eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
958 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
329 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅پل قدیم دزفول(استان خوزستان) 🔹ساخت این پل برمی گردد به زمان ساسانیان بعد از اسارت هزاران اسیر رومی در زمان شاپور اول ساسانی ، بخش قابل توجهی از آنها به خوزستان فرستاده می شوند و آنها در دزفول و شوشتر، پل و موارد دیگری را می سازند. پل قدیم دزفول بازمانده ایی از کار مهندسان رومی به اسارت گرفته شده در زمان ساسانیان است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
✅بند قیصر شوشتر(استان خوزستان) 🔹این مکان شبیه پل دزفول توسط مهندسان رومی ساخته شد. فردوسی در شاهنامه سازنده این بنا را مهندس رومی بنام برانوش ذکر می کند -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅قدیمی ترین سند خلیج فارس 🔹شاه هخامنشی در کتیبه خود ذکر می کند دریایی که از پارس می آید. 🔹این کتیبه خطی نشان می دهد خلیج فارس از 2500 سال پیش به پارس بودن معروف بوده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
 «احمد عبدالساده» تحلیلگر و روزنامه‌نگار عراقی از اقدام غیرقابل توجیه مقامات ورزشی و حتی سیاسی عراق از جمله دفتر نخست وزیری این کشور در استفاده از واژه جعلی و ساختگی «خلیج ع ر ب ی» برای خلیج همیشه فارس در مسابقات کشورهای عربی در بصره انتقاد و تاکید کرد هیچ کشوری حق ندارد نام رسمی و ثبت شده خلیج فارس را تغییر دهد. وی در توئیتی نوشت:«ایران به دریای عمان مشرف  است، اما آن را خلیج ایران نمی‌خواند، هند هم به دریای عرب مشرف است، اما آن را دریای هند نمی‌خواند، اندونزی هم به اقیانوس هند مشرف است، اما آن را اقیانونس اندونزی نمی‌خواند.چرا؟ به خاطر اینکه این نامگذاری‌ها، رسمی و در سازمان ملل متحد هم رسما ثبت شده است. بنابراین، «خلیج فارس» نام رسمی و ثبت شده است و هیچ کشوری حق ندارد آن را تغییر دهد». -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
سیر تطوّر مقام زن از جاهلیت تا عصر ظهور.pdf
234.1K
سیر تطور زن از جاهلیت تا عصر ظهور سرکار خانم فاطمه حسینی پناه -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸شهادت "سيدمجتبي نواب صفوي"، رهبر جمعيت فداييان اسلام و يارانش (1334ش) شهيد سيدمجتبي نواب صفوي در سال 1303ش در خاني‏آباد تهران به دنيا آمد و پس از اتمام دروس ابتدايي، به آبادان سفر كرد. سيد مجتبي سپس براي ادامه تحصيل به نجف اشرف مهاجرت نمود و در آن‏جا از محضر مدرسين حوزه علميه نجف اشرف بهره‏مند گرديد. وي پس از چهار سال اقامت در نجف به دستور آيت‏اللَّه سيدابوالحسن اصفهاني جهت مبارزه با كجروي‏هاي كسروي به ايران آمد و با تشكيل "جمعيت فداييان اسلام" به مبارزه با بدخواهان و بدانديشان پرداخت. ترور وابستگان استعماري مانند احمد كسروي، عبدالحسين هژير، علي رزم‏آرا و حسين علاء از جمله فعاليت‏هاي سياسي اين جمعيت مي‏باشد. شهيد نواب صفوي همچنين با حكومت دكتر مصدق به خاطر عدم عمل به احكام اسلامي به مخالفت برخاست و به همين جهت در ايام نخست وزيري مصدّق، دستگير و به زندان افتاد و تا سقوط حكومت مصدق در زندان بود. سرانجام اين مجاهد خستگي‏ناپذير به همراه سه تن از همرزمانش به نام‏هاي خليل طهماسبي، مظفر علي ذوالقدر و سيدمحمد واحدي در بيدادگاه رژيم پهلوي محكوم و در صبحگاه 27 دي 1334 شمسي تيرباران شده و به خيل شهدا پيوستند. بدين ترتيب پرونده ده سال فعاليت سياسي و اجتماعي جمعيت فداييان اسلام بسته شد و جنايت ديگري در پرونده سياه خاندان پهلوي ثبت گرديد. تنظیم: سرکار خانم مریم صفری -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ویلیام-او-داگلاس، قاضی مشهور دیوانعالی ایالات متحده آمریکا است که دو مرتبه طی سالهای ۱۹۴۹ (۱۳۲۸ شمسی) و ۱۹۵۰ (۱۳۲۹ شمسی) به خاورمیانه سفر کرده بود. گفته‌اند که وی بیشتر وقت خود را در ایران و میان ایلات و عشایر آن من جمله لرها سپری کرده است. او شرح‌حالی از مردم لر آورده که اطلاعاتی از اوضاع و احوال اجتماعی، سیاسی و اقتصادی لرتباران در دهه بیست شمسی ارائه داده است که مطالعه‌ی آن خالی از لطف نمی‌باشد. او در این کتاب، ضمن بررسی کمونیسم در جنوب مرزهای شوروی، به شرح آداب رسوم و فرهنگ ایلات و عشایر ایران و مقایسه آن با تمدن غرب می‌پردازد. نویسنده همچنین با انتقاد از مسائل و مشکلات غرب اخلاق و روحیات مردم ایران را می‌ستاید .بخش پایانی با تصاویری از اقوام ایل قشقایی همراه است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
