eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
📚📚 مشخصات کتاب نویسنده: دکتر محمدامین ریاحی نوبت چاپ: اول تاریخ نشر: ۱۳۶۸ تعداد صفحات: ۴۴۶ صفحه قطع کتاب: وزیری نوع جلد:‌ سخت (گالینگور)
📖📝📚 معرفی محتوای کتاب این کتاب، مجموعه هفت گزارش از مسافرت و ماموریت هفت سفیر عثمانی است که از روزگار شاه سلطان حسین تا دوره فتحعلی شاه به ایران آمده‌اند، و گزارش هر سفر به‌وسیله خود سفیر یا یکی از همراهان او تنظیم، و بعد از پایان مسافرت به پادشاه یا صدراعظم عثمانی تقدیم شده است. و بعضی از گزارشها که در کنار نکات مربوط به ماموریت، شرح رخدادهای سفر و منازل راه را نیز شامل است، برای خوانندگان شیرینی و جذابیت خاصی دارد. امروز این سفارتنامه‌ها، گذشته از اینکه هریک اصیل‌ترین و معتبرترین سند دست اول برای تحقیق در روابط سیاسی دو کشور ایران و عثمانی در دوره‌های مختلف است، به‌عنوان داوری کسانی که در هرحال برگزیدگان دولت و ملت خود بوده‌اند، درباره وضعیت سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ایران، و شناخت رجال هر دوره ارزش بسیار دارد. این گزارش‌ها تصویرهای روشنی از احوال فراموش‌شده روزگاران گذشته پیش چشم ما می‌کشد: آشفتگی وضع ایران و مقدمات انقراض صفویه (در سفارتنامه احمد دری)، قدرت نادر (در سفارتنامه مصطفی نظیف)، برهم خوردگی وضع ایران در شاه‌گردشی نخستین روزهای پس از مرگ نادر (در سفارتنامه رحمی)، دربار ناشناخته کریم‌خان زند (در گزارش وهبی)، کار و تکاپوی ایرانیان مقارن با جنگهای ایران و روس (در سفارتنامه محمد رفیع) چیزهایی است که به این روشنی و روشنگری در منابع تاریخی ما دیده نشده است… تنظیم: سرکار خانم خدیجه سادات حسین‌پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرنی که گذشت در آستانه ورود به قرن جدید هجری شمسی کانال گذرگاه در نظر دارد نظر همراهان کانال را درباره قرن گذشته جویا شود. به نظر شما عزیزان تلخ‌ترین و شیرین ترین در قرن گذشته چه بوده است؟ منتظر نظرات شما هستیم نظرات شما آخر هفته انعکاس داده می‌شود. پل ارتباطی: @tarikh_jz -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔸موسسه مرام و شب‌های ماه مبارک رمضان🔹 🔸🔹سلسله مباحث «زندگانی سیاسی-اجتماعی امیرالمومنین (ع) پس از رحلت پیامبر اسلام(ص)» را در صفحه مرام دنبال کنید. 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر 🌐 وبسایت رسمی مرام: maraminstitute.com 📽 کانال آپارات: www.aparat.com/maraminstitute 💻کانال یوتیوب: www.youtube.com/channel/UCEZmR-D38fNSE7F7lFbzTgw 🕓 زمان: از ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ مصادف با ۱۲ رمضان به مدت ۲۰ روز -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به‌نام‌او در هفته گذشته یک نظر سنجی برای دوستان تاریخی گذرگاه در نظر گرفته شد. قرار بر این شد که آخر هفته جمع بندی نظرات دوستان_ برحسب تلخ‌ترین و شیرین‌ترین واقعه قرن گذشته _ به اشتراک گذاشته شود. از بین تمام نظرات دوستان که زحمت کشیدند و نظرات خودشان را با ما در میان گذاشتند؛ آمارگیری شد. طبق نظر شما عزیزان شیرین ترین واقعه: انقلاب اسلامی و برپایی حکومت شیعی تلخ‌ترین واقعه: شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی و رحلت امام خمینی (ره) در این ميان به نظرات جالب توجهی هم رسیدیم. برخی از پاسخ‌ها هم بسیار شنیدنی بود که بیان آنان خالی از لطف نیست. ازجمله: شیرین‌ترین: -رهبری حضرت آقا -فتح خرمشهر -شکست هیمنه آمریکا در منطقه -نابودی داعش -پیشرفت علمی -نابودی حزب بعث و باز شدن راه عتبات -ریاست جمهوری آقای رئیسی و تلخ ترین: -محقق نشدن ظهور -کشف حجاب -قیام ۱۷ شهریور -شهادت ۷۲تن -روی کار آمدن وهابیت -قحطی و جنگ جهانی دوم -شکل‌گیری داعش -واقعه منا -بسته شدن حرم‌ها در کرونا -جدایی بحرین از ایران -شهادت شهدای علمی وهسته‌ای