eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 18 اردیبهشت
1400
خورشیدی برابر با 25 رمضان
1442
هجری و 8 می
2021
میلادی میباشد. ۱_درگذشت ابن عطيّه، مفسر و محدث مسلمان.(541 قمری) ۲_ درگذشت فقيه شيعه، بهاءالدين حسن اصفهانی معروف به فاضل هندی. (
1137قمری
) ۳_ مفقود شدن روحانی مبارز ، امام موسی صدر، رهبر شيعيان لبنان در ليبی.(
1398
قمری) ۴_ آزادی پادگان حميد از اشغال نیروهای عراقی در عمليات بيت‏المقدس. (
1361
شمسی) ۵_ آزادسازی هويزه از دست مزدوران رژيم بعث عراق.(
1361
شمسی) ۶_ دیروز رهبر معظم انقلاب در روز جهانی قدس سخنان مهمی را بیان نمودند: اسرائیل نه یک کشور بلکه یک پادگان تروریستی است.(
1400شمسی
) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام و تبریک اعیاد و قبولی طاعات و عبادات شما بزرگواران 🌈🌈🌈🌈🌈 پنجمین بخش از سلسله های بعد از اسلام در ایران را خدمتتان ارائه می کنیم. 📚📚📚📚📚📚 بخش پنجم سلسله ها -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
مختصری درباره ی غزنویان محمود بن سبکتکین قلمرو بالنسبه کوچک غزنه «غزنی، غزنین» به خراسان مقارن عهد انحطاط و انحلال سامانیان، ناگهان آن را به صورت امارتی وسیع و بزرگی درآورد که با جلب نظر و رضایت خلیفه عباسی، بدان استقلال بخشید. غزنه ولایتی کوهستانی بود که در زابلستان، در دامنه کوههای سلیمان یا نواحی‌شرقی افغانستان کنونی، قرار داشت. در زمان مرگ سبکتکین بر اثر فتوحات او در نواحی مجاور، حکومت غزنه شامل ولایات، قصدار، بُسْتْ، زابل، رُخج، زمین داور، پیشاور، و نواحی طَخارستان و بدخشان بوده است. در آن زمان هر یک از این نواحی پیش از هر چیز یک ثَعْنر «سر حد مرزی» در حاشیه دنیای هند به شمار می‏آمد. از عهد امارت سبکتکین، غزو جهاد دایم در نواحی غربی هند این منطقه را به صورت یک کانون اسلامی و رهبری کننده غزوات درآورده بود که چون میراثی سیاسی به محمد منتقل شد و به این ترتیب به عنوان مهمترین و عمده‏‌ترین مشغله فکری و عملی این سلطان ستیزه جو درآمد. بعدها با الحاق خراسان به آن، دولت غزنه وارث تمام قلمرو سامانیان در خراسان شد، به طوری که در مرزهای غربی خویش با دولتهای آل بویه و آل زیار همسایه شد که هیچکدام به اندازه حکومت غزنوی مورد تأیید خلیفه بغداد نبودند. از سویی دیگر سیف الدوله محمود نیز با دریافت لقب؛ یمین الدوله، بنیان قدرت و استقلال این قلمرو بالنسبه وسیع را در همان آغاز انحطاط سامانیان استوار ساخت. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
نظام اداری و نظام لشکری غزنویان 🌙🌙🌙🌙🌙🌙 محمود درخشانترین سیمای سلسله غزنویان که از او به عنوان «سلطان غازی» و امیر «کثیر الغزوات» یاد کرده‏‌اند، او بر این باور بود که همه ساله می‏‌بایست جهاد و غزو علیه «کفار» «که فرض کردن گروهی از مردمان دیگر نواحی و اطلاق کفار بدانها در آن زمان کار چندان دشواری نبود» تکرار شود. این عملیات تهاجمی و نظامی با نظارت دقیقی که محمود در همسو نگه داشتن دستگاه دیوانی با دستگاه لشکری اعمال می‏کرد، توسط بهره جویی از حداکثر دقت و سرعت عمل ماشین جنگی مهیب و مخرب غزنویان، حاصل می‏شد که آن را به صورت کاملترین و پر قدرت‏ترین حکومت اسلامی که تا آن زمان در ایران به وجود آمده بود، در می‏‌آورد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
