eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار می‌کند. نقد و بررسی تاریخ شهادت امام حسن علیه السلام با تکیه بر نقل شیخ مفید ❇️باحضور استاد محترم سرکار خانم لیلا همایون فرد چهارشنبه ۱۴۰۰/۶/۲۴ : http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 هفتم ماه صفر که به روایتی سال روز شهادت مظلومانه ی حسن _مجتبی علیه السلام محضر امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف و همراهان کانال تسلیت باد. به همین مناسبت نگاهی به روایات شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام در کتب اهل سنت می اندازیم. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
نحوه ی شهادت _مجتبی علیه السلام در ⚫️مقاتل الطالبین، ج۱،‌ ص۲۰، باب رجع الحدیث الی خبر الحسن، طبق برنامه المکتبة الشاملة عن مغیرة، قال: أرسل معاویة إلى ابنة الأشعث إنی مزوجک بیزید ابنی، على أن تسمی الحسن بن علی، وبعث إلیها بمائة ألف درهم، فقبلت وسمت الحسن، فسوغها المال ولم یزوجها منه، فخلف علیها رجل من آل طلحة فأولدها، فکان إذا وقع بینهم وبین بطون قریش کلام عیروهم، وقالوا: یا بنی مسمة الأزواج. از مغیره روایت شده است که معاویه به جعده دختر اشعث پیام داد که اگر حسن (علیه السلام) را مسموم کنى تو را به همسرى پسرم یزید در مى‌آورم. جعده، همسر امام حسن (علیه السلام) بود. معاویه صد هزار درهم براى او فرستاد و او امام حسن (علیه السلام) را مسموم کرد، معاویه صد هزار درهم را به جعده تسلیم کرد؛ ولى او را به همسرى یزید در نیاورد. مردى از خاندان طلحه بعدها جعده را به همسرى گرفت و از او داراى فرزند شد و هر گاه میان آنان و دیگر خانواده‌هاى قریش بگو مگو در مى‌گرفت، فرزندان جعده را ملامت و سرزنش مى‌کردند و به آنان مى‌گفتند: شما پسران زنى هستید که شوهرانشان را مسموم می کرده اند. ⚫️ربیع الأبرار، زمخشری، ج۱،‌ ص۴۳۸، طبق برنامه المکتبة الشاملة جعل معاویة لجعدة بنت الأشعث امرأة الحسن مائة ألف حتى سمته، ومکث شهرین وإنه لیرفع من تحته کذا طستاً من دم. وکان یقول: سقیت السم مراراً ما أصابنی فیها ما أصابنی فی هذه المرة، لقد لفظت کبدی فجعلت أقلبها بعود کان کان فی یدی. وقد ورثته جعدة بأبیات منها: یا جعد بکیه ولا تسأمی... بکاء حق لیس بالباطل إنک لن ترخی على مثله... سترک من حاف ولا ناعل وخلف علیها رجل من قریش فأولدها غلاماً، فکان الصبیان یقولون له: یا ابن مسممة الأزواج. معاویه صد هزار (دینار) به زن امام حسن علیه السلام، جعده دختر اشعث وعده داد تا او را مسموم کرد، امام علیه السلام دو ماه بعد از آن زنده ماند؛ سم آن قدر اثر کرد که طشت پر از خون از مقابلش برمی داشتند. امام حسن علیه السلام می‌فرمود: چند بار پیش از این به من سم داده اند؛ اما هیچ بار مثل این دفعه سم اثر نکرده بود لخته های خونی که از من خارج شده است آن را با چوبی که در دست داشتم زیرو رو کردم، دیدم این دفعه سم اثرش را کرده است. جعده سپس با این اشعار امام را مخاطب نمود وگفت: ای جعده بر او گریه کن و ناراحت نباش