eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام و احترام 🌹 طبق برنامه کانال روزهای پنج شنبه معرفی اماکن تاریخی را داریم
عمارت سرخ جزیره هرمز که در زمان پهلوی برای فرح، همسر شاه ساخته شده است، در کنار قلعه تاریخی پرتغالی‌ها قرار دارد. نمای بیرونی آن با خاک سرخ پوشیده شده که جلوه ی بسیار زیبایی به آن داده و توجه همه گردشگران و افراد را به خود جلب می کند. معماری این عمارت به نحوی براساس شرایط منطقه ای و محیطی آن ساخته شده، این عمارت از تمام بناهای آن منطقه که در زمان خود وجود داشته پیشرفته تر بوده است. نحوه و سبک قرار گرفتن پنجره ها و همچنین طرح هایی که بر روی درب ها وجود دارد مثال زدنی است. در جای جای ساخت این عمارت از خاک ها و داشته های خود جزیره استفاده شده که باعث شده به عمارتی خود ساخته از هرمز که نماد زیبایی های جزیره است تبدیل شود. بعد از پیروزی با شکوه انقلاب اسلامی این عمارت به هیئت رزمندگان اسلام تغییر پیدا کرد. در حیاط این عمارت اگر نگاهی بیندازیم شاهد یک ستون در وسط آن خواهیم بود که جلوه ای بسیار زیبا به محوطه داده و مقبره دو شهید گمنام دفاع مقدس در کنار آن ستون قرار گرفته است. این مکان به عنوان موزه خلیج فارس شناخته شده و تصاویری از نقشه های خلیج فارس و دریای مکران به چشم میخورد اغلب نقشه ها برای سالهای ۱۷۰۰ میلادی بودند در نقشه ها دریای عمان به نام مکران آورده شده است تنظیم: فاطمه میری طایفه @tarikh_j
با سلام و احترام 🌹 جمعه شبتان بخیر و عافیت 🌹 طبق برنامه هفتگی کانال جمعه ها معرفی کتاب داریم با تشکر
آشنایی با و اسلام شناسی غربیان مشخصات ناشر: مرکز بين المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) نویسنده: محمد حسن زمانی تعداد صفحات: 264 این کتاب در 11 فصل تدوین شده است و در پایان هر فصل نیز سوالاتی از سوی نویسنده برای درک بهتر مطلب طرح شده است. اثر حاضر در دو واحد درسی برای تمام رشته های علوم اسلامی تدوین یافته است. دیدگاه های متفاوت صاحب نظران مسلمان نسبت به اهداف مستشرقان، تاریخچهْ و مراحل شرق شناسی، اهداف و مکاتب استشراق، سیاسی، استعماری، علمی از موضوعات برجستهْ کتاب است. تحولات اجتماعي، نيازهاي نوظهور فراگيران و مقتضيات جديد دانش، اطلاعات، مهارت‌ها، گرايش‌ها و ارزش‌هاي نويني را فرا مي‌خواند که پاسخ‌گويي به آنها، ايجاد رشته‌هاي تحصيلي جديد و تربيت نيروهاي متخصص را ضروري مي‌نمايد. نوشتار حاضر با عنوان «آشنايي با استشراق و اسلام‌شناسي غربيان» براي رشته‌هاي علوم اسلامي، به منظور اطلاع طلاب و دانشجويان از روش‌هاي کاري و فعاليت مستشرقان در کشورهاي شرقي و اسلامي نگارش يافته تا با نگرشي دقيق‌تر، خطرات غرب را کشف نموده و‌ آمادگي علمي براي خنثي‌سازي توطئه‌هاي آنان و دفاع از حريم اسلام را پيدا کنند. @tarikh_j
