eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
312 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام خدمت دوستان و همراهان عزیز🌹 فایل صوتی استاد دکتر حامد قرائتی با موضوع معرفی اجمالی سادات حسنی تقدیم میگردد @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام و احترام خدمت همراهان کانال گذرگاه🌹 با نگاهی به اهمیت داده های تاریخی موجود در سفر نامه ها و سفرنامه نویسان 📣از امشب یک محور جدید به برنامه های هفتگی کانال اضافه میشود. چهارشنبه ها✅ معرفی سفرنامه ها و بررسی نکات مهم آن. ان شاالله که مورد توجه و بهره وری شما قرار گیرد. @tarikh_j
📌محمد بن ابراهیم مراکشی معروف به ابن‌بطوطه، جهانگرد، سفرنامه نویس و جغرافی‌دان قرن هشتم هجری قمری است که در سال ۷۰۳ هجری قمری در شهر طنجه در کشور مراکش در خانواده‌ای پولدار و ثروتمند دیده به جهان گشود. از القاب وی می‌توان به شمس‌الدین و بدرالدین اشاره کرد. ابن‌بطوطه در سن ۲۲ سالگی و در عنفوان جوانی سفر ۳۰ ساله‌ی خود را با سفر به مکه و زیارت خانه‌ی خدا شروع کرد و سپس مناطق زیادی را مورد سیاحت قرارداد. ابن‌بطوطه حکایات، اتفاقات، ماجراها و تجربیات سفر دورودراز و پرفراز نشیب خود را در کتاب سفرنامه‌ی خود به نام “رحله ابن‌بطوطه” پس از بازگشت از سفر به توصیه حاکم مراکش می‌نویسد و با بررسی سفرنامه وی می‌توان فهمید که به شهرها و کشورهای زیر سفر کرده است: 🌎طنجه، تونس، اسکندریه، قاهره، بیت‌المقدس، یمن، عدن، ظفار، منبسی، مقدشو، عمان، هرمز، بحرین، علایا، قونیه، برخی مناطق دیگر که به بعضی از این مناطق و شهرها یک‌بار و به بعضی دیگر چند بار سفر کرده است. نکته‌ی مهم درباره‌ی سفرها و جهانگردی ابن‌بطوطه، گستره جغرافیایی و مسافت طولانی سفرهاست. ☘️مشکوة» بهار و تابستان ۱۳۷۶ - شماره ۵۴ و ۵۵ - واعظ زاده حراسانی تنظیم:فاطمه میری طایفه فرد @tarikh_j
🌍ابوعبدالله محمد بن عبدالله محمد بن ابراهیم بسیاری از کشورها و شهرها را با توجه به کم بودن امکانات به‌ویژه درزمینه‌ی حمل‌ونقل، مورد سیر و سیاحت قرار دهد. بامطالعه دقیق سفرنامه ابن‌بطوطه می‌توان از تاریخ، تمدن، جغرافیا و فرهنگ کشورها مطلع شد هم‌چنین در این کتاب می‌توان از حکایات و تجربیات و ماجراهای خوب و بد و زشت و زیبای سفر آگاه شد، از وضعیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشورها و ملت‌ها و به‌ویژه از وضعیت ممالک و تمدن اسلامی آگاهی به دست آورد از تشکیلات اداری و قضایی و چگونگی آن مطلع شد و به‌ویژه در بخش فرهنگی می‌توان به وضعیت زنان، عادات غذایی،گستردگی زبان فارسی و مسائل دیگر نام برد. سفر ابن‌بطوطه به برخی از شهرهای ایران بیان‌کننده اطلاعات جغرافیایی فرهنگی وزندگی و زمانه مردمان ایران در قرن هشتم هجری است. ادامه دارد... تنظیم:فاطمه میری طایفه فرد @tarikh_j
خلیج‌فارس وی در سفرش به ایران از خلیج‌فارس وارد ایران می‌شود و نام خلیج‌فارس را در سفرنامه‌اش در قرن هشتم ذکر می‌کند که ذکر نام خلیج‌فارس خود خط بطلانی بر همه ادعاهای واهی مبنی بر نامی به‌غیراز خلیج‌فارس برای این دریا است. تنظیم :فاطمه میری طایفه فرد @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♠️ جنایتی سبعانه به سَبک آمریکایی در روز روشن! دوازدهم تیرماه ۱۳۶۷ شمسی برابر با سوم ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی، هواپیمای مسافری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دُبی بود، بر فراز آب‌های خلیج فارس و در نزدیکی جزیره «هنگام» مورد هجوم یگان‌های دریایی متجاوز آمریکایی مستقر در آب‌های خلیج فارس قرار گرفت و سقوط کرد. این هواپیما در زمانی که ایران در نبرد با متجاوزین بعثی قرار داشت با موشک ناو جنگی وینسنس مورد حمله عمدی نیروهای تجاوزگر و جنایت پیشه شیطان بزرگ قرار گرفت. هواپیما حامل ۲۹۰ مسافر و خدمه بود که تمامی آن‌ها اعم از مرد و زن و کودک و نوجوان و کهنسال با این جنایت فجیع به شهادت رسیدند. در میان سرنشینان این هواپیمای مسافربری، ۶۶ کودک زیر سیزده سال، ۵۳ زن و ۴۶ تن تبعه کشورهای خارجی نیز بودند که کشته شدند. ساقط کردن هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران از سوی جنایتکاران آمریکایی، در حقیقت یکی دیگر از مراحل رویارویی استکبار جهانی با ملت بزرگ ایران برای تقویت متجاوزان عراقی در جبهه‌های جنگ بود. تنظیم: سیده زهرا محمدی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌با سلام و احترام و تبریک به مناسبت میلاد مبارک و مسعود علی ابن موسی الرضا علیه السلام قاب تصویر تقدیم میگردد. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روضه منوره که پیکر مقدس حضرت رضا (ع) در آن مدفون است زیر گنبدی زرین و با شکوه قرار دارد و هسته مرکزی بناهای آستان قدس رضوی به شمار می آید. در سالهای آغازین به خاک سپاری پیکر پاک امام (ع) ، حرم مطهر به صورت بنایی ساده با مصالح ویژه آن دوران بنا شده بود ،چنان که بقعه مطهر تنها در یک در وروردی ساده در پیش روی مبارک داشت و دارای تزئیناتی مختصر به سبک آن زمان بود. صفه های اضلاع حرم به جز صفه پیش رو ،به سوی خارج از بنا بسته بود. بر فراز بقعه تنها قبه ای وجود داشت. در آن سالهای دور زمین های اطراف حرم مطهر ، همه خالی از سکنه بود و نوغان که یکی از دو قصبه معروف و معتبر توس بود ، تنها آبادی مسکونی منطقه محسوب می شد .نظارت دقیق حکام جور بر حرکات و سکنات شیعیان ، منع آنها از توجه به مرقد امام و درک فیض زیارت ، موجب شد که سالها سپری شود و بنایی درخور و شایسته مضجع شریف حضرتش احداث نگردد . کثرت و تداوم کرامات امام موجب شد که توجه و اقبال مردم و حاکمان آن زمان به ویژه بیشتر اهالی خراسان و مناطق دیگر فزونی یابد و ارادتمندان به بقعه و بارگاه رضوی زیارت پرفیض مرقد منورش را بر خود فرض دانسته اقدام به ساخت و مرمت و تذهیب و تزئین و حفظ و نگهداری آن بنای مقدس نمایند. @tarikh_j
نقاره خانه و نقاره زنی در حرم مطهر  از جمله اماكن مهم و تاريخي حرم مطهر نقاره خانه است كه اكنون بر روي ايوان شرقي صحن انقلاب قرار دارد. تزئینات خیاره‌ای و مقرنس‌های زیبا بر اطراف و کنگره‌هایی بر بالا که همگی با کاشی‌های معرق پوشیده شده این سازه را برجسته و ممتاز کرده است. نقاره زنی سابقه دیرینه‌ای دارد، بنا بر شواهد تاريخي و از جمله وجود اشعاري در مدح حضرت امام هشتم (ع) از منوچهري دامغاني شاعر دوره غزنوي كه به روشني مويد نقاره زني از آن زمان مي‌باشد، مي‌توان قدمتي حداقل هزار ساله براي اين سنت ديرينه متصور بود. علاوه بر آن متون كهن تاريخي به انجام نقاره زني در حرم به سال 860 هجري قمري نيز اشاره دارد. از آن زمان تاكنون ساليان متمادي است كه نقاره خانه حضرت به صدا در مي‌آيد و اين خدمت جزء رسوم معمول آستان قدس رضوي است. گفتني است نقاره زني در طول سال به جز دو ماه محرم و صفر و ساير ايام سوگواري در هر شبانه روز دو نوبت، دقايقي قبلا از طلوع و غروب آفتاب به وسيله نوبت چيان رسمي آستان قدس، طبل و كرنا با آهنگي خاص به صدا در مي‌آيد اين سنت ديرينه با همت و تلاش كارشناسان ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي با عنوان « نقاره زني در حرم مطهر » درفهرست ميراث معنوي كشور به ثبت رسيد. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فراخوان برگزاری محفل های علمی مجازی دوستان و همراهان عزیز اگر علاقه دارید با توجه به شرایط ثبت نام بفرمائید👆 @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تحلیل و بررسی نقش اجتماعی زنان شیعه و پیامدهای آن در سده نخستین عصر غیبت نویسنده: سعیدیان جزی، مریم؛ بهار 1396، سال هشتم - شماره 1 علمی-پژوهشی (وزارت علوم-/ISC / صفحه 24 - از 119 تا 142 سده آغازین عصر غیبت، دارای ویژگی­هایی منحصر به فرد است. درباره حضور زنان در تحولات این عصر و نتایج آن، اقوال و تفاسیر متعددی در منابع اسلامی دیده می­شود که در این مقاله بررسی‌ شده است. در این مقاله، بخش­هایی از نقش تاریخی زنان شیعی در قالب فعالیت­ها و سیاست­های آنان در رویارویی با مسایل سده نخستین عصر غیبت و پیامد­های آن به روش مطالعه تاریخی و توصیفی - تحلیلی بررسی می­شود. هدف آن است تا با بررسی الگوی دین شناختی زن در اندیشه تشیع؛ مقدار مشارکت زنان در تحولات اجتماعی این عصر و تدابیر بزرگان امامیه در این خصوص بررسی شود. بر این اساس، روشن می­شود حضور زنان در عرصه­های اجتماعی مبتنی بر آموزه­های وحیانی و سیره پیشوایان معصوم بوده و از مهم‌ترین و مؤثرترین عوامل در توسعه نفوذ شیعیان در عرصه مدیریت اجتماعی بشمار می‌رود. زنان شیعی تحت نظارت و تأیید اهل‌بیت (ع) و بزرگان امامیه و خاصیت تعلیمی- تبلیغی آموزه­های شیعی، نقش مهمی را در تحولات تاریخی این دوران ایفا کردند. درنتیجه عموم جامعه از توانمندی و ظرفیت­های زنان به‌ویژه در عرصه جهاد فرهنگی و برای تقویت هویت شیعی، توسعه مناسبات اجتماعی، نشر معارف دینی، نهادینه­کردن فرهنگ انتظار و حضور مؤثر در دگرگونی­های فرهنگی و اجتماعی بهره گرفتند. در این مقاله، این مسئله با استناد به منابع اسلامی و پژوهش‌های معاصر نقد و ارزیابی می­شود. "پرسش های مهمی در این حوزه مطرح است که از آن جمله عبارتند از: آیا نسبتی میان ارکان ظهور و افزایش توانمندی زنان شیعی وجود دارد؟ راهبردها و اهداف بزرگان امامیه برای دست یابی به این مقوله کدام است ؟ کار ویژههای انتظار فعال در خصوص زنان چیست ؟ مصادیق و مؤلفه های قرار گرفتن زنان شیعی به عنوان سرمایه اجتماعی کدام است ؟ و پیامدهای و دستاوردهای مشارکت زنان در عرصه های اجتماعی چیست ؟ فرض پژوهش این است که زنان شیعی در عصر غیبت به تبعیت از الگوی جامع ولایت مدار اهل بیت (ع) و آموزههای جاودانه و نظاممند اسلامی در سه محور اساسی فردی، خانوادگی و اجتماعی به ترتیب به ایفای نقش مادری، همسری و انسان اجتماعی پرداخته و بویژه در حوزه اجتماع با حضور به هنگام، پویا، آگاه و مدبرانه و با درک موقعیت حساس آغازین عصر غیبت ، ثابت کردند که حضور زن در اجتماع نه تنها حق برگرفته از نعمت اختیار و آزادی تکوینی که یک تکلیف دینی بشمار میرود. مشارکت اجتماعی زنان و تدابیر بزرگان امامیه برای توانمند سازی آنان الف ) علم آموزی و افزایش توانمندی زنان شیعی: ازجمله ابعاد مهم جهاد فرهنگی زنان، حضور فعال در عرصه های علم آموزی و افزایش دانایی است و تشویق آموزههای وحیانی و سیره و شخصیت پیشوایان معصوم نقش مهمی در تأمین این نیاز و بهرهمندی از آن در اصلاح فرد و جامعه و پرورش انسانهای آگاه و متعهد دارد." لینک کوتاه: http://noo.rs/LGbzq تنظیم : زهراسادات حسینی @tarikh_j