eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
138 ویدیو
307 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم کتاب های مطالعاتی برای دانشجویان گروه فلسفه و کلام اسلامی ( گرایش کلام اسلامی وکلام جدید، تاریخ تشیع و جامعه شناسی تشیع) در ادامه خواهید دید👇 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
87) بدایه المعارف الالهیه/ سید محسن خرازی/ قم: جامعه مدرسین، 1373 ش. 88) آشنائی با علوم اسلامی ج2/ شهید مرتضی مطهری/ قم: نشر صدرا، 1374 ش. 89) عقائد الإمامیه / محمد رضا مظفر 90) عقاید استدلالی/ علی ربانی گلپایگانی/ مرکز نشر هاجر، 1393 ش. 91) منشور عقاید امامیه/ جعفر سبحانی/ قم: انتشارات توحید، 1393 ش. 92) آموزش کلام اسلامی/ محمدسعیدی مهر/ تهران: انتشارات طه، 1393ش. 93) علم کلام/ سید احمد صفایی/ انتشارات دانشگاه تهران 1374ش. 94) معارف دین/ لطف الله صافی گلپایگانی/ قم: موسسه انتشارات حضرت معصومه، 1379ش. 95) اصول دین(توحید، نبوت و...)/ محمد بیابانی اسکویی/ تهران: انتشارات نبا، 1390ش. 96) اصول دین/ آیت الله وحید خراسانی/ انتشارات امام محمدباقر علیه السلام 97) اصول عقاید/ محسن قرائتی/ تهران: مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن، 1380 ش. 98) ارکان دین/ علی نمازی شاهرودی/ نیک معارف، 1370ش. 99) دروس اعتقادی/ سید جعفر سیدان/ مشهد: پیام طوس، 1386ش. 100) پاسخ به شبهات کلامی/ محمدحسن قدردان قراملکی/ سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1392ش. 101) محاضرات فی الالهیات/ جعفر سبحانی/ قم: جامعه مدرسین، 1372ش. 102) القواعد الکلامیه/ علی ربانی گلپایگانی 103) فی ظلال التوحید/ جعفر سبحانی 104) کشف المراد ( شرح تجرید الاعتقاد) / علامۀ حلّی 105) ارادۀ الهی در اندیشۀ امامیۀ نخستین/ اکبر اقوام کرباسی/ پژوهشگاه قرآن و حدیث/1399. 106) منشأ عصمت از گناه از خطا و گناه/ عبدالحسین کافی/ پژوهشگاه قرآن و حدیث/1399. تک¬نگاری‌ها در باب متکلمان امامیه 1) هشام بن حکم/ علیرضا اسعدی/ نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/ 1388. 2) سید رضی/ علیرضا اسعدی/ نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/ 1390. 3) سید مرتضی/ علیرضا اسعدی/ نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/ 1391. 4) اندیشه¬های کلامی شیخ مفید/ مارتین مکدرموت/ ترجمه احمد آرام/ انتشارات دانشگاه تهران/1372 5) شیخ صدوق/ سیدحسن طالقانی/ نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/ 1391. 6) ابن قبه رازی/ عباس میرزایی/ نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/1394 7) مؤمن الطاق/اکبراقوام کرباسی/ نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/ 1393. 8) نوبختیان (ابوسهل و ابومحمد) / سیئعلی حسینی‌زادۀ خضرآباد/ نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/ 1393. 9) معتزلیان شیعه شده/عباس میرزایی/ نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/ 1397. 10) اندیشه¬های کلامی¬ شیخ طوسی/ دانشگاه علوم اسلامی رضوی/ مؤلفان/1378. 