eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
ره باز کنید، دلبری آمده است بر شیعه امام دیگری آمده است در مطلع هشتم ربیع الثانی میلاد امام عسکری آمده‌است -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آغاز همایش سبک و سیره زمانه امام حسن عسکری علیه السلام☝️☝️ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
همایش سبک و سیره زمانه امام حسن عسکری علیه السلام☝️☝️ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔰در مراسم اختتامیه همایش سبک وسیره زمانه امام حسن عسکری علیه السلام 👈 هفت مقاله از بین ۱۱۰مقاله👉 ارسالی به عنوان مقالات برتر اعلام شد. ✳️سه مقاله از این هفت مقاله برتر از مقالات طلاب و اساتید جامعه الزهرا سلام الله علیها بود. ✳️مقاله سرکار خانم دکتر ناهید طیبی ✳️مقاله سرکار خانم فاطمه کرمی ✳️مقاله سرکار خانم نجمه صالحی تبریک به هر سه بانوی تاریخ پژوه و تبریک به خانواده بزرگ جامعه الزهرا سلام الله علیها -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تشویق نویسندگان به کتابت توسط امام حسن عسکری (ع) 🔹 هر قلم بدستِ متعهّد، نهایت تلاش خود را برای اطلاع‌رسانی و هدایت جامعه به کار می‌بندد؛ ولی تشویق از نویسنده و آثار او خستگی‌ها را از تن او دور می‌کند، و بر فعّالیّت او می‌افزاید، و این خود عامل توسعه علم و دانش و آگاهی در جامعه می‌شود. 🔸 امام حسن عسکری (ع) در کنار تربیت شاگردان از تشویق نویسندگان غافل نبود؛ از جمله داود بن قاسم جعفری می‌گوید: کتاب «یوم و لیله» از یونس آل یقطین را به حضرت عسکری (ع) عرضه داشتم. امام (ع) فرمود: «تَصْنِیفُ مَنْ هَذَا؟» نوشته چه کسی است؟ گفتم: نوشته یونس است. آن‌گاه فرمود: «أعْطَاهُ اللهُ بِکُلِّ حَرْفٍ نُورَاً یَوْمَ الْقِیامَةِ» خداوند در مقابل هر حرف، نوری به او در روز قیامت عطا فرماید.¹ 🔹 البته سیره تمام امامان شیعه بر این بوده که بر نویسندگی و کتابت ترغیب و نویسندگان و قلم‌زنان را تشویق کنند. و همچنین نقل شده است که برخی آثار را خدمت حضرت عسکری (ع) عرضه داشتند که درباره آن نظر دهد. حضرت می‌فرمود: «صَحِیحٌ فَاعْمَلُوا بِهِ» صحیح است بدان عمل کنید!² 🔸 بر اثر همین تشویق‌ها بود که شانزده تن از شاگردان حضرت، دست به تألیف زدند و ۱۱۸ عنوان کتاب، ثمره آن شد. از میان آنها علی بن حسن فضّال ۳۶ کتاب، محمّد بن حسن صفّار ۳۵ کتاب، عبدالله بن جعفر حمیری ۱۹ کتاب، احمد بن ابراهیم ۷ کتاب و هارون بن مسلم ۶ کتاب دارد.³ 🔹 و همین‌طور تعداد راویانی که از آن حضرت حدیث نقل نموده‌اند، به ۱۰۶ نفر می‌رسد.⁴ 📚منابع: 1⃣ بِحارالأنوار مجلسی ؛ ج ۲ ص ۱۵۰ 2⃣ فلاح السائل سیّد ابن طاووس ؛ ص ۱۸۳ 3⃣ الذریعه علّامه طهرانی ؛ ج ۳ ص ۱۴۹ 4⃣ رجال نجاشی ؛ ص ۴۴۷ https://eitaa.com/tarikh_j/8417 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🎊🌸 هر چند که رسم است بگویند تبریک پسر را به پدرها میلاد پدر بر تو مبارک ای آمدنت رأس خبرها...