eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
958 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
329 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
20160530150850-10038-23.pdf
464.2K
بازخوانی واقعة رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله در کلام امیرمؤمنان علی علیه السلام و مقایسه با دیگر اخبار نویسنده: محمدحسن حمیدیان منبع: معرفت سال بیست و پنج هفتم م آبان ۱۳۹۷ شماره ۲۵۱ «ویژه تاریخ» یکی  از مقاطع زندگی رسول خدا صلی الله علیه و آله روزهای پایانی عمر پربرکت و همچنین زمان رحلت جانگداز ایشان است. اخبار و گزارش های مختلفی در منابع تاریخی از این رویداد ثبت شده است که بعضاً اختلافات زیادی با هم دارند، به گونه ای که یافتن واقعیت و اصل ماجرا را تا حدی دشوار می سازد. سؤال این است که با وجود اخبار مختلف، کدام یک به واقعیت نزدیک تر است؟ قول کدام یک از منابع و راویان پذیرفتنی است؟ یکی از راه های تشخیص واقعیت بیان این واقعه از زبان همراه همیشگی و وصی همتاناپذیر رسول خدا صلی الله علیه و آله یعنی امیرمؤمنان علی علیه السلام است که مرجع بی بدیلی برای جمع بندی این رویداد به شمار می آید. در این تحقیق، سعی شده است تا کلام و بیان امام، به عنوان سند صحیح، در این واقعه آورده شود و اخبار راویان مختلف از منابع اولیه نیز در این باره نقل شود و با توجه به کلام و بیان امام بررسی و یا به عنوان مؤید قرار گیرد. به عبارت دیگر، با اشاره به اقوال مختلف، بعضی نقل ها کلام امام علیه السلام را تأیید می کند و بعضی از آنها نیز مخالف و یا مغایر با کلام ایشان است که آنها نیز به رؤیت خواهد رسید. تنظیم :نجمه صالحی (ص) @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍁سلامی پاییزی به دوستداران علم 🌻با توجه با استقبال شما عزیزان از بخش معرفی فیلم این بخش ادامه خواهد داشت.از نقد ها تاریخی و مستند پژوهشگران گرامی به فیلم های معرفی شده در کانال استقبال می کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀ناسور نام یک انیمیشن ایرانی از نبرد کربلا می‌باشد که به کارگردانی کیانوش دالوند تولید شده‌است و انیمیشن برگزیده جشنواره نجف است.این انیمیشن در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر نامزد بهترین انیمیشن بوده است. ⬅️روایت فیلم روایت زندگی عبیدالله بن حر جعفی یکی از اهالی کوفه است که از حسین بن علی دعوت کرده است تا به کوفه بیاید و زمانی که می‌شنود سپاه به کوفه نزدیک شده‌است، از این شهر خارج می‌شود تا با حسین روبرو نشود، اما ناگهانی با او روبرو شده و مجبور می‌شود تا دست رد به سینه حسین بزند. ✅از سوی دیگر نیز واقعه کربلا بخش اعظمی از داستان «ناسور» را در بر می‌گیرد.داستان در واقع از زمانی آغاز می شود(پس از نبردکربلا)که قیس بن مالک عبیدالله بن حر جعفی به همراه یک نفر از سپاه یزید را دستگیر می کند و آنان ماجرای خودشان و پشیمانیشان را تعریف می کنند. لینک فایل کامل فیلم https://www.namasha.com/v/dXmze9xj @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿همراهان عزیز گذرگاه سلام با آرزوی لحظات علمی پر بار و پر برکت برای شما آخرین شماره از قاب تصویر عاشورایی با موضوع پیاده روی اربعین تقدیم حضورتان🌹
در مورد اولین زیارت اقوال متعددی وجود دارد. قولی وجود دارد که اسرا در روز اربعین وارد کربلا شدند. قول دیگر این است که در این روز «جابر بن عبدالله انصاری» و «عطیه کوفی» برای زیارت امام حسین(ع) به کربلا آمدند و آنها جزء اولین زائران بودند؛قول سومی هم وجود دارد که پیش از آنها، «حسن مثنّی» که جانباز روز عاشوراست و در عراق بستری بود، به زیارت امام حسین(ع) که عمو و پدرزنش بود، مشرف شد. @tarikh_j
از امام صادق(ع) زیارت‌نامه بسیار ظریف و دقیقی موجود است که فلسفه قیام امام حسین(ع) را مقابله با جهالت قلمداد کرده‌اند، گفت: در حدیث منسوب به امام حسن عسکری(ع) هم زیارت اربعین از علامات مؤمن شمرده شده است. بنابراین وجه زیارت تخصیصی است که معصوم انجام داد. @tarikh_j
پیاده‌روی اختصاصی به اربعین ندارد و در هر زمان زیارت پیاده مستحب است. رفتن به حرم امام حسین(ع) و زیارت قبر ایشان موضوعیت دارد، ولی اختصاصی به اربعین ندارد. در مفاتیح زیارت امام حسین(ع) در بسیاری از ایام سال سفارش شده است. @tarikh_j