تقابل دستگاه اداری و دستگاه نظامی 🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙 اما، اسباب عقب نشینی این دولت را از فضای سیاسی ایران و همچنین دگرگونی احوال اجتماعی حاکم بر قلمرو را می‏توان از بررسی تحول رو به دستگاه اداری و نظامی آن دریافت. در واقع در این ایام و از مدتها پیش بود که ایران در سده‏‌های نخستین اسلامی، به تدریج توانست هویت متزلزل شده و تا حدی از یاد رفته خود را باز یابد. جامعه ایرانی که عناصر تشکیل دهنده‏‌اش، فرهنگ ایرانی و زبان فارسی، و آداب و رسومش بود، به داستانها و سرگذشت پهلوانان و فرمانروایان ایران باستان دلبستگی خاصی داشت به طوری که مراسم، جشنها و حتی خرافات بازمانده آن ایام را تا حدی که با آیین جدید سازگاری داشته باشد، همچون نیاکان، عزیز و بی بدیل می‏‌انگاشت. از جمله شاهنامه  که این هویت را از ظلمت ابهام بیرون آورد و به عرصه شعور و شهود حسی کشاند، در طی همین ایام به وجود آمد. جستجوی این هویت در عهد سامانیان، تاریخ را در بخارا، و شاهنامه ابو منصوری را در طوس به وجود آورد به طوری که مسعودی مروزی را به نظم کردن «مزدوجه» خویش رهنمون شد. در این اثنا بود که اقدام به نظم گشتاسب نامه و داستان ظهور زرتشت را وسیله‏ای برای بیدار کردن شعور به این هویت در بین فارسی زبانان عصر یافت. سرانجام مرحله نهایی این جست و جو، با اتمام حماسه عظیم فردوسی انجام پذیرفت. به طوری که حس مشترک در قالب یک هویت قوی تقریباً تمامی طبقات جامعه را از دهقانان «بازماندگان نجبای فئودال عهد ساسانیان» تا عیاران شهر - که مصداقشان در شاهنامه در تعدادی از پهلوانان، عیاران و دلیران تصویر شده بود - به نوعی مرموز به هم پیوند می‏داد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 19 اردیبهشت
1400
خورشیدی برابر با 26 رمضان
1442
هجری و 9 می
2021
میلادی میباشد. ۱_ درگذشت جمال‏الدين خوانساری؛ از علمای بزرگ شیعی. (
1125قمری
) ۲_اشغال بوشهر توسط انگلیسى‏ ها و آغاز قيام مردم تنگستان. (
1333قمری
) ۳_ درگذشت عالم مجاهد و روحانی مبارز، آيت‏اللَّه سيد عبدالحسين لاری . (
1303
شمسی) ۴_ فسخِ امتياز استعماری "كاپيتولاسيون" توسط مجلس شورای ملی و تصویب مجدد آن در
سال1343
. (
1306شمسی
) ۵_ تخليه كامل ايران از نیروهای شوروی سابق پس از پايان جنگ جهانی دوم. (
1325
شمسی) ۶_ در کنفرانس سران سه کشور در ترکیه اقدام شاه در مورد بحرین مورد تأیید واقع شد.(
1349شمسی
) ۷_ عمليات محدود انصارالحسين در منطقه هورالهويزه، جزيره مجنون، توسط سپاه.(
1366شمسی
) ۸_ صدور قطعنامه 612 شورای امنيت در مورد كاربرد سلاح‏های شيميايی در جنگ.(
1367شمسی
) ۹_ روز بزرگداشت شیخ کلینی. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تغذیه سالم در سیره امام علی(ع)نویسنده: زینب کریمی زهرا مهدی پور منبع: سیره پژوهی اهل بیت سال ششم پاایز و زمستان ۱۳۹۹ شماره ۱۱ 23 - 35 تغذیه سالم در سلامت افراد جامعه نقش بسزایی دارد. هدف از غذا خوردن تأمین سلامت جسم و روان نه صرفاَ سیر شدن و لذت بردن از غذا است. در سنت اسلامی به ویژه در سیره امام علی(ع) موارد بسیاری درباره نوع و شیوه تغذیه سالم برای برخورداری از سلامت جسم و روان سفارش شده است. این نوشتار با تحلیل روایات و سیره امام علی(ع) به دنبال پاسخ به این سؤال است که تغذیه سالم بر اساس سیره امام علی(ع) چیست؟ یافته های پژوهش نشان می دهد امام علی(ع) سفارش های بسیاری درباره تغذیه دارد. کم خوردن، تقسیم وعده های غذایی، با آرامش خوردن، رعایت بهداشت فردی، حرف نزدن در هنگام غذا خوردن از مهم ترین اصولی است که امام علی(ع) سفارش کرده اند. امام با توجه به مزاج انسان و ماهیت مواد، غذاهای لطیف مانند مغزی، سبزی ، عسل و گوشت مرغ را بر غذاهای سخت و خشک ترجیح داده اند و مصرف میوه ها مانند سیب، گلابی و انار را موجب جلای قلب و آرامش روان دانسته اند. بر اساس سیره امام تغذیه سالم نیازمند دانستن ماهیت غذاها و رعایت آداب و زمان بندی در مصرف آنهاست. در این صورت تغذیه سالم موجب تعادل مزاج و سلامتی جسم و روان و در نهایت بهبود سبک زندگی خواهد شد. تنظیم: سرکارخانم نجمه صالحی https://b2n.ir/x86435 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
رویکرد مقایسه ای ایران و مصر درقبال گروه های جهادی فلسطین (1979 تا 2012 می لادی)نویسنده: ابراهیم متقی محمد نادری منبع: نگرش های نو در جغرافیای انسانی سال پنجم تابستان ۱۳۹۲ شماره ۳ (پیاپی ۱۹) 167 - 183 این کشور در مسأله فلسطین تاکنون بیشترین تأثیر گذاری را داشته وگروه های جهادی فلسطینی، مصر را همچنان اصلی ترین حامی خود می دانند. ایران نیز به عنوان کشوری اسلامی و تأثیرگذار در مناسبات منطقه ای، نقشی راهبردی در مناسبات جهان اسلام، خاورمیانه و فلسطین دارد. بنابراین تاثیرپذیری گروه های جهادی فلسطینی از دو کشور در منطقه حساس خاورمیانه دارای اهمیت بسیار است. به ویژه اینکه هر دو کشور طی سه دهه گذشته رویکردهای متفاوتی را نسبت به مساله فلسطین دنبال کرده اند. روابط ایران ومصر پس از انقلاب اسلامی با چالش ها و تنش های مختلفی مواجه بوده است. با شناسایی موجودیت اسراییل از سوی مصر –پیمان صلح کمپ دیوید – اختلافات به اوج رسیده ومنجر به قطع روابط دو کشور شد. https://b2n.ir/q46035 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 20 اردیبهشت 1400 خورشیدی برابر با 27 رمضان 1442 هجری و 10 می 2021 میلادی میباشد. ۱_ زادروز ابوبكر محمدبن علی حاتمی معروف به ابن عربی دانشمند مسلمان.(560 قمری) ۲_ درگذشت علامه محمدباقر مجلسی مؤلف دائرة المعارف جامع شیعه، بحارالانوار و احیاگر تشیع در ایران.(1110 قمری) ۳_ درگذشت عالم ربانی آيت‏اللَّه محمد كوهستانی بهشهری.(1350 شمسی) ۴_ تصويب آرم نهايي جمهوری اسلامی ايران توسط امام خميني(ره). (1359 شمسی) ۵_ آزادی منطقه شلمچه توسط رزمندگان اسلام.(1361 شمسی) ۶_ درگذشت حجت‏الاسلام دكتر سيدجواد مصطفوی نويسنده و محقق معاصر. (1368شمسی) 🌸 روز وقف«بارزترین تجلی روحیه تعاون اجتماعی و صدقه جاریه» -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به همسایۀ دیوار به دیوار وطنم؛ افغانستان پوشیده‌اند رخت عزا دخترانتان همسایه! غم دوباره شده میهمانتان؟ گنجشککان به مرگ پر و بال داده‌اند دردا که شعله‌ور شده باز آشیانتان نامهربانی از همه عالم چشیده‌اید ای من فدای داغ دل مهربانتان سر رفته است از لب دیوارتان غروب در خون تپیده باز افق آسمانتان کو فرصت درخشش ماه و ستاره‌ها؟ کو چشم‌روشنی شب بامیانتان؟.. دستش به آبیاری گل‌ها نمی‌رود همدست خارهاست مگر باغبانتان؟ این بی‌بهار ماندن گل‌خانه تا کجا؟ تا کی ادامه داشته باشد خزانتان؟ عمری ببارد آه که طغیان کند مگر یک روز رودخانه اشک روانتان ما غم‌شریک حادثه‌هایی پر از دریغ ما در مرور ثانیه‌ها هم‌زبانتان بعد از هزار و یک شب رنجی که برده‌اید آخر کجاست فصل خوش داستانتان؟ ای کاش سرنوشت کمی ساده می‌گرفت تا سخت‌تر از این نشود امتحانتان 📝 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ مصادیق سنت های تاریخی درقرآن ازدیدگاه حضرت آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله تعالی: بخش سوم سرکار خانم خدیجه سادات حسین پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔹🔸 شکست دشمن وبدست آوردن همه چیز در گرو فداکاری وتلاش و جهاد قرآن جریان ورود بنى اسرائیل را به سرزمین مقدس در(سوره مائده، آیات 21 و 22 )چنین بیان مي كند: «یا قَوْمِ ادْخُلُواالْأرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتیِِ كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى أَدْبارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِینَ.» «موسى به قوم خود چنین گفت كه شما به سرزمین مقدسى كه خداوند برایتان مقرر داشته است وارد شوید، و براى ورود به آن از مشكلات نترسید و از فداكارى مضایقه نكنید، اگر به این فرمان پشت كنید زیان خواهید دید.» 📝 از جمله «كتَبَ اللَّهُ لَكُمْ» استفاده ميشود كه خداوند چنين مقرر داشته بود كه بنى اسرائيل در اين سرزمين مقدس باآرامش و رفاه زندگى كنند،مشروط به اينكه آن را از لوث شرك و بت پرستى پاك سازند و خودشان نيز از تعليمات انبيا منحرف نشوند،اما اگر اين دستور را بكار نبندند زيانهاى سنگينى دامان آنها را خواهد گرفت. بنا بر این اگر ملاحظه میكنیم كه نسلى از بنى اسرائیل كه این آیه خطاب به آنها بود بالاْخره موفق به ورود در این سرزمین مقدس نشدند بلكه چهل سال در بیابان سرگردان ماندند و نسل آینده آنها این توفیق را یافت منافاتى با جمله«كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ »خداوند براى شما مقرر داشته،ندارد زيرا اين تقدير مشروط به شرائطى بود كه آنها انجام ندادند همانطور كه در آيات بعد استفاده ميشود. اما بنى اسرائیل در برابر این پیشنهاد موسى- همانطور كه روش افراد ضعیف و ترسو و بى اطلاع است كه مایلند همه پیروزیها در سایه تصادفها و یا معجزات براى آنها فراهم شود و به اصطلاح لقمه را بگیرند و در دهانشان بگذارند- «به او گفتند: اى موسى! تو كه می دانى در این سرزمین جمعیتى جبار و زورمند زندگى مى كنند و ما هرگز در آن گام نخواهیم گذاشت تا آنها این سرزمین را تخلیه كرده و بیرون روند، هنگامى كه آنها خارج شوند ما فرمان تو را اطاعت خواهیم كرد وگام در این سرزمین مقدس خواهیم گذاشت.» «قالُوا یا مُوسى إِنَّ فِیها قَوْماً جَبَّارِینَ . وَ إِنَّا لَنْ نَدْخُلَها حَتَّى يَخرُجُوا مِنْها فَإِنْ يَخرُجُوا مِنْها فَإِنَّا داخِلُونَ.» 📝 این پاسخ بنى اسرائیل بخوبى نشان میدهد كه استعمار فرعونى در طول سالیان دراز چه اثر شومى روى نسل آنها گذارده بود، و كلمه" لن" كه معمولا به معنى" نفى ابد" است نشان دهنده وحشت عمیق این جمعیت از دست زدن به مبارزه براى آزاد كردن و پاك ساختن سرزمین مقدس است. ولى بنى اسرائیل مى بایست، سرزمین مقدس را با فداكارى و تلاش و كوشش و جهاد بدست آورند و اگر فرضا بر خلاف سنت الهى با یك معجزه تمام دشمنان بدون هیچگونه اقدامى محو و نابود می شدند و بنى اسرائیل بدون رنج و زحمت وارث این منطقه آباد و وسیع می شدند تازه از اداره كردن آن عاجز می ماندند و علاقه اى به حفظ چیزى كه براى آن زحمتی نكشیده بودند، نشان نمى دادند و آمادگى و شایستگى چنان كارى را نداشتند. (تفسیر نمونه، ج 4، ص334,337,339) 🔹🔸 بردباری، مقاومت و استقامت در برابر مشکلات شرط اساسی بهره مندی از امداد الهی «قَدْ نعَْلَمُ إِنَّهُ لَیَحْزُنُكَ الَّذِي یقَُولُونَ فَإِنهَُّمْ لا یُكَذِّبُونَكَ وَ لكِنَّ الظَّالِمِینَ بِآیاتِ اللَّهِ يَجحَدُونَ. وَ لَقَدْكُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ فَصَبَرُوا عَلى ما كُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا وَ لا مُبَدِّ لَ لِكَلِماتِ اللَّهِ وَ لَقَدْ جاءَكَ مِنْ نبََإِالْمُرْسَلِینَ.» (انعام،33,34) «مى دانیم كه گفتار آنها تو را غمگین مى كند ولى غم مخور و بدان آنها تو را تكذیب نمى كنند بلكه ظالمان آیات خدا راانكار مى نمایند. پیامبرانى پیش از تو نیز تكذیب شدند و در برابر تكذیب ها صبر و استقامت كردند، و در این راه آزار دیدند تا هنگامى كه یارى ما به آنها رسید،تو نیز چنین باش، و این یكى از سنتهاى الهى است و هیچ چیز نمى تواند سنن خدا را تغییر دهد و اخبار پیامبران به تو رسیده است.» 📝 همواره در راه مصلحان مشكلات بوده ،شكی نیست كه پیامبر (ص) در گفتگوهاى منطقى و مبارزات فكرى كه با مشركان لجوج و سرسخت داشت گاهى از شدت لجاجت آنها و عدم تأثیر سخن در روح آنان و گاهى از نسبتهاى ناروايى كه به او مى دادند غمگین و اندوهناك مى شد، خداوند بارها در قرآن مجید پیامبرش را در این مواقع دلدارى مى داد، تا با دلگرمى و استقامت بیشتر، برنامه خویش را تعقیب كند، از جمله در نخستین آیه فوق مى فرماید: «ما مى دانیم كه سخنان آنها تو رامحزون و اندوهگین مى كند» «قَدْ نعَْلَمُ إِنَّهُ لَیَحْزُنُكَ الَّذِي یقَُولُونَ» ولى بدان كه آنها تو را تكذیب نمى كنند و در حقیقت آیات ما را انكار مى كنند و بنا بر این طرف آنها در حقیقت ما هستیم نه تو. «فَإِنهَُّمْ لا یُكَذِّبُونَكَ وَ لكِنَّ الظَّالِمِینَ بِآیاتِ اللَّهِ یَجحدُونَ» -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
در آیه بعد برای تکمیل این دلداری به وضع انبیای پیشین اشاره کرده و می‌گوید: این موضوع منحصر به تو نبوده است «رسولان پیش از تو را نیز تكذیب كردند» «وَ لَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ» « اما آنها در برابر تكذیب ها و آزارها استقامت ورزیدند تا نصرت و یارى ما به سراغشان آمد و سرانجام پیروز شدند» «فَصَبَرُوا عَلى ما كُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا» « و این یك سنت الهى است كه هیچ چیز نمى تواند آن را دگرگون كند» «وَ لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِ اللَّهِ» بنا بر این تو هم در برابر تكذیب ها و آزارها و حملات دشمنان لجوج و سرسخت روح صبر و استقامت را از دست مده،و بدان طبق همین سنت، امدادهاى الهى و الطاف بیكران پروردگار به سراغ تو خواهد آمد، و سرانجام برتمام آنها پیروزخواهى شد و اخبارى كه از پیامبران پیشین به تو رسیده است كه چگونه در برابر مخالفتها و شدائد استقامت كردند و پیروز شدند گواه روشنى براى تو است. «وَ لَقَدْ جاءَكَ مِنْ نبََإِ الْمُرْسَلِینَ» 📝 در حقیقت آیه فوق به یك اصل كلى اشاره مى كند و آن اینكه همیشه رهبران صالح اجتماع كه براى هدایت توده هاى مردم به وسیله ارائه مكتب و طرحهاى سازنده با افكار منحط و خرافات و سنن غلط جامعه بپا مى خاستند با مخالفت سرسختانه جمعى سودجو و زورگو كه با پر و بال گرفتن مكتب جدید، منافعشان به خطر مىافتاد، روبرو مى شدند. آنها براى پیشرفت مقاصد شوم خود از هیچ كارى ابا نداشتند، و از تمام حربه ها: حربه تكذیب، تهمت ، محاصره اجتماعى،آزار و شكنجه، قتل و غارت و هر وسیله دیگر استفاده مى كردند، اما حقیقت با جاذبه و كشش و عمقى كه داردسرانجام- طبق یك سنت الهى- كار خود را خواهد كرد، و این خارهاى سر راه برچیده خواهند شد، اما شكی نیست كه شرط اساسى این پیروزى بردبارى و مقاومت و استقامت است. (تفسیر نمونه، ج 5، ص 208_213) 🔹🔸۸) امداد الهی شامل حق طلبان می شود «وَ هذا صِراطُ رَبِّكَ مُسْتَقِیماً قَدْ فَصَّلْنَا الْآیاتِ لِقَوْمٍ یَذَّكَّرُون. لهَمُْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ ولِیُّهُمْ بِماكانُوا یعَْمَلُونَ.» (انعام126_127) «و این راه مستقیم و سنت جاویدان پروردگار تو است، ما آیات خود را براى كسانى كه پند مى گیرند بیان كرديم. براى آنها خانه امن و امان نزدپروردگارشان خواهد بود، و او ولى و یار و یاور آنها است بخاطر اعمال نیكى كه انجام می دادند.» 📝ا ین مطلب كه مددهاى الهى شامل حال حق طلبان مى گردد و سلب موفقیت به سراغ دشمنان حق مى رود یك سنت مستقیم و ثابت و دگرگون ناپذیر الهى است. (تفسیر نمونه، ج 5، ص 433،437) 🔹🔸۹)همراه بودن ستمگران وطاغیان در دنیا و آخرت/ بدبختی،نتیجه اعمال گمراهان 📝 قرآن اشاره به یك قانون همیشگى در مورد اینگونه اشخاص دارد ودر (سوره انعام/آیه 129 ) مى گوید: «وَ كَذلِكَ نوَُلِّّی بعَْضَ الظَّالِمِینَ بعَْضاً بِما كانُوا یَكْسِبُونَ.» «همان گونه كه ستمگران و طاغیان در این دنیا حامى و پشتیبان یكدیگر و رهبر و راهنماى هم بودند» و در مسیرهاى غلط همكارى نزدیك داشتند، در جهان دیگر نیز آنها را به یكدیگر وامى گذاريم و «این به خاطر اعمالى است كه در این جهان انجام دادند.» 📝 زیرا صحنه رستاخیز صحنه عكس العمل ها و واكنش ها در مقیاس هاى عظیم است و آنچه در آنجا وجود دارد پرتو وانعكاسى از اعمال ما در این دنیاست.این تعبیر و تعبیر" بِماكانُوا یَكْسِبُونَ " نشان مى دهد كه اين سيه روزى و بدبختى به خاطر اعمال خودشان است و اين يك سنت الهى و قانون آفرينش است كه رهسپران راههاى تاريك جز سقوط در چاه و دره بدبختى فرجامى نخواهند داشت. ( تفسير نمونه، ج 5، ص 440_441) 🔹🔸۱۰) اتمام حجت خداوند بر ستمگران با فرستادن رسولان قرآن در(سوره انعام/آیه 131) یك قانون كلى و سنت همیشگى الهى را بازگو مى كند كه: «ذلِكَ أَنْ لمَْ یَكُنْ رَبُّكَ مُهْلِكَ الْقُرى بِظُلْمٍ وَ أَهْلُها غافِلُونَ.» «پروردگار تو هیچگاه مردم شهرها و آبادیها را به خاطر ستمگریهایشان، در حالى كه غافلند، هلاك نمى كند" مگر اینكه رسولانى به سوى آنها بفرستد و آنها را متوجه زشتى اعمالشان سازد و گفتنى ها را بگوید. 📝كلمه" بظلم" مى تواند به این معنى باشد كه خدا كسى را به خاطر ستم هایش، و در حال غفلت، پیش از فرستادن پیامبران مجازات نمى كند، و مى تواند به این معنى باشد كه خدا افراد غافل را از روى ظلم و ستم كیفر نمى دهد زیرا كیفر دادن آنهادر این حال، ظلم و ستم است و خداوند برتر از این است كه در باره كسى ستم كند. (تفسیر نمونه، ج 5، ص 444) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j