eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃صلوات خاصه علیه السلام 🌻اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِيِّ الْأَوْصِيَاءِ وَ إِمَامِ الْأَتْقِيَاءِ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ وَ الْحُجَّةِ عَلَى الْخَلائِقِ أَجْمَعِينَ اللَّهُمَّ كَمَا جَعَلْتَهُ نُورا يَسْتَضِي‏ءُ بِهِ الْمُؤْمِنُونَ فَبَشَّرَ بِالْجَزِيلِ مِنْ ثَوَابِكَ وَ أَنْذَرَ بِالْأَلِيمِ مِنْ عِقَابِكَ وَ حَذَّرَ بَأْسَكَ وَ ذَكَّرَ بِآيَاتِكَ وَ أَحَلَّ حَلالَكَ وَ حَرَّمَ حَرَامَكَ وَ بَيَّنَ شَرَائِعَكَ وَ فَرَائِضَكَ وَ حَضَّ عَلَى عِبَادَتِكَ وَ أَمَرَ بِطَاعَتِكَ وَ نَهَى عَنْ مَعْصِيَتِكَ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ.🌻 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
مقالات پذیرفته شده در همایش ملی امام هادی (ع).pdf
8.51M
🌻مجموعه مقالات سیره پژوهی امام هادی علیه السلام تنظیم: سرکار خانم لیلا همايون فر -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶 🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔶🔷🔶🔷🔶 🔶🔷🔶🔷 🔶🔷🔶 🔶🔷 🔶 🌅پیشاپیش عید بزرگ خدا عید غدیر راخدمت امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریفو شما همراهان عزیز تبریک می گوییم.🌷 🔸«حدیث غدیر»🌱در میان خیل احادیثی که به برتری و ولایت امام علی علیه السلام حکایت می کند در واقع آخرین و مهم ترین دلیل است که پذیرش آن به طور ضمنی# اعتراف به حقانیت شیعه را دارد. از این رو جستجو و مشاهده مشاهدات دانشمندان و مورخان اهل سنّت با چنین واقعه ای داده های فراوانی را در تحلیل تاریخی پیش رو قرار می دهد. 🔸آن چه مسلّم است پذیرش واقعه غدیر و پذیرش مبانی فکری اهل سنّت دوگانه ی مقسمی است که توجیهات و پاسخ های آن و پذیرش هر دو از خود این دوگانه غریب تر به نظر می آید و البته چون راهی غیر از گفتن چنین سخنانی باقی نمی ماند پس برای محقّقان تاریخی قابل پیش بینی است. 🔶درهر صورت رویکرد بزرگان آنان به سه بخش تقسیم می شود 🔸1. افرادی که «حدیث غدیر »🌱را ذکر می کنند و به تواتر آن هم اشاره می کنند. 🔸2.افرادی که به جزئیات این حدیث اشاره می کنند ولی در هنگام نقل حدیث سکوت می کنند. 🔸3. افرادی که در مورد حدیث کاملا سکوت می کنند که البته با وجود کم بودن تعداد دسته ی سوم ولی می توان آن ها را قربانی سانسور چه از طرف خودشان و چه بقیه دانست مانند طبری با وجود نوشتن کتاب الولایه فی طرق حدیث الغدیر مفصلا به این اسناد حدیث می پردازد اما با توجیه مختصری کلا از نقل واقعه حدیث برخلاف روال متداول تاریخ نویسی خود رد می شود. او حتی حجه الوداع را ذکر می کند و می گوید که در مقابل شکایتی که از حضرت علی علیه السلام شده است اتفاقاتی افتاده است 🔸دسته ی اول تعداد زیادی هستند که در این پست به بخشی از آن توجه می شود و دو دسته ی بعد و توضیحات آن در مقابل واکنش عجیبشان در مورد متواترات تاریخ را در هفته های آینده ذکر خواهیم کرد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
امام علی علیه السلام15 صحابه 📌عده زیادی از علمای اهل سنت به تواتر حدیث غدیر خم اعتراف کردند: 1.أبو حامد الغزالي المتوف ى 505 ، در کتاب سر العالمین می نویسد: وأجمع الجماهير على متن الحديث من خطبته في يوم غدير خمّ باتّفاق الجميع. مجموعه الرسائل الامام الغزالی ، ص 483 . ⬇️1⃣ 2.- شمس الدين أبو عبد الله الذهبي. در ادامه می آید که ابن کثیر از او این مطلب را نقل کرده است. 3.– ابن کثير، هنگام بحث و بررسي روايت غدير، از ذهبي نقل ميکند: «وصدر الحديث )من كنت مولاه فعلي مولاه( متواتر، أتيقن أن رسول الله )صلى الله عليه وسلم( قاله، وأما )اللهم وال من والاه( فزيادة قوية الإسناد. » ابنك ثير، البداية والنهاية، ج 5، ص 233 استاد ما ابو عبد الله ذهبي گفته است كه حديث «من کنت مولاه ... » متواتر است و يقين دارم که پيغمبر آن را فرموده است، اما جمله ی «اللهم وال من والاه » زياد هاي است که سندش قوي ميباشد. 4.شمس الدین ابن الجزري – متوفای 833 قمری؛ وی نیز روايت غدير را، با هشت طريق نقل کرده و در خصوص تواترش رساله های به نام اسني الطالب نوشته و میگويد: «صحيح عن وجوه كثيرة، متواتر عن أمير المؤمنين علي، وهو متواتر أيضاً عن النبي، رواه الجم الغفير عن الجم الغفير، ولا عبرة بمن حاول تضعيفه ممن لا اطلاع له في هذا العلم وصح عن جماعة ممن يحصل القطع بخبرهم. » أسنى المطالب، جزري، ص 48 «اين روايت از جهات فراوانی صحيح و از جهت امير المؤمنين علي ]علیه السلام[ و رسول خدا ]صلی الله علیه و آله[ متواتر است. گرو ههاي زيادي از گروههاي زياد ديگری، آن را روايت ك رد هاند. سخن كساني كه بدون آگاهي از دانش حديث آن را ضعيف دانسته اند، ارزشي ندارد و نبايد به آن اعتنا كرد و از طرف جماعتي تصحيح شده است که به خبر آنان يقين حاصل می شود. » -5 جلال الدین سیوطی – متوفای 910 قمری- که مناوی، از او این مطلب را نقل کرده است. -6 مناوي شافعی – متوفای 1013 - هنگام شرح روايت غدير، از سيوطياین چنین نقل کرده است: « حديث متواتر » مناوي، فيض القدير، ج 6، ص 218 . وج 6، ص 2 7.سمناني – متوفای 736 قمری؛ وی در کتاب عروة، مینویسد: « وهذا حديث متفق على صحته. » العروة لأهل الخلوة، سمناني، ص 422 ط. طهران سنة 1404 «اين روايتی است که بر صحتش اتفاق نظر وجود دارد. » -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
8.ابو عبد الله زرقانی مالکی – متوفای 1122 ؛ وی نیز دربار هی درستی و تواتر این حدیث شریف م ینویسد: «وهو متواتر رواه ستة عشر صحابيا وفي رواية لأحمد أنه سمعه من النبي صلى الله عليه وسلم ثلاثون صحابيا وشهدوا به لعلي لما نوزع أيام خلافته، فلا التفات إلى من قدح في صحته ولا لمن رده بأن عليا كان باليمن لثبوت رجوعه منها وإدراكه الحج معه صلى الله عليه وسلم. » شرح المواهب، زرقاني، ج 7، ص 13 «و اين حديث متواتر است که شانزده نفر صحاب ىآن را روايت کرد هاند و در روايت ىاز احمد ذکر شده است که سی تن صحابى، اين خطبه و سخن را از پيامبر صل الله علیه (و آله)شنيده اند و بر اساس آن، به نفع علی(عليه السلام) هنگامی که در زمان خلافتش، مورد معارضه و منازعه قرار گرفت، شهادت دادند؛ بنابراين سخن کسی به صحّت آن اشکال کرده یا ماجرای مزبور را، به خاطر این که علی (علیه السلام)در یمن بوده، رد نمود، قابل توجه و التفات نيست؛ زيرا به ثابت شده که آن حضرت، از يمن برگشته و با رسول خدا صلی الله علیه و (آله)«حجة الوداع » را درك کرده است. » 9.الباني – متوفای 1420 – که وی نیز، در این زمینه معتقد است: «وجملة القول أن حديث الترجمة حديث صحيح بشطريه، بل الأول متواتر عنه (صلى الله عليه وسلم)، كما يظهر لمن تتبع أسانيده وطرقه. » السلسلة الصحيحة، ألباني، ج 4، ص 343 . «خلاصه ی کلام اينکه هر دو قسمت اين حديث «من کنت مولاه، فعلي مولاه » و «اللهم وال من والاه و عاد من عاداه » صحيحند؛ بلكه قمست اولش (من کنت مولاه، فعلي مولاه از پيامبر صلی الله عليه (و آله)و سلم، متواتر نقل شده است و اين مطلب برای کسی که اسناد و طرق اين حديث را جست و جو کند، روشن می شود. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🖇پی_ نوشت 🔴مروری بر سوال پر تکرار پست "کتب اهل سنت" به راستی با وجود این همه فضائل در کتاب ها و مصادر اهل سنت ،چرا نباید ایشان به اعتقادات شیعه روی آورند؟ به طور حتمی پاسخ به این سوال از دیدگاه های رشته های مختلف قابل بررسی است و متخصصان جامعه شناسی و فلسفه دین و علوم شناختی در این زمینه پاسخ هایی خواهند داد. 📌اما آن چه معلوم است که این اخبار و احادیث که در روزهای سه شنبه به همراه اسکن بازنشر می شود تقریبا در همه ی موارد از مصادر و منابع قابل توجه و مورد قبول آن هاست اما این به معنی این نیست که آحاد و عموم مردم خارج از حوزه ی علمی از آن ها باخبر باشند . 📌بر فرض اطلاع ،قطعا سخنانی رهزن به عنوان پاسخ به سوالات و شبهات آن ها از طرف علماء ایشان داده می شود و با اضافه شدن تعلق فرد به مذهب مادری که در آن متولد شده و جو اجتماعی و ترس از طرد شدن کار را دشوار تر می کند. 📌همواره نوک پیکان تیرهای غربی بر جوانان مسلمان با دین ستیزی آغشته بوده است در چنین شرایطی به طور یقینی جویای حقیقت از این برادران و خواهران با مشکلات بنیادی تری مواجه است . 📌 ودر آخر شاید ذکر داستانی خالی از لطف نباشد که تغییرات شناختی و کارکردهای شناختی تنها متاثر از محاسبات عقلانی نیست و این قضیه توسط متخصصان شناختی حوزه اسلامی و غربی تایید شده است. داستانی به خوبی گویای این مطلب است: می گویند یکی از اهل علم در یکی از روزهای ماه رمضان مهمان یکی از علماء اهل سنت بود .وقت ناهار سفره مفصلی پهن کردند. عالم شیعی از او می پرسد:کسالتی دارید که صوم از شما برداشته شده است؟ او پس از اندکی تامل پاسخ می دهد،(می دانی من چگونه ام.)من اخبار و روایات کتب مختلف را زیر رو کرده ام و مطمئن هستم تنها راه نجات حب علی بن ابی طالب علیه السلام است ولی هرچه جستجو می کنم ذره ای از آن را در خودم نمیابم پس بیش از این خودم را به دردسر نخواهم انداخت..... گوارای وجودتان حلاوت شیعه بودنتان الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه علی بی ابی طالب علیه السلام ... -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
علی علیه السلام تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تُحْفَةُ الْعِراقَیْن، نخستین سفرنامه منظوم فارسی، سروده خاقانی شروانی شاعر سده ششم قمری می‌باشد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
✳️ معرفی اجمالی تحفة العراقین که در قالب مثنوی و در شش مقاله سروده شده، شرح دو سفر خاقانی، یکی به عراق عجم و دیگری به حجاز، به قصد حج است. این موضوع با حواشی شاعرانه فراوان از جمله مناجات‌ها و مدح شخصیت‌های سیاسی و علمی و نیز شرحی مختصر از زندگی خصوصی خاقانی همراه است. افضل‌الدین بدیل بن علی بن عثمان که شرح‌حال‌نگاران نامش را ابراهیم و عثمان نیز گفته‌اند،از بزرگان شعر فارسی در سده ششم قمری است. تاریخ تولد خاقانی مانند بسیاری از دیگر رخدادهای زندگی او به درستی معلوم نیست. گویا وی در سال ۵۲۰ق. در شهر شماخی شروان از پدری درودگر و مادری که در اصل کنیزی رومی بوده، زاده شد. گویا پدرش به دلیل تنگدستی مدتی خانواده را ترک گفت و او چند سال زیر نظر عمویش کافی‌الدین عمر بن عثمان که طبیب و حکیم بود، تربیت شد. سپس مدتی نزد ابوالعلاء گنجوی فن شاعری آموخت و هنوز جوانی بیست ساله بود که با میانجی‌گری ابوالعلاء در سال ۵۴۰ق. به دربار منوچهر بن فریدون شروانشاه (حکومت: ۵۱۴-۵۵۵ق.) راه یافت و ۲۹ سال در خدمت او بود و سپس به خدمت پسرش اخستان شروانشاه (حکومت: ۵۵۵-۵۷۵ق.) درآمد. در آغاز حقایقی تخلص می‌کرد و بعد از پیوستن به دربار، لقب خاقانی (منسوب به خاقان منوچهر) یافت. از شاعران معاصر وی، جز استادش ابوالعلاء گنجوی و شاگردش مجیرالدین بیلقانی که پس از چندی با هر دو به دشمنی گرایید، می‌توان از نظامی گنجوی و رشیدالدین وطواط که با او دوستی داشتند، اشاره کرد. خاقانی به سال ۵۹۵ق. در تبریز درگذشت و در مقبرة الشعرای این شهر مدفون شد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📜📜 شخصیت علمی خاقانی از بزرگ‌ترین قصیده سرایان ادب پارسی است که بیش از هر چیز به دلیل قدرت تصویرگری و خیال‌پردازی در اشعارش و نیز استفاده از تشبیهات و ترکیبات تازه، ستوده شده است. شعر او فنی و دشوار است و نزد وی پروراندن شکل و صورت بیان بیش از محتوای آن که بیشتر در پیچیدگی‌های بیانی از دسترس دور شده، اهمیت دارد.از وی جز دیوان شعر، منظومه تحفة العراقین و منشآت او به نثر باقی مانده است. مدح پادشاهان و بزرگان سیاسی و علمی و ادبی، گلایه از روزگار، حبسیه، مرثیه، زهد و عرفان، و بزم و وصف طبیعت از مفاهیم پر تکرار شعرهای خاقانی است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📚📚 آثار علمی حج و بزرگداشت حرمین و ستایش پیامبر اسلام نیز از مهم‌ترین مضامین اشعار او است. خاقانی دو بار به سفر حج رفت؛ بار نخست در سال ۵۵۱ق. و بار دوم میان سال‌های ۵۶۹ و ۵۷۰ق. و جز منظومه تحفة الحرمین چندین قصیده در وصف کعبه و مکه و مدینه و شرح سفر خود به حجاز بر جای نهاد که از مشهورترین و بهترین نمونه‌ها در ادب فارسی به شمار می‌روند.به دلیل چیره دستی در ستایش پیامبر، او را حسان العجم لقب دادند. مشهور است که در سفرش به حج، یکی از شعرهایش را با مطلع صبح از حمایل فلک آهیخت خنجرش به زر نگاشتند. منظومه تحفة الحرمین نیز از شهرتی بسزا در ادب فارسی برخوردار است و مورد تقلید برخی از شاعران پس از وی قرار گرفته است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🕋🕋 سفر حج خاقانی بیشتر شرح‌حال‌نگاران سفر حج خاقانی را همچون مرزی میان دو مرحله زندگی وی به شمار آورده‌اند. سفر حج برای او فرصتی مطلوب برای دور شدن از شروان و تفکر در احوال معنوی خویش بود. جدال درونی وی بر سر جدایی از شیوه زندگی گذشته در تحفة العراقین نیز بازتاب یافته است. مهم‌ترین مورد آن، راز و نیاز بلند خاقانی با پیامبر است که در آن از زندگی آلوده به گناه و می‌گساری توبه کرده و سوگند خورده تا با هنر شعر خود، جز شایستگان را ستایش نکند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
💬💭🗯 تفکر خاقانی نسبت به حج سفر حج در زندگی فکری خاقانی همچون نمودی از تحول فکری و معنوی وی حائز اهمیت بود. با این که او در دربار شروانشاهان جایگاهی بلند داشت و به ویژه در سال‌های آغازین ورودش به دربار منوچهر شروانشاه مورد توجه وی بود، نوعی وسوسه معنوی درونی که از گرایش وی به زهد و عرفان سرچشمه می‌گرفت، او را به سرعت از موقعیت خود به عنوان شاعری مدیحه‌سرا ناخشنود کرد. وی در طرح و پرداخت اندیشه‌های عرفانی تا حدودی از سنایی که الگوی او بود، پیروی کرده است؛ اما گرایش وی به زهد و تصوف هیچ گاه چنان عمیق نشد که مانند سنایی به عزلت کامل روی آورد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📖📖 درباره کتاب در این بخش به نام کتاب و زمان نگارش آن اشاره خواهد شد. ✅ نام اصلی کتاب عنوان تحفة العراقین که از دیرباز بر این منظومه اطلاق شده، نام اصلی آن نیست. برخی از پژوهش‌گران بر اساس آن چه در جمله آخر مقدمه برخی از نسخ خطی آمده، نام اصلی کتاب را تحفة الخواطر و زبدة الضمائر دانسته و این نام را با محتوای منظومه که حاوی نکاتی بسیار از اندیشه‌های اصلی خاقانی و شرح حال او است، متناسب می‌دانند. بازشناسی قدیم‌ترین نسخه موجود از کتاب که در سال ۵۹۳ق. یعنی دو سال پیش از وفات خاقانی کتابت شده، نشان می‌دهد که نام اصلی این مثنوی ختم الغرائب بوده است. این نام در صفحات اول و آخر این نسخه ضبط شده و در کنار برخی شواهد دیگر، نشان می‌دهد که نام اصلی کتاب، ختم الغرائب بوده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j