودند:«در هفته‌ی وحدت دعوت جمهوری اسلامی به این نیست که شیعیان یا سنیان از مذهب خود دست بکشند و به آن مذهب دیگر رو بیاورند؛ دعوت جمهوری اسلامی این است که مشترکات میان مذاهب اسلامی برجسته شود و دیوارهای ساخته‌ی دست دشمنان اسلام و عنادها و کینه‌ورزی‌ها برداشته شود.» (1387/1/1) حال آن که قرآن و اهل البیت علیهم السلام به ویژه دختر رسول اعظم صل الله علیه و آله و سلم از مشترکات دو مذهب هستند. امکان تاکید و بزرگداشت این حادثه ی عظیم تاریخی با لحاظ وحدت با دیگر هم آیینان را می‌توان در فضایی به دور از سوگیری عامیانه و به شکل علمی در دید که تاکنون تعدادی تصویر از این مطالب در این کانال بازنشر داده شده است. ➿اگر برگزاری مراسم شهادت حضرت محسن ع و حمله به خانه ی حضرت زهرا سلام الله علیها را نوعی تعریض به غیر شیعه بدانیم، به نوعی و مؤلفین آن را نادیده نگرفته ایم؟ و در این حالت مذاهب چهارگانه مذاهبی مردمی و سطحی بدون داشتن پشتوانه ی علمی و تاریخی معرفی نشده است؟ تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔶نشست علمی پژوهشی ❇️مدرسه علمیه فاطمه بنت اسد سلام الله علیها بسطام استان سمنان با همکاری انجمن علمی - پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار می نماید : ✳️ عنوان نشست: شاخصه های خانواده آرمانی در سیره معصومان علیهم السلام با تکیه بر تربیت فرزند 🔹استاد محترم: سرکار خانم نجمه صالحی (دبیر انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا(س) ) 🗓زمان برگزاری: ۱۶ مهرماه ۱۴۰۱ ( روز جهانی کودک) ساعت 9 صبح 🔐 لینک ورود http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5814291112008878102.mp3
4.98M
🌸 (عج) 💐دل دل نکن ای دل 💐دست دست نکن ای پا 🎤 اللهم عجل لولیک الفرج -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زن در اسلام، زنده، سازنده، ورزمنده است... به شرطی که لباس رزمش، عفتش باشد! [شهیدبهشتی] 🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
او سجده به پیش غیر معبود نکرد در راه خدا کسی چو او جود نکرد در راه نبی گذشت از دنیایش مانند خدیجه هیچکس سود نکرد 📝 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔶نشست علمی پژوهشی ❇️مدرسه علمیه فاطمه بنت اسد سلام الله علیها بسطام استان سمنان با همکاری انجمن علمی - پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار می نماید : ✳️ عنوان نشست: شاخصه های خانواده آرمانی در سیره معصومان علیهم السلام با تکیه بر تربیت فرزند 🔹استاد محترم: سرکار خانم نجمه صالحی (دبیر انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا(س) ) 🗓زمان برگزاری: ۱۶ مهرماه ۱۴۰۱ ( روز جهانی کودک) ساعت 9 صبح 🔐 لینک ورود http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
به‌نام‌او ❇️در پی تذکر استاد محترم سرکارخانم حکیم‌زاده مبنی بر تحلیل بخش محتوایی کتب اهل سنت، توضیحات ایشان در این باره در قالب صوت ارائه می‌شود. 🔮منتظر نظرات شما عزیزان نیز هستیم. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با ما به دل تاریخ گذر کنید 📜 کانــال گـــــــــــــذرگــــــــــاه 📜 (وابسته‌به انجمن‌علمی‌تاریخ‌جامعةالزهراء(س)) 🌐 http://eitaa.com/tarikh_j گذری‌بر گذری‌بر (ع) گذری‌بر گذری‌بر گذری‌بر گذری‌بر (قبل‌وبعداسلام) گذری‌بر گذری‌بر گذری‌بر گذری‌بر و گذری‌بر گذری‌بر و تاریخ‌پژوهان! به ما بپیوندید و ما را به دیگران معرفی کنید... انجمن‌علمی‌تاریخ‌ جامعةالزهراء(س) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آسیب شناسی جامعه نبوی از منظر سوره حجرات نویسندگان: اصغر کوراوند منبع: مطالعات قرآن و علوم سال پنجم پاییز و زمستان 1400 بررسی نقاط ضعف و آسیب شناسی جامعه دینی، از گام های مهم و اساسی، در جهت رشد و پیشرفتِ جوامع، محسوب می شود. در این میان، جامعه نبوی، به عنوان آخرین الگوی دینی و اجتماعی بشریّت، مورد توجه دقیق آسیب شناسانهِ قرآن کریم، قرار گرفته تا در مسیر رشد و پیشرفت، از گذرگاه های حادثه خیز، به سلامت عبور نماید. در این میان سوره حجرات، در حوزه راهبری و آسیب شناسی جامعه نبوی، نقش بسزایی دارد. هدف از تحقیق حاضر، بررسی آسیب شناسانه جامعه نبوی از چشم انداز سوره حجرات است تا برای برداشتن گام های استوار در آینده، گذشته را به درستی شناخته شود و از تجربه های آن، درس گرفته شود، چرا که اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغ ها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهند گرفت. در این پژوهش ابتدا، مواد اولیه تحلیل، به روش کتابخانه ای، گردآوری و توصیف شده، سپس به روش های مختلف استدلالی، مورد تجزیه و تحلیل عقلانی، قرار گرفته است. بررسی های این تحقیق نشان دهنده لزوم توجه راهبردی به آسیب شناسی جوامع دینی است. دستاورد پژوهش حاضر، حاکی از آن است که یکی از مهم ترین عوامل آسیب زا و موانع رشد و پیشرفت جوامع دینی و مذهبی، احساس برتری ایمانی و به عبارت دیگر خودشیفتگی دینی و همچنین لزوم خودکنترلی و خودبانی در روابط فردی و میان فردی در زندگی است. https://b2n.ir/f22371
بررسی و تحلیل موارد استناد رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) به آیات قرآن در رویدادهای تاریخی (مقاله علمی وزارت علوم) درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم) نویسندگان: منصور داداش نژاد منبع: قرآن، فرهنگ و تمدن سال دوم زمستان 1400 بخشی از گزارشهای مندرج در کتابهای سیره رسول الله(ص)، ناظر به آیات قرآنی تکمیل و توسعه یافته اند. بدین گونه که راویان هنگام گزارش سیره نبوی، تلاش کرده اند آن را مطابق و همسو با قرآن گزارش کنند و توضیحات خود را ذیل اطلاعات قرآنی و برای تکمیل و توسعه آن تدوین نمایند. از این رو منابع تاریخ و سیره در بر دارنده مواردی از استناد به آیات قرآن در حوادث تاریخی است. تعدادی از این موارد حاکی از استناد رسول خدا(ص) به آیات قرآنی در رویدادهای تاریخی است. نوشته حاضر با بررسی و تحلیل موارد استناد رسول الله(ص) به آیات قرآنی و ریشه یابی گزارشها، ضمن به دست دادن الگویی برای توسعه متون مربوط، به این نتیجه رسیده است که گزارشهای معطوف به استناد رسول خدا(ص) به آیات به مرور تکمیل و توسعه یافته اند. هدف از ضمیمه شدن آیات به گزارشهای تاریخی، توضیح، تقویت و تایید اصل خبر بوده است. https://b2n.ir/e47435 تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
ایران قوی این قوم، مرامش علوی بوده همیشه از بس‌که علی گفته، قوی بوده همیشه ترک و لر و کرد و عرب و شیعه و سنّی در دین محمّد اخوی بوده همیشه.. هشدار که افراط به تفریط می‌افتد با تندروی کندروی بوده همیشه دعوا سر بنزین و حجاب و صف نان نیست دعوا سر ایران قوی بوده همیشه «ما زنده به آنیم که آرام نگیریم» این قصّه اگر می‌شنوی، بوده همیشه ✍🏻 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1770069511 (2).pdf
169.4K
به‌نام‌او متنی قابل تامل درباره اتفاقات اخیر که خواندن و تامل در آن خالی از لطف نیست.👆 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا