eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
138 ویدیو
307 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وقتی معاویه در سال ۵۶ قمری تصمیم به ولایتعهدی یزید گرفت، زیاد بن ابیه به او گفت: «یزید انسان سستی است که به شکارکردن بیش از خلافت علاقه دارد و برای خلافت مناسب نیست».معاویه برای نشان دادن چهره‌ای مجاهد از یزید، در سال ۵۲ قمری او را با سپاهیان مسلمان، به سوی روم فرستاد. همچنین مقام امیری حاجیان را به یزید داد تا وی را از شراب‌خواری بازدارد و از مخالفت‌ها علیه او بکاهد. به‌علاوه اینکه بیعت گرفتن برای یزید را تا پس از شهادت امام حسن(ع) به تأخیر انداخت. ☘در صلح‌نامه امام حسن(ع) آمده بود که معاویه نباید کسی را جانشین خود کند و انتخاب خلیفه را به شورای مسلمانان واگذارد. به گزارش منابع تاریخی پس از شهادت امام حسن(ع)، معاویه به صلح‌نامه وفادار نماند و به فرمانداران و کارگزارانش دستور داد به ستایش از یزید بپردازند و هیأت‌هایی از شهرهای بزرگ برای بیعت با یزید به سوی او روانه کنند. مردم مدینه بیش از دیگر شهرهای اسلامی، با بیعت مخالف بودند.معاویه به شاعرانِ مخالف یزید، هدیه‌هایی داد و نظر آنان را برگرداند. همچنین به مدینه سفر کرد تا از مردم بیعت بگیرد؛ ولی نتوانستامام حسین، عبدالله بن زبیر و عبدالله بن عمر وعبدالرحمن ابن ابی بکر را وادار به بیعت با یزید کند.نقل است عبدالله بن عمر درباره بیعت با یزید گفت: «‌بیعت کنیم با کسی که با میمون‎ها و سگ‌ها بازی می‌کند و شراب می‌‏نوشد و آشکارا فسق می‌کند؟! عذر ما نزد خدا چیست @tarikh_j
🍀پس از مرگ معاویه، یزید به حکومت رسید. او نخستین کسی بود که بر خلاف سنت خلفای پیشین، به انتصاب پدرش و به صورت موروثی حاکم شد. بر اساس منابع تاریخی، یزید در زمان حکومتش هرگونه مخالفتی را سرکوب می‌کرد.در روز نخست، نامه‌ای به حاکم مدینه نوشت و او را از مرگ معاویه مطلع ساخت و به او دستور داد که از حسین بن علی(ع) وعبدالله بن عمر و عبدالرحمن بن ابی‌بکر و عبدالله بن زبیربه زور بیعت بگیرد و هر کس نپذیرفت گردنش را بزند.مسعودی در توصیف سیاست او می­‎نویسد: سیره یزید همان سیره فرعون بود، بلکه فرعون عادل­‎تر از او در میان رعیتش و منصف‎تر از او در میان خاص و عامش بود. همچنین مسعودی از ابومخنف، نقل کرده که در زمان حکومت یزید، شراب‌خواری و گناه به دست کارگزاران او در مکه و مدینه به صورت علنی رواج یافت. حکومت یزید سه سال طول کشید. مورخان اعمال و اقدامات او در این سه سال را سرآغاز بسیاری از مخالفت­‎ها بر ضد خلفای بنی‌امیه و سقوط حکومت آنان می‌دانند.او در سال اول حکومتش امام حسین(ع) و اهل بیت او را شهید کرد،در سال دوم، حرمت مدینه را شکست و به مدت سه روز جان و مال مردم مدینه را بر سپاهیانش حلال کرد و در سال سوم کعبه را مورد تاخت و تاز قرار داد و آن را به آتش کشید.‌  بلاذری، انساب الاشراف، ج۵، ص۸۶  ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۳، ص۲۵۰ ابن قتیبه، الامامة و السیاسة، ج۱، ص۲۱۱ مسعودی، مروج الذهب، ج‏۳، ص۶۸ طبری، تاریخ المم و الملوک، ج۷، ص۳۱۲۱ طقوش، دولت امویان، ص۷۵ یعقوبی، تاریخ،ج‏۲، ص۲۵۳،ص۲۵ تنظیم:معصومه تقوی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طرح مساله: برای اینکه انقلابی بتواند مانند انقلاب اسلامی به تنهایی گام های بعدی خود را بردارد چه مراحلی را باید طی کند؟ پاسخ اجمالی؛ انقلابی مستمر نه به معنای سوسیالیستی بلکه به مفهومی در تراز انقلاب اسلامی پاسخ تفصیلی؛ انقلاب مستمر در انقلاب اسلامی، از دو مرحلهدبیشتر برخوردار است که هر یک به تنهایی چند گام است: گام اول: قیام عمومی که علت های فراوانی چون؛ تبعیض نژادی، فساد دولتی و ظلم دارد.البته فراهم آمدن علت و اقدام و طلب قیام به منزله وقوع قیام نیست بلکه باید دو عنصر جمعیت کافی و رهبری واحد به آن اضافه شود.مانند قیام انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی( ره) گام دوم: تغییر حکومت، انقلاب با تغییر حکومت شناخته می شود. مراد از حکومت ، معادل دولت- کشور یا ملت- کشور است. گام سوم: تداوم واستمرار؛ انقلابیون تنها با در اختیار داشتن قدرت به معنای کلان آن قادرند راه خود را برای دستیابی و نهادینه سازی حرکت ها، ارزش ها، مقاومت ها، خودسازی ها ودر نهایت تمدن سازی انقلابی ادامه دهند و این همان راهبردی است که تنها در پرتو انقلاب مستمر تحقق می یابد. برگرفته از مقاله: انقلاب مستمر، راهبردی در تحقق گام دوم بیانیه انقلاب اسلامی مولف: دکتر مرتضی شیرودی دانش پژوه: محدثه دشتکی تنظیم:سید زهرا محمدی @tarikh_j
✍ مولفه های سازنده انقلاب مستمر ۱- تداوم حرکت های انقلابی: حرکت هایی چون؛ فرعی خواندن شهادت سید مصطفی خمینی، حمایت از اعتصاب کارگران و کارمندان، حمایت از رفتن شاه، تاسیس شورای انقلاب در برابر شورای سلطنت، دستور همه پرسی نام حکومت، فرمان در باقی ماندن ارتش و ...حرکت های انقلابی با همان شیب تند و با همان ماهیت اسلامی در بخش های گسترده تری در دوره مقام معظم رهبری ادامه یافت. ناامید کردن خواب وخیال های بعد از امام، مدیریت بحران های متعدد از جمله؛ حادثه کوی دانشگاه در سال ۱۳۷۸، فتنه انتخابات ۱۳۸۸، شکل گیری راهپیمایی جهانی اربعین، ..... ۲- استمرار ارزش های انقلابی: نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) بر پایه ارزش های دینی بنیاد یافت. ۳- تداوم مقاومت انقلابی: نهضت اسلامی به دلیل برآمدن از اسلام در حفظ دین و اجرای آن و نیز در مقابله با دشمنان داخلی و خارجی سرسخت است.مانند؛ راهبرد مقاومت در برابر آمریکا و دیگر کشورهای معاند. ۴- استمرار خودسازی انقلابی: شیوه مبارزاتی امام خمینی ( ره) نه سیاسی ونه نظامی، بلکه مبارزه فرهنگی با تکیه بر خودسازی بود که با همین شیوه، انسان هایی چون؛ آیت الله سعیدی، شهید اندرزگو وشهید طیب تربیت شدند. ۵- تداوم تمدن سازی انقلابی: تمدن نوین اسلامی، تمدنی است بر عناصر سرزنده شیعه که آن را از تعداد قلیل یاران امام علی علیه السلام به ۴۵۰ میلیون رسانده است نشات می گیرد. این تمدن از آموزه های تمدنی اولین کشور جهان یعنی؛ ایران و آخرین دین الهی یعنی؛ اسلام آبیاری می شود. برگرفته از: مقاله انقلاب مستمر در تحقق گام دوم بیانیه انقلاب اسلامی مولف: دکتر مرتضی شیرودی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا