🗒🗞 نقاشیهای کمپفر
کمپفر هنگام اقامت در ایران و ژاپن نقاشیهای دقیقی کشیده بود تا در انتشار کتب خود از آنها استفاده کند. برای چاپ این نقاشیها ناچار بود آنها رو بر روی لوحههای مسی کلیشه نماید که تهیه آن مستلزم وقت زیادی بود. به همین دلیل یادداشتهای او سالها گوشهای تلنبار شده و رو به نابودی میرفت. او در نامهای که خطاب به یکی از دوستانش به این موضوع اشاره میکند که مدت دو سال است چاپ کتابش به دلیل مشکل تهیه کلیشه به تأخیر افتاده و هنوز نتیجه آن معلوم نیست.
سوای نقاشیهایی که از خود کمپفر به یادگار ماندهاست، در بعضی موارد او دستنوشتههایش را با نقاشیهای دقیقی تکمیل کردهاست که نگارگران ایرانی میکشیدند. از آن جمله میتوان به کارهایی که نگارگر ایرانی، جانی پسر بهرام ملقب به فرنگیساز کشیدهاست، اشاره کرد. نقاشیهای جانی فرنگیساز در موزه بریتانیا نگهداری میشود.
تصویری از شاه سلیمان
انگلبرت کمپفر سه تصویر از شخصیتهای تاریخی ایران به یادگار گذاشتهاست. تصویری از امیر تیمور، شمایلی از شیخ صفیالدین اردبیلی و تصویری از شاه سلیمان صفوی.
کمپفر دربارهٔ شاه سلیمان مینویسد:
هیکل و رفتار او نجیبانه است، سلیمان دارای قد متوسط، استخوانبندی ظریفی است. در کودکی صورت گردی داشته، اما اکنون چهرهاش باریک و لاغر شدهاست. پوست پریدهرنگ او بسیار ظریف و روشن است. پیشانی بلند او باز به نظر میرسد، سلیمان از مادر چرکسی خود چشمهای درشتی به ارث برده که با آنها با حرارت و دوستانه نگاه میکند. بینیاش ظریف، لبانی پر، ابروانی کم پشت اما صاف و یک ریش رنگکرده نوکتیز دارد. آهسته صحبت میکند اما دارای صدایی مردانه است. او سر را همیشه بالا نگاه داشته و با وقار راه میرود، آهسته اسب میراند و اغلب حین اسبسواری به اطراف نگاه کرده و مردم را از نظر میگذراند.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🏇🏇 خروج ازایران(سالهای۱۶۸۵_۱۶۹۴)
پس از گذشت بیست ماه از توقف در اصفهان، کمپفر از وجود یک اسکادران کشتی هلندی در خلیج فارس اطلاع یافت. از خدمت در سفارت سوئد کنارهگیری کرد و در دسامبر ۱۶۸۴ با شخصی به نام فان هویفل (به هلندی: Van Heuvel) که رئیس شرکت هلندی و مقیم اصفهان بود قرارداد بست تا به عنوان پزشک کشتی هلندی به سفرهای تحقیقاتی خود به سوی هندوستان ادامه دهد.
تا پس از گذشت یک سال از امضای قرار داد، کمپفر همچنان در اصفهان بود، سرانجام در ۲۱ نوامبر ۱۶۸۵ از راه تخت جمشید و شیراز به سمت خلیج فارس حرکت کرد. کمپفر در این مسیر از شهر باستانی دارابگرد دیدن کرد و یادداشتهایی در مورد نقش برجسته داراب که موضوع آن پیروزی شاپور اول بر امپراتوری روم میباشد برداشت. کمپفر در ۱۷۱۲ میلادی در لمگو، نتیجه تحقیقات و مشاهدات خود در دارابگرد را در کتابی با عنوان آسیای شگفتانگیز (به لاتین: Amonitates extoticae) منتشر نمود.
همچنین نخستین تصاویر نقاشیشده از کعبه زرتشت در سفرنامههایی که توسط جهانگردان اروپایی قرن هفدهم از جمله کمپفر نوشته شده، به دست ما رسیدهاست. کمپفر بود که برای اولین بار فرض آتشکده و آتشگاه بودن این بنا مطرح کرد و پس از وی جیمز موریه و رابرت کر پورتر در اوایل سدهٔ نوزدهم این دیدگاه را قوت بخشیدند.
کمپفر حین عبور از تخت جمشید قسمتی از کتیبههای آن را رونویسی کرد.پس از توماس هاید که برای اولین بار از اصطلاح خط میخی، علیرغم تردید در این که این نشانهها یک سیستم خطی هستند، برای این گونه خط استفاده کرده بود،این انگلبرت کمپفر بود که در سال ۱۷۱۲ این اصطلاح را بهطور جدی به کار برد.کمپفر در سفرنامهاش اطلاعات بیشتری دربارهٔ این محوطه باستانی میدهد.
هر چند کمپفر مایل بود هر چه سریعتر به هندوستان برسد، اما بنا بر دستور روسای هلندی خود مجبور بود در نواحی گرم جزیره هرمز و بندرعباس بماند. او در نوشتههای خود از این توقف اجباری شکایت بسیار کردهاست. توقف کمپفر در این محل از ۲۸ دسامبر ۱۶۸۵ تا ۳۰ ژوئن ۱۶۸۸ به طول انجامید.
پس از خروج از ایران، کمپفر به هندوستان، جاوه و پس از آن ژاپن میرود و در اواخر سال ۱۶۹۴ به آلمان بازمیگردد. کمپفر در ژاپن هم تحقیقات جالبی انجام داده و از مشاهدات خود گزارشهای مفصلی نوشتهاست. بسیاری او را در زمره ژاپنشناسان متقدم جای دادهاند.
کمپفر امیدوار بود پس از بازگشت به آلمان دستنوشتههای خود دربارهٔ سفرهای مشرقزمین به چاپ برساند اما به دلیل مشکلات متعددی سالها موفق به انجام آن نشد تا سرانجام در سال ۱۷۱۲ توانست پس از هفده سال سفرنامهاش را چاپ کند و چهار سال پس از انتشار سفرنامهاش در تاریخ ۲۴ اکتبر ۱۷۱۶ در سن ۶۵ سالگی درگذشت.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
بررسی اعتبار روایت «لیله الرغائب» و تحقیق در معنای رغائب
نویسندگان: سید محمود طیب حسینی
منبع: حدیث پژوهی سال دهم بهار و تابستان 1397
یکی از اعمال ماه مبارک رجب، صلاه الرغائب است که مطابق روایتی منقول از رسول خدا صلی الله علیه و آله انجام آن در نخستین شب جمعه ماه رجب، موسوم به لیله الرغائب، سفارش شده است. در مقاله حاضر، بعد از بررسی سند حدیث و اثبات ضعف آن، مشروعیت انجام اعمال این شب به قصد رجاء تبیین، و در ادامه درباره معنای «رغائب»، تفسیر آن به شب آرزوها نقد شده است. فرهنگ های لغت و روایات تاریخی و دینی روشن می کند که «رغائب» به معنای این کلمه عطاها و بذل و بخشش های بزرگ است که در میان سخاوتمندان و صاحبان اموال رایج بوده است. اما آموزه ها و روایات دینی، معنای «رغائب» را از عطاهای صرفاً مادی به عطاهای بزرگ معنوی ارتقا داده است. نتیجه آنکه معنای «رغائب» در لیله الرغائب و صلاه الرغائب و نافله صبح، عطاهای بزرگ مادی و معنوی این جهانی و عمدتاً ناظر به رزق و روزی، و توفیقات و برکات معنوی است که خدای تعالی به برکت این نمازهای واردشده به بندگانش عطا خواهد کرد.
https://b2n.ir/k08816
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
تجلی حضرت امیرالمومنین در عرفان و شعر
نویسندگان: یدالله رضانژاد امیردهی سنبل محمدی
منبع: فقه و حقوق نوین سال اول بهار 1399
بی شک حضرت علی علیه السلام اسطوره و آیینه تمام نمای مردانگی و مروت است،امام علی کسی است که، نه تنها با اندیشه و سخنش، بلکه با وجود و زندگی اش، به همه دردها و نیازها و همه احتیاج های چندگونه بشری، در همه دوره ها، پاسخ می دهد، ارادت و علاقه اکثر شاعران گذشته و معاصر به حضرت امیر المومنین علیه السلام چنان زیاد است که فقط گردآوری اشعار و متونی که درباره مدح امام علی علیهالسلام و در سوگ آن حضرت سروده اند نیازمند سال ها وقت است . نوشتار حاضر به صورت توصیفی و تحلیلی به اشعار برخی از معروف ترین شعرای فارسی گوی گذشته و معاصر پرداخته و همچنین به وجود آمدن شعرهای آیینی در دوره اخیر اشاره ای کوتاه دارد.تا شاید فقط بتواند گوشه ای از عشق به مولا را در ادب فارسی بیان کند .
https://b2n.ir/e60604
تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📚📚📚📚📚📚
چکیده و مجموعه مقالات سه جلدی همایش بین المللی سیره و زمانه
امام جواد ابن الرضا (علیهما السلام) که در سال 1395 برگزار شد.
جهت بهره برداری علاقمندان در این کانال بارگذاری میشود.
#ویژگی_امام_علی علیه السلام 30
#برتری_صحابه
✴️ولادت حضرت امام علی علیه السلام در خانه ی کعبه از مسلمات فریقینی است که هیچ زمان نتوانسته مورد انکار قرار بگیرد.✴️
〽️اما آن چه مهم است این است که چنین واقعه و خبری باید چه تاثیراتی در "مبانی نظری"کلامی و تاریخی اهل سنت می گذاشت وبا هست های کنونی تا چه میزان فاصله دارد؟
〽️انعکاس این گزارش در#کتب_اهل_سنت آن هم به شکل تواتر، بدون هیچ گونه بررسی بیرونی کدام داده های دیگر را باطل یا تقویت می کند؟
〽️ارزش و اعتبار کعبه نزد آنان تا چه میزان است ؟برداشت ایشان از " معجزه " در تحلیل تاریخی چیست؟
〽️و چرا در میان مکان های مقدس حاضر در آن زمان "کعبه "برای این اتفاق انتخاب شده است؟و چه شباهت هایی بین آن جا و مولود آن وجود دارد؟
〽️و در برخورد با حادثه های تاریخی این چنینی که فقط یک بار اتفاق افتاده اند باید چه تحلیلی ارائه داد؟آیا اهل سنت در انتظار رویداد دوباره ی این حادثه هستند؟
🔅به شکل خبری و بدون پرسش باید گفت حتی خواننده ی بی طرف تاریخ حتی از #کتب_اهل _سنت با دیدن تنها همین داده ی تاریخی آنان خواهد فهمید که از همان آغاز اقدام به رتبه بندی صحابه و گذاشتن اسم حضرت امام علی علیه السلام با سایرین در وجه اولویت دادن به ایشان هم ظلم تاریخی است چه برسد به آن که .....
👌دیگر نکاتی که از متن نقل این واقعه در این کتاب ها به دست می آید ( تصاویر آن بارگذاری شده است)قرینه هایی در برداشت های التزامی این جریان است که برای نمونه دو مورد از این نکات در کلام نویسنده ذکر می شود:
🔶از مجموع سخنان بستی معتزلی چند مطلب مستفاد است:
🔸.زنان بنی هاشم قبل از زایمان شکم خود را به دیوار کعبه می کشیدند.
🔸.کعبه در آن زمان برای مردم علی الخصوص بنی هاشم مکانی مقدس محسوب می شده است.
🔸.ولادت حضرت علی علیه السلام در کعبه محقق شده است.
🔸.کعبه بالاترین مکان ها می باشد و زنان از باب تبرک بدان خانه نزدیک می شدند.
🔸.ولادت در کعبه فضیلیتی خاص برای حضرت علی سلام الله علیه محسوب می شود و هیچ کسی در این فضیلت با حضرتش شریک نیست.
🔶با دقت در کلام بسنوی نیز چند نکته مستفاد است:
🔸.از نام های اختصاصی حضرت علی علیه السلام، اسد به معنای شیر می باشد.
🔸.ولادت آن حضرت در کعبه مکرمه اتفاق افتاده است.
🔸.حضرت علی علیه السلام از بزرگان بنی هاشم و از پدر و مادری هاشمی به دنیا آمده است.
🔸.حضرت علی علیه السلام از حیث نسب نزدیک ترین افراد به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و داماد آن حضرت می باشد.