کاخ آپادانای شوش که در نزدیکی بقعه دانیال نبی(ع) قرار دارد. در زمان داریوش در حدود سالهای ۵۱۵ تا ۵۲۱ پیش از میلاد و به دستور او بر روی آثار و بقایای عیلامی در شوش بنا شد. دیوارهای این کاخ از خشت با نمای آجری و ستونهای آن از سنگ است. دیوارهای داخلی آن با آجر لعابدار پوشیده شدهبود و دارای نقشهای سربازان گارد جاویدان، شیر بالدار و گل نیلوفر آبی بودهاست. بخشهای مهمی از این کاخ در زمان اردشیر یکم هخامنشی (۴۶۱ پیش از میلاد) دچار آتشسوزی شد و در زمان اردشیر دوم (۳۵۹ پیش از میلاد) بازسازی شد.
#قاب_تصویر
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
در سال ۱۸۸۰ میلادی (۱۲۵۹ هجری شمسی)، یک گروه از باستانشناسان فرانسوی این کاخ را از دل خاک بیرون کشیدند و ستونها و سر ستونهای کاخ را با اره بریدند و به فرانسه منتقل کردند و امروزه در شوش، فقط چند زیرستون وجود دارد و کاخ به شکل سابقش وجود ندارد. بیشتر اشیا خارج شده، اکنون در موزه #لوور نگهداری
میشوند.
#قاب_تصویر
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
ژان دیولافوا در کتاب خاطراتش میگوید:
دیروز گاو سنگی بزرگی را که در روزهای اخیر پیدا شدهاست با تاسف تماشا میکردم، در حدود دوازده هزار کیلو وزن دارد! تکان دادن چنین تودهٔ عظیمی غیرممکن است. بالاخره نتوانستم به خشم خود مسلط شوم، پتکی بدست گرفتم و بجان حیوان سنگی افتادم. ضرباتی وحشیانه بهاو زدم. سر ستون در نتیجه ضربات پتک مثل میوهٔ رسیده از هم شکافت ...
#قاب_تصویر
#شوش
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
داخل این کاخ کتیبهای قدیمی هم قرار داشته که به دوران هخامنشیان برمیگردد. البته این کتیبه هم امروز در ایران نیست. این کتیبه یکی از اولین متنهای به جا مانده از زمان هخامنشیست و داخل آن دستور ساخت بنای کاخ شوش داده شده. به کمک این کتیبه و قطعات دیگری که در #لوور نگهداری میشود حتی میتوان متوجه شد که در این کاخ طلاکاران مصری از مصالحی مثل طلا، سنگ لاجورد، فیروزه، نقره و آبنوس استفاده کردهاند.
#شوش
#آپادانا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
موزه شوش:
موزه شوش داخل باغی بزرگ قرار دارد که در آن، آثار به جا مانده دوران عیلامیها را نگه میدارند. این موزه در زمستانها ۹ صبح تا ۵ عصر و در تابستانها از ۹ صبح تا ۶ عصر باز است.
داخل حیاط موزه، برخی از آجرهای به دستآمده از حفاریها را نگهداری میکنند. همچنین علاوه بر بقایای کاخ آپادانا، قطعات باستانی دیگری هم مثل مجسمهها و سرستونهای مسجد سلیمان، تابوتهای سفالی، سنگی و خمرهای سفالی، مجسمههای خدایان، تزیینات دیواری سفالی، آجر نوشتههای چغازنبیل و … قرار دارد.
#شوش
#قاب_تصویر
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
امروز از کل آن برج و بارو تنها زیرستونهای کاخ باقی مانده و اینجا را شبیه به یک خانه قدیمی جنگزده کرده است. بخشی از سرستونهای آن در موزه شوش و بخش مهم دیگر نزدیک به ۱۰۰ سال پیش توسط فرانسویها دزدیده شده که برای دیدن آن باید تا #لوور رفت. با این حال زیرستونهای آن در محل کاخ قرار دارد و دیدنش بیشتر از نیم ساعت وقت نمیگیرد.
معمار این عمارت، دیوارهای کاخ را با نقوشی مثل سپاه جاویدان، شیربالدار و گل نیلوفر تزیین کرده. برای مثال نقش شیر کاخ از آجرهای قالبی ساخته شده که امروز در لوور نگهداری میشود.
از شباهت ستونهای کاخ آپادانای شوش و تخت جمشید هم میتوان فهمید هردو متعلق به یک دوره زمانی بودهاند. در دیوارهای کاخ آپادانا که امروز چیزی از آن باقی نمانده همان نقشهای سربازان هخامنشی با فیگورها و ریشهایی که در تخت جمشید دیدهایم تکرار میشود.
دیدن کاخ آپادانای شوش بیشتر از اینکه عظمت بنای تاریخمان را یادآوری کند، جای خالی بناهایی را نشان میدهد که حالا باید آنها را در موزههای خارجی پیدا کرد.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
نمایی از موزه شوش
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
اوصاف پیامبر اعظم در صحیفه سجادیه
نویسنده: ممتازعلی سولنگی
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
منبع: تأمل سال دوم بهار و تابستان ۱۳۹۶ شماره ۳ 17 - 27
پیامبر اکرم ص به عنوان برترین انسان ها می باشد که در قرآن کریم به عنوان الگوی حسنه معرفی شده است و در تمام مذاهب اسلامی سنت پیامبر یعنی قول، فعل و تقریر پیامبر ص حجت است و منبع مهمی برای رفتار فردی، اجتماعی، سیاسی و همه جنبه های زندگی بشر می باشد. یکی از روش های مطمئن برای شناخت سیره پیامبر ص و اوصاف ایشان، اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است. و همه امامان در طول زمان اوصاف پیامبر ص را به مردم به عنوان الگوی جاودان یادآوری کرده اند و در صحیفه سجادیه ی چهارمین امام شیعیان، اوصاف پیامبر ص در قالب دعا آورده است، که این نوشتار به بیان بخش هایی از اوصاف پیامبر ص از زبان امام علی بن حسین علیهما السلام در صحیفه سجادیه می پردازد.
https://b2n.ir/u23974
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
تبیین پدیده «اعتماد» به پیامبر(ص) در «شبکه اجتماعی» مسلمانان در مدینه؛ با ارائه الگوی پارادایمی بر اساس رویکرد روشی نظریه زمینه ای
🍁🍁🍁🍁🍁🍁
نویسندگان: فرخ السادات میرسعید قاضی شهلا بختیاری علی محمد ولوی فاطمه جمیلی کهنه شهری
منبع: پژوهشنامه تاریخ اجتماعی و اقتصادی سال هشتم پاییز و زمستان ۱۳۹۸ شماره ۲ (پیاپی ۱۶) 301-328
پیامبر(ص) در مدینه با آسیب ها و مسائل متعدد در نظم اجتماعی با توجه به ساختار روابط مبتنی بر ارزشها و هنجارهای جاهلی و سرمایه های اجتماعی موجود در آنها و ناهمسویی برخی اعضای شبکه اجتماعی مسلمانان در اصلاح ساختار روابط روبرو بود. از سوی دیگر شواهد قرآنی و منابع تاریخی- روایی دلالت بر وجود پرکاربردِ مقوله «اعتماد» و همسویی جمعی دیگر از مسلمانان با پیامبر(ص) دارد. هدف مقاله حاضر شناسایی و تبیین «مبنا»، «علل و شرایط» شکل گیری پدیده «اعتماد» نسبت به پیامبر(ص) و «کنش/ واکنش های» پیامبر(ص)، گروه «اعتمادگر» و «اعتمادگریز» حول این پدیده و پیامد رفتاری آن در «شبکه اجتماعی» مسلمانان است. این پژوهش به دلیل فقدان فرضیه، با بهره گیری از الگوی پارادیمی «رویکرد روشی نظریه زمینه ای» با تحلیل مقایسه ای مداوم، هم زمان با جمع آوری هدفمند داده ها و تعیین حجم بر اساس اشباع نظری، انجام شده است. بر اساس یافته های پژوهش مبنای «اعتماد» به پیامبر(ص) «شناختی» و «عاطفی» بوده است که بازتاب آن در همدلی، همراهی و الگوپذیری گروه «اعتمادگر» از پیامبر(ص) مشاهده می شود.
https://b2n.ir/m80401
تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
هدایت شده از گذرگاه «انجمن علمیپژوهشی تاریخجامعةالزهرا(س): قم»
انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار میکند:
#نشست بازخوانی تراث اهل سنت در مواجهه با مرجعیت علمی امام رضا علیه السلام
با ارائه:حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد محسن مروجی طبسی
(مدیر محترم گروه تاریخ اسلام دانشگاه ادیان و مذاهب)
زمان: دوشنبه ۱۲مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ صبح
#لینک_حضور_در_جلسه
https://b2n.ir/m61226
#نشست
#امام_رضا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
هم اکنون☝️
#نشست بازخوانی تراث اهل سنت در مواجهه با مرجعیت علمی امام رضا علیه السلام
با ارائه:حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد محسن مروجی طبسی
(مدیر محترم گروه تاریخ اسلام دانشگاه ادیان و مذاهب)
امروزدوشنبه ۱۲مهر ۱۴۰۰
#لینک_حضور_در_جلسه
https://b2n.ir/m61226
#نشست
#امام_رضا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کانال گذرگاه و انجمن علمی تاریخ
جامعةالزهرا سلام الله علیها ایام پایانی ماه صفر را خدمت همه بزرگواران تسلیت عرض میکند.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
بازشناسی مذاکره سیاسی امام حسن (ع)؛ اصول گفتمان صلح
▪️▪️▪️▪️
نویسندگان: محمد قاسمی شوب محمدرضا شاهرودی سید محمدعلی ایازی
منبع: پژوهش های سیاست اسلامی سال هشتم پاییز و زمستان ۱۳۹۹ شماره ۱۸ 118 - 141
صلح امام حسن(ع) با معاویه، یکی از پرمناقشهترین رویدادهای تاریخی است که برداشتهای مختلفی از آن، صورت گرفته است. عدهای آن را اقدامی عزتمندانه در مواجهه با مخالفان و از مقولة مذاکرات سیاسی حکیمانه میدانند که دارای اصول و ضوابطی معین است و برخی دیگر آن را اقدامی منفعلانه و از سر ضعف میپندارند. در این پژوهش، با تبیین معنا و مؤلفههای مذاکرة سیاسی و مروری اجمالی بر ماجرای گفتوگوهای صلح امام حسن(ع) با معاویه، در بررسی تطبیقیِ شاخصههای مذاکرة سیاسی با ویژگیها و شرایط حاکم بر جریان این صلح، مشخص میگردد که این گفتوگوها، از نوع مذاکرة سیاسی با مخالفان است و بر اساس اصول و ضوابطی خاص صورت گرفته است. این مطالعه، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، ضمن بررسی منابع معتبر تاریخی- رواییِ مرتبط با این جریان، مهمترین اصول و ضوابط مذاکرة امام حسن(ع) در صلح با معاویه را با لحاظ زمان، در قالب اصول «پیش از مذاکره»، «حین مذاکره» و «بعد از مذاکره» تقسیم و مورد بررسی و تبیین قرار میدهد.
https://ipr.isri.ac.ir/article_128693.html
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
مؤلفه های مکتب سیاسی امام رضا (علیه السلام) در افق تمدن اسلامی
▪️▪️▪️▪️
نویسنده: موسی نجفی امیر اعتمادی بزرگ
منبع: فرهنگ رضوی سال هفتم بهار ۱۳۹۸ شماره ۲۵ 149 - 181
سال ها پس از زعامت امیرالمؤمنین (علیه السلام) رهبری فکری و سیاسی در زمان امام رضا (علیه السلام) توأم می شود. بنی عباس مشروعیتی نداشت. این خلأ مشروعیت در دوره امام رضا (علیه السلام) نمایان شد. سؤالی که در این مقاله مطرح می شود این است که با توجه به این انحراف چگونه امام رضا (علیه السلام) توانستند از این خلأ مشروعیت استفاده کنند و دست به اصلاح نظام سیاسی بزنند؟ یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد امام رضا (علیه السلام) از این خلأ بیشترین استفاده را کردند و نه تنها حقانیت حضرت علی(علیه السلام) و ائمه اطهار(علیهم السلام) را به اثبات رساندند، بلکه به درستی نظام علوی و نهضت حسینی را به مهدویت متصل کردند. بنابراین در این مقاله اصلاحات سیاسی امام رضا (علیه السلام) در بازگشت به حقیقت امامت و ولایت به روشی توصیفی تحلیلی بررسی شده است؛ اصلاحاتی که توانست انحراف خلافت را برجسته کند. باوجود این، مسئله این پژوهش برجسته کردن خط سیر و خطوط کمتر برجسته شده تمدن اسلامی در بازگشت به سیره ائمه (علیهم السلام) در دوران امام رضا (علیه السلام) از دریچه فلسفه سیاسی است.
https://b2n.ir/u96712
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🏴ارائه مستنداتی در باب شهادت #حضرت_رسول صلی الله علیه واله در بیان علمای #شیعه
1⃣ 🍂شيخ مفيد رضوان الله علیه:👇
#رسول_الله صلى الله عليه وآله محمد بن عبد الله... وقبض بالمدينة مسموما يوم الاثنين لليلتين بقيتا من صفر....
رسول خدا صلی الله علیه و آله در روز دوشنبه بیست و هشت صفر در مدينه در حالى كه مسموم شده بود، از دنيا رفت.
📓المقنعة، صفحه ۴۵۶
اسکن کتاب: http://l1l.ir/mme
پوستر: http://l1l.ir/mnf
2⃣🍂 شيخ طوسى رضوان الله علیه:👇
محمد بن عبد الله... وقبض بالمدينة مسموما يوم الاثنين لليلتين بقيتا من صفر سنة عشرة من الهجرة.
محمد بن عبد الله (صلى الله عليه وآله)... در روز دوشنبه بیست و هشت صفر سال دهم هجرى در حالى از دنيا رفت كه مسموم شده بود.
📓تهذيب الأحكام في شرح المقنعة،ج۶ ص۳
اسکن کتاب: http://l1l.ir/mmi
پوستر: http://l1l.ir/mml
3⃣🍂 ابن فتال نیشابوری رضوان الله علیه:👇
اعلم أن النبي ص قبض بالمدينة مسموما يوم الإثنين لليلتين بقيتا من صفر سنة عشر من هجرته و هو ابن ثلاث و ستين سنة و قيل كان وفاته في شهر ربيع الأول و الأول هو المعتمد عليه.
بدان که رسول الله صلی الله علیه و آله روز بیست و هشت صفر سال یازده هجری در سن شصت و سه سالگی در حالی که مسموم بود در مدینه، از دنیا رفت. وگفته می شود که وفات آن حضرت در ماه ربیع الاول بوده، در حالی که قول اول معتمد است.
📓روضة الواعظين وبصيرة المتعظين، ج۱ ص۷۱
اسکن کتاب: http://l1l.ir/mmn
پوستر: http://l1l.ir/mmo
4⃣🍂 شیخ طبرسی رضوان الله علیه:👇
فَكَانَ الْمُسْلِمُونَ يَرَوْنَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص مَاتَ شَهِيداً مَعَ مَا أَكْرَمَهُ اللَّهُ بِهِ مِنَ النُّبُوَّة.
به همین دلیل است که مسلمانان اعتقاد دارند، علاوه بر فضیلت نبوت که به پیامبر (صلی الله علیه و آله) هدیه شده، ایشان به فوز شهادت نیز نائل آمده اند.
📓مجمع البيان في تفسير القرآن، ج۹ص۱۵۶
اسکن کتاب: http://l1l.ir/mmp
پوستر: http://l1l.ir/mmq
5⃣🍂 علّامه حلّى رضوان الله علیه:👇
محمد بن عبد الله... وقبض بالمدينة مسموما يوم الاثنين لليلتين بقينا من صفر سنة عشرين من الهجرة.
#محمد_بن_عبد_الله (صلى الله عليه وآله)... در روز دوشنبه بیست و هشت صفر سال دهم هجرى در حالى از دنيا رفت كه مسموم شده بود.
تنظیم: سرکار خانم لیلا همايونفر
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🏴چرا #امام_حسن علیه السلام #حرم ندارد؟؟؟؟
🍂وهابیان ملعون دو بار، ابتدا در ۱۲۲۰ق و سرانجام در ۱۳۴۴ق با اتکا به فتوای ۱۵ تن از مفتیان مدینه، مبنی بر ممنوعیت اجماعیِ ساختن بنا بر روی قبور و لزوم تخریب قبور، به ویران کردن اماکن و بقعههای #بقیع از جمله بارگاه #امام_حسن (علیه السلام)پرداختند.
شهادت #امام_حسن مجتبی علیه السلام تسلیت
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j