که گریه تو شایسته وحق است نه باطل همانا تو پرده و حفاظ خانه ات بر غیر او نمی آویزی. جعده سپس با مردی از قریش ازدواج کرد و فرزندی پسر از وی به دنیا آورد که بچه ها به وی می گفتند: ای پسر زنی که شوهرش را مسموم کرده است ⚫️مروج الذهب، المسعودی، ج۱، ص ۳۴۶، باب ذکر خلافة الحسن بن علی بن أبی طالب، طبق برنامه المکتبة الشاملة. أن امرأته جَعْدة بنت الأشعث بن قیس الکندی سقته السم، وقد کان معاویة دسَّ إلیها: إنک إن احتلْتِ فی قتل الحسن وَجَّهت إلیک بمائة ألف درهم، وزوَّجتک من یزید، فکان ذلک الذی بعثها على سَمّه، فلما مات وَفَى لها معاویة بالمال، وأرسل إلیها: إنا، نحب حیاة یزید، ولولا ذلک لوفینا لک بتزویجه. جعده دختر اشعث بن قیس که همسر امام حسن علیه السلام بود آن حضرت را مسموم کرد، معاویه او را گول زد که اگر بتوانی امام حسن را مسموم کنی، هزار درهم می‌دهم و تو را به همسری یزید درمی آورم همین وعده ها بود که اورا بر اجرای توطئه ی معاویه تحریک کرد و وقتی این کار را انجام داد، معاویه مال را به جعده داد؛ اما به او پیام داد که من یزید را دوست دارم و اگر این نبود به وعده‌ام وفا می‌کردم و تو را به ازدواج او درمی‌آوردم. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
شهادت حسن علیه السلام و خوش حالی بسیاری از تاریخ نویسان اهل سنت نوشته‌اند که وقتی خبر شهادت امام حسن علیه السلام به فرزند جگرخوار رسید، سجده شکر بجای آورد چنانچه ابن قتیبه دینوری در کتاب الإمامة والسیاسة به این مطلب تصریح کرده است. ⚫️الامامة والسیاسة، ابن قتیبة الدینوری، تحقیق الزینی، ج ۱، ص ۱۵۰ – ۱۵۱. هنگامی که خبر شهادت حسن بن علی علیهما السلام به معاویه رسید، سجده شکر بجای آورد، سپس کسی را به دنبال ابن عباس فرستاد که در همان زمان در شام حضور داشت. سپس به او تسلیت گفت در حالی که شادمان بود. به ابن عباس گفت: ابو محمد در چند سالگی از دنیا رفت ؟ ابن عباس گفت: سن او را تمامی قریش می‌دانند، عجیب است که فردی همانند تو از آن آگاهی ندارد. سپس معاویه گفت: شنیده‌ام که فرزندان کوچکی بر جای نهاده است ؟! ابن عباس گفت: هر کوچکی، بزرگ خواهد شد، کودکان ما یل و خردسالان ما نیز بزرگ خواهند شد. سپس عبد الله بن عباس گفت: ای معاویه! چرا تو به خاطر شهادت حسن بن علی (علیهما السلام) خوشحال شده‌ای ؟ به خدا قسم مردن او اجل شما را به تأخیر نخواهد انداخت و بدن او قبر تو را پر نخواهد کرد. چه قدر کم است ماندن من و تو بعد از امام حسن علیه السلام). ⚫️العقد الفرید، ابن عبد ربه الأندلسی، ج۲، ص۱۲۵، طبق برنامه المکتبة الشاملة. زمخشری در ربیع الأبرار می‌نویسد: هنگامی که خبر شهادت امام حسن به معاویه رسید، او و کسانی که در اطراف او بودند، سجده شکر بجاى آوردند. آنگاه ابن عباس نزد معاویه آمد، معاویه به وى گفت: آیا امام حسن مرد ؟ گفت: آرى، من شنیده‌ام سجده شکر بجاى آورده‌اى! ای پسر زن جگر خوار، به خدا قسم! بدن او را در قبر تو نخواهند نهاد، فرا رسیدن مرگ او موجب طول عمر تو نخواهد شد. ⚫️ربیع الأبرار، زمخشری، ج ۱، ص۴۳۱، باب الموت ومایتصل به من ذکر القبر، بر اساس برنامه المکتبة الشاملة. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
علیه السلام تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در حال برگزاری☝️☝️ نقد و بررسی تاریخ شهادت امام حسن علیه السلام با تکیه بر نقل شیخ مفید ❇️باحضور استاد محترم سرکار خانم لیلا همایون فرد امروز ۱۴۰۰/۶/۲۴ : http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🌺بزرگداشت سلمان فارسی هفتم ماه صفر همزمان با سالروز حفر خندق به عنوان روز حضرت سلمان نامگذاری و در تقویم ملی کشورمان ثبت شد. سلمان کیست؟ حدود دویست و شانزده یا سیصد و شانزده سال قبل از هجرت، در روستای «جی‏» (از روستاهای اصفهان) فرزندی به دنیا آمد، که نامش را «روزبه‏» گذاشتند و بعدها پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) او را «سلمان‏» نامید. او به آیین زرتشتی ایمان نداشت. سلمان، بعد از آنکه دریافت قرار است او را اجبار به این کار کنند، گریخت و روانه بیابان شد. در بیابان کاروانی دید که به سوی شام می‏رفت; پس به مسافران پیوست و رهسپار سرزمینهای ناشناخته گردید. سرانجام سلمان، در همان آغاز هجرت گمشده ‏اش را یافت و در حالی که برده یک یهودی بود، در محضر رسول خدا مسلمان شد. 🌺آزادی و نامگذاری سلمان پیامبر گرامی اسلام، سلمان را به مبلغ چهل نهال خرما و چهل وقیه (هر وقیه معادل چهل درهم)، از مرد یهودی، خرید و آزادش ساخت و نام زیبای «سلمان‏» را بر او نهاد. این تغییر نام، بیانگر آن است که: 1 - برخی از نامهای عصر جاهلیت، شایسته یک مسلمان نیست; 2 - واژه «سلمان‏» از سلامتی و تسلیم گرفته شده است. انتخاب این نام زیبا از سوی پیامبر، نشانه پاکی و سلامت روح سلمان است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🌺فضیلتهای برجسته سلمان سلمان، الگوی مسلمان کمال‏ جو، وارسته و خودساخته است و ارزشهای متعالی بسیاری در خویش گردآورده بود. بخشی از این فضایل عبارت است از: 1 - نزدیکی به رسول خدا، سلمان، پس از پذیرفتن اسلام، چنان در راه ایمان و معرفت اسلامی پیش رفت که نزد رسول خدا جایگاهی والا یافت و مورد ستایش معصومان(علیهم السلام) قرار گرفت. بخشی از سخنان آن بزرگان در باره سلمان چنین است: الف) در ماجرای جنگ خندق، که در سال پنجم هجری رخ داد و به پیشنهاد سلمان پیرامون شهر خندق کندند. هر گروهی می‏خواست‏ سلمان با آنها باشد; مهاجران می‏گفتند: سلمان از ما است. انصار می‏گفتند: او از ما است. پیامبر فرمود: «سلمان منا اهل البیت‏» ; سلمان از اهل بیت ما است. عارف معروف، محی‏الدین بن‏عربی، با اینکه از علمای اهل تسنن است، در شرح این سخن پیامبر اکرم می‏گوید: پیوند سلمان به اهل بیت (علیهم السلام) در این عبارت، بیانگر گواهی رسول خدا به مقام عالی، طهارت و سلامت نفس سلمان است; زیرا منظور از اینکه سلمان از اهل بیت (علیهم السلام) است، پیوند نسبی نیست; این پیوند بر اساس صفات عالی انسانی است. ب) جابر نقل می‏کند که رسول خدا فرمود: «همانا اشتیاق بهشت‏ به سلمان بیش از اشتیاق سلمان به بهشت است; و بهشت‏ به دیدار سلمان عاشق‏تر از دیدار سلمان به بهشت است.» ج) پیامبر اکرم فرمود: «هر که می‏خواهد به مردی بنگرد که خداوند قلبش را به ایمان درخشان کرده، به سلمان بنگرد.» و.... -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🌺نقش جناب سلمان در تشیع ایرانیان یکی از کارهای بسیار مهم سلمان، که بخش اعظم زندگی او را فرا گرفته بود، تلاش پیگیر او در معرفی اسلام ناب و تشیع راستین بعد از رحلت رسول خدا است. او در این راستا در مدینه جهاد کرد و از هر فرصتی بهره برد. وقتی به مدائن آمد، همین عقیده را دنبال کرد و نقش بسیاری در تشیع ایرانیان داشت. می‏پرسند: با اینکه اسلام در عصر خلافت‏خلیفه دوم وارد ایران شد، چرا اکثریت قاطع مردم ایران، شیعه حضرت علی(علیه السلام) هستند؟ در پاسخ باید گفت: عوامل متعددی سبب این گرایش است. از نخستین عوامل این گرایش، وجود سلمان در مدائن و رفت و آمد او به کوفه و حوالی آن و حتی اصفهان و ... بود. سلمان پیام‏آور اسلام ناب، منادی تشیع و نویدبخش مذهب اهل بیت (علیهم السلام) بود و اکثر ایرانیان این ندا و نوید را شنیدند و پذیرفتند. (کتاب ایرانیان مسلمان در صدر اسلام،ص۲۰۱) جناب سلمان سرانجام، پس از عمری طولانی و بابرکت، در اواخر خلافت عثمان در سال 35ه .ق وفات یافت. (بحار الانوار،ج۲۲،ص۳۹۱-۳۹۲) امیرالمؤمنین امام علی(علیه السلام) پیکرش را غسل دادند، کفن کردند و بر آن نماز گزاردند. همراه آن حضرت، جعفر بن‏ ابی‏طالب و....، بر پیکر سلمان نماز گزاردند. مرقد شریف حضرت سلمان(سلام الله علیه) در مدائن، در پنج فرسخی بغداد، نزدیک طاق کسری قرار دارد.در این دنیای پرتلاطم و پرزرق و برق که انسان را در گرداب گناه غرق می‏کند، هر کس الگویی می‏خواهد تا با سرمشق قرار دادن روش و کردارش کشتی وجودش را سالم به ساحل سعادت برساند; و زندگی سلمان فارسی برای ما ایرانیان الگویی شایسته است. تنظیم: سرکار خانم مریم صفری -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖📖 "آثارُ البِلاد وَ اَخبارُ العِباد کتابی جغرافیایی به زبان عربی، نوشته دانشمند شیعی ایرانی، عمادالدین قزوینی است. در این کتاب، اطلاعات جغرافیایی، ادبی، تاریخی و علمی فراوانی گردآوری شده است. آثار البلاد حاوی گزارش‌هایی درباره تعدادی شاعرانِ ایرانی بزرگ و نام‌آور است." 🔷🔶نسب نویسنده کتاب آثار البلاد و اخبار العباد، عمادالدین ابوعبدالله زکریا بن محمد بن محمود قزوینی (۶۰۵-۶۸۲ق/۱۲۰۸-۱۲۸۳م) از تبار انس بن مالک انصاری است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📋📋 موضوع کتاب در این کتاب، اطلاعات جغرافیایی، ادبی، تاریخی و علمی فراوانی گردآوری شده است. آثار البلاد حاوی گزارشهایی درباره تعدادی شاعرانِ ایرانی بزرگ و نام‌آور است که از آن میان می‌توان اوحدالدین کرمانی، صدرالدین خجندی، رشیدالدین وطواط، انوری، فردوسی، حکیم عمرخیام، ناصرخسرو، نظام گنجوی و خاقانی شروانی را نام برد. 📝📝روش نویسنده هنگام نام بردن از هر مکان تاریخی، مطالبِ بسیاری درباره آن بیان می‌کند همچون: روایات جاهلی، داستان‌های محلی، احادیث نبوی، کاریزها، فرآورده‌های صنعتی و کشاورزی، پرندگان، حوادث، عالمان، ادیبان، شاعرانِ برخاسته از آن و اشعار مربوط به آن. 📠چاپ‌ها کتاب آثار البلاد به کوشش ف ووستنفلد دو مرتبه چاپ شده است: یک مرتبه به همراه اثر دیگر این مؤلف عجایب المخلوقات در سال ۱۲۶۴ق/۱۸۴۸م در گوتینگن آلمان؛ بار دیگر در ۱۳۸۰ق/۱۹۶۰م در بیروت لبنان به چاپ رسیده است. البته چاپ‌های دیگری نیز از این کتاب وجود دارد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🗓🗒 تاریخ نگارش عمادالدین قزوینی این کتاب را در ۶۷۴ق نگاشته است. 🗞📖 محتوا کتاب دارای ۳ پیشگفتار و ۷ عنوان درباره ۷ منطقه است. 🔶پیشگفتار اول، درباره نیاز به پدید آوردن شهرها و روستاهاست. 🔶پیشگفتار دوم، درباره ویژگی‌های سرزمین‌ها است که خودش دارای ۲ فصل است: 🔹فصل اول، درباره تأثیر بلاد در ساکنان آن است. همچنین در مورد تقسیم کره زمین به شرق و غرب و شمال و جنوب و ذکر ویژگی‌های آنها. 🔹فصل دوم، درباره تأثیر بلاد در کانی‌ها، گیاهان و جانداران است و در آن به شرایط اقلیمی برای پیدایش کانی‌ها و رویش گیاهان و زیست جانداران را برپایه درک دانشمندان زمان تالیف کتاب اشاره شده است. 🔶پیشگفتار سوم، درباره اقلیم‌های زمین است. همچنین در مورد اقلیم‌ها و مناطق اقالیم هفتگانه با عنوان‌های جداگانه بحث شده است. وی سپس به بحث درباره بلاد و نواحی، سرزمین‌ها، مناطق جغرافیایی، کشورها، استانها، شهرها، شهرک‌ها، روستاها، جزایر، کوه‌ها، دژها، ساختمان‌ها، و آثار تاریخی پرداخته شده است. تنظیم: سرکار خانم خدیجه سادات حسین‌پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
"هــ❤️ــم‌ســـایـه" خدمت‌رسانی هیآت و مواکب‌حسینی به مهاجران عزیزافغانستانی ✨قال‌رسول‌اللّٰه(ص): مَنْ أَصْبَحَ لَا يَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِينَ فَلَيْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِم‏. کسی‌که صبح‌کند و اهمیتی به‌کارهای‌مسلمانان ندهد، او از‌آنان‌نیست و کسی‌که صدای مسلمانی را بشنود که فریاد کمک‌خواهی از مسلمانان را سر ‌می‌دهد ولی پاسخش را ندهد، مسلمان نیست. 🔰دریافت کمک‌های‌نقدی *8877*111211# 🔰شماره تماس هماهنگی دریافت‌کمک‌های غیرنقدی و اعزام مواکب‌خدمت‌رسانی به مرز و خاک‌افغانستان «021-28422213» (پاسخگویی ۲۴ساعته) 🔸اقلام‌موردنیاز: پوشک‌نوزاد پوشاک‌کودک لوازم‌بهداشتی‌بانوان ماسک و موادشوینده اسباب‌بازی‌کودکان برنج، روغن، حبوبات(برای پخت اطعام در مواکب) 🏞مشاهده اقدامات instgram.com/miandar_ir 💠 جامعه‌ایمانی‌مشعر ✅ @www1542org
با سلام و احترام قابل توجه دوستانی که مقالاتشان پذیرفته شده است.☝️☝️ لطفا در اولین فرصت، جهت دریافت گواهی مقالات در همایش ابوطالب(ع) حامی پیامبر(ص)به دفتر انجمن های علمی پژوهشی جامعه الزهرا سلام الله علیها مراجعه فرمایید. با آرزوی بهترین ها برای شما🌹🌹 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j