❤️ ولادت_امام_حسن_عسکری_علیه_السلام 🌸🎊🌸 _حضرت _امام_علی علیه السلام 👇 ولایت🌕 امیر المومنین علیه السلام🌕 دژ مستحکم خداوند حتی در 👥حاکم حسکانی و ابن مردویه اصفهانی از علمای اهل تسنن روایت کرده‌اند: ۱۸۱- حَدَّثَنَا الْحَاكِمُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْحَافِظُ جُمْلَةً قَالَ: حَدَّثَنِي عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ نَصْرٍ الْأُمَوِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ أَحْمَدَ الْحَصِيُ‌ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو عُمَارَةَ الْبَغْدَادِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ خَلِيفَةَ أَخُو هَوْذَةَ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ أَبِي بَكْرٍ الْمُلَيْكِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ شِهَابٍ الزُّهْرِيُّ عَنْ نَافِعٍ عَنِ ابْنِ عُمَرَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‌ قَالَ لِي جَبْرَئِيلُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي‌ . رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: جبرئیل امین برایم خبر آورد که خداوند فرمود: ولایت علی بن ابی طالب (علیهما السلام) دژ و پناهگاه امن من است؛ پس هر کس داخل این پناهگاه شود از عذاب من در امان خواهد بود. شواهد التنزیل، تالیف حاکم حسکانی،در جلد ۱، صفحه ۱۳۱، حدیث ۱۳۱، چاپ موسسه الاعلمی للمطبوعات 📒مناقب علی بن ابی طالب، تالیف ابن مردویه، صفحه ۷۲، حدیث ۴۷، چاپ دار الحدیث 🌸🎊🌸 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روی قبرم بنویسید که خواهر بودم سال ها منتظر روی برادر بودم وفات_حضرت_معصومه(س) ڪریمہ اهل‌بیٺ تسلیٺ باد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فراخوان همایش جایگاه سجستان(سیستان) در گستره تمدن اسلامی ☝️ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فراخوان همایش بین المللی امام رضا علیه السلام و علوم روز☝️ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📢 فراخوان همایش شرق شناسی و امام حسین(ع)☝️☝️ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
💠 دوره شهید حسنعلی حاجیان پور💠 🔵با موضوع نقد جریان احمدبصری و نقد جریان تکفیری وهابیت 💠تحت اشراف آیت الله اراکی 🔸با حضور اساتید برجسته کشوری 🔹تاریخ شروع دوره: ۲۶آبان ۱۴۰۱ 🔹مزایای طرح: 1⃣ مجازی 2⃣ ثبت نام رایگان 3⃣ اعطای گواهینامه رسمی 4⃣ امکان شرکت در دوره تکمیلی 5⃣ پشتیبانی اساتید توانمند کشوری 🔴لینک ثبت نام در دوره: 🌐: 👇🏻👇🏻👇🏻 https://survey.porsline.ir/s/IGOpQK3 دریافت محتوا دروس از کانال: 👇🏽 @hajiyanpoor -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبات ربیع الثانی ورود حضرت معصومه سلام الله علیها و عبد العظیم حسنی استاد محترم طاووسی مسرور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
print AL_ASTSRAAQ 27 08 2022.pdf
2.53M
