eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
958 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
329 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷🔶♦️سفرنامه رضاقلی میرزا نایب الایاله سفرنامه رضا قلی میرزا اثر رضا قلی میرزا ، نوه فتحعلی شاه است و در خاطرات خود از سفر به انگلستان به توصیف نظام پارلمانی این کشور پرداخته است. 📚📚 ساختار کتاب این سفرنامه شامل دو قسمت است. قسمت اول در ذکر وقایع فوت فتحعلی شاه و جانشینان او و قسمت دوم شرح مسافرت رضا قلی میرزا به بغداد ، شام ، بیروت و بعضی از کشورهای اروپائیست.  -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📝📖 گزارش محتوا وی دولت انگلستان را شامل دو بخش خاص و عام می‌دانست؛ دولت خاص را شامل پادشاه و وزرا و بعضی از ارکان دولت و دولت عام را همه مردم، از پادشاه الی فقیر می‌دانست. او معتقد بود این مردمند که حکومت می‌کنند و پشتوانه چنین نظامی آرا و مشارکت عموم است که در نهاد پارلمان تبلور می‌یابد. رضا قلی میرزا در این سفرنامه علت وجودی پارلمان بر مبنای مشارکت عمومی وجایگزینی دموکراسی پارلمانی به جای دموکراسی مستقیم را بیان می‌کند. ویژگی عام نوشته‌های این دوره این است که تنها به توصیفی از نظام پارلمانی، دموکراسی و آزادی در غرب بسنده کرده‌اند و وارد چارچوب‌ها و ارکان اندیشه دموکراسی و پارلمان تاریسم نشده‌اند. به نظر می‌رسد، کمترین اثر این سفرنامه‌ها- که غالبا توسط وابستگان دربار و مامورین و سفرای حکومتی نگارش یافته است- آگاهی دادن به دست اندرکاران امور کشور و صاحب منصبان، پیرامون شیوه‌های نوین فرمانروایی و نقش مردم در حکومت بوده و این موضوع در گسترش روند اصلاح و دگرگونی و زمینه سازی تبدیل نظام سلطنتی به مشروطه پارلمانی موثر بوده است. این سفرنامه، با انشائی ساده آنچه را که دیده و در ماموریت خود انجام داده، به رشته تحریر کشیده است و صرف نظر از طرز جمله بندی و رعایت اصول و دستور زبان، دارای مطالب مستند است که بسیار ارزنده و قابل استفاده به نظر رسیده است. تنظیم: سرکار خانم خدیجه سادات حسین‌پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سیر تحول حرم حضرت معصومه(س) با تأکید بر سلسله مراتب ورود (تشرف) از دوره صفوی تا دوره قاجار 📚📚📚📚📚📚 درجه علمی در دسته‌بندی سابق وزارت علوم: علمی-پژوهشی 📚📚📚📚📚 نویسندگان: محمد رضایی ندوشن سید عبدالهادی دانش پور مصطفی بهزادفر 📚📚📚📚📚 منبع: مطالعات معماری ایران پاییز و زمستان 1398 فضاهای ورودی در اماکن مقدس که زائر به شوق زیارت و به منظور برطرف شدن حاجات خود وارد آنجا می شود، دارای کیفیت هایی مبتنی بر آداب زیارت هستند که به آن ها سلسله مراتب تشرف گفته می شود. پژوهش های متعددی درباره ضرورت وجود و کیفیت سلسله ای از فضاهای متوالی درباره ورودی اماکن مقدس ایران به انجام رسیده، اما نسبت به تأثیر این سلسله مراتب در ادراک مخاطب (زائر یا سیاح) پژوهش های اندکی صورت گرفته است. بررسی های این پژوهش نشان می دهد حرم حضرت معصومه(س) در دوره صفوی و قاجار دارای سلسله مراتب تشرف بوده است که در طول این دوران در حال تغییر مداوم بوده و نسبت به زمان حاضر نیز متفاوت بوده است. مقاله به دنبال پاسخ این پرسش است که وجود سلسله ای از فضاهای ورودی چه تأثیری بر ادراک مخاطبان حرم حضرت معصومه(س) می گذارد. برای ایجاد تصویری مناسب از تشرف به حرم در دوره صفوی و قاجار می بایست با روش تحقیق توصیفی به واکاوی منابع و اسناد کتابخانه ای