ژان دیولافوا در کتاب خاطراتش میگوید:
دیروز گاو سنگی بزرگی را که در روزهای اخیر پیدا شدهاست با تاسف تماشا میکردم، در حدود دوازده هزار کیلو وزن دارد! تکان دادن چنین تودهٔ عظیمی غیرممکن است. بالاخره نتوانستم به خشم خود مسلط شوم، پتکی بدست گرفتم و بجان حیوان سنگی افتادم. ضرباتی وحشیانه بهاو زدم. سر ستون در نتیجه ضربات پتک مثل میوهٔ رسیده از هم شکافت ...
#قاب_تصویر
#شوش
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
داخل این کاخ کتیبهای قدیمی هم قرار داشته که به دوران هخامنشیان برمیگردد. البته این کتیبه هم امروز در ایران نیست. این کتیبه یکی از اولین متنهای به جا مانده از زمان هخامنشیست و داخل آن دستور ساخت بنای کاخ شوش داده شده. به کمک این کتیبه و قطعات دیگری که در #لوور نگهداری میشود حتی میتوان متوجه شد که در این کاخ طلاکاران مصری از مصالحی مثل طلا، سنگ لاجورد، فیروزه، نقره و آبنوس استفاده کردهاند.
#شوش
#آپادانا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
موزه شوش:
موزه شوش داخل باغی بزرگ قرار دارد که در آن، آثار به جا مانده دوران عیلامیها را نگه میدارند. این موزه در زمستانها ۹ صبح تا ۵ عصر و در تابستانها از ۹ صبح تا ۶ عصر باز است.
داخل حیاط موزه، برخی از آجرهای به دستآمده از حفاریها را نگهداری میکنند. همچنین علاوه بر بقایای کاخ آپادانا، قطعات باستانی دیگری هم مثل مجسمهها و سرستونهای مسجد سلیمان، تابوتهای سفالی، سنگی و خمرهای سفالی، مجسمههای خدایان، تزیینات دیواری سفالی، آجر نوشتههای چغازنبیل و … قرار دارد.
#شوش
#قاب_تصویر
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
امروز از کل آن برج و بارو تنها زیرستونهای کاخ باقی مانده و اینجا را شبیه به یک خانه قدیمی جنگزده کرده است. بخشی از سرستونهای آن در موزه شوش و بخش مهم دیگر نزدیک به ۱۰۰ سال پیش توسط فرانسویها دزدیده شده که برای دیدن آن باید تا #لوور رفت. با این حال زیرستونهای آن در محل کاخ قرار دارد و دیدنش بیشتر از نیم ساعت وقت نمیگیرد.
معمار این عمارت، دیوارهای کاخ را با نقوشی مثل سپاه جاویدان، شیربالدار و گل نیلوفر تزیین کرده. برای مثال نقش شیر کاخ از آجرهای قالبی ساخته شده که امروز در لوور نگهداری میشود.
از شباهت ستونهای کاخ آپادانای شوش و تخت جمشید هم میتوان فهمید هردو متعلق به یک دوره زمانی بودهاند. در دیوارهای کاخ آپادانا که امروز چیزی از آن باقی نمانده همان نقشهای سربازان هخامنشی با فیگورها و ریشهایی که در تخت جمشید دیدهایم تکرار میشود.
دیدن کاخ آپادانای شوش بیشتر از اینکه عظمت بنای تاریخمان را یادآوری کند، جای خالی بناهایی را نشان میدهد که حالا باید آنها را در موزههای خارجی پیدا کرد.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
نمایی از موزه شوش
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
اوصاف پیامبر اعظم در صحیفه سجادیه
نویسنده: ممتازعلی سولنگی
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
منبع: تأمل سال دوم بهار و تابستان ۱۳۹۶ شماره ۳ 17 - 27
پیامبر اکرم ص به عنوان برترین انسان ها می باشد که در قرآن کریم به عنوان الگوی حسنه معرفی شده است و در تمام مذاهب اسلامی سنت پیامبر یعنی قول، فعل و تقریر پیامبر ص حجت است و منبع مهمی برای رفتار فردی، اجتماعی، سیاسی و همه جنبه های زندگی بشر می باشد. یکی از روش های مطمئن برای شناخت سیره پیامبر ص و اوصاف ایشان، اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است. و همه امامان در طول زمان اوصاف پیامبر ص را به مردم به عنوان الگوی جاودان یادآوری کرده اند و در صحیفه سجادیه ی چهارمین امام شیعیان، اوصاف پیامبر ص در قالب دعا آورده است، که این نوشتار به بیان بخش هایی از اوصاف پیامبر ص از زبان امام علی بن حسین علیهما السلام در صحیفه سجادیه می پردازد.
https://b2n.ir/u23974
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
تبیین پدیده «اعتماد» به پیامبر(ص) در «شبکه اجتماعی» مسلمانان در مدینه؛ با ارائه الگوی پارادایمی بر اساس رویکرد روشی نظریه زمینه ای
🍁🍁🍁🍁🍁🍁
نویسندگان: فرخ السادات میرسعید قاضی شهلا بختیاری علی محمد ولوی فاطمه جمیلی کهنه شهری
منبع: پژوهشنامه تاریخ اجتماعی و اقتصادی سال هشتم پاییز و زمستان ۱۳۹۸ شماره ۲ (پیاپی ۱۶) 301-328
پیامبر(ص) در مدینه با آسیب ها و مسائل متعدد در نظم اجتماعی با توجه به ساختار روابط مبتنی بر ارزشها و هنجارهای جاهلی و سرمایه های اجتماعی موجود در آنها و ناهمسویی برخی اعضای شبکه اجتماعی مسلمانان در اصلاح ساختار روابط روبرو بود. از سوی دیگر شواهد قرآنی و منابع تاریخی- روایی دلالت بر وجود پرکاربردِ مقوله «اعتماد» و همسویی جمعی دیگر از مسلمانان با پیامبر(ص) دارد. هدف مقاله حاضر شناسایی و تبیین «مبنا»، «علل و شرایط» شکل گیری پدیده «اعتماد» نسبت به پیامبر(ص) و «کنش/ واکنش های» پیامبر(ص)، گروه «اعتمادگر» و «اعتمادگریز» حول این پدیده و پیامد رفتاری آن در «شبکه اجتماعی» مسلمانان است. این پژوهش به دلیل فقدان فرضیه، با بهره گیری از الگوی پارادیمی «رویکرد روشی نظریه زمینه ای» با تحلیل مقایسه ای مداوم، هم زمان با جمع آوری هدفمند داده ها و تعیین حجم بر اساس اشباع نظری، انجام شده است. بر اساس یافته های پژوهش مبنای «اعتماد» به پیامبر(ص) «شناختی» و «عاطفی» بوده است که بازتاب آن در همدلی، همراهی و الگوپذیری گروه «اعتمادگر» از پیامبر(ص) مشاهده می شود.
https://b2n.ir/m80401
تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j