پژوهش‌ها نشان می‌دهد که سنت پیاده‌روی به شیخ اعظم انصاری برمی‌گردد.ایشان این پیاده‌روی را در ایام اربعین قرار دادند، اما در دوره خودشان به صورت محدود وجود داشت نه به صورت فراگیر. بعد از شیخ انصاری این سنت قدری افول می‌کند تا اینکه محدث نوری احیاگر و مروج اصلی پیاده‌روی اربعین شدند. @tarikh_j
پیاده روی اربعین در زمان صدام هم وجود داشت ولی وقتی جنبه سیاسی پیدا کرد، در سال‌های ۵۴ و ۵۸ و ۵۹ شمسی پیاده‌روی اربعین توسط حزب بعث به خاک و خون کشیده شد. علما، تدابیری در این جهت اندیشیدند. از جمله اینکه آیت‌الله محمدصادق صدر که از مراجع نجف اشرف بودند با صدور فتوایی پیاده‌روی اربعین را واجب اعلام می‌کنند. تدبیر دیگر این بود که شیعیان به صورت گروه‌های کوچک، شبانه از مسیر طریق‌العلما که از کنار فرات است خودشان را به کربلا می‌رساندند و نگذاشتند این چراغ خاموش شود تا اینکه صدام در سال ۸۱ ساقط شد و یک انرژی که جلویش صد گذاشته بودند آزاد شد و ما شاهد حضور میلیونی زائران در این مراسم هستیم. تنظیم :فاطمه میری @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نشست به صورت حضوری و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود قابل توجه دوستانی که امکان حضور در نشست را ندارند .لینک گروه در اسکایپ برای شما ارسال می گردد. 👇👇👇 نشست علمی پژوهشی تاریخ https://join.skype.com/blCJ78fM09u6
🕊 لابلای خرابه‌های جهلِ بشر ؛ راهی گشوده‌ای لطیف و ماندنی! و دُنیا! هنوز، بعد از تو قرن‌هاست ؛ مهربانی را در کوچه‌ی تو جستجو می‌کند ! ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 حدیث (دوات وقلم) در جماعت 5669 - حَدَّثَنَا إِبْرَاهِیمُ بْنُ مُوسَى، حَدَّثَنَا هِشَامٌ، عَنْ مَعْمَرٍ، وحَدَّثَنِی عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ، أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ: لَمَّا حُضِرَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَفِی البَيْتِ رِجَالٌ، فِیهِمْ عُمَرُ بْنُ الخَطَّابِ، قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «هَلُمَّ أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَابًا لاَ تَضِلُّوا بَعْدَهُ» فَقَالَ عُمَرُ: إِنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَدْ غَلَبَ عَلَيْهِ الوَجَعُ، وَعِنْدَكُمُ القُرْآنُ، حَسْبُنَا كِتَابُ اللَّهِ. فَاخْتَلَفَ أَهْلُ البَيْتِ فَاخْتَصَمُوا، مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ: قَرِّبُوا يَكْتُبْ لَكُمُ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كِتَابًا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ، وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ مَا قَالَ عُمَرُ، فَلَمَّا أَكْثَرُوا اللَّغْوَ وَالِاخْتِلاَفَ عِنْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «قُومُوا» قَالَ عُبَيْدُ اللَّهِ: فَكَانَ ابْنُ عَبَّاسٍ، يَقُولُ: «إِنَّ الرَّزِيَّةَ كُلَّ الرَّزِيَّةِ مَا حَالَ بَيْنَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَبَيْنَ أَنْ يَكْتُبَ لَهُمْ ذَلِكَ الكِتَابَ، مِنَ اخْتِلاَفِهِمْ وَلَغَطِهِمْ». @tarikh_j
« هنگامى که (صلی الله علیه وآله)در آستانه رحلت از دنیا، قرار گرفت و اطراف حضرت گروهی از جمله در خانه آن حضرت حاضر شده بودند ، حضرت فرمود: بیاورید تا چیزی براى شما بنویسم که به برکت آن، . گفت: بر پیامبر(صلی الله علیه وآله) کرده (و العیاذ باللّه مى گوید،طبق اسناد دیگر) و ما را داریم و براى ما کافى است.‼️ در میان حاضران غوغا و اختلاف افتاد؛ بعضى مى گفتند: بیاورید تا حضرت بنویسد و هرگز گمراه نشوید. و بعضى سخن عمر را مى گفتند، هنگامى که سر و صدا و غوغا در حضور آن حضرت و اختلاف زیاد شد فرمودند : برخیزید و از نزد من بروید.👉 . 👈 عبیدالله گفت : ابن عباس بعد از این قضیه بارها می گفت: و این است که نگذاشتند پیامبر چیزی را که می خواست برای آنها بنویسد تا اختلاف نکنند و گمراه نشوند. تنظیم: زهراسادات حسینی @tarikh_j