eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
felestin fa kamel.pdf
2.15M
نام کتاب : « از منظر حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی https://eitaa.com/joinchat/30015669Ce2e1b2ef42
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 جمع آوری و نگارش قرآن: علی علیه السلام نخستین کسی بود که پس از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله به جمع قرآن مشغول شد و بر حسب روایات مدت ۶ ماه در منزل نشست و این کار را به انجام رساند. ابن ندیم گوید: اولین مصحفی که گردآوری شد، مصحف علی علیه السلام بود و این مصحف نزد آل جعفر علیه السلام بود. سپس می‌گوید: مصحفی را دیدم نزد ابی یعلی حمزه حسنی که با خط علی علیه السلام بود و چند صفحه از آن افتاده بود و فرزندان حسن بن علی علیه السلام آن را به میراث گرفته بودند. محمد بن سیرین از عکرمه نقل می‌کند: در ابتدای خلافت ابوبکر، علی در خانه نشست و قرآن را جمع آوری کرد؛ گوید از اکرمه پرسیدم: آیا ترتیب و نظم آن مانند دیگر مصاحف بود؟ آیا رعایت ترتیب نزول در آن شده بود؟ گفت اگر جن و انس گرد آیند و بخواهند مانند علی علیه السلام قرآن را گردآورند، نخواهند توانست. گوید هرچه دنبال کردم تا بر آن مصحف دست یابم میسر نگردید! ابن جزی کلبی گوید: اگر مصحف علی علیه‌السلام یافت می‌شد، هر آینه در آن علم فراوان یافت می‌گردید. 📘 تاریخ قرآن، آیت الله محمدهادی معرفت، انتشارات سمت، صفحه ۸۹؛ به نقل از منابع متقدم. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جمع آوری و نگارش قرآن ۲: جلال‌الدین سیوطی گفته است: در صدر اول [صدر اسلام]، نشانه حرکات حروف [قرآن] به صورت نقطه بود. نقطه‌ی اول حروف علامت فتحه، نقطه‌ی آخر حروف علامت ضمه و نقطه‌ی زیرین حروف علامت کسره به شمار می‌آمده است. علائمی که هم اکنون برای بیان حرکات حروف [قرآن] متداول است و ماخوذ از حروف می‌باشد، از ابتکارات خلیل بن احمد است. در این روش فتحه عبارت است از شکل مستطیلی که در بالای حروف گذاشته می‌شود؛ علامت کسره به همین شکل در ذیل حروف به کار می‌رود و علامت ضمه واو کوچکی است که در بالای حروف [گذاشته می‌شود] و تنوین بر حسب مفتوح بودن یا مکسور یا مضموم بودن به وسیله دو علامت از نوع خود مشخص می‌شود. سیوطی اضافه می‌کند: اولین کسی که حمزه و تشدید را وضع کرد، خلیل بن احمد بود. 📙 تاریخ قرآن، آیت الله محمدهادی معرفت، انتشارات سمت، صفحه ۱۲۶. لازم به تذکر است که خلیل بن احمد از بزرگترین علمای لغت شناس عرب در قرن دوم هجری می‌باشد و کتابی به نام العین دارد. 🖊استاد محترم: مهدی مستقیمی https://eitaa.com/yadrooz_m/139 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا