eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
961 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
328 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
💢کهن ترین سندِ تاریخی و جغرافیایی با نام «خلیج فارس» ⭕️«مسالک ‌و ممالک» از نفیس‌ترین نُسخ خطی اثر ابواسحق ابراهیم بن محمد فارسی اصطخری در زمینه جغرافیای تاریخی که در قرن۴ هجری قمری /۱۰ میلادی نوشته شده است. 🔷از مهم‌ترین نقشه‌های کتاب می‌توان به موقعیت و نام با عنوان «بحر صوره فارس» اشاره کرد. 📌این نسخه‌ی خطی اکنون در موزه دوران اسلامی، موزه ملی ایران نگهداری می‌شود. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔖اطلاع رسانی ❇️ پذیرش دوره دکتری تاریخ اهل بیت علیهم السلام در گروه تاریخ مجتمع آموزش عالی بنت الهدی ❇️ برای اولین بار تخفیف 40 درصدی شهریه برای طلاب ایرانی نسبت به مراکز دیگر ❇️ ثبت نام داوطلبان ایرانی(تکمیل ظرفیت) و غیر ایرانی، برای تحصیل در نیم سال اول ۱۴۰۲_۱۴۰۳ ، 🔸 داخل کشور: از تاریخ ۱۴۰۲/۲/۹ تا ۱۴۰۲/۲/۱۶ 🔸 خارج کشور: از تاریخ ۱۴۰۲/۲/۱۹ تا ۱۴۰۲/۲/۲۶ انجام می شود. 🔸 آزمون کتبی الکترونیکی داخل و خارج ایران ، روز پنج شنبه مورخ ۱۴۰۲/۳/۴ برگزار می گردد. 🔸در این مرحله، آزمون کتبی به صورت (آنلاین حضوری) (شامل منابع دروس عمومی و حوزه دانشی) و مصاحبه تخصصی توسط گروه علمی مربوط، جهت احراز صلاحیت علمی برگزار می گردد. ثبت نام فقط از طریق سامانه سنجش و پذیرش المصطفی به نشانی http://rsampa.miu.ac.ir (بخش آزمون‌ها) صورت می گیرد.
1_525463905.pptx
792.4K
─━━━⊱🍃🌺🍃⊰━━━─ 📚آمادگی ارشد: 📚 @aamadegiArshad جزوات و نمونه سوالات رایگان 🕊 ─━━━⊱🍃🌺🍃⊰━━━─
🔰پذیرش مقطع کارشناسی ارشد دو گرایش رشته تاریخ 🔸گرایش تاریخ اهل بیت علیهم‌السلام 🔸گرایش تاریخ تمدن اسلامی (برای نخستین بار)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 اگر جرأت میکردند قبر مطهر پیغمبر را هم ویران میکردند... ✏️ رهبر انقلاب: تلخی دیگری که [در حادثه‌ی تخریب قبر صحابی جلیل‌القدر، حجربن‌عدی] وجود دارد، این است که در میان مجموعه‌ی مسلمانان و امت اسلامی کسانی پیدا شوند که با افکار پلید و متحجر و عقب‌مانده و خرافی خود، تجلیل از بزرگان و برجستگان و چهره‌های نورانی صدر اسلام را شرک بدانند، کفر بدانند؛ واقعاً این مصیبتی است. اینها همان کسانی هستند که گذشتگانشان قبور ائمه (علیهم‌السّلام) را در بقیع ویران کردند. آن روز که در دنیای اسلام، از شبه‌قاره‌ی هند گرفته تا آفریقا، علیه اینها قیام کردند، اگر اینها جرأت میکردند، قبر مطهر پیغمبر را هم ویران میکردند، با خاک یکسان میکردند. ببینید چه فکر باطلی، چه روحیه‌ی پلیدی، چه انسانهای بداندیشی، احترام به بزرگان را اینجوری بخواهند نقض کنند و هتک کنند و این را جزو وظائف دینی بشمرند! ۱۳۹۲/۰۲/۱۶ 📷 عکس: رهبر انقلاب در حال مشاهده آخرین تصویر به جا مانده از بارگاه امام حسن مجتبی(عليه السلام) و سائر ائمه در قبرستان بقیع. ۹۴/۵/۳۱ 🗓 ٨ سوال، سالگرد تخریب قبرستان بقیع -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅شفای زائر ائمه بقیع ✍️ حجت الاسلام حسن