📢 فراخوان شرق شناسی و امام حسین(ع) 📎 اطلاعات بیشتر در فایل پیوست شده -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اوضاع فرهنگی قم هنگام ورود فاطمه معصومه، انسان شناسی فرهنگی کنشگران فرهنگی قم از180 - 230 نویسنده: محمدرضا شهیدی پاک منبع: دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی سال چهارم خرداد 1400 این مقاله حوادث تاریخ 180 تا 230 هجری را در چهارچوب پارادایم جامعه شناسی تغییرات فرهنگی از دوره باستان به اسلامی و تشیع بدون پیش فرض ها و عقاید معاصر بررسی کرده است. اوضاع فرهنگی قم هنگام ورود فاطمه معصومه تابع رویدادهای حد فاصل شهادت موسی بن جعفر تا شهادت امام رضا و برخوردها بین موسی بن جعفر با هارون رشید و شدت تشتت فرقه ای رو به انهدام تشیع در قم بین شیعیان است که با تاسیس تشکیلات مستقل شیعی بوسیله امام در برابر تشکیلات سنتی خلافتی همراه است که در تدبیر امر قم وثبات تشیع امامیه موثر افتاد. مواضع موسی بن جعفر با خلافت عباسی و بزرگترین خلیفه آن هارون به منزله جنگ تمام عیاربا خلافت و اعلام عدم مشروعیت دینی ان از سوی موسی بن جعفر است این موضع امام باعث تغییراتی انقلابی در شرق و غرب جهان اسلام و فروپاشی یکپارچگی امپراطوری عباسیان و تاسیس چند دولت شیعه و قدرت محلی و قیام های گسترده علویان شد. این بحران سیاسی فرهنگی با تدابیر اقتصادی و نظامی و با لشکر کشی هارون به مرز قم و سیاست فرهنگی مامون، ولایتعهدی امام رضا و ترور فضل بن سهل و امام رضا و شهادت فاطمه معصومه و انتقال قدرت از ایران به بغداد و احیا مجدد تعصب عربی و حذف همه فرق غیر امامیه و غلبه امامیه بر قم به پایان رسید و شکل فرهنگی قم تعییر کرد و پایگاه امامیه شد. این وضع فرهنگی برآیند مجموعه رفتار کنش گران سیاسی نظامی فرهنگی است .تغییری از نوع رفض در قم شهر کلاسیک ایرانی هنگام خروج از دوره باستان به دوره اسلامی به تدریج با ساختار اجتماعی سیاسی جدید شکل داد. این فرایند فرهنگی فرضیه پژوهش است که شکل گیری جریانی از اندیشه فرهنگی در این شهر تحت تأثیر جاذبه و دافعه امام رضا و فاطمه معصومه است که در پی آن وکلای امام رضا واصحاب امام مبانی اساسی «فرهنگ شیعه امامیه» را در قم تدوین کردند. پژوهش به طور اجمالی به سیاست فرهنگی خلافت عباسی در قم ورئوس حوادث فرهنگی آن مقارن سفر فاطمه معصومه به قم و پیامدهای سفر حضرت در تغییرات فرهنگی پرداخته است. اوضاع فرهنگی هنگام نزول ایشان به قم تشتت فرقه ها است که در توقف امامت و انهدام تشیع امامیه مشترک بوند این وضع جاری در قم با وجود فاطمه معصومه درهم شکست. خبر من زارها عارفا بحقها فله الجنه حق فرهنگی فاطمه معصومه در عبور تشیع از ویرانی توقف بود. امام رضا، فاطمه معصومه، هارون الرشید، مامون عباسی، جاحظ، ثمامه بن اشرس، و صیف کامه، سردار دیلمی (م 253 ه )، برقی، احمد بن الحسن بن سعید بن حماد، ملقب به «دندان»، مقدسی، مسعودی، زینب، موسی بن جواد، کنشگران فعال پهنه مکانی فرهنگی متصلی بین بغداد قم ری مرو در طی پنج دهه( 180- 230 )بودند که ثمرات نزاع آن ها در جاهای مختلف به صورت غالب و مغلوب ظاهر شد از جمله تاسیس شهر امامیه در قم وجه غالب است. فعال ترین کنشگر فرهنگی این عرصه مامون عباسی است و با همه نقشه ها نتوانست امام رضا را وادار کند مقتضیات امامت را به خاطر منافع خلافت رها کند و همین را امام در توجیه پذیر ش ولایتعهدی در تشبیه به امام علی متذکر شده است که حلافت را پذیرفت و مقتضیات امامت را برای خلافت کنار نگذاشت و دولت عدالت ارایه داد. تمدن اسلامی در عصر توسعه ان محتاج وجود امام رضا ع بود و از جمله در گفتگو بین الادیانی و تمدنی نیاز به وجود انسان کامل در هنگام بخران انسانی احراز شد که نقطه مشترک رفتار امام رضا و علی در سبک رفتار سیاسی است. برنامه سیاسی اهل بیت برای انتقال مکتب اندیشه شیعه به قم از عصر امام صادق و با هجرت فرهنگی اصحاب او اغاز شد که ان ها را با عبارت\" لنا قبر\" در قم ، به اینده روشن تشیع در قم با اثر مقبره گزینی یکی از اهل بیت در وقوع تغییرات فرهنگی را بشارت داده بود. پ.ن:مقاله تحریر و تحلیل و تبیین مجدد پژوهش تاریخی اوضاع فرهنگی قم هنگام ورود فاطمه معصومه به قم است که در کنگره بین المللی مکانت فرهنگی قم و حضرت معصومه در 1384 حرم قم به صورت سخنرانی ارائه شده است. https://b2n.ir/p09495 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
سیر تحول حرم حضرت معصومه(س) با تأکید بر سلسله مراتب ورود (تشرف) از دوره صفوی تا دوره قاجار (مقاله علمی وزارت علوم) درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم) درجه علمی در دسته‌بندی سابق وزارت علوم: علمی-پژوهشی نویسندگان: محمد رضایی ندوشن سید عبدالهادی دانش پور مصطفی بهزادفر منبع: مطالعات معماری ایران پاییز و زمستان 1398 فضاهای ورودی در اماکن مقدس که زائر به شوق زیارت و به منظور برطرف شدن حاجات خود وارد آنجا می شود، دارای کیفیت هایی مبتنی بر آداب زیارت هستند که به آن ها سلسله مراتب تشرف گفته می شود. پژوهش های متعددی درباره ضرورت وجود و کیفیت سلسله ای از فضاهای متوالی درباره ورودی اماکن مقدس ایران به انجام رسیده، اما نسبت به تأثیر این سلسله مراتب در ادراک مخاطب (زائر یا سیاح) پژوهش های اندکی صورت گرفته است. بررسی های این پژوهش نشان می دهد حرم حضرت معصومه(س) در دوره صفوی و قاجار دارای سلسله مراتب تشرف بوده است که در طول این دوران در حال تغییر مداوم بوده و نسبت به زمان حاضر نیز متفاوت بوده است. مقاله به دنبال پاسخ این پرسش است که وجود سلسله ای از فضاهای ورودی چه تأثیری بر ادراک مخاطبان حرم حضرت معصومه(س) می گذارد. برای ایجاد تصویری مناسب از تشرف به حرم در دوره صفوی و قاجار می بایست با روش تحقیق توصیفی به واکاوی منابع و اسناد کتابخانه ای پرداخت. مهم ترین منابعی که می تواند تصویر گذشته حرم حضرت معصومه(س) را بازسازی کند منابع تصویری (نقشه، گراور و عکس) و منابع مکتوب تاریخ شهر قم، به خصوص سفرنامه های زوار، تجّار و سیّاحانی است که قصد شهر قم را داشته و یا از آن عبور کرده اند. از آنجایی که این پژوهش در جست وجوی تأثیرات ادراکی سلسله فضاهای ورودی اماکن مقدس است، متن سفرنامه ها که بیان ادراک و احساس خاص نگارندگان آن ها هنگام ورود به حرم است، مهم ترین منبع پژوهش هستند. حاصل بررسی منابع تصویری و متون سفرنامه ها، تصویر مشخصی از سلسله مراتب تشرف به حرم، همچنین سیر تحولات آن از دوره صفوی تا انتهای قاجار را نشان می دهد. در این نوشتار سلسله مراتب تشرف به حرم حضرت معصومه(س) با ذکر جزئیات فضاهای متوالی و تأثیرات آن بر ادراک مخاطبان برای نخستین بار معرفی می شود. https://b2n.ir/m10889 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j