🌕#ویژگی _حضرت _امام_علی علیه السلام
«إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ.»
سوره مبارکه ی رعد/7🌕
"امیر المؤمنین علیه السلام هادی امت"
حتی در#کتب_اهل_سنت
طبری از علما و مفسرین بزرگ اهل تسنن در تفسیر خود روایت کرده است:
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يَحْيَى الصُّوفِيُّ، قَالَ: ثنا الْحَسَنُ بْنُ الْحُسَيْنِ الْأَنْصَارِيُّ، قَالَ: ثنا مُعَاذُ بْنُ مُسْلِمٍ، ثنا الْهَرَوِيُّ، عَنْ عَطَاءِ بْنِ السَّائِبِ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ: لَمَّا نَزَلَتْ {إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ} [الرعد: ۷] وَضَعَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَدَهُ عَلَى صَدْرِهِ، فَقَالَ: «أَنَا الْمُنْذِرُ» {وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ} [الرعد: ۷] ، وَأَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَى مَنْكِبِ عَلِيٍّ فَقَالَ: «أَنْتَ الْهَادِي يَا عَلِيٌّ، بِكَ يَهْتَدِي الْمُهْتَدُونَ بَعْدِي» .
ابن عباس گفت: هنگامی که آیه: «ای پیغمبر تو انذاردهنده هستی و هر قومی یک هادی (هدایتگر) هم دارد.» نازل شد، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) دست بر سینه نهاد و فرمودند: «من انذاردهنده هستم و و برای هر قومی هدایتگری وجود دارد» و با دست خود به شانه حضرت علی (علیه السلام) اشاره کرد و فرمودند: «ای علی، تو هدایتگر هستی؛ هدایتشدهها [بعد از من] توسط تو هدایت میشوند.»
📒جامع البیان عن تاویل آی القرآن (تفسیر الطبری)، تالیف طبری، جلد ۱۳، صفحه ۴۴۲-۴۴۳، چاپ دار هجر
#شاهچراغ
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#ویژگی_حضرت _امام_علی علیه السلام
🌕
#کتب_اهل_سنت
#شاهچراغ
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
بگو به #امین...
سروده جدید افشین علا که درباره حوادث اخیر
به رغم زخم زبانها به غم، عنان ندهم
ز کف، قرار خود از طعن طاعنان ندهم
رفیق عهدشکن! از تو کمترم آری
اگر که بر سر پیمان خویش جان ندهم
اگر چه صورتم از سیلی خودی سرخ است
چراغ سبز به بیگانگان نشان ندهم
به خیمه گه چو شبیخون بیامان زده خصم
ز تیربار کلامم به او امان ندهم
به رغم این همه تحریم، پیش چشم عدو
ز بیم، پرچم تسلیم را تکان ندهم
سبک سرانه چو پیران طالب تمجید
زمام عقل به تأیید هر جوان ندهم
بس است خوردن نیش از شکاف ها یک بار
دوباره در دهن مار، امتحان ندهم
رهین باور خویشم! هر آن چه خواهی گو
که دل به خشم و خوشایند این و آن ندهم
به رغم تازه به دوران رسیدگان حریص
مقام فقر به سرمایه جهان ندهم
زمین اگر همه دشمن شود، بگو به «امین»
که دست زخمی او را به آسمان ندهم
افشین علا- مهر ۱۴۰۱
پینوشت:امین تخلص امام خامنهایاست
#شاهچراغ
#شیراز_تسلیت
#برای_آرتین
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
نوادر الحکایات و غرایب الروایات (بحر النوادر) اثر منتشرنشدۀ عبدالنبی فخرالزمانی قزوینی، از آثار سدۀ یازدهم هجری، از نمونههای قصهنویسی در شبه قارۀ هند است که با توجه به اهمیت آن از دید مردمشناختی (آداب اجتماعی، آیینها، خوراک و پوشاک، و...)، از منابع معتمَد در زمینۀ شناخت اوضاع اجتماعی آن روزگار به شمار میرود. بررسی و تحلیل هشتاد حکایت از این کتاب، بر پایۀ نسخۀ مجلس شورای اسلامی (شمارۀ 3171) موضوع این مقاله است. این تحقیق پس از گزارشی دربارۀ قصهپردازی در عصر صفویه، به بررسی و تحلیل ساختاری و محتوایی نوادر الحکایات از منظرهای گوناگون میپردازد و افزون بر بازشناسی نسخهها و نویسندۀ آن و دیگر آثار او، درباره ساختار کتاب و شیوه حکایتپردازی، سبکشناسی (ویژگیهای زبانی و ادبی)، مأخذشناسی داستانها، بررسی محتوای داستانها و پیآمدهای اجتماعی، مردمشناختی و فرهنگ عامه در داستانهای وی، گزارشی عرضه میکند.
#تاریخ_اجتماعی
#شاهچراغ
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
چه غم از کشته شدن؟
هم زندگی، آزادی و زن را بلد است
هم عزت و ایمان و وطن را بلد است
ما را چه غم از کشته شدن؟ پس بکشید
ما چادرمان کفن شدن را بلد است
✍🏻 #عاطفه_جوشقانیان
🏷 #شهدای_حرم_شاهچراغ | #زن_زندگی_شهادت
#شاهچراغ
#برای_آرتین
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
🇮🇷 @Shere_Enghelab
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
✅ همایش بین المللی سیره و زمانه امام حسن عسکری (ع)
انجمن تاریخ پژوهان باهمکاری معاونت پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) برگزار می کند:
⬅️کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی: نقش زنان موثر در عصر امام حسن عسکری(ع)
👤ارائه دهنده : سرکار خانم نجمه صالحی
👤ناقد: حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدناصر موسوی
📒دبیرعلمی : سرکار خانم معصومه تقوی
⏰زمان: یکشنبه 1401/08/08 ساعت 10:30 الی ۱2
⬅️مکان: قم؛ پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، دانشگاه باقرالعلوم(ع) روبروی نمازخانه
💠لینک ورود به جلسه:
http://dte.bz/res1
اداره پژوهش
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
به بهانه هفت آبان
مورخان مسلمان درباره کورش چه میگویند؟
در دوران پس از اسلام مورخین اسلامی کمتر به آرامگاه پاسارگاد پرداختهاند، به طوری که اشاره به آرامگاه کوروش در این منابع مختصر و محدود است. نخستین مورخ مسلمان که به آرامگاه پاسارگاد اشاره کرده «ابن بلخی» است که در حدود 498 تا 511 هجری قمری کتاب ارزشمند فارسنامه را نگاشته است. ابن بلخی در کتاب «فارسنامه» شرح آرامگاه کوروش را چنین بیان میکند: «مرغزار کالان نزدیکی گور مادر سلیمان است طول آن چهار فرسنگ، اما عرض ندارد مگر اندکی و گور مادر سلیمان از سنگ کردهاند.»
پس از ابن بلخی، «حمد الله مستوفی» صاحب کتاب «نزهةالقلوب» در حدود سال 740 هجری قمری از این آرامگاه یاد کرده است، اما تشابه بسیار نوشتههای او با توضیحات ابن بلخی نشان میدهد که احتمالاً از روی کتاب «فارسنامه» نگاشته شده باشد. او این مکان را متعلق به مادر حضرت سلیمان (ع) میداند.
حاج میرزا حسن حسینی فسایی در کتاب ارزشمند «فارسنامه ناصری» این بنا را به نام «مشهد امنبی» یاد کرده است.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
اولین جهانگرد اروپایی که از این آرامگاه یاد میکند جوزپه باربارو (Barbaro Josafat) جهانگرد ونیزی است که در سال 1474 میلادی بازدیدی از آن داشته است. جوزپه باربارو در این باره مینویسد: گوری است که گویند قبر مادر سلیمان است و بر فراز آن کلیسای کوچکی است که خطوط عربی بر آن کندهاند، ایرانیان آن را مادر سلیمان خوانند و این بنا رو به مشرق است.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
نخستین کسی که نظریه آرامگاه کورش برای این بنا را اظهار داشت، #جیمز_موریه بود که دو بار در سالهای 1808 و 1811 میلادی بدانجا سفر کرده بود. با اینکه موریه بعدها از این نظر خود پشیمان شد و آرامگاه کورش و پاسارگاد را جایی در اطراف فسا گمان داد، اما دیگرانی همچون سِر رابرت #کرپورتر در سال 1818 میلادی و #کلودیوس جیمز ریچ در سال 1821 میلادی نظریه او را پذیرفتند. این در حالی بود که عدهای دیگر و از جمله دلاواله، اوزلی، لاسِن، اوپرت، سایس و ژان دیولافوآ آرامگاه کورش و پاسارگاد را در اطراف فسا میدانستند. علاوه بر این، عدهای دیگر نیز نظرات متفاوتی داشتهاند. آلبرشت فون ماندِلسو در سال 1638 میلادی و به تأسی از روحانیون مسیحی مقیم شیراز، این مقبره را #مدفن مادر سلیمان چهاردهمین خلیفه پس حضرت علی دانسته است. سِر ویلیام اوزلی در سال 1811 میلادی مدعی میشود که #تختجمشید یا پرسپولیس همان پاسارگاد/پارسهگرد و محل آرامگاه کورش است و #زاکارتی نیز بنای موسوم به زندان سلیمان را آرامگاه او دانست. چریکف در سال 1847 مقبره مادرسلیمان را قبر بهمن پادشاه کیانی معرفی کرد. #مارسل #دیولافوآ آنرا مقبره ماندانا (مادر کورش) و اوپرت نیز آنرا مقبره کاساندان (زن کورش) دانستهاند. ویسباخ بدون آنکه نظری در مورد محل آرامگاه کورش بدهد، بنای فعلی موسوم به مقبره مادرسلیمان را آرامگاه کورش نمیداند.
#کوروش
#پاسارگاد
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
جیمز موریه
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
محققان معاصر ایرانی چه میگویند؟
پروفسور عبدالمجید ارفعی (نخستین مترجم استوانه کوروش از زبان اصلی بابلینو به فارسی) درخصوص آرامگاه کوروش در پاسارگاد معتقد است: هیچ سندی برای آنکه تأیید کند که این آرامگاه در پاسارگاد، مقبره کوروش است، در دست نداریم. عدهای براساس شواهد گفتند که این آرامگاه منسوب به کوروش است. حال آنکه پاسخی برای سوالاتی ازجمله اینکه این بنا واقعاً آرامگاه است یا خیر! بعد از کوروش ساخته شده یا خیر و دهها سؤال دیگر نداریم. این آرامگاه با توصیفی که در کتابهای یونانی آمده، مطابقت ندارد. این بنا نوشتهای مبنی بر تأیید آرامگاه کوروش بودن در خود ندارد.
#کوروش
#پاسارگاد
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔆انجمن تاریخ پژوهان با همکاری انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار می کند.
🔰کمیسیون تخصصی سیره پژوهی امام حسن عسکری علیه السلام
🎙ارائه کنندگان:
🔅سرکار خانم معصومه تقوی
🔅سرکار خانم فاطمه علیپور
🔅سرکار خانم آمنه خالقی فر
🔅سرکار خانم اعظم ابوالحسنی
🔅سرکار خانم فاطمه غفاری نژاد
⚜ناقدان:
💠سرکار خانم دکتر ناهید طیبی
💠 جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید ناصر موسوی
🔸دبیر علمی: سرکار خانم زهرا مهرجویی
📌لینک مجازی
http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/
🏢مکان: جامعه الزهرا سلام الله علیها ساختمان کتابخانه معاونت پژوهش طبقه سوم
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz2602
#حضرت_عبدالعظیم علیهالسلام
#غزل
🔹درس بندگی🔹
نام گرامیاش اگر عبدالعظیم بود
عبد خدای بود و مقامش عظیم بود
گر از کرامتش همه کس فیض میبرد
از نسل خاندان امامی کریم بود
عطر حدیث آل رسول از لبش چکید
در مکتب فضیلت و تقوا فهیم بود
تنها نبود پیک خوشالحان باغ عشق
پرهیزگار و عابد و زاهد، حکیم بود
آموخت درس بندگی از اهلبیت نور
محبوب پیشگاه خدای علیم بود
غیر از خدا نداشت نیازی به هیچکس
در عمر خویش صاحب طبعی سلیم بود
لبخند مهربانی و گرمش چو آفتاب
دست نوازشی به سر هر یتیم بود
گلسیرتان عشق به مدحش سرودهاند
اخلاق او لطیفتر از هر نسیم بود
پیوسته او به منزل مقصود میرسید
زیرا صراط زندگیاش مستقیم بود
هفتاد و نُه بهار ز عمرش گذشت و باز
در سایۀ امید و ولایت مقیم بود
پروانۀ بهشت به دستش دهد خدا
هر کس که زائر حرم این کریم بود
هر کس که رو نمود بر این آستانه گفت
این بوستان عشق، بهشتیشمیم بود
عبد حقیرِ اوست «وفایی» اگر چه باز
دل در جوار حضرت عبدالعظیم بود
📝 #سیدهاشم_وفایی
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#مقاله مواضع و اقدامات سیاسی امام حسن عسکری(ع) در برابر خلافت عباسی (مقاله علمی وزارت علوم)
نویسنده: احمدرضا بهنیافر
منبع: تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی سال سوم تابستان 1391 شماره
مبارزات و مواضع سیاسی ائمه (ع) در برابر جریان های حاکم، منطبق با شرایط جامعه بود. امام حسن عسکری(ع) نیز در دوران امامت خویش با توجه به محدودیت های سیاسی شدید از راه های مختلف به اتخاذ مواضع سیاسی منطقی پرداخت که نتیجه آن، حفظ تشیع و ایجاد آمادگی و زمینه سازی برای غیبت#امام زمان بود. خلفای عباسی نیز با وجود ضعف حاکم بر دستگاه خلافت، هیچ گاه از امام(ع) و اقدامات ایشان غافل نشده و در نهایت ایشان را به شهادت رساندند. در مقاله حاضر با استفاده از شیوه توصیف و تحلیل، ضمن پرداختن به شرایط سیاسی حاکم بر دستگاه خلافت عباسی و سیاست خلفای بنی عباس نسبت به امام (ع) و شیعیان آن حضرت، مهم ترین مواضع سیاسی و راهکار های امام حسن عسکری(ع) در برابر جریان خلافت تبیین می گردد.
https://b2n.ir/s41205
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j