ابوطالبی، استاد سطوح عالی حوزه یکی از توصیفات بقیع توسط فرهاد میرزا (1233-1305ق)، ملقب به معتمدالدوله، پسر پانزدهم عباس ميرزاى نايب‌السلطنه، فرزند فتحعليشاه قاجار، برادر محمدشاه قاجار و عموی ناصرالدین شاه، از مشاهیر رجال عهد ناصرالدین شاه ثبت شده است. او در سفرنامه خود که به نام «هدایه السبیل و کفایه الدلیل» است، رویدادهای مشاهده قبرستان بقیع در مدینه منوره را گزارش کرده است. در بخشی از این گزارش، به شفا گرفتن پای خود با توسل به ائمه بقیع علیهم السلام اشاره کرده است: «روز جمعه هیجدهم ذی القعده [1292ق]: بعد از طلوع آفتاب به روضه مبارکه مشرف شده از باب جبرئیل که به طرف بقیع است، داخل شدیم. اذن دخول و زیارت حضرت رسول و فاطمه بتول [را] به قاعده ای که در کتاب هدایة السالکین در اعمال بیت الله الحرام مسطور است، بجا آوردم. بعد از باب جبرئیل در آمده، به زیارت ائمه بقیع مشرف شدم. صندوق ائمه اربعه در میان صندوق بزرگ است که عباس عم رسول الله نیز در آن صندوق است. متولی آنجا، در صندوق را باز کرده به میان ضریح رفتم و دور ضریح طواف کردم. میان صندوق و ضریح، کمتر از نیم ذراغ است که به زحمت می توان حرکت کرد بلکه برای آدمهای قطور متعسر است. در کنار مقبره امام حسن(ع) بی اختیار به حالت عجز پای خود را به صندوق دراز کرده، عرض کردم: «یابن رسول الله، یا معدن الجود و السخاء أُنشدک بحق أمک الطاهره الصدیقة، که من از تهران به قصد زیارت آستان جد بزرگوار تو و مادر صدیقه تو درآمدم، پای من به این حالت بُوَد. تو را به حق مادرت قسم می دهد اگر در اجل مهلتی است، پای مرا شفا بده که به وطن مألوف با این پای موف نروم.» آن جمع بر دمع من حسرت می خورند بل بر اشک من رشک می برند و من ضریح را صریح در بغل داشته شفا می طلبیدم. الحمدلله که شفای عاجل عطا فرموده و در حق این ذلیل ترحم نموده، ألم و ورم تا در مدینه بودم تمام شد حرکت بی ادبانه این بنده ذلیل در آن آستان همایون به مغفرت مقرون گردید.» 📚سفرنامه فرهاد میرزا، ص 140 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢کهن ترین سندِ تاریخی و جغرافیایی با نام «خلیج فارس» ⭕️«مسالک ‌و ممالک» از نفیس‌ترین نُسخ خطی اثر ابواسحق ابراهیم بن محمد فارسی اصطخری در زمینه جغرافیای تاریخی که در قرن۴ هجری قمری /۱۰ میلادی نوشته شده است. 🔷از مهم‌ترین نقشه‌های کتاب می‌توان به موقعیت و نام با عنوان «بحر صوره فارس» اشاره کرد. 📌این نسخه‌ی خطی اکنون در موزه دوران اسلامی، موزه ملی ایران نگهداری می‌شود. ❤روزت مبارک خلیج تا ابد فارس -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. مسیحیت نگاهی خوش بینانه به آینده جهان و انسان دارد و ظهور موعود (عیسی مسیح علیه السلام) را نوید داده است. بازگشت دوم (coming second) یا ظهور دوباره عیسی مسیح علیه السلام به عنوان موعود برای نجات جهان و ایجاد دنیایی باشکوه از باورهای مهم مسیحیان است. بنا بر این اعتقاد حضرت عیسی علیه السلام بار دیگر ظهور می کند و به تصریح عهد جدید (یا اناجیل اربعه و برخی متون فرعی مربوط به آن) با ظالمان پیکار می کند و پس از نابودی آنان، جهانیان را به ساحل نجات و رستگاری می رساند. در انجیل لوقا در این زمینه چنین آمده است : «کـمـرهـاى خود را بسته ، چراغهاى خود را افروخته بدارید و شما مانند کسانى باشید که انتظار آقاى خود را مى کشند... پس شما نیز مستعد باشید، زیرا در ساعتى که گمان نمى بـریـد پـسر انسان مى آید.» -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ظـهـور دوم حضرت عیسی علیه السلام بـا پـیـدایـش یـک سلسله حوادث طبیعى زمینى ، آسمانى ، سـیـاسـى و اجـتماعى همراه خواهد بود. پسر انسان هنگامى مى آید که بشریت با مشکلات و مصایب فراوانى دست به گریبان است: «و در آفـتـاب ومـاه و سـتارگان علامات خواهد بود و بر زمین تنگى و حیرت از براى امت ها روى خـواهد نمود، به سبب شوریدن دریا و امواجش ؛ و دلهاى مردم ضعف خواهد کرد از خوف و انـتـظـار آن وقـایـعـى کـه بـر ربـع مـسـکـون ظـاهـر مـى شـود؛ زیـرا قـوّات آسـمـان مـتـزلزل خواهد شد و آن گاه پسر انسان را خواهند دید که برابرى سوار شده با قوت و جلالِ عظیم مى آید.» در جاى دیگر که از عیسى علیه السلام به «کلمه خدا» یاد شده ، آمده است : و دیـدم آسـمـان را گـشـوده و نـاگـاه اسـبـى سـفـیـد کـه سـوارش امـیـن و حق نام دارد و به عـدل داورى و جـنـگ مـى نـمـایـد و چـشـمانش چون شعله آتش و بر سرش افسرهاى بسیار و اسـمـى مرقوم دارد که جز خودش هیچ کس آن را نمى داند و جامه خون آلود در بر دارد و نام او را «کـلمـه خدا»مى خوانند و لشکرهایى که در آسمان اند بر اسبهاى سفید و به کتان سفید و پاک ملبس از عقب او مى آیند از دهانش شمشیرى تیز بیرون مى آید تا به آن امت ها را بـزنـد و آنـهـا را بـه عـصـاى آهنین حکمرانى خواهد نمود. و در انجیل متى آمده است : امـا از آن روز و سـاعـت هـیـچ کس اطلاع ندارد و حتى ملائکه آسمان جز پدر، من و بس، پس شـمـا نیز حاضر باشید؛ زیرا در ساعتى که گمان نبرید پسر انسان مى آید. ... و همۀ قبایل نزد وی جمع خواهند آمد...» بنا بر آنچه از اعتقادات و متون دینی مسیحیان گذشت، سوار امین و حق که در آخرالزمان ظهور می کند و دنیا را به عدالت قضاوت می کند. و نا معلوم بودن روز ظـهـور موعود که بـا عـلائمـى آشـکـار خـواهـد شـد؛ با روایات اسلامی در مورد «موعود آخرالزمان» هماهنگ است. تنظیم: سرکار خانم زهرا سعیدی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
بی‌تاب و صبور، ایستاده‌ست هنوز هم‌قبلۀ نور، ایستاده‌ست هنوز بر گرده و سینه زخم دارد اما کوه است و غیور، ایستاده‌ست هنوز 📝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نگاره" لیلی ومجنون در مکتب‌خانه " ، خمسه نظامی، قرن ۱۵م -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کتیبه فارسی با تصویری از شیر شمشیر به دست در کنار شمایل حضرت علی (ع) در یکی از روستاهای ارمنستان
بقایای مسجدی تاریخی در یکی از روستاهای ارمنستان به نام بجنی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
کتیبه ساخت این مسجد، تاریخ ۶۶۱ هجری قمری، نام پنج تن آل عبا و اسامی استاد جعفر و استاد محرم به عنوان معماران این بنا ذکر شده که نشان می‌دهد شیعیان در این روستا ساکن بوده اند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j