https://pkctw.atu.ac.ir/ سایت همایش 👆 برای توضیحات بیشتر به سایت همایش مراجعه کنید. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گونه ها، سیر نگارش و انگیزه های تألیف کتب ادعیه در پنج قرن نخست براساس دو فهرست نجاشی و شیخ طوسی (مقاله ترویجی حوزه) نویسندگان: نصرت نیل ساز ،نهله غروی نایینی ابوالفضل رجایی فرد منبع: حدیث و اندیشه بهار و تابستان 1397 براساس دو فهرست نجاشی و شیخ طوسی، بخشی از تلاش علمی شیعیان در پنج سده نخست، تألیفات دعایی بوده است. این آثار در قالب گونه های مختلف دعایی است که در بستر زمانی و مکانی متفاوتی از یکدیگر شکل گرفته است. این پژوهش به شیوه توصیفی-تحلیلی در صدد مشخص شدن گونه های دعایی و سیر هر کدام از آنان در بستر زمان و مکان و کاوش در دلایل گرایش به این حوزه تألیفی است. یافته های پژوهش نشان می دهد که کتاب های «یوم و لیله»، «کتاب الدعاء »ها، کتاب های «اعمال سه ماه رجب، شعبان و رمضان»، و کتاب های «زیارت»، گونه های دعایی شیعیان هستند. همچنین نگاه به روند نگارش هرکدام نشانگر اقبار و ادبار عالمان به هریک از این گونه ها در بستر زمان و مکان های مختلف است و هر گونه دعایی، سیر متفاوتی از گونه دیگر داشته است. اهمیت دعا، مناسک، عبادت و زیارت در قرآن و احادیث بنیادی ترین دلیل نگارش این آثار است؛ هرچند انگیزه های شخصی و شرایط سیاسی-اجتماعی نیز در این امر دخیل بوده است. https://b2n.ir/n33326 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
بررسی اعتبار روایت «لیله الرغائب» و تحقیق در معنای رغائب (مقاله علمی وزارت علوم) نویسندگان: سید محمود طیب حسینی منبع: حدیث پژوهی سال دهم بهار و تابستان 1397 یکی از اعمال ماه مبارک رجب، صلاه الرغائب است که مطابق روایتی منقول از رسول خدا 2 انجام آن در نخستین شب جمعه ماه رجب، موسوم به لیله الرغائب، سفارش شده است. در مقاله حاضر، بعد از بررسی سند حدیث و اثبات ضعف آن، مشروعیت انجام اعمال این شب به قصد رجاء تبیین، و در ادامه درباره معنای «رغائب»، تفسیر آن به شب آرزوها نقد شده است. فرهنگ های لغت و روایات تاریخی و دینی روشن می کند که «رغائب» به معنای این کلمه عطاها و بذل و بخشش های بزرگ است که در میان سخاوتمندان و صاحبان اموال رایج بوده است. اما آموزه ها و روایات دینی، معنای «رغائب» را از عطاهای صرفاً مادی به عطاهای بزرگ معنوی ارتقا داده است. نتیجه آنکه معنای «رغائب» در لیله الرغائب و صلاه الرغائب و نافله صبح، عطاهای بزرگ مادی و معنوی این جهانی و عمدتاً ناظر به رزق و روزی، و توفیقات و برکات معنوی است که خدای تعالی به برکت این نمازهای واردشده به بندگانش عطا خواهد کرد. https://b2n.ir/k08816 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
میز تاریخ اندیشکده هیأت و آیین های مذهبی برگزار می کند: بیست و یکمین نشست علمی آرمان هیأت جایگاه و نقش کوفه در عصر حضور ائمه اطهار (ع) با تاکید بر عاشورا با حضور دكتر محمدحسين رجبي دواني؛ نویسنده کتاب کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی موضوع: كوفه و عاشورا و دكتر نعمت‌الله صفري فروشاني؛ نویسنده کتاب کوفه از پیدایش تا عاشورا موضوع: نظام موضوعات و مسائل در كوفه عصر حضور ائمه اطهار عليه سلام دبيرعلمي نشست: دكتر سعيد طاوسي مسرور تهران ، خيابان سميه،‌تقاطع نجات‌اللهي ،‌پلاك 241، واحد 4: انديشكده هيأت سه شنبه 4 بهمن 1401 ساعت 10:00 پخش زنده: https://www.skyroom.online/ch/sazmanh/armaneheyat -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فراخوان دفتر دوم «تاریخ تشیع در ایران پیشاصفوی به روایت فرهنگ مادی» سال گذشته فراخوان دفتر اول مجموعهٔ «تاریخ تشیع در ایران به روایت فرهنگ مادی» اعلام شد. با استقبال و همراهی پژوهشگران رشته‌های مختلف علوم انسانی افتخار داشتیم نگارش دفتر اول را به پایان برسانیم. دفتر اول این مجموعه، توسط «انتشارات نگاه معاصر» در حال چاپ بوده و تصویر روی جلد آن در همین پیام در دسترس است. فراخوان دفتر دوم این مجموعه که هم اکنون به محضر پژوهشگران و محققان تقدیم گردیده است، به مانند سال گذشته، به بررسی تاریخ تشیع در ایران پیشاصفوی اختصاص یافته است. از تمامی پژوهشگران رشته‌های تاریخ، تاریخ نگاری، باستان شناسی، جامعه شناسی، مردم شناسی، زبان شناسی، اقتصاد، هنر، معماری، فلسفه و رشته‌های دیگر دعوت می‌شود که در این مجموعه همکاری نمایند. اطلاعات بیشتر، در پوستر این فراخوان ذکر شده است. با تشکر گروه مطالعاتی موزه شیعه @shiamuseum -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j