eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
958 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
329 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🖍📝 صداقت در گزارش ها اگر به اخبار و گزارش‌هایی برخورد می‌کرده است که مشکوک و مبهم بوده است، با صداقت هر چه تمام تر آن‌ها را با قید این که «باید مورد تحقیق واقع شود»، ثبت می‌نموده است، و هر کجا صحت آن‌ها به تحقیق می‌پیوست، در جای مناسب مراتب را تذکر می‌داده است. گزارش‌های وی را عنوان و سر فصل نیست، چون هیچ وقت در نظر نداشته است، کتابی تالیف کند، باین جهت گزارش‌های وی به صورت نامه‌هایی طولانی با سقف بزرگ (میناس) درآمده است. این گزارش‌ها به ۱۳۳ فقره تقسیم شده، و هر قسمت به تاریخی که گزارش آن به وی رسیده، ثبت شده است. اصلا این فقرات به عنوان گزارش اخبار برای اسقف بزرگ (میناس) تنظیم شده است؛ ولی یک نسخه ترجمه روسی آن‌ها را نیز وی به سردار روسی، لواشف، که در آن زمان فرمانده سپاهیان روسی در گیلان بوده، تسلیم می‌داشته است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
✏️📝 مقدمه وتوضیحات مقدمه و توضیحاتی توسط دکتر لاکهارت برگزارش‌های گیلاننتز در این کتاب قید شده است. وی چنین می‌گوید: «بر حسب درخواست آقای دکتر کارومیناسیان به تحریر این مقدمه بر ترجمه انگلیسی گزارش‌های گیلاننتز دست می‌برم، و حقیقت را خشنودم که در قبال زحمات او، و دقت عظیمی که در ترجمه این کتاب بکار برده است، باین وسیلت مختصر خدمتی نسبت بوی انجام دهم. مساعی جمیل او در این مورد، آن گاه بهتر روشن می‌شود، که در نظر آوریم وی در اصفهان پزشکی است سخت در حرفت خویش مشغول، و برای پرداختن باین امور کمتر وقت و فرصت دارد.» آقای دکتر میناسیان، با آماده ساختن ترجمه انگلیسی یادداشت‌های گرانبهای گیلاننتز، خدمت بزرگی به انجام آورده است. چون به هر حال بیش از ترجمه روسی آن، که در سال ۱۸۷۰ میلادی (۱۲۸۶ هجری) به دست پروفسور پاتکانوف صورت گرفت، در مراکز جهان باختر منتشر خواهد گشت. مدت زمانی که در گزارش‌های گیلاننتز مورد بحث قرار گرفته است، فقط از آغاز مارس ۱۷۲۲ میلادی (۱۱۳۵ ق) تا آخر اگوست سال بعد است، با این همه در آن دوره نسبتا کوتاه، ایران با سوانح و غایله‌های بی نظیری مواجه گردید. در ۸ مارس ۱۷۲۲ میلادی (۱۱۳۵ ق) محمود افغان، از اهالی قندهار، که پدرش میرویس ۱۳ سال پیش یوغ حکومت ایران را از گردن باز گرفته بود، با افراد غلزایی طایفه خویش و برخی مردم هزاره و بلوچ که به مدد او برخاسته بودند، سپاهیان ایران را، با همه کثرت عدد در نزدیکی گلون آباد، که قریه‌ای است در ۱۲ میلی اصفهان، کنار شاهراه آن شهر به یزد ، درهم شکست. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🗞🗓🗒 موضوع گزارش های این کتاب موضوع گزارش‌های این کتاب، راجع به وقایع و حوادث سال ۱۷۲۲ میلادی (۱۱۳۵ هجری) تا اول سپتامبر سال بعد است، و باین ترتیب حوادث حمله افغانان بر ایران، و نتایج حاصل از آن را در ترکیه و روسیه در برمی گیرد. از آن جا که مقر گیلاننتز در رشت بوده است، وی می‌توانسته است با بسیاری کسان، که از منطقه مورد حمله افغانان گریخته بودند و به گیلان می‌آمدند، ارتباط حاصل کند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔏📖 خودداری از بیان مطالب مبهم از وضع و ترتیبی که گیلاننتز گزارش‌های خود را ترتیب داده است، واضح می‌گردد که وی نهایت کوشیده است، از بیان مطالب مبهم خودداری کند. به همین جهت همت خویش را منحصرا به ذکر حقایق مصروف داشته است، و بدین سبب نیز مطالب گزارش‌های او کاملا با گزارش‌های سایر مورخین و ناظرین زمان تطبیق می‌نماید. پس از اشاره به حمله افغانان و جنگ گلون آباد، گیلاننتز اطلاعات دقیق و مشروحی درباره محاصره طولانی اصفهان، تسلیم شهر به افغانان، رفتار محمود افغان با شاه سلطان حسین و خاندان شاهی، قتل عام شاهزادگان و اعیان و رفتار ناهنجار افغانان با ارمنیان، که هم نسبت بایرانیان و هم افغانان ملتی اسیر و مقهور شمرده می‌شدند، بدست می‌دهد. وی غرامتی را که محمود افغان بر ارمنیان جلفا، شرکت‌های هند شرقی انگلیسی، هلندی، فرانسوی و بازرگانان محلی و دیگران در اصفهان و قزوین گذاشته بود، به تفصیل شرح داده است. گیلاننتز در نامه نگاری سبکی غریب و خاص خود دارد، که به لهجه معمولی قرن هفدهم و هیجدهم ارمنیان جلفا نمی‌ماند. عجیب تر این که، در میان همه چیزهای دیگر، بسیاری از لغات ارمنی را در معنایی کاملا مخالف استعمالات رایج آن‌ها بکار می‌برد. وی لغات و اصطلاحاتی مستخرج از دست کم شش زبان اصلی، ارمنی، فارسی، ترکی، روسی، گرجی، عربی و استعمالات عامیانه این السنه را بکار می‌برد؛ و آن‌ها را چنان، به سبک خاص خویش در بیان مطالب، درهم می‌آمیزد که استفاده معنی از عبارات وی سخت دشوار می‌گردد؛ و شاید تنها برای کسی قابل فهم باشد، که در لهجه ارمنی جلفایی و زبان‌های سابق الاشعار اطلاعات کامل و کافی داشته باشد. شیوه وی در ارمنی ساختن لغات و جملات بیگانه سخت شگفت است، و درست نیست گفته شود که مکتوبات وی به لهجه معمولی قدیم ارمنیان جلفا است. ظاهرا علت این امر این است که وی بسیار در کشورهای بیگانه سفر کرده، و مدت‌ها در این ممالک بسر برده و با مردمانش درآمیخته و با آن‌ها تماس نزدیک پیدا کرده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📙📚 وضعیت کتاب ضمایمی از سقناخ‌ها و سپاه ارمنی به علاوه فهارسی از نام کسان، جای‌ها و کتاب‌ها در انتهای کتاب قید شده است. 📚📚 منبع ویکی فقه به نقل از: نرم افزار تاریخ اسلامی ایران، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی. تنظیم: سرکار خانم خدیجه سادات حسین‌پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه السلام 33🌍 ⤵️ در دیدگاه شما اطاعت از خداوند چگونه حاصل می شود؟ 🔵اطاعت از امیرالمومنین علیه السلام اطاعت از رسول خدا صل الله علیه و اله و سلم و اطاعت از خداست🔵 *⃣حاکم نیشابوری و ذهبی اعتراف به صحیح بودن روایت می کنند که: 🖌ابوذر غفاری: از رسول خدا (صل الله علیه و آله و سلم) نقل شده است که به علی بن ابی طالب(علیه السلام) فرمودند:هرکس از من اطاعت کند،به راستی که از خداوند اطاعت کرده است،و هر کس از(فرمان)من سرپیچی کند به راستی که از(فرمان)خداوند سرپیچی کرده است،هرکس از تو اطاعت کند به راستی که از من اطاعت کرده ،هرکس از(فرمان)تو سرپیچی کند،از (فرمان) من سرپیچی کرده است.1⃣ 📘المستدرک علی الصحیحین،ج 3 ص 131،دارالکتب العلمیه ❔پرسشی از اهل سنت ❕پاسخی از
قسمت دوم از؛ 🌸🌷🌸🌷 به مناسبت اعیاد مبارک شعبانیه و در سنت ⭕️🅾⭕️🅾⭕️🅾⭕️🅾⭕️🅾⭕️🅾⭕️🅾 با وجود این که وجود پر برکت امام سوم شیعیان حضرت امام حسین علیه السلام در نگاه آنان در گروه "صحابه و تابعین "است. و به گمان ایشان این بالاترین امتیازی است که می شود تعریف کرد ؛ به سراغ کتاب هایشان می رویم تا هم جایگاه و هم عمل کرد آنان را در تحلیل و قضاوت واکاوی کنیم. 🔻آیات 🔺تطهیر(ادامه) 📕مسند احمد، ج۶، ص۳۲۳ ـ المعجم الكبير للطبراني، ج۳، ص۵۳، الدر المنثور للسيوطي، ج۵، ص۱۹۸ 2⃣ 🔴احمد حنبل از مشاهیر اهل سنت ازام سلمه نقل مي‌كندکه: رسول گرامی اسلام به دخترش فاطمه فرمودند: همراه شوهرت علی علیه السلام و بچه هایت حسن و حسین نزد من بیایید، ما هم محضر ایشا رفتیم، رسول خدا عبایش روی ما انداخت، سپس دستشان را بر آنها نهاد و فرمودند: «بار پروردگارا اینها آل محمد هستند، پس درود و برکاتت را بر محمد و آل محمد بفرست» ام سلمه گوید: من هم [بخاطر این فضیلت ] عبا را بالا زدم تا داخل و همراه آن ها باشم، پس حضرت رسول دست مرا گرفت و کشید و فرمودند تو بر خیر و خوبی هستی[اما حق ورود به زیر عبا را نداری.] ❌غیر از ادله ی نقلی برخی از رهبران فکری اهل سنت مثل ترمزی و البانی در معاصر نقل می کنند که حضرت پیامبر صل الله علیه و آله و سلم اجازه ورود همسرشان را برای شامل شدن به اهل البیت علیهم السلام ندادند❌به نمونه ی زیر که حتی صحیح مسلم آن را نقل کرده است توجه کنید:👇 🔴زیدبن ارقم از صحابه ی رسول خدا صل الله علیه (و آله ) و سلم نقل می کند که این گونه سوال شد، گفتيم: آيا زنان پيامبر هم جزء أهل بيت پيامبر هستند؟ گفت: نه، قسم به خدا! يك زن با مردي يك عمر زندگي مي‌كند و وقتي طلاق مي‌دهد، زن به خانواده خودش برمي‌گردد. اگر زن جزء أهل بيت مرد باشد، ديگر جدايي معنا ندارد. 📕الكتاب: صحيح مسلم (ط. طيبة)،ج۲،ص ۱۱۳۰ ،المؤلف: مسلم بن حجاج، المحقق: نظر بن محمد الفاريابي أبو قتيبة، الناشر: دار طيبة، سنة النشر: ۱۴۲۷ – ۲۰۰۶، عدد المجلدات: ۲3⃣ ⭕️خود حدیث کساء و حتی عدم شمول این آیه به زنان حضرت پیامبر صل الله علیه و آله و سلم گزارش های فراوانی در کتب مختلف دارد که این جا مجالی برای بررسی بیش تر ندارد. 🔺آیه مودت 📕فضائل الصحابه احمد بن حنبل، ج۲، ص۶۶۹ ـ المعجم الكبير للطبراني، ج۱۱، ص۳۵.4⃣ زمانی که آیه مودت نازل شد، از پیامبر گرامی اسلام درباره آیه سوال کردم، من اجر و رسالتم را از شما نمي‌خواهم مگر محبت نسبت به قربی و نزدیکانم را، این کدام قرابت است که حداوند واجب کرده است که مودت آنها را داشته باشیم؟، پیامبر گرامی اسلام فرمودند: منظور علی و فاطمه،و فرزندان ایشان است[كه خداوند پاداش رسالت من قرار داده است]. ادامه دارد......
علیه السلام 4⃣ تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ec4beed1c5e1d1b453b1234441a90cb779ef00b4_۲۰۲۲_۰۴_۰۲_۱۳_۲۵_۳۷_۹۳۲.mp3
532.7K
🎙 توصیه‌ای کارساز در شب اول ماه مبارک رمضان!🌙 ✔️ برای درک شب قدر این فرصت را از دست ندهیم! ☆ تاکید بر دعای جوشن‌کبیـر، در شب اول ماه رمضان، بیش از شبهای قدر است!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شلیک توپ ماه رمضان به روایت اسناد آرشیو ملی ایران درجه علمی: علمی-پژوهشی نویسندگان: الهام ملک زاده منبع: مطالعات تاریخ اسلام سال نهم زمستان 1396 در دوران معاصر، شلیک توپ رمضان از بهترین روش های اطلاع دادن وقت سحر و افطار، کار سخت و پرهزینه ای بود. در دوره ناصری، هزینه ها توسط حاکمان ولایات و با پیروزی انقلاب مشروطه توسط وزات داخله تأمین می شد. در دوران نابسامان حکومت احمدشاه، این هزینه ها معضل وزارتخانه های داخله، مالیه و جنگ شد و هیچ یک هزینه های شلیک توپ را نمی پذیرفتند. در دوره رضاشاه، شلیک توپ و هزینه هایش ابتدا بر عهده ارکان حرب کل قشون و سپس از دی1310ش. بر عهده وزارت داخله قرار گرفت و سامان یافت. به مرور این شیوه منسوخ و از رمضان 1319ش. عملاً انجام نشد و از 1322ش. پخش اذان از رادیو ایران، جای شلیک توپ را گرفت. این مقاله با روش اسنادی- تحلیلی مبتنی بر داده های اسناد آرشیو ملی ایران، در پی پاسخ دادن به این سؤالات است که اساساً شلیک توپ رمضان چه معنایی داشته، از چه زمانی مرسوم گردیده و دلیل منسوخ شدن بوده است؟ لذا روند اقدامات دولت در خصوص شلیک توپ ایام رمضان و تحولات منجر به تغییر روش آگاه کردن مردم، همچنین آسیب ها و مشکلات مربوط به این موضوع را شناسایی می کند و آنها را مورد تحلیل قرار می دهد. نتیجه اینکه بالا بودن هزینه های شلیک توپ و کمرنگ شدن مناسک دینی در خلال حکومت رضاشاه، موجب نادیده گرفتن این وظیفه از سوی دولت شد و اعلام وقت روزه داری به مؤمنان سپرده شد تا به شیوه سنتی عمل کنند. این روند تا سال 1322 که برای اولین بار اذان از رادیو پخش شد ادامه یافت. https://b2n.ir/z55306 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
بررسى صدور ادعیه ماه رمضان بر اساس مصباح المتهجد نویسندگان: مهدى مهریزی مریم ایمانی جو منبع: سفینه سال دهم زمستان ۱۳۹۱ کتاب مصباح المتهجد نخستین کتاب جامع و روشمند در زمینه گردآورى کتاب ادعیه شیعى به شمار مى رود. در این کتاب ادعیه ماه رمضان از میان ماههاى قمرى جایگاه ویژه اى دارد. انتخاب نُه دعا از ادعیه ماه رمضان، و تحلیل آن از نظر سند بر اساس کتاب مصباح، محور این نوشتار است. ادعیه مذکور به علّت مرسل بودن در کتاب مصباح، در مهم ترین کتابهاى معتبر شیعه مورد بررسى قرار گرفت. با بررسى اعتبار سند و راویان، از مجموعه دعاها، شش دعا با دلایل ضعیف بودن راوى، موقوف و مرفوع و یا مرسل بودن، باعث ضعف سند گردید؛ که این ضعف را کثرت نقل، متنى محکم و متین که عدم مغایرت با قرآن کریم و احادیث و سیره قطعى معصوم ع را شامل مى شود، جبران کرده است. https://b2n.ir/n76462 تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
این میل به سال ۵۰۵ هجری قمری به دستور تاج الدوله ابوالقاسم بن سعید مصادف با حکومت سلجوقیان احداث شده است. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
ارتفاع آن به ۳۸ متر می‌رسد و در بالای آن دو رشته کتیبه کوفی و تزئینات لوزی شکل دیده می‌شود. تاریخ کتیبه به سال ۵۰۵ هجری قمری است. قدمت این مناره به حدود ۹۰۰ سال قبل بازمی‌گردد، یکی از قدیمی‌ترین و مرتفع‌ترین مناره‌های تاریخی ایران درعهد خود بوده‌است. بر اساس کاوش‌های باستان‌شناسی، مناره خسروگرد میل تک و منفردی است که به منظور راهیابی کاروانیان بر سر راه جاده موسوم به ابریشم احداث شده و همچون فانوس دریایی در کویر نقش راهنمای کاروانیان را برعهده داشته‌است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j