eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸به مناسبت سالروز واقعه تاریخی مسجد گوهرشاد، کانال نشریه خط مطالبی در مورد این واقعه و همچنین بحث حجاب جمع‌آوری کرده که خواندن این مطالب می‌تواند برایتان مفید باشد. 🗂 پرونده ویژه دُرّ مستور🗂 💠از متن تا فرامتن مسئله گوهرشاد💠 🔰 بخشی از موضوعات پرونده 🔖 بازخوانی روند تاریخی واقعه گوهرشاد 🔖 اشتبــاه راهبردی در مقوله حجــاب 🔖 پشت‌پرده سیاست تغییر لباس 🔖 بازخـوانی نقـش شخصیـت‌ها 🔖 زنان غربی خوشبخـت‌ترند؟ 🔖 زمینه های کشف حجـاب 🔖 آیا بدحجاب‌تر شده‌ایم؟ 🔖 قوانین پوشش در دنیا 🔖 و... 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
آیا میثم تمار ایرانی بود؟ میثم تمار، گنجینة اسرار میثم تمار فرزند یحیی از سرزمین نهروان می باشد نهروان منطقه ای در عراق، بین واسط و بغداد واقع شده و جزئی از عراق می باشد که در زمانی بخشی از ایران بود و در اولین حملات مسلمین به ایران به تصرف سپاه عرب مسلمان درآمد. گروهی میثم را اهل آذربایجان می دانند که به نواحی عراق آمد و در نهروان ساکن شد.و برخی میثم را از کردان ایرانی به شمار آوردند. نهروان و آبادی های آن بلوک، قبل از قباد شهریار ایران، مسکن طوایف بود و در زمان قباد شهریار، عده ای از بزرگان و رجال ادب و اهل شرف فارس و خراسان، به عراق منتقل شده و در اطراف دجله مسکن گرفتند، عده دیگری که از نظر نسب بدان پایه نبودند به فرمان شاه به آبادی های نهروان انتقال یافتند. خانواده میثم نیز از آن جمله بود. به گفته میثم، پدرش از آبادی نهروان بود و در میان اعراب به عنوان یک نفر عجم شناخته می شده است، بطور مسلم ایرانی و به احتمال قوی از نژاد کرد و به احتمال ضعیف از اهالی فارس و خراسان می باشد.شواهد دیگری نیز بر ایرانی بودن میثم وجود دارد. از جمله: 1. هنگامی که حضرت علی(ع) در اولین ملاقات با میثم بطور صریح به او فرمود: پیامبر اکرم(ص)به من خبر داده است که مادرت تو را به عجم میثم نام نهاده است. 2. نام پدر میثم یحیی است که این اسم در میان اعراب جاهلیت مرسوم نبوده، بلکه نام یحیی بعد از شیوع اسلام و قرآن، آن هم به ندرت در میان اعراب یافت شد. 3. هنگامی که در حضور ابن زیاد از میثم سخن به میان آمد، ابن زیاد گفت: آیا این عجم شایسته حکومت است و نیز ابن زیاد در ملاقاتی خطاب به میثم گفت: تو در عجمیت خود باقی هستی، تا به آنچه می خواهی دست یابی. 4. میثم به فارسی سخن می گفت، زیرا وی اهل نهروان شرقی است و مردم آن پیش از اسلام و اندکی بعد از آن به فارسی سخن می گفتند. 📚منابع: رجال کشی، ص 55. میثم تمار، محمد حسین مظفر، ص6. میثم تمار، محمدباقر بهبودی، ص 5. سیمای میثم تمار، ص16. ┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄ 🆔@jz_mft
