نوبت چاپ: اول
زبان: فارسی
سال انتشار: 1398
اولین سال انتشار: 1398
نوع مخاطب: تخصصی
نقش پدیدآور: مولف
نام پدیدآور: علیاکبر ذاکری
☘عبادت از ویژگیهای ادیان الهی بهویژه اسلام است و به معنای خاص، شامل نماز و روزه و حج میشود. کتاب حاضر این مهم را در سیره معصومان(ع) با تکیه بر کتب اربعه بررسی کرده است. در آغاز به نماز و آداب آن پرداخته و به نکاتی درباره مقدمات نماز مانند وضو، قبله، اذان و اقامه و قرائت سورههای خاص و خواندن نماز برای آموزش دیگران اشاره کرده و به بررسی نمازهای متعددی پرداخته که برای ائمه(ع) بیان کردهاند. عبادتهای دیگر مانند روزه و حج نیز در سیره معصومان(ع) به بحث و نقد درآمده است. اخباری درباره بنای کعبه، بازسازی و توسعه مسجدالحرام و شیوه حج رسول خدا(ص) آمده؛ اخبار حج و عمرههای متعدد پیامبر(ص) و حجهای پیاده ائمه(ع) بررسی شده است.
@tarikh_j
@tarikh_j
بحر فارس
در کتاب المسالک الممالک
@tarikh_j
نقشه قدیمی دریا نوردان اروپایی
@tarikh_j
خلیج فارس به اذعان کشورهای عربی
شاخاب پارس ایران(نامی که اولین بار داریوش هخامنشی در کتیبه ای در مصر بر روی این دریا نهاد) در سازمان جهانی مالکیت فکری (وایبو) به ثبت جهانی رسید. از این پس این خلیج رسما بر اساس سند ثبت جهانی مروارید خلیج پارس، فقط با نام خلیج پارس معرفی میشود و هیچ کشوری اجازه نخواهد داشت غیر از این عمل کند.
خلیج فارس از سمت شمال با ایران، از غرب با کویت و عراق و از جنوب با عربستان، بحرین و امارت متحده عربی همسایه است. وسعت آن 240،000 کیلومتر است و پس از خلیج مکزیکو و خلیج هودسن سومین خلیج بزرگ جهان محسوب میشود. خلیج فارس توسط تنگه هرمز به دریای عمان و از طریق آن به دریاهای آزاد مرتبط است و جزایر مهم آن عبارتاند از: خارک، ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، جزیره کیش، جزیره قشم، و لاوان که تمامی آنها به ایران تعلق دارد.
خلیج فارس و سواحل آن معادن سرشار نفت و گاز دارد و مسیر انتقال نفت کشورهایی چون کویت، عربستان و امارات متحده عربی است. به همین دلیل، منطقهای مهم و استراژیک محسوب میشود. بندرهای مهمی در حاشیه خلیج فارس وجود دارد که از آنها میتوان بندر شارجه، دوبی، ابوظبی و بندر عباس را نام برد.
گزارشهای گوناگونی وجود دارد که دولت بریتانیا جزایر تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی را جزء خاک ایران معرفی کرده و کارگزاران، سفرا و نمایندگان سیاسی این کشور نیز در موارد متعدد بر این حقیقت صحه گذاردهاند.
جزایر سهگانه خلیجفارس هزاران سال است که بخشی از ایران بوده و از سال 1780 میلادی در اداره شیوخلنگه قرار داشتند و حتی از خیلی پیشتر یعنی از 1367 تا 1381 میلادی والی بوشهر اداره امور3 جزیره را در دست داشته و اساسا به همین خاطر است که وزارت خارجه انگلستان در تمامی نقشههای رسمی خود هر 3جزیره را به رنگ پرچم ایران نشان داده است
واژه تمب یا تنب، پارسی دری یا تنگستانی (پارسی جنوبی) است که معانی تپه، پشته و تل بر آن متصور است و این واژه در لغات عرب وجود نداشته و صددرصد فارسی دری و ایرانی است و از پیش از دوران هخامنشی تاکنون موجودیت داشته و دارد بررسیها نشان میدهد که از حدود 2هزار سال قبل از میلاد مسیح(ع) این 3جزیره همانند سایر جزایر خلیجفارس توسط ایرانیان اداره میشده و در قلمرو، حاکمیت و مالکیت ایران بوده است.
روز ملی خلیج فارس
۱۰ اردیبهشت روزی افتخارآمیز در تاریخ ایرانیان است. در ۲۲ تیرماه ۱۳۸۴، هیات دولت مصوبه ای را تایید کرد که به موجب آن دهم اردیبهشت هرسال ، “روز ملی خلیج فارس” نام گرفت .
دهم اردیبهشت در تاریخ ایران روز مهمی است. روزی که یادآور ازخودگذشتگی های ملت سرافراز ایران و فرار اشغالگران متجاوز پرتغالی بعد از ۱۱۷ سال تسلط جابرانه بر سواحل جنوبی کشور (۲۱ آوریل ۱۶۲۲ میلادی) در پی رشادتهای سپاه ایران به رهبری امیرالامرای فارس(امام قلیخان) می باشد. شاه عباس صفوی در این روز در سال ۱۶۲۱ میلادی توانست هرمز را از چنگ پرتغالی ها درآورد، تا همیشه به خاطر این اقدامش از او به نیکی یاد شود.
@tarikh_j
تنظیم: فاطمه میری
#سنت در قران و روایات
#سنت در قرآن و روایات به دو معنا آمده است:
#سنت خوب و حسنه، مانند: و یهدیکم سنن الذین من قبلکم و به #سنتهای (صحیح) پیشینیان رهبری کند.
به طریقه و روش سیئه و اشتباه، مانند: لا یؤمنون به و قد خلت سنة الاولین. آنها به آن ایمان نمیآورند، روش اقوام پیشین نیز چنین بود.
از امام باقر (علیهالسّلام) روایت شده است که فرمودند:قال الباقر (علیهالسّلام) : من سن سنة عدل فاتبع کان له مثل اجر من عمل بها من غیر ان ینقص من اجورهم شی ء و من استن بسنة جور فاتبع کان له مثل وزر من عمل بها من غیر ان ینقص من اوزارهم شی ء. هر کس سنت حسنهای را پایه گذاری کند تمام کسانی که این سنت را بجا میآورند، این شخص در ثواب آنها شریک است، بدون اینکه از ثواب آنها چیزی کم شود و اگر کسی سنت سیئهای را پایه گذاری کند وی در تمام گناهان آنها شریک است، بدون آنکه از گناهان آنان چیزی کم شود.گاهی نیز این سنت به خدا نسبت داده میشود مانند: سنت الله التی قد خلت فی عباده و خسر هنالک الکافرون. این سنت خداوند است که همواره در میان بندگانش اجرا شده، و آنجا کافران زیانکار شدند.
(تنظیم: سرکارخانم صفورا سالاریه)
#سنت
@tarikh_j
تعریف #سنت:
1. دوام و استمرار: به معنای ادامه دادن. این معنا از گفتار اعراب گرفته شده است که میگویند: سنت الماء اذا والیت فی صبه، عرب به ریزش پیاپی آب سنت میگوید.
۲. راه و روش پسندیده: طبق این معنا، هر جا واژه #سنت به شکل مطلق و یا با قید حسنه به کار رود، به معنای شیوه و روش نیکو است و برای این که شیوه نادرست و ناپسند را افاده کند، باید مقید به قید سیئه شود.
3. راه و روش: به روشی که مردم از آن پیروی کنند و برای آنان به صورت عادت در آمده باشد (چه نیکو و چه ناپسند) سنت گفته میشود.
(تنظیم سرکار خانم صفورا سالاریه)
#سنت
@tarikh_j
20151018154630-9971-52.pdf
398.3K
بررسی شاخص های سیره سیاسی و اخلاقی پیامبر اکرم (ص)
نویسندگان: محمدتقی متانت پور
منبع: تاریخنامه خوارزمی سال دوم تابستان 1394 شماره 4 (پیاپی 8)
چکیده
از منظر پیامبر مکرم اسلام سیاست و حکومت هدف نیست، بلکه وسیله ای جهت خدمت به خدا و بندگان او و رساندن جامعه به سعادت می باشد. پیامبر اسلام مهم ترین هدف سیاست را اجرای عدالت، احقاق حق، اقامه حدود و احیای ارزش های الهی و انسانی می داند. از دیدگاه اندیشمندان اسلامی نیز هدف سیاست و اخلاق همانا خیر آدمیان و رساندن انسان به فضیلت و نیک بخشی می باشد. تقید و پایبندی به مبانی و اصول اخلاقی که بر خواسته از بطن اسلام و ریشه در بعثت نبی مکرم اسلام داشته، در اندیشه و رفتار سیاسی حضرت محمد(ص) جایگاه ویژه ای دارد. در این پژوهش مهم ترین اصول سیاست اخلاقی پیامبر که عبارتند از خدا محوری و غایتمداری، کرامت و عزت انسانی، عدالت محوری، صداقت، مشورت و مشارکت پذیری، وفای به عهد و پیمان، شایسته سالاری و انتخاب شایستگان، نظارت و نقد عملکردها، طرد ریاست طلبی و محور بودن اصالت الهی و اکتفا نمودن به حداقل مواهب دنیوی پرداخته شده است. بطور کلی از دیدگاه مبارک نبوی تعامل دیانت و سیاست و همگامی سیاست با اخلاق سعادت جامعه انسانی را بدنبال خواهد داشت حضرت با بکارگیری اصول اخلاقی در سیاست این مساله را به خوبی ثابت کرده است.
@tarikh_j