11) آراء کلامی سید ابن طاووس/ سید لطف اله جلالی/ مؤسسۀ امام خمینی/1387 12) اندیشه¬های کلامی علامه طباطبایی/ مصطفی خلیلی /دفتر تنظیم و نشر آثار علامه طباطبایی/ 1382 13) اندیشه¬های کلامی علامه حلّی/ زانبینه اشمیتکه/ ترجمۀ احمد نمایی/ آستان قدس رضوی 14) اندیشه¬های کلامی شیخ طوسی (3 جلد)/ زیر نظر محمود یزدی مطلق/ دانشگاه علوم اسلامی رضوی. 15) مجموعه مقالات کنگره جهانی هزارۀ شیخ مفید در دانشگاه قم/1372. کلاسیک‌ها و منابع کلام امامیه 1) المحاسن/ احمد برقی/ تحقیق سیدجلال الدین حسینی/ دارالکتب الاسلامیه 2) بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد / حسن صفار قمی/ کتابخانه یت الله نجفی قم 3) الیاقوت فی علم الکلام/ ابو اسحاق ابراهیم بن نوبخت/ تقدیم و تحقیق علی اکبر ضیائی/ کتابخانه آیه الله نجفی 4) اصول کافی/ کلینی 5) التوحید/ شیخ صدوق/ مؤسسۀ نشر اسلامی 6) کمال الدین و اتمام النعمه/ شیخ صدوق/ / دارالکتب الإسلامیه 7) الاعتقادات/ شیخ صدوق 8) النبوه/ شیخ صدوق/ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 9) نقض الاشهاد (نقل بخشی از آن در کمال الدین و اتمام النعمه صدوق)/ ابن‌قبه رازی 10) اوائل المقالات فی المذاهب و المختارات/شیخ مفید/ 11) تصحیح الإعتقادات الامامیه/شیخ مفید/ 12) الإفصاح فی الامامه//شیخ مفید/ 13) الفصول المختاره/شیخ مفید/ 14) المسائل السرویه/شیخ مفید/ 15) النکت فی مقدمات الأصول/شیخ مفید/ 16) الشافی فی الإمامه (4 جلد)/ سیدمرتضی/ 17) الذخیره فی علم الکلام/ سیدمرتضی/ نشر اسلامی قم 18) الملخص فی أصول الدین/ سیدمرتضی/ تحقیق محمدرضا انصاری قمی/ مرکز نشر دانشگاهی 19) الأمالی (4 جلد) (غرر الفرائد و درر القلائد)/ سیدمرتضی/ کتابخانه آیت الله نجفی قم 20) تنزیه الأنبیاء/ سیدمرتضی/ 21) رسائل الشریف المرتضی/ 22) شرح جمل العلم و العمل/ سیدمرتضی/انتشارات اسوه سازمان اوقاف 23) کنزالفوائد (دو جلد) /ابوالفتح کراجکی/ انتشارات دارالذخائر 24) التفصیل/ ابوالفتح کراجکی [ در باب امامت علی بن ابی¬طالب] -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
25) الإستبصار فی النص علی ائمه الطهار/ /ابوالفتح کراجکی/ انتشارات دارالحدیث 26) الإقتصاد فیما یتعلق بالإعتقاد/ شیخ طوسی 27) التمهید الأصول فی علم الکلام (شرح بخش کلام از شرح جمل العلم و العمل سید مرتضی)/ شیخ طوسی/ انجمن حکمت 28) تلخیص الشافی/شیخ طوسی/ 29) الغیبه/ شیخ طوسی/ 30) سعد السعود للنفوس/ ابن طاووس/ انتشارات دلیل قم 31) کشف المحجه / ابن طاووس 32) بعض مثالب النواصب فی نقض بعض فضائح الروافض( کتاب النّقض)/ عبدالجلیل قزوینی رازی/ دارالحدیث 33) تلخیص المحصّل/ خواجه نصیر الدین طوسی 34) مصارع المصارع/خواجه نصیر طوسی 35) تلخیص المحصل (نقد المحصل) به انضمام رسایل و فواید کلامی/ خواجه نصیر / تصحیح عبد اله نورانی/ دانشگاه تهران/ 1359 36) قواعد العقاید ( اندیشه¬های اعتقادی) / خواجه نصیر طوسی/ ترجمۀ سید اسداله یاوری/ انتشارات لوح محفوظ/ 1379. 37) آغاز و انجام/ خواجه نصیر طوسی/تعلیقات آیه الله حسن‌زاده 38) السرائر/ ابن ادریس حلّی 39) شوارق الإلهام/ ملاعبدالرزاق لاهیجی 40) شرح المواقف/ میر سید شریف 41) المواقف فی علم الکلام/ عَضُد الدین ایجی/ 42) الأنتصار/ ابوالحسین خیّاط 43) المعتمد فی اصول الدین/ ملاحمی خوارزمی [ احتمالاً مفصل¬ترین کتاب کلامی] 44) شرح العقائد النفسیه / تفتازانی 45) الأفین/ علامه حلّی [ در باب امامت علی بن ابی¬طالب]/ 46) دلائل التصدیق من فضائل امیر المؤ منین و امامته / محمد حسن المظّفر 47) الصراط المستقیم الی مستحق التقدیم/ زین الدّین عاملی نباطی بیاضی/ 48) کشف الأسرار/ روح اله [امام] خمینی 49) المراجعات / شرف الدین موسوی 50) اللوامع الالهیه فی المباحث الکلامیه/ جمال الدین مقداد سیوری حلّی 51) کشف المراد ( شرح تجرید الاعتقاد) / علامۀ حلّی 52) شوارق الإلهام/ ملاعبدالرزاق لاهیجی 53) گوهر مراد/ ملاعبدالرزاق لاهیجی 54) سرمایۀ ایمان در اصول اعتقادیات/ ملاعبد الرزاق لاهیجی/ تصحیح صادق لاریجانی/ الزهراء 1372 55) کلید بهشت/قاضی سعید قمی 56) انیس الوحدین/ ملامحمدمهدی نراقی 57) شجره الإلهیه / میرزارفیعا نائینی 58) حق الیقین/ علامه مجلسی/ بهشت جاوید، 1392ش. 59) رساله اعتقادات/ علامه مجلسی، به کوشش قاسم علی احمدی/ انتشارات دلیل ما 60) نامۀ رهبران/ میرزا احمد آشتیانی 61) علم الإمام/ محمد حسین مظفر 62) رسائل توحیدیه/ علامه طباطبائی 63) ده مقاله پیرامون مبدء و معاد/ جوادی آملی 64) پیرامون وحی و رهبری / جوادی آملی 65) مبدء و معاد / آقا جمال‌الدین خوانساری 66) جبر و اختیار/ آقا جمال الدین خوانساری 67) شرح احادیث طینت/ آقا جمال الدین خوانساری 68) نیت و اخلاص/ آقا جمال الدین خوانساری 69) مناظرات شیخ مفید/ آقا جمال الدین خوانساری 70) بداء/ سید محمدکاظر عصّار 71) نبراس الضیا/ محمدباقر میرداماد 72) کلمات المحققین/ خواجه نصیرالدین طوسی 73) الاراده/ شیخ مفید 74) الطلب و الاراده/ امام خمینی 75) الحاشیه علی الهیات الشرح الجدید التجرید/ مقدس اردبیلی 76) الجبر و الاختیار/ سید محمدصادق روحانی 77) التوحید و الشرک فی قرآن الکریم/ جعفر سبحانی 78) تنبیهات حول المبدا و المعاد/ حسنعلی مروارید 79) عقایدالامامیه الاثنی عشریه/ سید ابراهیم موسوی زنجانی 80) عقاید اسلام در قرآن کریم/ سید مرتضی عسکری 81) العقائد الجعفریه/ خواجه نصیرالدین طوسی 82) پنج رساله اعتقادی/ خواجه نصیر و علامه حلی 83) الخلاصه فی علم الکلام/ قطب الدین سبزواری 84) واجب الاعتقاد علی جمیع العباد/علامه حلی 85) العقائد الجعفریه/ شیخ جعفر کاشف الغطا 86) الملخص فی اصول الدین/ سید مرتضی 87) حق الیقین فی معرفه اصول الدین/ سید عبدالله شبر 88) ارشاد الطالبین الی نهج المسترشدین/ فاضل مقداد 89) اصل الشیعه و اصولها/ محمدحسین کاشف الغطا 90) المعتمد من مذهب الشیعه الامامیه/ سدیدالدین حمصی 91) تسلیک النفس الی حظیره القدس/ علامه حلی 92) نهج الحق و کشف الصدق/ علامه حلی 93) اصول الدین/ محمدحسن آل یاسین 94) الاعتماد فی شرح واجب الاعتقاد/ فاضل مقداد 95) معارج الفهم فی شرح النظم/ علامه حلی 96) علم الیقین فی اصول الدین/ فیض کاشانی 97) منهاج الیقین فی اصول الدین/ علامه حلی 98) اللوامع الالهیه فی اصول الامامیه/ فاضل مقداد 99) تقریب المعارف/ ابوالصلاح حلبی 100) المنقذ من التقلید/ سدید الدین حمصی 101) انوار الملکوت فی شرح الیاقوت/ علامه حلی 102) فرهنگ سوگ شیعی، محسن حسام مظاهری، انتشارات آرما 103) تراژدی جهان اسلام، محسن حسام مظاهری، انتشارات آرما -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
104) کتابشناسی انتقادی جامعه شناسی تشیع، سارا شریعتی، انتشارات نگاه معاصر 105) اطلس شیعه، رسول جعفریان، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح 106) دانشنامه فلسفه دین، پل ادوارز 107) در آمدی بر تحلیل فلسفی، جان هاسپرز 108) مدارس کلامی شیعه، محمد صفر جبرئيلی 109) فاعلیت خدا، محمد حسن قدردان قراملکی 110) قاعده واحد از دیدگاه متکلمان، محمد حسن قدردان قراملکی 111) خدا اسماء و صفات، محمد حسن قدردان قراملکی 112) دین و تکامل، قاسم اخوان 113) آشنایی با معرفت شناسی، محسن زمانی 114) متفکران بزرگ فلسفه ذهن، اندرو بیلی 115) تاریخ تحلیلی انتقادی فلسفه اسلامی، سید یحیی یثربی کلام معتزلی 116) المغنی قاضی عبدالجبار معتزلی 117) الانتصار و الرد علی ابن راوندی الملحد خیاط 118) 3ـ کلام اشعری 119) ابوالحسن اشعری (۳۳۰)، اللمع فی الرد علی اهل الزیع و البدع، قاهره، الازهریه للتراث 120) قاضی ابوبکر باقلانی، تمهید الاوائل 121) ابوحامد غزالی(۵۰۵)، الاقتصاد فی الاعتقاد، بیروت، دارالکتب العلمیه 122) سعد الدین تفتازانی(۷۹۳)، شرح المقاصد، قم، شریف رضی 123) میر سید شریف الدین جرجانی(۸۱۶)، شرح المواقف، قم، شریف رضی 124) 4ـ دوره کلام ماتریدی 125) ابومنصور ماتریدی (۳۳۳)، التوحید، بیروت، دارالکتب العلمیه 126) 5ـ وهابیت 127) ابن تیمیه (۷۲۸)، العقیده الواسطیه: اعتقاد الفرقه الناجیه المنصوره الی قیام الساعه اهل السنه و الجماعه، ریاض، اضواء السلف. خلاصه ای از اصول فکری ابن تیمیه در مسائل کلامی از توحید تا قضا و قدر است. 128) 6ـ فرقه شناسی 129) فرق الشیعه نوبختی 130) مقالات الاسلامیین اشعری 131) ملل و نحل شهرستانی 132) تاریخ فرق اسلامی دکتر صابری 133) تاریخ کلام شیعی 134) تاریخ کلام امامیه رسول رضوی 135) سیری در تفکر کلامی معاصر محمد صفر جبرئیلی 136) سیرتطور کلام شیعی دفتر دوم: از عصر غیبت تا خواجه نصیر طوسی محمد صفر جبرئیلی 137) مکتب در فرایند تکامل مدرسی طباطبایی 138) معجم طبقات المتکلمین آیت الله سبحانی 139) جامعه شناسی تشیع 140) فرهنگ شیعی، محمد حسام مظاهری، سرو 141) تراژی جهان اسلام، محسن حسام مظاهری، خلیل 142) کتابشناسی انتقادی جامعه شناسی تشیع، سارا شریعتی و دیگران، نگاه معاصر 143) خاستگاه تشیع، علی آقا نوری، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 144) تاریخ تشیع، گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 145) زیست شیعی، دیوید تورفیل، سرو 146) کلام شیعه ماهیت و مختصات، محمد رضا کاشفی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 147) جغرافیای