كتاب دیگری از همین نویسنده با عنوان «شرق شناسی و اسلام شناسی غربیان» در ۴۲۸ صفحه تومان توسط موسسه بوستان كتاب قم در سال ۱۳۸۵ منتشر شده بود که در آن به مباحثی چون: ۱) شرق شناسی غربیان به صورت عام و اسلام شناسی غیرمسلمانان غربی و غیرغربی به صورت خاص، عرصه گسترده ای از تعامل غربیان با ملت های شرق و امت اسلامی است كه حجم وسیعی از مطالعات و اظهارنظرها و تالیف و نشر اندیشه ها و اظهارنظرهای مثبت و منفی را به ویژه درباره معارف دین مبین اسلام و حریم قرآن كریم و مكتب تشییع و انقلاب اسلامی ایران به همراه داشته و اقدامات علمی فراوان و توطئه های فراوان فرهنگی، سیاسی، نظامی و اقتصادی غرب علیه شرق اسلامی را برای پیشنهادهای كارشناسان توسط دولت های غربی تاكنون به اجرا درآمده است. ملت های مسلمان و عالمان و پژوهش گران حوزوی و دانشگاهی در ایران و جهان اسلام نه تنها دفاع و نقد علمی لازم را در برابر گستره انواع این آرا و نظریه ها و اقدامات نداشته، بلكه غالباً اطلاع كافی هم از آن ها ندارند. جست و جو و تتبع اسناد و منابع و كشف و جمع آوری اطلاعات كافی از این هجمه متنوع علیه اسلام از اولین كارهای بایسته است كه این كتاب تا حدودی توانسته آن را تامین كرده و اطلاعات متنوع و مستندی را در اختیار فرهیختگان و پژوهشگران دردمند و مدافعان حریم اسلام و قرآن قرار دهد. ۲) گرچه شرق شناسی به مفهوم عام آن از آغاز تعامل سیاسی قدرت های نوظهور متمدن یونان و ایران قرن ۶ قبل از میلاد آغاز شده است. به معنای خاص آن-كه اسلام شناسی و قرآن پژوهی توسط دانشمندان غربی و دیگر نویسندگان غیرمسلمان است- از آغاز ظهور اسلام شروع شده و تاكنون تطورات و تحولاتی داشته كه نوع و حجم متفاوت اسلام شناسی مستشرقان را نشان می دهد. ۳) فعالیت شرق شناسی و اسلام شناسی گرچه در آغاز در چند كشور بزرگ غرب مانند یونان، رم و فرانسه آغاز شد، اما عمومیت اهمیت این دو موضوع برای همه دولت های غربی موجب شده كه همه آن ها وارد عملیات استشراقی شوند؛ به طوری كه شاید اكنون یك كشور غربی و یا حتی شرقی غیراسلامی نباشد كه مركز یا مراكز شرق شناسی و اسلام شناسی نداشته باشند. ولی در حال حاضر مهم ترین و فعال ترین مراكز شرق شناسی و اسلام شناسی در كشورهای فرانسه، هلند، ایتالیا، انگلستان، امریكا، روسیه و اسراییل مستقر می باشند. ۴) استشراق قالب های متفاوتی برای امكان انجام پژوهش های شرق شناسی و اسلام شناسی گسترده خویش در كشورهای اسلامی برگزید و روش های متنوع و ده ها نیرنگ و كوشش برای اجرای اهداف طراحان استشراق و تامین منافع غرب و همكار نمودن راه سلطه غرب به شرق و سركوبی اندیشه های ناب اسلامی در برابر حركت تبلیغی جهانی تبشیر و كلیسا برگزیده اند، مانند: ترجمه قرآن كریم همراه با نقد یا توجیه، معجم نگاری برای قرآن و حدیث و متون اسلامی، فهرست نگاری كتاب های اسلامی و آثار نویسندگان مسلمان، تاسیس آموزشگاه های زبان عربی و فارسی و تركی و دیگر زبان های شرقی و اسلامی برای تربیت مستشرقان و كارگزاران ویژه، برگزاری كنفرانس های شرق شناسی و اسلام شناسی و شیعه شناسی در سده های اخیر، اعزام ماموران به عنوان طلبه و دانشجو به كشورهای اسلامی، پذیرش دانشجو از كشورهای اسلامی و شست و شوی مغزی آن ها، استخدام ادبیات و هنر و نمایش نامه در تحریف اسلام و تحریف ارزش ها و معارف اسلامی و سیمای مبارك پیامبر اسلام (ص) و..پرداخته است که اشتراکات فراوانی با این کتاب دارد و به نحو مبسوط تری وارد بحث شده است. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاریخ عمومی جهان از ۲۶ قرن قبل تا کنون شاهد یک رقابت سنگین و مستمر بین شرق و غرب بوده است. کشاکش قدرت در قرن ۶ قبل از میلاد بین دو امپراطوری بزرگ ایران و یونان، جهانگشائی ها اسکندر مقدونی پادشاه جوان کشورگشای یونان و لشگرکشی تا دروازه های چین در قرن ۴ ق. م، انتقال قدرت از هخامنشیان شرقی به سلوکیان غربی و سپس به اشکانیان و ساسانیان، صحنه های برجسته ای از این رقابت دراز مدت می باشد، بالطبع «شرق شناسی» غربیان و غرب شناسی شرقیان چراغ راه هر یک از دو قدرت بود. البته این رقابت که ۱۲ قرن تا ظهور اسلام بطول انجامید، ماهیت «ژئوپلتیک» و سیاستهای جغرافیائی و اقلیمی داشت. اما پس از بعثت آخرین پیامبر الهی و ظهور کامل ترین آئین آسمانی از افق مشرق و دعوت جهانیان از ناحیه حضرت محمد و استقبال بی نظیر و چشمگیر بسیاری از غربیان - همچون شرقیان - به این دین جامع و سالم و فطری، دستگاه حاکمه سیاسی غرب و فرمانروائی دینی کلیسا و پاپ - که بنحوی با یکدیگر متحد و ممزوج شده بودند به احساس خطر کرده و به دفاع و تهاجم علیه دین اسلام برخاستند. رقابت ها در این دوره ماهیت جدید «ایدئولوژیک و عقیدتی پیدا کرد. لذا در این دوره «عالمان و مبلغان دین مسیحیت متکفل «شرق شناسی» شده، و عالمان و مبلغان اسلامی به غرب شناسی می پردازند. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بررسی و نقد آراء مستشرقان درباره زندگانی حضرت خدیجه علیها السلام نویسنده: فروهی، آرمان؛ رازنهان، محمدحسن؛ عطاری، علیرضا؛ پاییز و زمستان 1396 - شماره 43 علمی-پژوهشی (حوزه علمیه)/ISC (28 صفحه - از 31 تا 58) زندگانی و شخصیت حضرت محمد ص به عنوان پیامبر دین مبین اسلام، همواره مورد توجه شرق شناسان بوده است. در خانواده پیامبر ص ، حضرت خدیجه ع ، به عنوان اولین همسر و نخستین ایمان آورنده به ایشان در عصر مکی، نقش برجسته ای در مراحل ابتدایی دعوت رسول الله ص داشت. براین اساس، ابعاد مختلف زندگانی حضرت خدیجه ع ، در آثار مستشرقان نمود و تجلی فراوانی داشته است. دیدگاه بیشتر مستشرقان حول پنج محور نحوه آشنایی حضرت خدیجه ع با پیامبر ص ، ازدواج با پیامبر ص ، ماجرای بعثت و حمایت های ایشان از رسول خدا ص ، و رحلت خدیجه ع و پیامدهای آن واکاوی شده است. طبیعی است که برخی از دیدگاه های مستشرقان، با گزارش های منابع متقدم تاریخی همسو و قابل تایید است، اما ادعاهای غیرقابل تایید متعددی نیز به چشم می خورد که در این نوشتار، با لحاظ تفاوت های طبیعی میان فرهنگ جهان اسلام و غرب و نیز شرایط و روح حاکم بر مطالعات شرق شناسی به روش کتابخانه ای و با استناد به منابع متقدم تاریخی مورد بررسی و نقد قرار گرفته است. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دمشقي (JOHN DAMASCENE) روحانی مسیحی و آخرین رئیس آکادمی آتن در سده پنجم میلادی، متولد در سال ۴۵۳ مرگ در سال ۵۳۳ میلادی بود. در اواخر قرن چهارم میلادی در دمشقی که در حکومت مسلمانان بود متولد شد و پس از گذر از دوره جوانی هم‌چون پدرش برای حکومت مشغول به کار شد. اما بعد از مدتی به الهیات علاقه‌مند شد و چون کلیسا را به‌طور روز افزونی آلوده به دنیا می‌دید به سلک رهبانیت درآمد. در این زمان بود که در اثر نزدیکی مسلمانان با شرق یونان، نزاع‌هایی عقیدتی میان مسیحیان شرق و غرب پدیدار شد و یوحنا در این میان نقشی اساسی ایفا کرد. مهم‌ترین فعّالیت یوحنا نیز پرداختن آثارش به الهیات مسیحی و مخصوصا بحث در مورد  مشیت الهی و چگونگی وقوع آن در خارج بود. سرانجام یوحنا در اواسط قرن هشتم میلادی درگذشت. جان دمشقی (یوحنا) مدعی شده بود که محمد به وسیله بدعت‌گذاران مشکوک مسیحی اغوا شد و از آن پس خود به اغواگر اعراب جاهل تبدیل گردید. دیدگاه برای دوره‌ای طولانی در اروپای قرون وسطی رواج یافت. به نظر او ازدواج پیامبر با خدیجه برنامه‌ریزی شده بود و حملات صریح خود را تحت عنوان وحی پنهان می‌کرد و این چنین خود را پیام‌آور جدید خداوند مطرح نمود .عشق و علاقه فراوان وی به جنگ و میل جنسی ارضا ناشدنی از دیگر اتهامات دمشقی به پیامبر بود. نویسندگان قرون وسطی تمامی توجه و تاکید خود را بر حیات جنسی پیامبر و معطوف ساختند.  -بایر ناس جان ؛ تاریخ جامع ادیان،ص 608 -  برانتل ،جورج ؛ آیین کاتولیک ص 58-59 - لین ، تونی ؛تاریخ تفکر مسیحی ص 124-127 -صميمي، مينو؛  محمد در اروپا، ص 183 @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
JMB14664827267400(1)(1).pdf
160K
و آغاز مجادلات کلامی میان اسلام و مسیحیت نویسنده مرتضی خلج اسعدی چکیده :با آنکه قرآن کریم یهودیان را « اشد الناس عداوة للذین آمنوا » معرفی کرده و مسیحیان را « اقربهم مودة للذین آمنوا» خوانده است علل و عواملی چند موجب گشته که دامنه و شدت مخاصمات مسیحیت علیه اسلام گسترده تر و نیرومندتر از یهود باشد. دمشقی را نخستین متکلم مسیحی می داننذد که حمله به قرآن و اسلام را به شکل سازمانمند آغاز کرد و آراء و نظریات وی از قرن سوم هجری مورد نقد و رد علمای مسلمان قرار گرفت. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مهم ترین رخداد امروز: ☘ آماسیه آماسیه پیمان‌نامه‌ای بین شاه تهماسب یکم صفوی و سلطان سلیمان قانونی که پس از جنگ‌های فراوان بینصفویان و عثمانیان منعقد شد. محتوای اصلی پیمان‌نامه پایان‌دادن به جنگ‌های طولانی و بی‌فایده دو طرف بود.‌ جنگ‌های ایرانیان و عثمانیان پس از بیست سال که از جنگ‌های ایران و عثمانی‌هاگذشت، در سال ۹۶۲ قمری سلطان سلیمان برای چهارمین بار جنگ بین دو کشور را شروع کرد و ارتش عثمانیان را که در آن عصر بسیار قوی و قدرتمند بودند، به سمتایران روانه ساخت. قزلباشان در مقابل آنان ایستادند و زمینه را برای فراهم آوردند.  🍀تلاش برای صلح ایجاد با تلاش شاه تهماسب اول آغاز شد. او با ارسال نامه‌ای به سلیمان متذکر شد عثمانی‌ها از حملات متعدد به ایران فایده‌ای نبرده و نخواهند برد و هرگز نخواهند توانست این کشور را جزء قلمرو خود در آورند. پس بهتر است که به جای جنگ‌های بیهوده، صلح بین دو کشور برقرار شود. سلیمان در پاسخ، علت حمله خود به ایران را از بین بردن تشیع و رافضی‌گری برشمرد که در برابر تهماسب اول، نامه بلندی در ۳۷ صفحه نوشت و در آن اعتقاد خویش را به شیعه، به عنوان مذهب حق آشکار کرد.  