eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
965 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
151 ویدیو
323 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
رد اتهامات وارده به ابن علقمی: ۱- با توجه به درایت و زیرکی ابن علقمی، نامه نگاری وی با هلاکو خان مغول بعید به نظر می رسد. ۲- پیشنهاد صلح وی می توانست ناجی خلافت عباسیان باشد. ۳- تمایلی به جنگ در وی مشاهده نمی شد. ۴- شفاعت خواجه نصیر و زنده ماندن بسیاری از شخصیت های سیاسی و علمی، دلیل زنده ماندن اوست. واما برخی ریشه اتهام به وی را چنین نقل نموده اند: در بغداد دو حزب صاحب نفوذ فعالیت می کرد. یکی حزب فرمانده نظامی و فرزند خلیفه و دیگری حزب ابن علقمی وطرفداران وی. گروه اول که به دلیل برملا شدن توطئه برکناری خلیفه، توسط ابن علقمی رسوا شده بودند؛ به جهت تخریب شخصیت وی نزد خلیفه به سعایت از او پرداخته و وی را متهم به نامه نگاری با مغولان نمودند که البته تیر اتهام آنان به سنگ اصابت نمود و خلیفه آن را نپذیرفت. سایر اخبار در مورد ابن علقمی: - ابن علقمی پیشنهاد یک نیروی قوی علیه مغولان را در کنار تسلیم خزانه ضرب سکه به نام مغولان را مطرح نموده بود. (رشیدالدین) -او در دستگاه مغول بوده و هلاکو وی را گرامی داشت.( ابن طقطقی) - اگر او خائن به خلیفه بود هرگز هلاکو به وی اعتماد نمی کرد‌. - او تا پایان به خلیفه وفادار ماند و به دستوراتش عمل می نمود. - دلیل گرامیداشت وی توسط هلاکو، به حسن گفتار او برمی گردد. تنظیم: معصومه تقوی برگرفته از مقاله: نقش شیعیان در سقوط دولت عباسی تالیف؛ رسول جعفریان- کیهان اندیشه- سال ۱۳۶۸- ش ۲۳. @tarikh_j
با سلام خدمت بزرگوان محترم 🌹 برنامه ارسال مطالب در کانال انجمن علمی تاریخ به شرح زیر است : شنبه : ارسال محتوای علمی با موضوع مستشرقان و تاریخ اسلام یکشنبه: معرفی مقالات دوشنبه:شخصیت شناسی سه شنبه: مناسبت هفته و ایام تاریخی چهارشنبه: تحقیقات و کارهای علمی اعضای انجمن تاریخ جامعه الزهرا پنج شنبه: معرفی اماکن تاریخی جمعه:معرفی کتاب با تشکر از همراهی شما 🌹🌹
پایگاه جامع مداحی حاج میثم مطیعی.mp3
3.52M
شهادت امام هادی علیه السلام بر شیعیان حضرت تسلیت باد تقدیم صوت مداحی
پس از شهادت امام جواد عليه السّلام در سال 220، فرزندش امام هادى عليه السّلام كه هنوز بيش از شش سال نداشت، به امامت رسيد. از آنجا كه شيعيان به استثناى معدودى مشكل بلوغ امام درباره امام جواد عليه السّلام را پشت سر گذاشته بودند، در زمينه امام هادى عليه السّلام ترديد خاصى براى بزرگان آنها به وجود نيامد. به نوشته شيخ مفيد و همچنين نوبختى، همه پيروان امام جواد عليه السّلام به استثناى افراد معدودى، به امامت هادى عليه السّلام گردن نهادند. آن عده معدود كه از قبول امامت حضرت هادى عليه السّلام سرباززدند، تنها براى مدّت كوتاهى به امامت موسى بن محمد (م 296) معروف به «موسى مبرقع» مدفون در قم‏ «1» معتقد گرديدند؛ ليكن پس از مدّتى از امامت وى روى برتافتند و امامت امام هادى عليه السّلام را پذيرفتند. «2» سعد بن عبد اللّه بازگشت اين افراد به امام هادى عليه السّلام را، از آن روى مى‏داند كه خود موسى مبرقع از آنان بيزارى جست و از خود راند. «3» (1). نك: رساله ميرزا حسين نورى درباره موسى مبرقع تحت عنوان «البدر المشعشع في احوال ذرّية موسى المبرقع» كه در آن از موسى مبرقع به شدّت دفاع كرده است. (2). فرق الشيعة، ص 91؛ الفصول المختاره، ص 257 (3). المقالات و الفرق، ص 99 @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
20180529145659-9484-199.pdf
434K
تسلیت باد شهادت امام هادی(ع) تقدیم مقاله : بررسی سیر تطور گزارش شعر سرایی امام هادی علیه السلام نزد متوکل نویسنده : منصور داداش نژاد و لیلا شریفی منبع: تاریخ اسلام سال ۱۸ پاییز ۱۳۹۶ شماره ۳ چکیده: بر اساس گزارش های موجود در برخی از منابع، هادی(ع) (م 254ق) در یکی از مجالس متوکل عباسی (ح 232 247ق) اشعاری در فنا و بی اعتباری دنیا خوانده و متوکل را تحت تأثیر قرار داده است. منابع موجود درباره پیشینه این شعر، سراینده آن، تعداد ابیات و برخی جزئیات دیگر آن، با هم تفاوت دارند. این پژوهش، درصدد است با رویکردی تاریخی و با مطالعه منابع تاریخی، حدیثی، تفسیر و ادبی، این رویداد را بررسی کند و سیر تطور گزارش آن را نشان دهد. یافته های پژوهش حکایت از آن دارد که شعر یادشده، از جمله اشعار عمومی است که پیشینه ای قبل از امام هادی(ع) دارد و در موقعیت های مربوط به یادکرد مرگ بر زبان آورده می شده و آن حضرت، تنها بدان تمثل کرده است. همچنین، انتساب این اشعار به امیر مؤمنان، علی(ع) و نیز اصالت ابیاتی که در منابع عصر صفوی ذکر شده، به استناد این منابع، قابل اثبات نیست. تنظیم :سیده زهرا حسینی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام و احترام 🌹 طبق برنامه کانال روزهای پنج شنبه معرفی اماکن تاریخی را داریم
عمارت سرخ جزیره هرمز که در زمان پهلوی برای فرح، همسر شاه ساخته شده است، در کنار قلعه تاریخی پرتغالی‌ها قرار دارد. نمای بیرونی آن با خاک سرخ پوشیده شده که جلوه ی بسیار زیبایی به آن داده و توجه همه گردشگران و افراد را به خود جلب می کند. معماری این عمارت به نحوی براساس شرایط منطقه ای و محیطی آن ساخته شده، این عمارت از تمام بناهای آن منطقه که در زمان خود وجود داشته پیشرفته تر بوده است. نحوه و سبک قرار گرفتن پنجره ها و همچنین طرح هایی که بر روی درب ها وجود دارد مثال زدنی است. در جای جای ساخت این عمارت از خاک ها و داشته های خود جزیره استفاده شده که باعث شده به عمارتی خود ساخته از هرمز که نماد زیبایی های جزیره است تبدیل شود. بعد از پیروزی با شکوه انقلاب اسلامی این عمارت به هیئت رزمندگان اسلام تغییر پیدا کرد. در حیاط این عمارت اگر نگاهی بیندازیم شاهد یک ستون در وسط آن خواهیم بود که جلوه ای بسیار زیبا به محوطه داده و مقبره دو شهید گمنام دفاع مقدس در کنار آن ستون قرار گرفته است. این مکان به عنوان موزه خلیج فارس شناخته شده و تصاویری از نقشه های خلیج فارس و دریای مکران به چشم میخورد اغلب نقشه ها برای سالهای ۱۷۰۰ میلادی بودند در نقشه ها دریای عمان به نام مکران آورده شده است تنظیم: فاطمه میری طایفه @tarikh_j
با سلام و احترام 🌹 جمعه شبتان بخیر و عافیت 🌹 طبق برنامه هفتگی کانال جمعه ها معرفی کتاب داریم با تشکر
آشنایی با و اسلام شناسی غربیان مشخصات ناشر: مرکز بين المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) نویسنده: محمد حسن زمانی تعداد صفحات: 264 این کتاب در 11 فصل تدوین شده است و در پایان هر فصل نیز سوالاتی از سوی نویسنده برای درک بهتر مطلب طرح شده است. اثر حاضر در دو واحد درسی برای تمام رشته های علوم اسلامی تدوین یافته است. دیدگاه های متفاوت صاحب نظران مسلمان نسبت به اهداف مستشرقان، تاریخچهْ و مراحل شرق شناسی، اهداف و مکاتب استشراق، سیاسی، استعماری، علمی از موضوعات برجستهْ کتاب است. تحولات اجتماعي، نيازهاي نوظهور فراگيران و مقتضيات جديد دانش، اطلاعات، مهارت‌ها، گرايش‌ها و ارزش‌هاي نويني را فرا مي‌خواند که پاسخ‌گويي به آنها، ايجاد رشته‌هاي تحصيلي جديد و تربيت نيروهاي متخصص را ضروري مي‌نمايد. نوشتار حاضر با عنوان «آشنايي با استشراق و اسلام‌شناسي غربيان» براي رشته‌هاي علوم اسلامي، به منظور اطلاع طلاب و دانشجويان از روش‌هاي کاري و فعاليت مستشرقان در کشورهاي شرقي و اسلامي نگارش يافته تا با نگرشي دقيق‌تر، خطرات غرب را کشف نموده و‌ آمادگي علمي براي خنثي‌سازي توطئه‌هاي آنان و دفاع از حريم اسلام را پيدا کنند. @tarikh_j
كتاب دیگری از همین نویسنده با عنوان «شرق شناسی و اسلام شناسی غربیان» در ۴۲۸ صفحه تومان توسط موسسه بوستان كتاب قم در سال ۱۳۸۵ منتشر شده بود که در آن به مباحثی چون: ۱) شرق شناسی غربیان به صورت عام و اسلام شناسی غیرمسلمانان غربی و غیرغربی به صورت خاص، عرصه گسترده ای از تعامل غربیان با ملت های شرق و امت اسلامی است كه حجم وسیعی از مطالعات و اظهارنظرها و تالیف و نشر اندیشه ها و اظهارنظرهای مثبت و منفی را به ویژه درباره معارف دین مبین اسلام و حریم قرآن كریم و مكتب تشییع و انقلاب اسلامی ایران به همراه داشته و اقدامات علمی فراوان و توطئه های فراوان فرهنگی، سیاسی، نظامی و اقتصادی غرب علیه شرق اسلامی را برای پیشنهادهای كارشناسان توسط دولت های غربی تاكنون به اجرا درآمده است. ملت های مسلمان و عالمان و پژوهش گران حوزوی و دانشگاهی در ایران و جهان اسلام نه تنها دفاع و نقد علمی لازم را در برابر گستره انواع این آرا و نظریه ها و اقدامات نداشته، بلكه غالباً اطلاع كافی هم از آن ها ندارند. جست و جو و تتبع اسناد و منابع و كشف و جمع آوری اطلاعات كافی از این هجمه متنوع علیه اسلام از اولین كارهای بایسته است كه این كتاب تا حدودی توانسته آن را تامین كرده و اطلاعات متنوع و مستندی را در اختیار فرهیختگان و پژوهشگران دردمند و مدافعان حریم اسلام و قرآن قرار دهد. ۲) گرچه شرق شناسی به مفهوم عام آن از آغاز تعامل سیاسی قدرت های نوظهور متمدن یونان و ایران قرن ۶ قبل از میلاد آغاز شده است. به معنای خاص آن-كه اسلام شناسی و قرآن پژوهی توسط دانشمندان غربی و دیگر نویسندگان غیرمسلمان است- از آغاز ظهور اسلام شروع شده و تاكنون تطورات و تحولاتی داشته كه نوع و حجم متفاوت اسلام شناسی مستشرقان را نشان می دهد. ۳) فعالیت شرق شناسی و اسلام شناسی گرچه در آغاز در چند كشور بزرگ غرب مانند یونان، رم و فرانسه آغاز شد، اما عمومیت اهمیت این دو موضوع برای همه دولت های غربی موجب شده كه همه آن ها وارد عملیات استشراقی شوند؛ به طوری كه شاید اكنون یك كشور غربی و یا حتی شرقی غیراسلامی نباشد كه مركز یا مراكز شرق شناسی و اسلام شناسی نداشته باشند. ولی در حال حاضر مهم ترین و فعال ترین مراكز شرق شناسی و اسلام شناسی در كشورهای فرانسه، هلند، ایتالیا، انگلستان، امریكا، روسیه و اسراییل مستقر می باشند. ۴) استشراق قالب های متفاوتی برای امكان انجام پژوهش های شرق شناسی و اسلام شناسی گسترده خویش در كشورهای اسلامی برگزید و روش های متنوع و ده ها نیرنگ و كوشش برای اجرای اهداف طراحان استشراق و تامین منافع غرب و همكار نمودن راه سلطه غرب به شرق و سركوبی اندیشه های ناب اسلامی در برابر حركت تبلیغی جهانی تبشیر و كلیسا برگزیده اند، مانند: ترجمه قرآن كریم همراه با نقد یا توجیه، معجم نگاری برای قرآن و حدیث و متون اسلامی، فهرست نگاری كتاب های اسلامی و آثار نویسندگان مسلمان، تاسیس آموزشگاه های زبان عربی و فارسی و تركی و دیگر زبان های شرقی و اسلامی برای تربیت مستشرقان و كارگزاران ویژه، برگزاری كنفرانس های شرق شناسی و اسلام شناسی و شیعه شناسی در سده های اخیر، اعزام ماموران به عنوان طلبه و دانشجو به كشورهای اسلامی، پذیرش دانشجو از كشورهای اسلامی و شست و شوی مغزی آن ها، استخدام ادبیات و هنر و نمایش نامه در تحریف اسلام و تحریف ارزش ها و معارف اسلامی و سیمای مبارك پیامبر اسلام (ص) و..پرداخته است که اشتراکات فراوانی با این کتاب دارد و به نحو مبسوط تری وارد بحث شده است. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاریخ عمومی جهان از ۲۶ قرن قبل تا کنون شاهد یک رقابت سنگین و مستمر بین شرق و غرب بوده است. کشاکش قدرت در قرن ۶ قبل از میلاد بین دو امپراطوری بزرگ ایران و یونان، جهانگشائی ها اسکندر مقدونی پادشاه جوان کشورگشای یونان و لشگرکشی تا دروازه های چین در قرن ۴ ق. م، انتقال قدرت از هخامنشیان شرقی به سلوکیان غربی و سپس به اشکانیان و ساسانیان، صحنه های برجسته ای از این رقابت دراز مدت می باشد، بالطبع «شرق شناسی» غربیان و غرب شناسی شرقیان چراغ راه هر یک از دو قدرت بود. البته این رقابت که ۱۲ قرن تا ظهور اسلام بطول انجامید، ماهیت «ژئوپلتیک» و سیاستهای جغرافیائی و اقلیمی داشت. اما پس از بعثت آخرین پیامبر الهی و ظهور کامل ترین آئین آسمانی از افق مشرق و دعوت جهانیان از ناحیه حضرت محمد و استقبال بی نظیر و چشمگیر بسیاری از غربیان - همچون شرقیان - به این دین جامع و سالم و فطری، دستگاه حاکمه سیاسی غرب و فرمانروائی دینی کلیسا و پاپ - که بنحوی با یکدیگر متحد و ممزوج شده بودند به احساس خطر کرده و به دفاع و تهاجم علیه دین اسلام برخاستند. رقابت ها در این دوره ماهیت جدید «ایدئولوژیک و عقیدتی پیدا کرد. لذا در این دوره «عالمان و مبلغان دین مسیحیت متکفل «شرق شناسی» شده، و عالمان و مبلغان اسلامی به غرب شناسی می پردازند. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بررسی و نقد آراء مستشرقان درباره زندگانی حضرت خدیجه علیها السلام نویسنده: فروهی، آرمان؛ رازنهان، محمدحسن؛ عطاری، علیرضا؛ پاییز و زمستان 1396 - شماره 43 علمی-پژوهشی (حوزه علمیه)/ISC (28 صفحه - از 31 تا 58) زندگانی و شخصیت حضرت محمد ص به عنوان پیامبر دین مبین اسلام، همواره مورد توجه شرق شناسان بوده است. در خانواده پیامبر ص ، حضرت خدیجه ع ، به عنوان اولین همسر و نخستین ایمان آورنده به ایشان در عصر مکی، نقش برجسته ای در مراحل ابتدایی دعوت رسول الله ص داشت. براین اساس، ابعاد مختلف زندگانی حضرت خدیجه ع ، در آثار مستشرقان نمود و تجلی فراوانی داشته است. دیدگاه بیشتر مستشرقان حول پنج محور نحوه آشنایی حضرت خدیجه ع با پیامبر ص ، ازدواج با پیامبر ص ، ماجرای بعثت و حمایت های ایشان از رسول خدا ص ، و رحلت خدیجه ع و پیامدهای آن واکاوی شده است. طبیعی است که برخی از دیدگاه های مستشرقان، با گزارش های منابع متقدم تاریخی همسو و قابل تایید است، اما ادعاهای غیرقابل تایید متعددی نیز به چشم می خورد که در این نوشتار، با لحاظ تفاوت های طبیعی میان فرهنگ جهان اسلام و غرب و نیز شرایط و روح حاکم بر مطالعات شرق شناسی به روش کتابخانه ای و با استناد به منابع متقدم تاریخی مورد بررسی و نقد قرار گرفته است. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دمشقي (JOHN DAMASCENE) روحانی مسیحی و آخرین رئیس آکادمی آتن در سده پنجم میلادی، متولد در سال ۴۵۳ مرگ در سال ۵۳۳ میلادی بود. در اواخر قرن چهارم میلادی در دمشقی که در حکومت مسلمانان بود متولد شد و پس از گذر از دوره جوانی هم‌چون پدرش برای حکومت مشغول به کار شد. اما بعد از مدتی به الهیات علاقه‌مند شد و چون کلیسا را به‌طور روز افزونی آلوده به دنیا می‌دید به سلک رهبانیت درآمد. در این زمان بود که در اثر نزدیکی مسلمانان با شرق یونان، نزاع‌هایی عقیدتی میان مسیحیان شرق و غرب پدیدار شد و یوحنا در این میان نقشی اساسی ایفا کرد. مهم‌ترین فعّالیت یوحنا نیز پرداختن آثارش به الهیات مسیحی و مخصوصا بحث در مورد  مشیت الهی و چگونگی وقوع آن در خارج بود. سرانجام یوحنا در اواسط قرن هشتم میلادی درگذشت. جان دمشقی (یوحنا) مدعی شده بود که محمد به وسیله بدعت‌گذاران مشکوک مسیحی اغوا شد و از آن پس خود به اغواگر اعراب جاهل تبدیل گردید. دیدگاه برای دوره‌ای طولانی در اروپای قرون وسطی رواج یافت. به نظر او ازدواج پیامبر با خدیجه برنامه‌ریزی شده بود و حملات صریح خود را تحت عنوان وحی پنهان می‌کرد و این چنین خود را پیام‌آور جدید خداوند مطرح نمود .عشق و علاقه فراوان وی به جنگ و میل جنسی ارضا ناشدنی از دیگر اتهامات دمشقی به پیامبر بود. نویسندگان قرون وسطی تمامی توجه و تاکید خود را بر حیات جنسی پیامبر و معطوف ساختند.  -بایر ناس جان ؛ تاریخ جامع ادیان،ص 608 -  برانتل ،جورج ؛ آیین کاتولیک ص 58-59 - لین ، تونی ؛تاریخ تفکر مسیحی ص 124-127 -صميمي، مينو؛  محمد در اروپا، ص 183 @tarikh_j