پرداخت. مهم ترین منابعی که می تواند تصویر گذشته حرم حضرت معصومه(س) را بازسازی کند منابع تصویری (نقشه، گراور و عکس) و منابع مکتوب تاریخ شهر قم، به خصوص سفرنامه های زوار، تجّار و سیّاحانی است که قصد شهر قم را داشته و یا از آن عبور کرده اند. از آنجایی که این پژوهش در جست وجوی تأثیرات ادراکی سلسله فضاهای ورودی اماکن مقدس است، متن سفرنامه ها که بیان ادراک و احساس خاص نگارندگان آن ها هنگام ورود به حرم است، مهم ترین منبع پژوهش هستند. حاصل بررسی منابع تصویری و متون سفرنامه ها، تصویر مشخصی از سلسله مراتب تشرف به حرم، همچنین سیر تحولات آن از دوره صفوی تا انتهای قاجار را نشان می دهد. در این نوشتار سلسله مراتب تشرف به حرم حضرت معصومه(س) با ذکر جزئیات فضاهای متوالی و تأثیرات آن بر ادراک مخاطبان برای نخستین بار معرفی می شود. https://b2n.ir/d39732 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
اوضاع فرهنگی قم هنگام ورود فاطمه معصومه، انسان شناسی فرهنگی کنشگران فرهنگی قم از180 - 230 📚📚📚📚 نویسنده: محمدرضا شهیدی پاک 📚📚📚📚📚 منبع: دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی سال چهارم خرداد 1400 📚📚📚📚📚 مقاله تحریر و تحلیل و تبیین مجدد پژوهش تاریخی اوضاع فرهنگی قم هنگام ورود فاطمه معصومه به قم است که در کنگره بین المللی مکانت فرهنگی قم و حضرت معصومه در 1384 حرم قم به صورت سخنرانی ارایه شد. حوادث تاریخ 180 تا 230 هجری را در چهارچوب پارادایم جامعه شناسی تغییرات فرهنگی از دوره باستان به اسلامی و تشیع بدون پیش فرض ها و عقاید معاصر بررسی کرده است. اوضاع فرهنگی قم هنگام ورود فاطمه معصومه تابع رویدادهای حد فاصل شهادت موسی بن جعفر تا شهادت امام رضا و برخوردها بین موسی بن جعفر با هارون رشید و شدت تشتت فرقه ای رو به انهدام تشیع در قم بین شیعیان است که با تاسیس تشکیلات مستقل شیعی بوسیله امام در برابر تشکیلات سنتی خلافتی همراه است که در تدبیر امر قم وثبات تشیع امامیه موثر افتاد. مواضع موسی بن جعفر با خلافت عباسی و بزرگترین خلیفه ان هارون به منزله جنگ تمام عیاربا خلافت و اعلام عدم مشروعیت دینی ان از سوی موسی بن جعفر است این موضع امام باعث تغییراتی انقلابی در شرق و غرب جهان اسلام و فروپاشی یکپارچگی امپراطوری عباسیان و تاسیس چند دولت شیعه و قدرت محلی و قیام های گسترده علویان شد. این بحران سیاسی فرهنگی با تدابیر اقتصادی و نظامی و با لشکر کشی هارون به مرز قم و سیاست فرهنگی مامون، ولایتعهدی امام رضا و ترور فضل بن سهل و امام رضا و شهادت فاطمه معصومه و انتقال قدرت از ایران به بغداد و احیا مجدد تعصب عربی و حذف همه فرق غیر امامیه و غلبه امامیه بر قم به پایان رسید و شکل فرهنگی قم تعییر کرد و پایگاه امامیه شد. این وضع فرهنگی برایند مجموعه رفتار کنش گران سیاسی نظامی فرهنگی است .تغییری از نوع رفض در قم شهر کلاسیک ایرانی هنگام خروح از دوره باستان به دوره اسلامی به تدریج با ساختار احتماعی سیاسی چدبد شکل داد. این فرایند فرهنگی فرضیه پژوهش است که شکل گیری جریانی از اندیشه فرهنگی در این شهر تحت تأثیر جاذبه و دافعه امام رضا و فاطمه معصومه است که در پی آن وکلای امام رضا واصحاب امام مبانی اساسی «فرهنگ شیعه امامیه» را در قم تدوین کردند. پژوهش به طور اجمالی به سیاست فرهنگی خلافت عباسی در قم ورئوس حوادث فرهنگی آن مقارن سفر فاطمه معصومه به قم و پیامدهای سفر حضرت در تغییرات فرهنگی پرداخته است. اوضاع فرهنگی هنگام نزول ایشان به قم تشتت فرقه ها است که در توقف امامت و انهدام تشیع امامیه مشترک بوند این وضع حاری در قم با وحود فاطمه معصومه درهم شکست. خبر من زارها عارفا بحقها فله الجنه حق فرهنگی فاطمه معصومه در عبور تشیع از ویرانی توقف بود. امام رضا، فاطمه معصومه، هارون الرشید، مامون عباسی، جاحظ، ثمامه بن اشرس، و صیف کامه، سردار دیلمی (م 253 ه )، برقی، احمد بن الحسن بن سعید بن حماد، ملقب به «دندان»، مقدسی، مسعودی، زینب، موسی بن جواد، کنشگران فعال پهنه مکانی فرهنگی متصلی بین بغداد قم ری مرو در طی پنج دهه( 180- 230 )بودند که ثمرات نزاع آن ها در جاهای مختلف به صورت غالب و مغلوب ظاهر شد از جمله تاسیس شهر امامیه در قم وجه غالب است. فعال ترین کنشگر فرهنگی این عرصه مامون عباسی است و با همه نقشه ها نتوانست امام رضا را وادار کند مقتضیات امامت را به خاطر منافع خلافت رها کند و همین را امام در توجیه پذیر ش ولایتعهدی در تشبیه به امام علی متذکر شده است که حلافت را پذیرفت و مقتضیات امامت را برای خلافت کنار نگذاشت و دولت عدالت ارایه داد. تمدن اسلامی در عصر توسعه ان محتاج وجود امام رضا ع بود و از جمله در گفتگو بین الادیانی و تمدنی نیاز به وجود انسان کامل در هنگام بخران انسانی احراز شد که نقطه مشترک رفتار امام رضا و علی در سبک رفتار سیاسی است. برنامه سیاسی اهل بیت برای انتقال مکتب اندیشه شیعه به قم از عصر امام صادق و با هجرت فرهنگی اصحاب او اغاز شد که ان ها را با عبارت\" لنا قبر\" در قم ، به اینده روشن تشیع در قم با اثر مقبره گزینی یکی از اهل بیت در وقوع تغییرات فرهنگی را بشارت داده بود. https://b2n.ir/p09495 تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✡️ تاریخچه روز اورشلیم 1️⃣ پس از صدور «منشور استقلال اسرائیل» در تاریخ ۱۴ مه ۱۹۴۸ میلادی و حملهٔ اعراب در روز پس از صدور منشور، که به «جنگ ۱۹۴۸» یا «جنگ اول اعراب و اسرائیل» مشهور شد، بخش غربی شهر اورشلیم (بیت‌المقدس) به تصرف و قسمت شرقی به تصرف درآمد. 2️⃣ اما نهایتاً در پی میان اعراب و اسرائیل و پیروزی اسرائیل در ژوئن ۱۹۶۷ میلادی، بخش شرقی نیز مانند بخش غربی غصب و به آن ضمیمه شد، که در اسرائیل به آن «جشن یکپارچه‌شدن شهر اورشلیم» گفته می‌شود. 3️⃣ مراسم در مخالفت با و به‌منظور ابراز حمایت از آرمان فلسطین و مردم مظلوم آن و آزادسازی قدس شریف از سویی، و مخالفت با و دولت غاصب اسرائیل و محکومیت اقدامات فسادبرانگیز این غدّهٔ سرطانی از سوی دیگر، توسط جمهوری اسلامی ایران یک سال پس از انقلاب اسلامی ایران آغاز شد و تا کنون هرساله از سوی مسلمانان و سایر آزادی‌خواهان و آزادگان غیرمسلمان، در سراسر جهان و در شهرهای مختلف برگزار می‌شود. ✍️ متن کامل یادداشت فوق در سایت اندیشکده: 👉 http://jscenter.ir/hebrew-calendar/14042 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•┈••✾•🌿💎🌿•✾••┈•  🔻آشنایی با کتابخانه دیجیتالی🔺 ▪️کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران ▪️امکان دسترسی به ۲۱۸۱ عنوان کتاب و ۸۵۶ عنوان مقاله ▪️امکان دانلود رایگان ▪️ لینک ورود به کتابخانه👇 🌐 http://www.historyLib.com -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عليه السّلام : 🍂هر كس در مجلسى بنشيند كه در آن به امامى از امامان دشنام داده شود و اين شخص بتواند به برخيزد و چنين نكند، ⚠️خداوند عزّ و جلّ‌ در دنيا جامۀ خوارى بر پيكرش كشد ⚠️و در آخرت به كيفر گرفتارش كند ⚠️و نيكوئيهاى معرفت ما را كه به او داده،از او بستاند.  الکافي  ,  جلد۲  ,  صفحه۳۷۹   https://eitaa.com/joinchat/3119448110Cf3bfc871c9
🛑 کاروانسرای دیرگچین قم در راه ثبت جهانی 🔹مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم از قرارگیری نام کاروانسرای دیرگچین در فهرست ثبت جهانی مجموعه کاروانسراهای جاده ابریشم خبر داد. 🔹شواهد تاریخی و قدمت بالا، سبک خاص معماری، جاذبه‌های متنوع کاروانسرای تاریخی دیرگچین باعث شده تا بحث جهانی شدن این کاروانسرا از منظر فرهنگی مطرح و اسناد و مدارک لازم نیز برای سازمان یونسکو تهیه و ارسال شود 🔹کاروانسرای تاریخی دیرگچین یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین کاروانسراهای ایران با قدمتی ۱۷۵۰ساله است که ساخت آن به دوره ساسانی مقارن با زمان اردشیر بابکان می‌رسد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان در استان قرار دارد. لیدوما نام یکی از شهرهایی است که در نوشته ‌های هخامنشی از آن نام برده شده‌ است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است. در سال ۱۳۱۲ و ۱۳۱۶ در صفحه شمالی تخت جمشید حدود سی هزار گلی پیدا شد که برای انجام تحقیقات به دانشگاه شیکاگوی آمریکا فرستاده شدند. بر اساس مطالعات انجام شده از سوی پروفسور جورج کامرون و پروفسور هیکس بر روی الواح موجود، مشخص شد که سیزده شهر از شهرهای هخامنشی در منطقه واقع بوده است، یکی از این شهرها لیدوما نام داشته است. بیش از بیست سال بعد یک هیات باستان‌ شناسی به ریاست «کیکیو آتارشی» و «دکتر هاوارجی» در سال ۱۳۳۸ لیدوما را مورد کاوش ‌های باستان ‌شناسی قرار دادند و بنای ساختمانی هخامنشی را در این قسمت کشف کردند. مقایسه شباهت ‌های معماری این بناها با های ، خشایار شاه و اردشیر هخامنشی در شوش و تخت جمشید اثبات کرد که آثار یافت شده در لیدوما مربوط به دوران هخامنشی است، گمانه‌ زنی ‌های دیگر ثابت می ‌کرد که لیدوما یکی از شهرهای بین راهی دوران بوده که بر سر راه شاهی پاسارگاد و تخت جمشید به شوش قرار داشته و شاهان و فرمانروایانی که در این مسیر رفت و آمد می‌ کردند در این شهرها و کاخ‌ های بین راهی استراحت می‌ نمودند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
این مکان تاریخی احتمالاً مربوط به ۵۵۰ سال از است. مساحت این محوطه باستانی در حدود یک‌ هزار متر در پانصد متر مربع است که در بیشتر نقاط آن آثار باستانی یافت می‌ شود و حتی شواهد به دست آمده در آن نشان از پنج هزار سال پیش دارد. همچنین در این مکان بقایای یک کوچک هخامنشی یافت شده که کاخ سروان (سورون) نام گرفته است. در غرب کاخ لیدوما و در ۳۵۰ متری آن نیز تپه‌ای باستانی واقع شده که بر روی آن کتیبه‌ ای سنگی وجود دارد. به استناد تاریخ این مکان در زمان شاهان اول هخامنشی یعنی داریوش و یا خشایار شاه ساخته شده است. از آن جا که این دو پادشاه بلافاصله و پس از هم به قدرت رسیدند، احتمال دارد که در اواخر دوره داریوش و اوایل دوره خشایارشاه این بنا ساخته شده باشد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
نتیجه اکتشافات از قسمت گردنه سروان تا قسمتی که شهر واقع شده فاصله‌ ای تقریباً چهار کیلومتری است که این محدوده شهر بوده تا قسمت تل چغاد یا چکاد (به معنی قلعه) که وجود این آثار مبین وجود یک شهر بزرگ در زمان هخامنشیان است. بعد از از رونق قبلی آن کاسته شده و در زمان اشکانیان رونق خود را باز یافته و تا زمان ورود اسلام به ایران حفظ کرده؛ و نهایتاً وجود آتشگاه، کتیبه‌ ها، آثار خزانه، جداول صخره ‌ای و گستردگی بناها در اطراف و اکناف این محدوده وسیع یک شهر باستانی را نشان می ‌دهد که باید گفت شهری وسیع و بزرگ است که هم و شهری بین راهی و هم یک شهر نشین بوده است. نخستین اثر مشاهده شده در کاوش ‌های این مکان پایه ستون ها هستند. در نخستین مرحله سکونتی، بنایی با ستون‌ های رفیع وجود داشته که ضخامت پایه ستون‌ های آن بیش از یک متر است. سبک پایه ستون‌ ها برابر سبک هنری به کار رفته در است. از نظر ابعاد، این پایه ستون‌ ها با پایه ستون‌ های تالار صد ستون تخت جمشید قابل مقایسه است. پایه ستون ها با گل ‌های هشت پر (لوتوس) و شیارهای برگ نخلی شکل تزئین شده اند. رنگ پایه ستون‌ها مشابه تخت جمشید به رنگ خاکستری است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🌸🌸 🌸🌸 🌸 با تبریک ولادت با سعادت حضرت معصومه سلام الله علیها ♡ و آغاز دهه ی کرامت چند گزارش از توسل و حاجت خواهی از حضرت امام رضا علیه السلام توسط بزرگان اهل سنت که در انعکاس داده شده ، ارائه می گرددکه 🔮به شکل قطعی می توان گفت این گزارش ها و نقل ها دلیل محکمی بر رد برخی از نظرات اعتقادی امروز ایشان است.
🕷 🕷 🕷 "دروغ هرچه بزرگ تر باور پذیر تر...... اما...." یکی از تاکتیک های "عملیات های روانی"که در این زمان غالبا در بسترهایی مثل رسانه و در جنگ های رسانه ای استفاده می شود"دروغ بزرگ"است. سند نظری این تاکتیک در تجربه و با تکیه بر روان شناختی تصریح می کندکه هرچقدر دروغ بزرگ تر باشد باور پذیری آن در عامه ی مردم و مخاطب بیش تر است حال به علت های گوناگون ازجمله عدم قابلیت برای صحت سنجی و.... در گذشته نیز برخی دروغ های بزرگ تاریخ هم ریشه در همین مکانیزم دارد مثل 🕷نسبت هذیان گفتن به حضرت رسول خدا صل الله علیه و اله و سلم یا 🕷واگذاری امر جانشینی پیامبر آسمانی به مردم از زمین و یا 🕷تفسیر کلمه ی "مولا" به "دوست" در حدیث متواتر غدیر و مثل 🕷 ارث نرسیدن از انبیاء به فرزندانشان و.....و.......و....🕷 اماباید گفت این بار دست اندرکاران طراح به اشتباه بزرگی افتاده اند و آن هم این است که اگر مخاطب به واقعیت امر از پیش احاطه داشته باشد ولو به شکل ظن وگمان ، در نهایت نتیجه عکس خواهد داد و چیزی جز بی اعتمادی نخواهد ماند. گرچه ظاهرا نهایت تلاش شده است که با لحاظ مقارنت زمانی مناسب و استفاده از مخلوط کردن راست و دروغ و دستاویزی واقعیت های حاشیه ای مثل وجود پرونده ی قتل زنجیره ای در سناریو اصلی فیلم ،ذهن مخاطب خارج از ایران را به باورپذیری سوق دهند اما باید گفت لااقل مخاطب فارسی زبان و یا شیعه ،زمینه ی ذهنی خود یا اطرافیان خود را از انبوه اتفاقاتی چون شفا گرفتن و حاجت گرفتن نمی تواند پاک کند. بگذریم که شهره به کرامت و مهربانی بودن امام هشتم (علیه السلام)شیعیان فرامذهبی و فرا دینی است و مرزهای جغرافیایی و فرهنگی را نیز در نوردیده است. 👊با محکوم کردن اقدام رسانه ای توهین آمیز اخیر ،گزارشی تصویری به عنوان نمونه از پیشینه ی تاریخی و سرچشمه ی این رفتارها به اشتراک خواهیم گذاشت. 🕸گرچه توهین به ساحت ائمه علیهم السلام به این شکل از زمان حیات حضرت رسول صل الله علیه و اله و سلم آغاز شده و چه خودشان و چه اهل البیت علیهم السلام مثل دامادشان حضرت امام علی علیه السلام و یا دخترشان حضرت زهرا سلام الله علیها بوده است ولی تصویر تصریح همین امر در مقطعی از زمان است. در نهایت همه خواهند دانست که خانه ی عنکبوت کجاست....
علیه السلام تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j