قَزوین که در قسمت شمال غربی کشور واقع شده و در گذشته برای مدتی پایتخت ایران نیز بوده است. ریشه شهر قزوین به دوران ساسانیان باز میگردد زمانی که به دستور شاپور پادشاه ساسانی رونق یافت. قزوین شاهراه اقتصادی جاده ابریشم، سالها محل گذر تجار و بازرگانانی بود که کالاهای خود را از شرق به غرب میبردند.
☘ قزوین در زمان حکومت صفوی ۵۷ سال پایتخت ایران بوده و از همین رو دارای اماکن و موزههای تاریخی بسیاری است. قزوین پایتخت بزرگ خوشنویسی ایران است و از جمله خوشنویسان معروف خط پارسی میتوان به میرعماد قزوینی اشاره کرد. قزوین از نظر تعداد اثر تاریخی رتبه نخست در ایران و سوم در جهان را دارد، که از این آثار کهن و باستانی گوناگون میتوان کاروانسرای سعدالسلطنه، مسجد جامع قزوین، میمون قلعه، حمام قجر، آب انبار سردار، پیغمبریه، کاخ چهلستون، امامزاده حسین و خیابان سپه (اولین خیابان ایران) نام برد.
🌿لقب بابالجنه یا مینودر به معنی: دروازه بهشت به جهت حدیثی منسوب به پیامبر(ص)به شهر قزوین داده شدهاست. در این حدیث ایشان میگویند:
🌱(قزوین باب من الابواب الجنه) یعنی: قزوین دری از دربهای بهشت است.
🍀لقب دیگری که به این شهر داده شده؛ لقب باغشهر است. این لقب را ناصرالدین شاه در هنگام سفری که به پاریس داشت به علت باغات بسیار که گرداگرد شهر را فراگرفته بود به قزوین داد.
در زمان صفوی به دلیل پایتختی قزوین لقب دارالسلطنه به این شهر داده شده؛ این لقب تا عصر قاجاریه هم ادامه داشت و در اکثر فرمانهای پادشاهان قاجار این عنوان دیده میشود.
همچنین در سدههای اول اسلام قزوین به نام مدینهٔ مبارک معروف بودهاست.
این شهر باستانی در زمان شاه طهماسب صفوی پایتخت ایران بودهاست. نخستین خیابان ایران (خیابان سپه) دراین ساخته شد.آب انبار سردار بزرگترین آب انبار تک گنبدی جهان در قزوین است.
☘پیش از اسلام
☘در منطقه قزوین صدها تپه باستانی شناسایی شدهاست و تنها تپه سگزآباد(تپه زاغه) نشانگر شهرمندی و یکجانشینی در این دشت برومند است.
☘تحولات شهر قزوین پس از پایتختی
شاه تهماسب پس از انتقال پایتخت به قزوین دستور ساخت باغ بزرگی را در مرکز شهر قزوین داد.
با آغاز دوره صفوی و استقرار آنها در مرزهای کهن با مرکزیت نواحی شمال و غرب ایران و اعلام حکومت شیعی، باب جدیدی را برای گسترش همهجانبه شهر قزوین فراهم آورد که آثار مکتوب مورخان و سیاحان و یادمانهای تاریخی _فرهنگی، نمایانگر این گسترش است.
تغییرات سیاسی و جابه جایی پایتخت از قزوین به اصفهان که با تحولات در جنوب ایران با حضور دولتهای اروپایی همراه بود، نتوانست اهمیت کلیدی منطقه قزوین را در پیوند غرب به شرق ایران با دولتهای همسایه در مرزهای شمال و غرب ایران کمرنگ کند.
☘یکی از دورانهای طلایی تاریخ #قزوین، انتخاب این شهر به عنوان پایتخت حاکمیت شیعی صفوی است. با استقرار دولت شیعی صفوی در قرن دهم هجری، عصر جدیدی در تاریخ ایران آغاز شد و از این زمان قزوین به محل تجمع دولتمردان، علما و اندیشمندان و صاحبان حرفه و فن و هنر تبدیل شد. حکومت صفوی با تکیه بر مفاهیم عرفانی از سویی و تعابیر و تفسیر شریعت از نظرگاه مذهب شیعه از دیگر سو، موفق شد تا پایگاه اجتماعی بسیار گستردهای در خطهای بس وسیع به دست آورد.
ژان شاردن که در مجموع یازده سال در دوره صفویان (۷۰–۱۶۶۴ و ۷۷–۱۶۷۱ میلادی) در ایران بوده در سال ۱۶۷۴ میلادی در شهر #قزوین چهار ماه اقامت میکند و دربارهٔ آن مینویسد:
قزوین شهر بزرگ و زیبایی است که در دشتی وسیع واقع در سه فرسنگی کوه الوند بنا شدهاست… دوازده هزارخانه و صد هزار تن جمعیّت دارد. صد خانوار یهودی، و چهل خانوار مسیحی در این شهر به سر میبرند. میدان شاه که اسبدوانی نیز در آنجا به عمل میآید زیباترین نقاط این شهر است… قزوین مسجد بسیار ندارد… بعد از مسجد مهمترین و مجللترین عمارات قزوین مدارسی است که طلاّبعلوم دینی در آن تحصیل میکنند…
☘۹ شهریور ماه سالروز انتخاب قزوین به عنوان پایتخت از سوی شاه تهماسب صفوی است. با تصویب شورای شهر قزوین این روز از تقویم با عنوان روز قزوین انتخاب شدهاست.
☘قزوین از دیرباز مهد پرورش بزرگان خوشنویسی کشور بودهاست. اساتیدی همچون میرعماد حسنی (استاد بزرگ خط نستعلیق)، میرزا محمدحسین عماد الکتاب قزوینی، میرزا محمد علی خیارجی قزوینی (اولین خوشنویسی که بسم الله را به صورت مرغ طغرا ترسیم کرد)، عبدالمجید طالقانی و ملک محمد قزوینی. از دیگر خوشنویسان به نام قزوین میتوان به گوهرشاد حسنی سیفی، میرابراهیم قزوینی، میرمحمد امین حسنی سیفی قزوینی و یحیی قزوینی اشاره کرد.
به این سبب شهر قزوین از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شوای عالی فرهنگ به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران لقب داده شدهاست؛ و به غیر از موزه دائمی خوشنویسی قزوین که در محل کاخ چهلستون قزوین برقرار است.
#قزوین
@tarikh_j
قزوین محل دفن امامزادگان بسیاری است، که امروز زیارتگاه شیعیان است.بنا برنقلی گفته شده امامزاده شاهزاده حسین فرزند دو ساله امام رضا (ع)بود که در سفر ایشان از مرو هنگام عبور از قزوین، در این شهر درگذشت و در همانجا به خاک سپرده شد. در زمان صفوی زینب بیگم دختر شاه تهماسب صفوی بنای باشکوهی برای شاهزاده حسین ساخت که تا امروز پا بر جاست. سلسله صفوی علاوه بر ساخت بنا بر مزار قدیمی شاهزاده حسین، مزار آمنه خاتون، حلیمه خاتون و نیز بقعه پیغمبریه معروف به چهار انبیاء، مزار چهار تن از پیامبران به نامهای سلام، سلوم، سلوهی و القیا را ساخت که امروز نیز زیارتگاه مردم است.
🍀مسجد جامع قزوین که بر روی بقایای آتشکده بنا شدهاست یکی از زیباترین مساجد موجود با طاق هارونی، ایوان سلجوقی و معماری صفوی است.
☘مسجد النبی، مسجد حیدریه، مسجد پنجه علی، سنجیده مسجد، مسجد سوخته چنار (که آرامگاه داود بن سلیمان غازی از یاران علی بن موسی الرضا را در خود جای دادهاست)، مسجد آقامیرعبدالصمد، مسجد آقا معصوم، مسجد شهید (که محراب شبستان زیرین آن محل ضربت خوردن شهید ثالث است).
(محقق:فاطمه میری)
#قزوین
@tarikh_j
#محمد (ص) در اروپا
مینو صمیمی
ناشر: اطلاعات
تاریخ نشر: تیر، 1395
گسترش سریع اسلام در سدة اول هجری و نفوذ آن تا قلب اروپا باعث تقابل میان اسلام و مسیحیت گردید. مسیحیان به جای شناخت دین جدید به تحریف و پیشداوری پرداختند و تصویر نادرست و غیرواقعی ای از اسلام به غرب ارائه دادند. این ناآگاهی، نادانی و تنگ نظری، سهم بزرگی در رواج سوءظن، ترس و وحشت از اسلام در اروپا داشت که هنوز ادامه دارد. نویسنده کتاب، در غرب زندگی و تحصیل نموده است و به تدریس ادبیات پرداخته و هنگامی که وارد عرصه تألیف شده و کتاب سلحشوران مؤنث خدا، زنان و انقلاب اسلامی را در دست تحقیق داشته است، به بسیاری از نوشته هایی برخورد کرده که حاوی تصاویری زشت و غیراخلاقی از اسلام و پیامبر آن بوده اند. وی درباره هدف از تألیف این کتاب می نویسد:
در خلال کار تحقیق به نوشته هایی از مؤلفان اروپایی قرون مختلف تاریخ تفکر اروپا دربارة اسلام برخوردم که. به نظرم عجیب، غیرحقیقی، ساختگی و مغرضانه آمدند. آنچه من در این نوشته ها دیدم، نه انتقاد سازنده بود، نه طنزی با ذوق و نه تحلیلی بی طرفانه، منصفانه و دوستانه که بتوان از آن درس گرفت. در این نوشته ها بداندیشی، کینه توزی، خیال پردازی، کتمان حقیقت تاریخی. و تحقیر فرهنگهای مسلمانان کاملاً مشهود بود. بدین سبب بر آن شدم که بیشتر در این زمینه مطالعه کنم. نتیجه این پژوهش پنج سال طول کشید که در این کتاب عرضه شده است و تصویر اسلام و پیامبر آن را در نوشته های #اروپایی نشان می دهد.
#محمد_در_اروپا
@tarikh_j
مؤلف کتاب، هدف دوم خود از نگارش این اثر را «شکستن کلیشه های سنتی ذهنی اروپاییان از اسلام که هنوز افکار عمومی غرب متأثر از آن است» دانسته که سهم بسزایی در ایجاد روابط خصومت آمیز بین غرب مسیحی و شرق اسلامی ایفا می کند.
نویسنده در مقدمه انگلیسی کتاب در باب نگرش عمومی غرب از #پیامبر اسلام می نویسد:در آثار اکثریت قاطع نویسندگان اروپایی، #محمد- به عنوان مردی متصف(نعوذبالله) به عیوب و نقایص بزرگ اخلاقی ترسیم شده است. غربیان با هر گرایشی عقیدتی این فرضیه را که محمد- به نوعی مشکل شخصیتی و رفتاری دچار بود، نسل به نسل به ارث برده و در اکثر موارد قاطعانه به او افترا و تهمت زدند.
نویسنده کتاب خود را در یازده بخش، فصل بندی نموده و به غیر از دو مقدمه، یک دیباچه نیز به ابتدای کتاب افزوده است.وی در این دیباچه به صورت مختصر به گسترش اسلام می پردازد و به این سؤال پاسخ می دهد که مسیحیت در ارتباط با اسلام چه راهی را پیش گرفت. وی می نویسد:
محققان قرون وسطایی به جای پرسش از چیستی اسلام، گفتند: اسلام ساخته یک نفر است، همان محمد- و او تحت تأثیر القائات شیطانی چنین اثری را خلق کرده است. بنابراین ضرورتی برای شناخت آن نیست و برخی ادعا کردند که وفات محمد- نه در سال 632میلادی، بلکه در سال 666 میلادی اتفاق افتاده و این عدد، عدد مخصوص دجال در کتاب مکاشفه یوحنا است. ( مسیحیان) همچنین با تحریف و مخدوش کردن نام مبارک #محمد- و تبدیل آن به محوند، او را اهریمن مجسم جا زدند.
به نظر مؤلف، این تحریف اثر شکست سنگین مسیحیان در جنگهای صلیبی و نفوذ ترکان عثمانی تا قلب اروپا و شکست امپراتوری بیزانس است.
#محمد
#پیامبر
@tarikh_j