کشور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صل الله علیه و آله و سلم از عایشه نقل شده است كه رسول خدا صل الله علیه و آله وسلم زياد از (حضرت) خديجه سلام الله علیها ياد می‌كرد، من گفتم: چقدر زياد از خديجه ياد می‌كنی؛ خداوند به جای خديجه كه پيرزن بی‌دندان بود و در زمان‌های گذشته هلاك شده، (بهتر از او) را به تو داده است؛ پس رسول خدا خشمگين شد؛ به طوری‌كه تاكنون او را هرگز اين‌چنين خشمگين نديده بودم و فرمود: خداوند از او چيزی نصيب من كرده است، كه از هيچ‌يك از شما نكرده است. من گفتم:....... طبرانی، المعجم الكبیر ج23 ص11. مقاله: «حسادت عایشه به حضرت خدیجه (سلام الله علیها)»⭕️ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
_ خدیجه_سلام الله علیها تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
💠 علیه‌السلام «اَلسَّمَاحَةُ الْبَذْلُ فِي الْيُسْرِ وَ الْعُسْرِ» بزرگی آن است که در سختی و در گشایش، بذل و بخشش کنی. 📗 الکافی، ج۴، ص۴۱ 🔹بزرگی و بخشش🔹 هر کس که دلش به آسمان پیوسته‌ست از کوچکی دغدغه‌ها وارسته‌ست در سختی و راحتی، کَرَم خواهد کرد می‌بخشد اگرچه دست و بالش بسته‌ست 📝 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وضعیت اقتصادی امام حسن مجتبی (ع) در عصر حضور در مدینه النبی نویسندگان: فاطمه ضیایی شهناز کریمی سورشجانی منبع: تاریخنامه اسلام سال سوم بهار و تابستان 1400 پژوهش حاضر، وضعیت اقتصادی امام حسن مجتبی (ع) در سال های زندگی پس از صلح در مدینه تا شهادت را بررسی می کند. متأسفانه در اذهان عمومی، بخشی از تاریخ امام حسن (ع) که بیشتر به صلح ایشان مربوط است نقش بسته و به ابعاد دیگری از زندگی امام (ع) کمتر اشاره شده است. ایشان غیر از مصالحه جویی و مصلت یابی امت اسلامی خصلت های ستوده دیگری مانند جود و کرم فراوان نیز داشت. منابع درآمد ایشان بیشتر از موقوفات امیرالمؤمنین (ع) و محصول فعالیت های شخصی ایشان بود آن هم به گونه ای که بخش اعظم آن صرف نیاز مستمندان می شد نه مصارف شخصی زندگی خودش. این امام باوجود این همه منابع مالی، زندگی بسیار ساده و زاهدانه ای داشت. https://b2n.ir/k39782 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
بازخوانی سیره فرهنگی امام حسن مجتبی(ع) در کتب اربعه شیعه نویسندگان: محمد کاوند منبع: فرهنگ پژوهش بهار 1396 شماره 29 ویژه تاریخ اسلام در کتب اربعه شیعه، ابعاد مختلفی از سیره امام مجتبی ع وبه ویژه بُعد فرهنگی انعکاس یافته است. برای بررسی این مطلب ابتدا به توضیح مفاهیمی از قبیل سیره، امام، کتب اربعه و شیعه پرداخته شده است، سپس کتب اربعه، مؤلفین آن ها و میزان پردازش به سیره فرهنگی امام بررسی شده است و در ادامه سیره فرهنگی امام مجتبی ع آمده است. این مقاله با بازخوانی روایات کتب اربعه به دنبال برداشتی صحیح و منطقی از سیره فرهنگی امام حسن ع هست. نتایجی که به دست آمده نشان می دهد که هرچند محتوای کتب مذکور فقهی بوده و بیانگر احکام هستند، اما روایاتی در باب سیره فرهنگی امام مجتبی ع وارد شده که به خوبی منش حضرت را نشان می دهد و یک الگوی زیبا از رفتار دینی، به نمایش می گذارد. نوع روش این پژوهش؛ توصیفی تحلیلی است که ابتدا با استفاده از روش گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای از فیش های تحقیقاتی مناسب استفاده شده و در نهایت سعی شد پژوهش مناسبی شکل گیرد. مهم ترین نتایج به دست آمده عبارت اند از: 1. تصویرِ ارائه شده در کتب مذکور با تصویری که در کتب تاریخی و منابع اهل سنت مطرح شده بسیار متفاوت هستند. در منابع آنان به سراغ مباحث سیاسی و صلح با معاویه رفته اند اما در کتب اربعه به سیره امام ع پرداخته و بُعد اخلاقی و فرهنگی را منعکس کرده اند. 2. نکته مهم این است که محتوای کتب اربعه حاصل تهذیب و جمع بندی اصول شانزده گانه و اصول اربعمائه معروف است که عمده مطالب آن ها در باب احکام فقهی و موعظه هست و لذا در مورد سیره اهل بیت: روایات کمتری دارا هستند. 3. با بررسی هایی که در کتب اربعه صورت گرفت مشخص شد که این کتب به سیره امام حسن ع پرداخته اند. 4. کتب اربعه بیشتر سیره فرهنگی امام مجتبی ع را منعکس کرده اند. https://b2n.ir/z10899-----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
پژوهشی درباره تعداد حج های پیاده امام حسن مجتبی(ع) درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی) نویسندگان: علی اکبر ذاکری منبع: تاریخ اسلام سال بیست و دوم بهار 1400 یکی از فضایل امام حسن مجتبی(ع)، انجام حج های پیاده از مدینه تا مکه است، ولی تعداد این حج ها به صورت های مختلف؛ یعنی پانزده، بیست و بیست و پنج حج گزارش شده است. با توجه به دوران محدود ده ساله امامت آن حضرت(ع)، این پرسش وجود دارد که ایشان در چه مقطعی این تعداد حج پیاده را انجام داده است؟ مقاله پیش رو که با هدف بررسی میزان درستی این آمار و چگونگی انجام آن با روش سندپژوهی تدوین یافته است به این نتیجه رسیده است که با توجه به دوران امامت آن حضرت(ع)، این آمار به عنوان حج پیاده از مدینه به مکه نادرست و ناهم گون با حقایق تاریخی است. به نظر می رسد پیاده روی های امام(ع) مربوط به رفتن از مکه به منا و از آن جا به عرفات و سپس به مشعر و گاه به منا بوده است و روایتی صحیح نیز به این نکته اشاره کرده است. بر اساس این برداشت، امکان انجام حج با چنین شرایطی قبل از امامت آن حضرت نیز متصور است. https://b2n.ir/f92283 تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⛔️آیات سوره ی تحریم در مورد چه کسانی نازل شده است❓ 🔻ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ کَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ کانَتا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبادِنا صالِحَیْنِ فَخانَتاهُما فَلَمْ یُغْنِیا عَنْهُما مِنَ اللَّهِ شَیْئاً وَ قیلَ ادْخُلاَ النَّارَ مَعَ الدَّاخِلینَ (سوره تحریم/آیه10) خداوند برای کسانی که کفر ورزیده اند زن نوح و زن لوط را مثل زده که در تحت (زوجیت) دو بنده صالح از بندگان ما بودند ، پس به شوهرانشان (به واسطه نفاق) خیانت کردند و آنها از آن دو زن چیزی از (عذاب) خدا را دفع نکردند ، و (به محض مرگ) به آنها گفته شد وارد آتش برزخ شوید ، و (در روز قیامت) به آنها گفته شود.🔻 ‼️پاسخ آن حتی در 💢کتب_اهل_سنت : 🚫عمر بن خطاب : آیات سوره تحریم در مذمت عایشه و حفصه است. صحیح بخاری از عمر بن خطاب نقل می کند که آن 2 زنی که تشبیه به زنان حضرت نوح و حضرت لوط شدند ، عایشه و حفصه بودند. حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ، حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ، عَنْ يَحْيَى بْنِ سَعِيدٍ، عَنْ عُبَيْدِ بْنِ حُنَيْنٍ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ: لَبِثْتُ سَنَةً وَأَنَا أُرِيدُ أَنْ أَسْأَلَ عُمَرَ، عَنِ المَرْأَتَيْنِ اللَّتَيْنِ تَظَاهَرَتَا عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَجَعَلْتُ أَهَابُهُ، فَنَزَلَ يَوْمًا مَنْزِلًا فَدَخَلَ الأَرَاكَ، فَلَمَّا خَرَجَ سَأَلْتُهُ فَقَالَ: عَائِشَةُ وَحَفْصَةُ، .... از ابن عباس نقل شده است كه يكسال صبر كردم تا از عمر سال كنم كه آن دو زنى كه بر ضدّ رسول خدا همپيمان شده بودند، چه كسانى بودند؟ اما از ترس او نمى‌توانستم؛ تا اين كه روزى به منزلى رسيديم و عمر وارد محل پُر درختى (براى قضاى حاجت) شد و هنگامى خارج شد سؤالم را مطرح كردم و او گفت: آن دو زن عائشه و حفصه بودند. صحیح بخاری ج7 ص152 المؤلف: محمد بن إسماعيل أبو عبدالله البخاري الجعفي، المحقق: محمد زهير بن ناصر الناصر، الناشر: دار طوق النجاة (مصورة عن السلطانية بإضافة ترقيم ترقيم محمد فؤاد عبد الباقي)، الطبعة: الأولى، 1422هـ، عدد الأجزاء: 9.📛
تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا