🔸۳۱ دسامبر، کمپانی هند شرقی بریتانیا تأسیس شد. (سال ۱۶۰۰ میلادی)
📕«نماهایی از ایران»
(از یادداشتهای مسافری در شرق)
نوشتۀ سِر جان مَلکُم
ترجمۀ شهلا طهماسبی
🔹سِر جان مَلکُم، کارمند کمپانی هند شرقی و اولین نماینده سیاسی انگلستان به ایران
(دردوره قاجار، در سال ١٢١٥ قمری به حضور فتحعلیشاه قاجار رسید.)
📌در این کتاب به اقداماتی که سرجان ملکم انجام داده است پرداخته میشود، ملکم در مدت اقامت در ایران به اهمیت سیاسی و تجاری جزایر و بنادر خلیج فارس پی برد و پس از بازگشت به هند، به لرد ولزی پیشنهاد کرد که جزیزه هنگام را اشغال و در آن پایگاه دریایی تأسیس کنند، اما اقدامی صورت نگرفت.
#سفرنامه
#سفر_و_نامه
#مرکز_مطالعات_سفرنامه
#نماهایی_از_ایران
#سر_جان_ملکم
#شهلا_طهماسبی
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📔 «سفرنامهٔ ناصرخسرو»
(بر پایهٔ کهنترین نسخهٔ موجود در کتابخانه لکهنو)
به کوشش محمدرضا توکلی صابری
انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۹۹
📌تاکنون مصححان و انتشارات مختلفی اقدام به چاپ سفرنامه ناصر خسرو کردهاند اما ویژگیهای منحصر به فردی در این نسخه وجود دارد که آن را از سایر چاپها متمایز میکند. از جمله اینکه منبع این چاپ از سفرنامهی ناصر خسرو، یعنی نسخه لکهنو، «288 سال قدیمیتر از نسخهی مورد استفاده شارل شفر (نسخه پاریس) و منبع همه سفرنامههای موجود است.»
🔸۶ جمادیالثانی، آغاز سفر هفت ساله "ناصر خسرو قبادیانی" حكیم، ادیب و شاعر ایرانی (۴۳۷ ق)
#سفرنامه
#سفر_و_نامه
#مرکز_مطالعات_سفرنامه
#سفرنامه_ناصرخسرو
#محمدرضا_توکلی_صابری
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🚩 راه تو وحدت آفرین است
🔸 اثر هنرمندان:
#مهدی_قنواتی
#تبلیغات_شهری
#پرتابل_شهری
#پوستر
🔹 رویداد ملی هنری #جان_فدا
مشاهده سایر آثار:
@JanfadaArt
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
2911391750506 (1).pdf
702.1K
#مقاله
برآمدن یعقوب لیث صفاری و توقف جريان فتوح و مهاجرتهای اعراب به هند و سند
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
مقاله مولفه های هویت ایرانی در حکومت یعقوب لیث صفاری
217.7K
چکیده مقاله:
یعقوب لیث بنیانگذار حکومت صفاریان، رویگرزادهای از مردم سیستان بود که برای مشروعیتبخشی به حکومتش نسب خویش رابه شاهان باستانی ایران پیوند داد. وی توانست با غلبه بر خوارج و رقبای محلی، حکومت سیستان و نواحی هم جوار آن را بهدست گیرد. این اقدام موجبات نگرانی خلیفه عباسی را فراهم نمود و به دلیل اوضاع نابسامان دستگاه خلافت، فرمان حکومت نواحی شرقی ایران به نام یعقوب صادر شد.مقاله حاضر بر آن است تا با رویکردی توصیفی- تحلیلی به بررسی مولفه های هویت ایرانی در حکومت یعقوب لیث صفاری بپردازد. یافته های این پژوهش نشان داد اقدامات امیر صفاری، پس از سالها حکومت خلفای عباسی در نواحی شرقی، موجب امنیت و آرامش و برپایی عدالت اجتماعی گردید. یعقوب لیث فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی بسیاری به منظور رفاه و تامین معیشت مردم سیستان انجام داد. به دلیل توجه وی به تحکیم زبان فارسی در مقابل رواج زبان عربی، با حمایت او شعرای دربارش به سرایش اشعار فارسی روی آوردند. امیر صفاری همانند شاهان ایران باستان اقدام به ساخت قصرها، کاروانسراها و مساجدی در قلمرو تحت سلطه خویش کرد.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
دیپلماسی شهری، پازل تمدن نوین اسلامی
گاهی در بیان این قسم دیپلماسی، هویت ارزشمندی که در طول تاریخ مکتوم مانده، سر از مُهر بیرون میآورد و هماورد میطلبد.
دیپلماسی فرهنگی در نگاه شهری آن میتواند به نوعی هر کشوری را به سمت اهداف فرهنگی خاص خود سوق دهد. زیرا بسیاری از گفتمانها که در غالب سیاسی میتواند تنشزا باشد؛ اما در قالب و محتوای فرهنگی میتواند پیشران باشد. به طوری که این گفتمان، بسیاری از دشمنیهای سیاسی را تحتالشعاع قرار میدهد. باتوجه به گستره تمدنی سرزمینها و اشتراکات فرهنگی که در حین داد و ستد معاملات و یا حتی جنگها رخ میداده، اقوام و ملل گوناگون از هم به یک شناخت متقابل رسیده بودند و در تعاملات خود از آن شناخت بهره میبردند.
🖊فاطمه میریطایفهفرد،عضو شورای انجمن تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها
🔗متن کامل را در اینجا مشاهده کنید 👇
https://serajonline.com/newspaper/item/11361
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ببینید
#مرگ_بر_تفرقه
به یاد #حاج_قاسم
سومین سالگرد
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔰نشست علمی پژوهشی
« تمدن نوین اسلامی؛ از بازیگری تا تماشاگری»
❇️با حضورحجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن الویری
❇️زمان: چهارشنبه ۱۴دی ماه ۱۴۰۱_ساعت ۱۵:۳۰تا ۱۷:۳۰
🔗لینک مجازی
http://skyroom.online/ch/tamadonpajooh/room1
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
ژنرال.pdf
9.2M
نام کتاب: ژنرال
نویسنده: محمد مردانیان
موضوع : #حاج_قاسم
https://eitaa.com/joinchat/30015669Ce2e1b2ef42
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
مرا یاد است سطری بیبدیل از شعر خاقانی:
«که سلطانیست درویشی و درویشیست سلطانی»
الا روح صداقت، معنی ایثار و آگاهی!
جهان غرق است در خودبینی و تزویر و نادانی
تویی از عاشقان سر به زیر و سربلند ماه
تویی از اهلبیت عشق ای خورشیدپیشانی
دمی که با شهیدان خدایی راز میگویی
تو حتی میتوانی قدسیان را هم بگریانی...
نوشتی دیو نفست را ببر اول به قربانگاه
به روی خاتم انگشترت با خط دیوانی
خلیل خودشکن کم دیدهام چونان تو در میدان
که اسماعیل جان را میکند هر روز قربانی...
الا پیر خراسانی، مریدی این چنین داری!
سَبَق بردهست از رستم مگر این گُرد کرمانی
سلام ما به این ظلمتشکن ماه بلنداختر
درود ما به آن خورشید، آن پیر خراسانی
صدای پارسایان از عراق و شام میآید
مگر ایران برون آرد جهان را از پریشانی...
الا ای قاسم فتح درخشان! فتح دیگر کن
که خصلتهای قاسم داری و خوی سلیمانی
در این میدان فراوان مدعی دیدم مگر آخر
نگین قدس را از دست اهریمن تو بستانی
#علیرضا_قزوه
#حاج_قاسم_سلیمانی
#جان_فدا
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
با عرض تسلیت مجدد و آرزوی قبولی عــــــزاداریــــهاتون 🏴 🥀
و بزرگ داشت سال روز عروجی شدن سردار دل ها
♣️♣️♣️
تقدیم می شود:
♠️#ویژگی_حضرت_امام_علی علیه السلام
ولایت# حضرت_ امیرالمؤمنین علیه السلام جواز عبور از صراط
حتــــی درمصادر#اهل_سنت
◼️#بوکه
گزارش قدمت عزاداری شیعیان در ایّام #فاطمیه سلام الله علیها و مشخص بودن قاتلِ لعن شده نزد شیعیان
حتــــی در مصادرخود اهلسنت
⚫️#درامتداد_تاریخ
👂👂👂
این بخش به مناظره ی تخاطبی صوتی یک شیعه با اهلسنت که از قضا از علماء آنان است تعلّق دارد.
👌نکته ی زیبای این مناظره آن جا است که خیلی سریع این عالم به یکی از بزرگ ترین پاشنه آشیل های اظهارات اهل تسنن اقرار می کند و می گوید :"شما شهادت حساب کن"، پس اگر این مناظره صرفاً درصدد علنی کردن یکی از تناقض های فراوان در اعتقادات اهل سنت نبود، قطعاً سؤال بعدی از این عالم سنّی این بود، که:دختر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در سن 18 سالگی اندکی پس از پدر سلامالله علیهما توسط چه کسی و چگونه به شهادت رسیده است؟
°°°منابعی از کتاب های اهل سنت که به این تأسف اشاره کرده اند ضمیمه می گردد.
این نقل های دردسرساز هم به نقش ابابکر بن عفان در هجوم به خانه ی وحی اشاره می کند، هم اصل ماجرا بی هیچ دردسری اثبات می کند. چه بسا اگر خلیفه اول می دانست با همین یک جمله ی خشک و خالی چه آتشی بر خرمن یاران خود در طول تاریخ می اندازد هیچ وقت آن را بازگو نمی کرد.
#کتب_اهل_سنت
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
ویژگی _حضرت_امام_علی علیه السلام
♠️
#کتب_اهل_سنت
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
▪️قدمت عزاداری شیعیان در شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
▪️مشخص بودن قاتل نزد ایشان از ابتدا
#بوکه
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
▪️قدمت اعتقاد شیعیان به مصائب حضرت فاطمة الزهرا سلام الله علیها
#بوکه
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
°هجوم به خانه و هتک حرمت
°حضور ابابکر بن عفان
📓کتاب الطبرانی
📓کتاب الخراسانی
#درامتداد_تاریخ
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
°هجوم به خانه و هتک حرمت
°حضور ابابکر بن عفان در حمله
📓 الاحادث المختاره
#در_امتداد_تاریخ
تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#یادداشت_علمی
🔰به بهانه نفسهای آخر یک مسجد تاریخی/نجمه صالحی
☝️عکس هوایی مسجد هفتشویه در حال تخریب
لینک یادداشت در روزنامه سراسری سراج👇
https://serajonline.com/News/OnlineNewsItem/15989
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
گذرگاه «انجمن علمیپژوهشی تاریخجامعةالزهرا(س): قم»
#یادداشت_علمی 🔰به بهانه نفسهای آخر یک مسجد تاریخی/نجمه صالحی ☝️عکس هوایی مسجد هفتشویه در حال تخر
🔰به بهانه نفسهای آخر «یک مسجد تاریخی»
✍️نجمه صالحی، دانشجوی دکتری تاریخ اسلام_دبیر انجمن تاریخ جامعه الزهرا سلام الله
معماری ایرانی با ورود اسلام، باورهای اعتقادی و اصولی تازهای را به نمایش گذاشت و معماری ایرانی_اسلامی را در عِداد الگوی معماری قرار داد، الگویی که در سیر تاریخی تکامل یافت و به شاخصههای گاه منحصر به فرد معماری ایرانی_اسلامی تبدیل شد.
تک تک آثاری که با تکیه بر معماری اسلامی بنا شدهاند، به عنوان یک سنت تاریخی مهم و به مثابه بخشی از هویت معماری در ایران اسلامی شناخته میشوند.
معماری به عنوان نمونه بصری میتواند اساسیترین بستر اصلی فرهنگ یک ملت باشد. واکاوی آموزههای معنوی پنهان در هویت حکمت و هنر معماری گذشته ایرانی میتواند نقش بسزایی در معناگرایی معماری اسلامی داشته باشد.
در دنیای کنونی بیاهمیتی و کمتوجهی به ریشههای اصلی معماری ایرانی_اسلامی، سبب بیگانگی معماری عصر امروز با بنیادهای مفهومی آن شده است. با تأمل در آثار و معماری پیشین، اصول و تفکر خاص پنهان در حکمت اسلامی ایران آشکار میشود. با تلفیق این اصول با ضرورتهای زندگی امروز میتوان در کنار حفظ ارزشهای معماری ایرانی به رویکردی نوین در طرح معماری دست یافت.
معماری ایران در دوران اسلامی به مثابه کارآمدترین ابزار خلق فضا توانسته آثار درخشان و مانایی را در شهرسازی به وجود آورد. خلق آثار شاخص معماری اسلامی در ایران، از قرون اولیه اسلامی آغاز شد و در دوران آل بویه، سلجوقیان و ایلخانان به شکوفایی و در عصر صفویه و پس از آن به نقطه اوج خود رسید.
بناهای بهجامانده از این دوران با وجود اینکه از نظر هنری و زیبایی بصری، در درجه والایی قرار داشتند؛ اما «زخرف» هم نداشتند به این معنا که تزیینات بیارتباط و منافی تقدس مکان در آن بناها استفاده نمیشد و متناسب با قدسیت مکان، بناها آراسته میشدند.
متأسفانه معماری و شهرسازی سنتی ایران در دوران معاصر و با گسترش ارتباط با جهان غرب، از تفکرات و سبکهای مدرن تأثیر پذیرفته است؛ به این معنا که حتی مساجد جدید با تزیینات نامتناسب ساخته میشوند و از معماری اصیل ایرانی فاصله گرفتهاند.
به دیگر سخن در عصر حاضر، تزیینات در معماری به تأسی از این جریان مشوش و بیهویت شده است و نمیتوان در بسیاری از آنها اثری از مفهوم سرزمینی، ملیت و هویت را بازیافت. همه این موارد توجه به احیای هویت تزییناتِ معماریِ ایرانی اسلامی را ضروری مینمایاند.
افزون بر معماری زیبای بسیاری از آثار تاریخی نظیر مساجد، بقعهها، بارگاهها، قدمگاهها و آرامگاهها، که شایسته توجه هستند؛ کتیبههایی در این بناها وجود دارد که از یکسو متناسب با فضای قدسیت مکان بوده و از سوی دیگر بسیاری از باورهای عمومی مردم یا باورهای مورد قبول حکومت بر آنها حکاکی شده است؛ از این رو میتوان بسیاری از اعتقادات و ارزشهای پذیرفتهشده در جامعه آن دوران را به عنوان مستند تاریخی کشف کرد.
به عنوان نمونه در برخی از منابع مکتوب تاریخی شهر اصفهان را تا دوران صفویه، مرکز تشیع و شهر شیعهنشین نمیدانستند؛ بنابر این وجود مسجد جامع اصفهان و کتیبه بسیار زیبا و منحصر به فرد آن همچنین مسجد جامع هفت شویه و کتیبه موجود که در آن صلوات کبیره و صلوات بر حضرت خدیجه(سلام الله علیها) حک شده و بقعه پیر بکران که حاوی صلوات کبیره و نام چهارده معصوم(علیهم السلام) و حضرت خدیجه(سلام الله علیها) است، دلیل قاطعی برای رد نظریه یادشده هستند.
نکته در خور نگاه این است که مسجد جامع هفتشویه اصفهان مربوط به سده ۷ ه.ق و متعلق به دوره سلجوقی، در سال ۱۳۴۱بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است؛ اما هم اکنون در اثر غفلت متولیان حفظ آثار کهن، بخش عمده آن یعنی گنبد مسجد فروریخته و دیوارهایش آسیب بسیاری دیده است. باید دانست که با نابودی این بنا، بخشی از هویت اصیل ایرانی و یادگار پیشینیان، به فراموشی سپرده خواهد شد و بایسته است اهتمام بیشتری برای حفظ این اماکن صورت گیرد.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j