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به‌نام‌او از واقعه گوهرشاد تا کف خیابان‌های امروز هنگام ورق زدن صفحات تاریخ این مرز و بوم به روزهایی برمی‌خوریم که حرکت و جوشش مردم، وقایعی زیبا را به تصویر می‌کشد؛ شاید آن واقعه در بدو امر اتفاقی تلخ قلمداد شود ولی حضور مردم و واکنش آنان به اتفاقات، تاریخ نویسی را به جنبش وا‌ می‌دارد؛ زیرا آن‌چه از تاریخ مغفول مانده دقیقا همین‌جاست، تاریخی که اجتماع مردم آن را رقم می‌زنند و نه شاهان و شاهزادگان. واقعه‌ای مانند آن‌چه در گوهرشاد افتاد از همین مقوله است و اگر نام آن را تاریخ اجتماعی بگذاریم گزافه نیست. تاریخی که با حضور مردم، از مسیر اشتباه خود خارج می‌شود و راه صلاح را می‌طلبد؛مسیری از الگوبرداری خطای شاه مملکت و اشتباه محاسباتی از دین‌داری مردم. واقعه گوهرشاد برگی از تاریخ است که نشان می‌دهد مردم ایران بیش از هر مسئله‌ای دین‌دارند و اگر از تمام ناملایمات بگذرند و صبوری کنند اما درباره دین و هویت ملی‌شان کوتاه نمی‌آیند. شاید این حرف، کلام متحصنین در گوهرشاد بود که چرا لباسی که ما با آن زندگی کرده‌ایم و هویت دینی و ملی ماست را با چیز دیگری عوض کنیم؟ مگر نه این است که اسلام برای همه شئون زندگی مسلمانان حرف دارد چرا باید حرف دین را کنار حرف شاه بگذاریم، آن‌ هم شاهی که حرفی از خودش ندارد و مقلد است بدون داشتن حتی سوادی اندک از جامعه تحت فرمانش. مردم ایران این‌قدر توهین را حق خود نمی‌دانستند و بر نتافتند که به هرقیمتی زندگی کنند. واقعه گوهرشاد گذشت و نکته قابل توجه و عبرت پذیر این واقعه قطعا حضور مردم است و واکنش آنان به دین و معنویت، زیرا زندگی برخواسته از باید و نباید دینی، هرگز به بیراهه و گمراهی حل ناشدنی نمی‌رسد. هم اکنون هنگام تامل مسائل کنونی کشور، درمی‌یابیم که مسائلی از جنس عفاف و پاکدامنی مقوله فرهنگی و خواست همگانی‌ست. نمی‌شود که دین‌دار بود و از آفات این وادادگی در جامعه مصون ماند. نمی‌شود اصلاح جامعه را فراموش کرد و فقط به اصلاح خود پرداخت. مقوله حجاب در کشور ما سابقه‌ای طولانی‌دارد. باید پذيرفت که تک تک افراد جامعه در این امر دخیل هستند، چه بدانند و چه ندانند. نکته کانونی در واقعه گوهرشاد هوشیاری علما و همراهی مردم و نگرانی بسط لباس متحد الشکل به دیگر شئون زندگی مردم است که تا بن خانواده و جامعه را هرز نکند دست بردار نیست. الان هم با همین امر مواجه‌ایم، عقب نشینی از حجاب، از هر حدی و محدوده‌ای در واقع رفتن به سمت زندگانی متزلزل و دور از فرهنگ دینی و ملی ماست. این‌جاست که گوش به زنگی آحاد جامعه را می‌طلبد و حضور مردم در صحنه همانند واقعه گوهرشاد بسیار راهگشاست. مطالبه عمومی در امر حجاب، هوای جامعه را پاک‌تر و زیباتر می‌کند. رسالت همه مسئولان فرهنگی تبیین این جهاد مهم است. جهادی که ابتدا باید ضرورت و اهمیت آن از پس صدای بلند شبکه‌های معاند به گوش مخاطب هدف برسد. آن‌وقت نقش مردم همانند هر زمان از تاریخ پر گوهر ایران دیدنی و نوشتنی‌ست. 🖊ف.میری‌طایفه‌فرد -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔸۱۱ جولای، «مارش میرا» یا سالروز کشتار سربرنیتسا ۱۹۹۵ م 📗«مارش میرا» اثر صادق سلیموویچ ترجمهٔ مریم رضاییان و وحید پرست‌تاش 📌این کتاب روایتی بر مبنای واقعیت از هفت شهروند است که به امید نجات بعد از سقوط شهر عازم شهر می‌شوند. کشتار سربرنیتسا یا  سِربْرِنیتسا به قتل بیش از ۸٬۰۰۰ مرد و پسر از ساکنان شهر مسلمان‌نشین سربرنیتسا (در  امروزی) توسط ارتش جمهوری بوسنی گفته می‌شود این کشتار، بعد از جنگ جهانی دوم، بزرگ‌ترین نسل‌کشی در  به‌شمار می‌آید. @safarvaname | سفر و نامه -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
در زیر خیمه‌اش همه یک خانواده‌ایم 🚩 نشان‌نوشته شعار محرم ۱۴۰۲ 📜 شعر سروده شاعر اهل‌بیت(علیهم السلام) محمد اشرف 🖌خوشنویسی استاد محمدتقی اسدی 🔖نشان‌نوشته اثر هنرمند هیأتی احسان جعفرپیشه ✅ شعار مشترک هیأت‌های کشور در محرم ۱۴۰۲ ⏬ جهت دریافت فایل لایه باز این محصول به آدرس زیر مراجعه نمایید. 🔗 heyat.co/p/4444 💠 جامعه‌ایمانی‌مشعر ✅ @www1542org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: اگر در حوزه از اهمیت تبلیغ غفلت شود دچار استحالهٔ فرهنگی می‌شویم 🔹با اطلاعاتی که به من می‌رسد نسبت به تبلیغ نگرانم. این قدر ظرفیت تبلیغ گسترده است که ما اگر چندین برابر هم کار کنیم این ظرفیت پر نمی‌شود. 🔹امروز نگاه رایج در حوزه‌ این است که تبلیغ در مرتبهٔ دوم قرار دارد؛ ما از این نگاه باید عبور کنیم. تبلیغ مرتبه‌ٔ اول است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
» عفاف«و » حجاب«شناختی م.pdf
353.9K
🔹مبانی روان شناختی حجاب و عفاف با تأکید بر متون اسلامی 🖊 محمدرضا سالاري فر ✅ هدف این پژوهش عبارت بود از کشف و دسته بندی مبانی روانی لزوم رعایت عفاف. عفاف: خویشتنداری از رفتارهای جنسی و عاطفی خارج از حدود شرعی. ✅ حریم طلبی، حیا، پیشگیری از نگاه جنسی و جسمی، تعدیل نیاز جنسی در روابط انسان، لزوم مهار خودآرایی، نیاز به سلامت روانی و جسمی
« حجاب » از نگاه رهبر معظم انقلاب.pdf
3.34M
✅به مناسبت ۲۱ تیر ماه؛ روز عفاف و حجاب حجاب از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی حفظه‌الله 📝این پژوهش به بررسی و شاخص‌یابی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی حفظه‌الله درباره در فاصله سال های ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۸ اختصاص دارد. 📒اداره پژوهش‌های سیاسی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 واقعه مباهله در ۲۴ ذی الحجه سال نهم هجری ✍ مُباهَلَه، درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ می‌دهد که هر کدام ادعای حقانیت دارند. ✅ این واژه در تاریخ اسلام به ماجرایی اشاره دارد که طی آن، پیامبر اسلام(صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند. با این حال مسیحیان نجران، در روز موعود از این کار خودداری کردند. ✅ بنابر اعتقادات شیعی، جریان مباهله پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) نه تنها نشانگر حقانیت اصل دعوت پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) است، بلکه بر فضیلت ویژه همراهان او (فاطمه و حسنین) در این ماجرا دلالت می‌کند. شیعیان بر این اساس، معتقدند امام علی(علیه‌السلام) بر اساس آیه مباهله، به منزلۀ نَفْس و جان پیامبر است. واقعه مباهله در ۲۴ ذی‌الحجه سال نهم هجری روی داد و آیه ۶۱ سوره آل عمران به آن اشاره دارد. ✅ احتجاج به این واقعه، در سخنان امیر مؤمنان(علیه‌السلام)، امام حسن(علیه‌السلام) و امام حسین(علیه‌السّلام) و سایر ائمه(علیه‌السّلام) و حتی برخی اصحاب پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) یافت می‌شود. ✅ واقعه مباهله با نامه پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) به مسیحیان نجران و دعوت آنان به اسلام شروع شد و در نهایت با عقب‌نشستن نجرانیان و ایمان‌آوردن عده‌ای از آنان پایان یافت. 🌺 پیامبر بعدها فرمود: سوگند به آن خداوندی که جانم در قبضه قدرت اوست، که هلاکت اهل نجران نزدیک شده بود و اگر با من مباهله می‌کردند هر آینه همگی به میمون و خوک مسخ می‌شدند و هر آینه تمام این وادی برایشان آتش می‌شد و می‌سوختند و حق تعالی جمیع اهل نجران را نابود می‌کرد و حتی پرنده بر سر درختان ایشان نمی‌ماند و همه نصاری پیش از سال می‌مردند.(1) -------------------------- (1) منتهی الآمال، ج۱، ص۱۸۲-۱۸۴/ الارشاد، ج۱، ص۱۶۶-۱۷۱ تنظیم: سرکار خانم مریم صفری -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
15437-fa-imamat-dar-ayeh-mobahele.pdf
1.17M
📗 امامت در آیه مباهله 🖊غلامرضا کاردان 🔰عناوين اصلي كتاب شامل: ⬅️ علي عليه السلام نزديكترين شخص به پيامبر صلي الله عليه و آله؛ ⬅️ حديث مواخات؛ ⬅️ وحدت نور پيامبر صلي الله عليه و آله و علي عليه السلام؛ ⬅️ پيامبر و علي عليهما السلام از يك شجره اند؛ ⬅️ علي عليه السلام از پيامبر صلي الله عليه و آله و پيامبر از علي است؛ ⬅️ علي عليه السلام به منزله ي سر پيامبر صلي الله عليه و آله؛ ⬅️ علي عليه السلام نفس پيامبر صلي الله عليه و آله؛ ⬅️ آيه مباهله؛ ⬅️ نصاراي نجران و ادعاي باطل آنان؛ ⬅️ محور اول: همراهان پيامبر صلي الله عليه و آله در آيه مباهله؛ ⬅️ محور دوم: هدف از حضور خاندان پيامبر صلي الله عليه و آله در مباهله؛ ⬅️محور سوم: پيامبر صلي الله عليه و آله چه كساني را براي مباهله آورد؟؛ ⬅️ محور چهارم: علي (عليه السلام) نفس پيامبر صلي الله عليه و آله است؛ ⬅️ محور پنجم: سؤالااتي پيرامون آيه و پاسخ آنها -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 به وقت خانواده در تاریخ اسلام افراد کنشگر بسیارند آنان که در آسمان انسانیت مانند ستارگانی درخشیده اند و تا ابد راه صلاح را روشن ساخته اند. اما خانواده ای گل سرسبد شدند و خداوند حقانیتشان را به اثبات رساند. خانواده ای با نهایت همدلی، وفاق و آرامش که بی بدیل و سرآمد شدند. خانواده ای که زیر کساء جمع شدند تا خداوند به معرفی شان بپردازد و بر همگان اتمام حجت نماید. اهل خانه ای که 🌺 اهل گفتگو و سلامند: فَقالَ السَّلامُ عَلَیک یا فاطِمَةُ فَقُلْتُ عَلَیک السَّلامُ قالَ... 🌸 اهل ادب و تکریمند: فَقالَ یا اُمّاهُ اِنّی اَشَمُّ عِنْدَک راَّئِحَةً طَیبَةً کاَنَّها راَّئِحَةُ جَدّی رَسُولِ اللَّهِ... 🌸 اهل همدلی اند: اِنّی اَجِدُ فی بَدَنی ضُعْفاً... 🌺 اهل مساوات بین بچه ها هستند: حضرت زهرا(سلام الله علیها) با همه یکسان صحبت کردند. 🌸 اهل محبت و مودتند: وَعَلَیک السَّلامُ یا قُرَّةَ عَینی وَثَمَرَةَ فُؤ ادی 🌸 اهل گوش دادن موثرند: ایتینی بِالْکساَّءِ الْیمانی فَغَطّینی بِهِ فَاَتَیتُهُ بِالْکساَّءِ 🌺 اهل وقت گذاشتن برای خانواده اند: اکتَمَلْنا جَمیعاً تَحْتَ الْکساَّءِ .. 🌺 اهل اجازه گرفتن هستند و مرز و حریم دارند: اَتَاْذَنُ لی اَن اَکونَ مَعَکمْ تَحْتَ الْکساَّءِ 🌺 اهل بازخورد مثبت دادن و حمایتند: قَدْ اَذِنْتُ لَک... 🌸اهل دعا و مناجاتند: وَقالَ اَللّهُمَّ اِنی هؤُلاَّءِ اَهْلُ بَیتی وَخاَّصَّتی وَحاَّمَّتی لَحْمُهُمْ لَحْمی وَدَمُهُمْ دَمی و..... تمام این خصوصیات میتواند الگویی باشد تا از تعارضات در خانواده پیشگیری کنیم و در صورت پیش آمدن مشکلات آن را در کوره محبت و عاطفه ذوب نماییم. ✅ به‌ امید لبخند رضایت اهل کساء 🖊متن: سرکار خانم صفری -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
ای روح کرم که مظهر احسانی «آنی» که اشاره کرد «حافظ» آنی خورشیدی و ذرّه پروری آیینت آیینهٔ «هَل اَتی عَلَی الاِنسانی» 📝
📣چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان از سوی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برگزار می شود. 📚شرایط آثار: 🔸آثار منتشر شده بانوان اعم از تألیف، ترجمه و تصحیح در عرصه علوم انسانی- اسلامی؛ 🔸 مقالات علمی پژوهشی منتشر شده بانوان در عرصه علوم انسانی -اسلامی؛ 🔸رساله های (دفاع شده) سطح 4 و دکتری بانوان در عرصه انسانی- اسلامی. 🗞موضوعات آثار: تفسیر و علوم قرآن، علوم حدیث، منطق، فلسفه و کلام و ... 🔆محور ویژه: آثار منتشر شده (بانوان و آقایان) با موضوع زن و خانواده 📙آثاری که در سال‌های 1400 و 1401 تألیف و منتشر شده‌اند، پذیرفته می‌شوند. 📆مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش: پایان شهریور 1402 📪روش ارسال آثار: 1. تکمیل فرم ثبت نام از طریق سایت یا مراجعه حضوری. 2. ارسال یک نسخه از اثر به دبیرخانه. تذکر: ارائه نسخه زبان اصلی اثر یا فایل PDF، برای کتاب های ترجمه شده ضروری است. 💎مراکز همکار: مرکز مدیریت حوزه های علمیه مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران جامعه المصطفی العالمیه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دانشگاه قم دانشگاه فرهنگیان پژوهشکده زن و خانواده جهاد دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبایی ره دانشگاه تفرش دانشگاه اصفهان دانشگاه کردستان دانشکده هدی ☎️راههای ارتباط با دبیرخانه: تلفن۳۲۱۱۲۱۸۶_۰۲۵ یا ۳۲۱۱۲۱۸۹_۰۲۵ سایت همایش www.ketabebanovan.ir پست الکترونیکی info@ketabebanovan.ir 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸۲۶ تیر، درگذشت میرزا محمدحسین سیفی قزوینی (۱۲۴۰_۱۳۱۵) ملقب به «عمادالکتاب» از استادان خوش‌نویس خط نستعلیق در یکصدسال گذشته. 📜نسخه «سیاحت‌نامه استانلی به آفریقا» به کتابت «عمادالکتاب» 📌وی اولین خوشنویسی است که کتابچه‌های رسم المشق یا رسم‌الخط را برای استفاده نوآموزان ابداع کرد، که این ابتکار عمادالکتاب در رواج دوباره خوشنویسی پس از گسستگی زنجیرهٔ مکتب استادان قدیم بسیار مؤثر بود و نقشی قطعی در فراگیر شدن شیوهٔ خوشنویسی کلهر که او دنبال می‌کرد داشت. از دیگر کارهای او کتابت بسیار نفیس شاهنامه فردوسی معروف به «امیربهادری» است که در تهران به چاپ رسیده‌است. عمادالکتاب آثار بسیاری از خود به جای گذاشته‌است که افزون بر موارد پیش گفته کتابت سیاحت نامه استانلی به آفریقا است. @safarvaname | سفر و نامه -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 شناخت راه حق در شورای شش نفره خلیفه دوم 🖌نویسنده: روزهای پایانی ماه ذی الحجه یادآور یکی از رخدادهای تاثیرگذار در تاریخ اسلام است که هر انسان منصف و خردمندی با بازخوانی آن، به نشانه ای از نشانه های راه دست خواهد یافت. این ایام، دربردارنده دو آزمون سترگ است؛ یکی برای مسلمانان سال ۲۳ هجری قمری و دیگری برای همه مسلمانان در طول تاریخ. بر اساس گزارش‌های تاریخی، عمر بن خطاب در ۲۶ یا ۲۷ ذی‌حجّه سال ۲۳ق در ۶۰ یا ۶۳ سالگی به دست ابولؤلؤ غلام مغیرة بن شعبه به قتل رسید. براساس برخی منابع، او در ۲۷ ذی‌حجّه مجروح و پس از سه روز در ۳۰ ذی‌حجه از دنیا رفت. عمر در بستر بیماری به فکر تعیین جانشین پس از خود افتاد و می‌گفت که اگر معاذ بن جبل، ابوعبیده جراح و سالم مولی حذیفه زنده بودند، خلافت را به آنها می‌سپردم؛ اما چون این افراد درگذشته بودند، عمر برای تعیین خلیفه پس از خود، شیوه‌ای نو مطرح کرد. عمر بن‌ خطاب بر خلاف روش تعیین ابوبکر (بیعت) و خودش (استخلاف) برای خلافت، شورایی متشکل از ۶ نفر را انتخاب کرد تا یکی را از میان خود به‌عنوان خلیفه برگزینند. اعضای این شورا عبارت بودند از علی بن ابی طالب(ع)، عثمان بن عفان، طلحة بن عبیدالله، زبیر بن عوام، سعد بن ابی وقاص و عبدالرحمن بن عوف. اگرچه فقط ظاهر این عمل، به صورت مشورتی بود اما در واقع، ترکیب شورا به گونه ای مهندسی شده بود که به انتخاب عثمان می‌انجامید، زیرا عمر تعیین کرده بود که اگر به نظر واحدی نرسیدند و ۲ گروه ۳ نفره، نظر متفاوتی درباره شخصی داشتند، رأی گروهی پذیرفته شود که عبدالرحمان در آن است. طبق پیش‌بینی امام علی(ع)، سعد با پسرعموی خود عبدالرحمان مخالفت نمی‌کرد و عبدالرحمان که شوهرخواهر عثمان بود، به او رأی می‌داد. در این‌صورت اگر طلحه و زبیر هم با علی (ع) موافق می‌بودند، فایده‌ای نداشت؛ چراکه عبدالرحمان در گروه طرفدار عثمان بود. غیر از مهندسی خروجی شورا، حق آزادی در انتخاب نیز در این شورا وجود نداشت؛ زیرا این شش نفر مجبور بودند کسی را از میان خود به عنوان خلیفه تعیین کنند و اگر در مدت سه روز به نتیجه نمی رسیدند، طبق دستور عمر، آنها را توسط لشکری که با ۵۰ نفر در اطراف محل شورا بودند، گردن می زدند. در این مدت، اعضای شورا به ویژه عبدالرحمان بن عوف به گفتگو با مسلمانان می پرداخت تا دیدگاه آنان را درباره خلیفه بعدی به دست آورد. صبح روز سوم، ابن عوف در مسجد پیامبر(ص) در جمع مهاجران و انصار حضور داشت که عمار به او هشدار داد اگر مى‏‌خواهد ميان مسلمانان شكاف ايجاد نشود، با على (ع) بيعت كند. مقداد نیز سخن او را تایید کرده است. ابن ابى سرح (يكى از بنی امیه) نیز بدو نهیب زده که اگر مى‏‌خواهد ميان قريش اختلاف نشود با عثمان بيعت كند. عمّار که راستگوئی او توسط پیامبر اکرم تایید شده بود٬ خطاب به جمع حاضر گفت: خداوند به بركت پيامبر خود ما را گرامى داشت و عزّت بخشيد، چرا امر خلافت را از خاندان رسول خدا (ص) بيرون مى‏‌كنيد؟!  اینجا اولین آزمونی بود که مسلمانان آن دوره، به آن امتحان شدند. آنان از جایگاه عمار یاسر خبر داشتند و سخن رسول الله(ص) درباره او را شنیده بودند که عمار با حق است و حق با عمار، عمار گِرد حق میچرخد هرجا که باشد. این خود نشانه آشکاری بود تا مسلمانان در این بزنگاه تاریخی، از مدار حق منحرف نشوند و امامت جامعه را به شایسته‌ترین شخص بدهند. اما شوربختانه به این معیار حق بی توجه بودند و با توطئه عبدالرحمان بن عوف، حق را نادیده گرفتند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا