eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
995 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
315 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
✅آیا در سال آینده برنامه ی خاصی برای تولید نرم افزار های تاریخی دارید؟   ✅پایگاه جامع تاریخ از سال گذشته فعالیت خود را آغاز و سعی کرده است که تاریخ تمام کشورهای اسلامی و تمام دوره های تاریخی و تاریخ جهان را پوشش دهد شاید مهمترین دغدغه گروه تاریخ مرکز نور ارتقاء محتوا و افزایش کیفیت خدمات پژوهشی مهمترین چالشی که داری معرفی پایگاه می باشد محتوا که مرتب افزوده می شود اگرچه هدف اصلی پایگاه نور تولید نرم افزار می باشد و ما آن را رها نکرده ایم امسال نرم افزار نور السیره ۳ را در دست تولید داریم این نرم‌افزار کاملتر از نور السیره ۲ است روی بخش تاریخنامه آن به‌طور ویژه کار شده است و تعداد منابع نیز افزایش پیدا کرده است در نرم افزار نور السیره ۲ چهار منبع اصلی وجود دارد اخبار الطوا ل ، تاریخ خلیفه خیاط،  انساب الاشراف و مروج الذهب.  در نور  السیره ۳ بر اساس فهرست کتاب اعلام اشخاص و اماکن مشخص شده است که تمام حوادث و اتفاقات مربوط به آنها استخراج شده و مطالب مربوط به آنها به هم پیوند داده شده اند  برای مثال جستجو در مورد ابن مسعود مطالبی که در مورد این شخص در کتب مختلف وجود دارد جمع آوری می شود و هر حادثه و اتفاقی که در آن حضور دارد مشخص می شود یا اینکه این فرد به اسم نام برده شده یا از لقبش استفاده شده است.تلاش ما بر این است که این نرم افزار تا آخرامسال یا در اوایل سال آینده به ثمر برسد و ارائه شود. نرم افزار دیگری که در دستور کار است ان شاءالله تا آخر امسال یا اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد نرم‌افزار انساب السادات است.در این نرم افزار شجره سادات به صورت تخصصی نوشته شده است با استفاده از کتاب  المعقبون من آل ابي طالب عليه السلام و بر اساس فهرست آن برای سادات درست کردند این شجره از زمان خود پیامبر آغاز شده و تا قرن سیزدهم ادامه دارد و سادات را به آن ملحق کرده‌اند. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
السَّلامُ عَلَيْكَ أيُّها الْعَبْدُ الصّالِحُ ، المُطِيعُ للهِ وَلِرَسُولِهِ وَلأمِيرِ المؤمِنينَ ، وَالحَسَنِ وَالحُسَين عليهم‌السلام  🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 هیچ کس نیست که از مدد ساقی بی نیاز باشد. همه محتاج دستگیری اویند حتی اگر فرشته مقرب باشند ، حتی اگر در جرگه انبیا باشند ، حتی قافله شهیدان و صدیقان. 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🌿با احترام خدمت دوستان و همراهان عزیز و عزاداران حسینی در تاسوعا و عاشورای حسینی پست های با محتوا علمی در کانال بار گذاری نخواهد شد.🌷 التماس دعا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
أَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ الَّذی سَمَحَتْ نَفْسُهُ بِمُهْجَتِهِ  🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نوشته‌اند مقاتل، که عصر عاشورا… بلند مرتبه‌ای خسته ، نیمه جان آمد بلند مرتبه شاها! همین که افتادی... میان هروله "زینب" دوان دوان آمد @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀با سلام و آرزوی قبولی عزاداری های تاریخ پژوهان و دوستان عزیز در بخش دوم از قاب تصویر ویژه محرم با ما همراه باشید.🌷 🌿در این بخش به تعزیه ،تاریخچه آن و تصاویر قدیمی از تعزیه پرداخته ایم.
تاریخ پیدایش تعزیه به صورت دقیق مشخص نیست. برخى با باور به ایرانى بودن این نمایش آئینى، پاگیرى آن را به ایران پیش از اسلام به پیشینه سه هزار ساله سوگوارى بر مرگ «سیاوش» پهلوان مظلوم داستان‌هاى ملى ایران نسبت داده و این آئین را مایه و زمینه‌ساز شکل‌گیرى آن دانسته‌اند. @tarikh_j
برای اثبات این که تعزیه در دوره صفوی به وجود آمده است هیچ مدرک مستندی در دست نداریم. ولی شکوه و رواج گسترده عزاداری‌ها در این دوره زیربنای فکری و هنری و فرهنگی تعزیه را فراهم کرده و زمینه ساز پیدایش آن در اعصار بعدی شده است. @tarikh_j
دو جهانگرد اروپایی به نام‌های «سالامون انگلیسی» و «وان گوگ هلندی» که در دوره افشاریان به ایران آمده بودند، در سفرنامه‌های خود از اجرای نوعی تعزیه خوانی که روی ارابه‌ها صورت می‌گرفته است خبر داده‌اند. اما برخی محققان چنین ادعایی را مبنی بر رواج تعزیه خوانی در دوره مورد تأمل قرار داده و اصولاً نادرشاه با این گونه آداب و رسوم شیعی موافق نبوده است. @tarikh_j
با روی کار آمدن زندیه، زمینه‌های روشن و مدارک نسبتاً مستندی برای رواج تعزیه در این عصر وجود دارد. ساموئل هیلمن که درجنوب ایران ناظر مراسم محرم بوده است می‌گوید وقتی دسته‌های عزاداری به کار خود پایان می‌دادند در هر قصبه ای، صحنه‌های زنده ای از واقعه کربلا نمایش داده می‌شد. کارستن نیبور سیاح آلمانی نیز به تعزیه خوانی در دوران زندیه اشاراتی دارد و چندین مجلس تعزیه را دیده است. @tarikh_j
جالب ترین و دقیق ترین گزارش‌های تعزیه در این ایام مربوط به مشاهدات ویلیام فرانکلین، افسر ارتش انگلستان از تعزیه‌های شیراز است. او فرازهایی از تعزیه آب فرات و عروسی قاسم را در سفرنامه‌ی خود درج کرده است. @tarikh_j
در عصر قاجاریه به خصوص در زمان حکمرانی فتحعلی شاه قاجار و ناصرالدین شاه، تعزیه رونق گسترده ای پیدا کرد و اجرای آن در غالب شهرها و روستاهای ایران متداول شد اما بیشتر مجریان و برگزارکنندگان این مراسم حکام مناطق و وابستگان دربار بودند و نفوذ فرهنگ سلاطین به خوبی در مجالس تعزیه قابل مشاهده است. @tarikh_j