تشیع، سید ابوالحسن نواب، انتشارات دانشگاه ادیان. کتاب های تکمیلی در آینده (خصوصا برای گرایش جامعه شناسی تشیع) بیان خواهد شد. این کتابنامه با کمک اساتید گروه فلسفه و کلام اسلامی تدوین شده است. علی کربلایی پازوکی مدیر گروه فلسفه و کلام اسلامی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دلیل صهیونیست‌ها برای تسخیر بیت‌المقدس 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 یهودیان حضرت سلیمان (ع) را پادشاه می‌خوانند و باور دارند که وی ساحر و جادوگر بود! بعید نیست که آنان به گمان خود، به دنبال علومی باشند که سلیمان (ع) از آن علوم، برای سِحر و جادوگری استفاده می‌کرده است!؛ اما واقعیت این است که پس از رحلت حضرت داود(ع)، سلیمان نبی به جای ایشان نشست و از خداوند درخواست مُلک و قدرت کرد: قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِی وَهَبْ لِی مُلْکًا لَا یَنْبَغِی لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِی إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ. (ص/۳۵) گفت: پروردگارا! مرا ببخش و حکومتی به من عطا کن که بعد از من سزاوار هیچ کس نباشد، که تو بسیار بخشنده‌ای! خداوند،‌ قدرت‌های فراوانی را در اختیار سلیمان(ع) قرار داد. باد، مسخّر امر او شد. حیوانات و جنّیان نیز زیر فرمان وی بودند. خداوند معجزاتی را که به آن پیامبر عنایت کرد این گونه بیان می‌کند: وَلِسُلَیْمَانَ الرِّیحَ عَاصِفَةً تَجْرِی بِأَمْرِهِ إِلَى الْأَرْضِ الَّتِی بَارَکْنَا فِیهَا وَکُنَّا بِکُلِّ شَیْءٍ عَالِمِینَ (انبیا/۸۱) و تندباد را مُسخّر سلیمان ساختیم، که به فرمان او بسوی سرزمینی که آن را پر برکت کرده بودیم جریان می‌یافت؛ و ما از همه چیز آگاه بوده‌ایم. وَمِنَ الشَّیَاطِینِ مَن یَغُوصُونَ لَهُ وَیَعْمَلُونَ عَمَلًا دُونَ ذَلِکَ وَکُنَّا لَهُمْ حَافِظِینَ (انبیا/۸۲) و گروهی از شیاطین (را نیز مُسخّر او قرار دادیم، که در دریا) برایش غوّاصی می‌کردند؛ و کارهایی غیر از این (نیز) برای او انجام می‌دادند؛ و ما آنها را (از سرکشی) حفظ می‌کردیم! وَحُشِرَ لِسُلَیْمَانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ وَالطَّیْرِ فَهُمْ یُوزَعُونَ (نمل/۱۷) لشکریان سلیمان، از جنّ و انس و پرندگان، نزد او جمع شدند؛ آنقدر زیاد بودند که باید توقّف می‌کردند تا به هم ملحق شوند!. حضرت سلیمان به حاکمیت بی‌نظیری دست یافت و در همین دوران، هیکل (معبد) را بنا نهاد. هستة انحرافی بنی‌اسرائیل در این حکومت، جنب و جوش داشت. سلیمان(ع) با آن همه اقتدار، از بنی‌اسرائیل آزار می‌دید. تا بدانجا که ایشان را به سِحر و کفر متهم کردند! اما خداوند ساحر و کافر بودن آن حضرت را انکار کرده و می فرماید: وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّیَاطِینُ عَلَى مُلْکِ سُلَیْمَانَ وَمَا کَفَرَ سُلَیْمَانُ وَلَکِنَّ الشَّیَاطِینَ کَفَرُوا یُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَکَیْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا یُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى یَقُولَا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلَا تَکْفُرْ فَیَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا یُفَرِّقُونَ بِهِ بَیْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ (بقره/۱۰۲) و (یهود) از آنچه شیاطین در عصر سلیمان بر مردم می‌خواندند پیروی کردند. سلیمان هرگز (دست به سِحر نیالود؛ و) کافر نشد؛ ولی شیاطین کفر ورزیدند؛ و به مردم سحر آموختند. و (نیز یهود) از آنچه بر دو فرشته بابل «هاروت» و «ماروت»، نازل شد پیروی کردند. (آن دو، راه سحر کردن را، برای آشنایی با طرز ابطال آن، به مردم یاد می‌دادند. و) به هیچ کس چیزی یاد نمی‌دادند، مگر اینکه از پیش به او می‌گفتند: «ما وسیله آزمایشیم کافر نشو! (و از این تعلیمات، سوء استفاده نکن!)» ولی آنها از آن دو فرشته، مطالبی را می‌آموختند که بتوانند به وسیله آن، میان مرد و همسرش جدایی بیفکنند. (بقره/۱۰۲) خواص اهل باطل یهود، مردم را در مسیر سحر و قدرت سازی در برابر قدرت سلیمان(ع) قرار می‌دادند. همة حرفشان این بود که چرا در حکومت سلیمان(ع)، ما که از بنی‌اسرائیل هستیم، اجازة بهره‌وری نداریم؟ از حکومت سلیمان راضی نبودند، از این رو به محض اینکه حضرت سلیمان(ع) از دنیا رفت، حکومت حق نیز فرو پاشید. مدتی پس از پایان دوران پر شکوه حکومت داود و سلیمان(ع)، دوباره یهود واپس می‌گراید و قدس را از دست می‌دهد. اما سازمان یهود به برنامه‌ریزی جدیدی برای رسیدن به امیال خویش یعنی حاکمیت جهانی به مرکزیت قدس پرداختند. و زیرکان قوم خود را، با عناوین طبیب و ساحر به درون مراکز قدرت و دربار دولت‌های منطقه نفوذ دادند![۱] نکته مهم تر این که تخریب مسجد الاقصی تکمیل پازل کابالیسم است که صهیونیسم با تمام توان در خدمت این جریان شبه عرفانی است! ________________ [۱]. تبار انحراف، جمعی از نویسندگان، قم، موسسه لوح و قلم، چاپ اول ۱۳۸۳، ص ۱۰۸ 🖋سرکار خانم محمدی عضو انجمن تاریخ اسلام جامعه الزهرا س -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چرا تنها سلیمان(ع) اجنه و شیاطین را تسخیر می‌کند؟ مگر پیامبران قبلی قدرت تسخیر نداشته‌اند؟‌و اگر چنین بوده است، پس چرا خداوند این ماجرا را تنها به سلیمان(ع) نسبت می‌دهد؟ آیا ذوالقرنین که یأجوج و مأجوج را مهار می‌کند، بقیّۀ اجنّه را نمی‌تواند به بند کشد؟ و اگر مهار کرده است، چرا خداوند ماجرا را به اسم سلیمان(ع) ثبت می‌کند؟ تنها یک پاسخ نسبت به این موضوع وجود دارد و آن اینکه اجنّه همیشه وجود داشته‌اند؛ امّا اثرگذاری معضل آفرین آنها در زمان سلیمان(ع) واقع شده است، در زمان او این اثرگذاری موجب معضلاتی عظیم شده و نیاز است تا سلیمان(ع) با تسخیر و به کارگیری ایشان، تهدید را به فرصتی مناسب تبدیل کند و البتّه آن چیز که اثرگذاری اجنّه و شیاطین را متفاوت با دوره‌های قبل و بعد سلیمان(ع) می‌کند، حضور مادّی اجنّه در زمین است و با پذیرش این منطق، ‌بسیاری از پرسش‌ها پاسخ داده می‌شود. ماهنامه موعود، ش ۱۲۳ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j