از نامه‌هایی که میان پادشاهان ایران و عثمانی رد و بدل شد، می‌توان به تمایل تهماسب و سلیمان به پایان جنگ و برقراری صلح و آشتی پی برد. تهماسب در نامه خود به سلیمان، اظهار امیدواری کرد هرچه زودتر صلح بین دو کشور برقرار و به زائران ایرانی اجازه حج گزاری و زیارت اماکن مقدسه داده شود.  تهماسب در تذکره خود چنین می‌نگارد: من در جواب کتاب او (سلطان سلیمان) نوشتم:... من چگونه دو لشکر مسلمان را به جنگ فتوا دهم و‌ این مسلمانان را در تَهلُکه اندازم؟ پدر من در آن روز که با پدر شما جنگ کرد، دُرمیش خان و سایر امرا، بلکه تمامی لشکر او مست بوده‌اند، شب تا صبح شراب خورده، آهنگ بر جنگ نموده بودند. از آن تاریخ، هرگاه حکایت جنگ چالدران به میان می‌آید، من دُرمیش خان را دعای بد می‌کنم که پدرم شاه اسماعیل را فریفته بود و جنگ کرد. 🍀انعقاد صلح سلطان سلیمان که درگیر مخالفت سرداران سپاه با لشکرکشی‌های پرخرج و بیهوده به ایران بود، در اردوگاه آماسیه، سفیر ایران را پذیرفت و ضمن پذیرش نامه شاه تهماسب، آمادگی خود را برای برقراری پیمان صلح اعلام داشت و سرانجام در سال ۹۶۲ قمری، صلح برقرار گردید که در تاریخ به نام صلح آماسیه مشهور است. از این تاریخ تا پایان سلطنت تهماسب، هر دو کشور به رعایت مفاد صلح آماسیه اهمیت زیادی قائل بودند و روابط  عثمانی و ایران رو به بهبودی گذاشت. 🍀پیامدهای صلح‌نامه در سال ۹۶۶ قمری، بایزید فرزند سلیمان، به همراه چند هزار نظامی به دربار ایران پناهنده شد که این حادثه تحرک سیاسی دولت عثمانی را برای بازگرداندن شاهزاده به همراه داشت و به امضای صلح نهایی میان دو کشور در سال ۹۶۹ قمری انجامید. در این معاهده، دو طرف متعهد به بازگرداندن مقصرین و پناهندگان سیاسی شدند. اسکندر بیک درباره مفاد دیگر صلح نامه می‌گوید: چندتن از ایلچیان متعهد با نامه‌های مودت از درباره سلطان سلیمان آمده بودند و از طرفین باب موافقت و دوستی و معاهده و پیمان با ارسال نامه‌ها و هدایا تأکید یافته و اختلاف مربوط به حدود و ثغور طرفین مشخص گردیده و رفت و آمد حجاج آسان شده و لشکریان دو طرف که پیوسته در حال آماده باش و جدال بودند، آسوده گشتند و صاحب‌نظران تاریخ این مصالحه را «الصلحُ الخیر» گفته‌اند.  شاه تهماسب در اجرای مفاد صلح‌نامه، ملزم به تحویل بایزید بود که این کار، او را از توطئه‌های شاهزاده نیز رهایی می‌داد. سرانجام شاه ایران، بایزید را به فرستادگان سلطان سلیمان تحویل داد و آنان نیز او را بر طبق دستور، کشتند. 🍀پایبندی ایران و عثمانی به صلح، همچنان پابرجا بود و مرگ سلطان سلیم در سال ۹۷۵ قمری و جانشینی سلطان سلیم دوم در آن تغییری ایجاد نکرد. حتی تهماسب در نامه‌ای که برای سلیم فرستاد، از مؤاخات و مصافات طرفین به خوبی یاد کرد.  تاریخ عالم آرای عباسی، ج۱، ص۱۲۳ – ۱۲۷، شاه طهماسب صفوی، ص۲۰۰ صفویه از ظهور تا زوال، ص۸۷  تذکره شاه طهماسب، ص۲۹ تاریخ عالم آرای عباسی، ج۱، ص۱۲۸  تاریخ روابط خارجی ایران، ص۳۱ و ۳۵ خلاصه التواریخ، ص۴۷۸ – ۵۴۴ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا