eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
963 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
328 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه علی بن ابیطالب علیه السلام🌸 با سلام و شادباش به مناسبت عید الله اکبر ، عید سعید غدیر خم انشالله همگی در زمره شیعیان حقیقی حضرت قرار بگیریم 🌹 کلیپی به این مناسبت تقدیم حضور شما عزیزان میشود. 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 با سلام و شاد باش عید سعید غدیر خم جلسه سوم سلسله مباحث دولت های شیعی توسط استاد مستقیمی تقدیم میشود، ان شالله مورد استفاده دوستداران تاریخ قرار بگیرد .🌸 @tarikh_j 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
دولت های شیعه 3.mp3
27.28M
✅نگاهی به شرایط سیاسی اجتماعی شیعه در قرن اول هجری: 👈 شیعه به معنای اخص،در زمان پیامبر شکل گرفت. در سال35هجری شرایط برای تشکیل اولین دولت شیعی فراهم میشود وحکومت امام علی علیه السلام شکل میگیرد. 🔴چارچوب حکومتی امام علی: ✅ساختار حکومت به لحاظ جهان بینی ◀️ بر پایه توحید،رسالت وایین پیامبر. ✅ساختار حکومت به لحاظ بعد اجتماعی ◀️ بر عدالت محوری وسوق دادن دادن جامعه به سوی رستگاری. ✅ساختار حکومت به لحاظ شیوه اجرایی ◀️راست کرداری در رفتار وکردار وعمل امام. ◀️شایسته سالاری در انتخاب کارگزاران. ◀️ایجاد برابری اجتماعی واحقاق حقوق ضعفا. ◀️تصمیم گیری قاطعانه بر اساس مصالح جامعه. ✅ابعاد تاثیر گذار حکومت امام علی در دولت های شیعی ◀️ مبارزه با ظلم ستیزی. ◀️به کار گرفتن چهره های درست وکارامد در دولت های شیعه ◀️مطرح کردن شیعه واداب وسنن شیعه. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌠در آستان خورشید....👇 پس از هفت شب نگاه به کتب اهل سنت و بررسی اولیه در باب حدیث غدیر ،مصادف با این عید بزرگ به معرفی چند روایت دیگر از# کتب اهل سنت می پردازیم که باز یمی از دریای بیکران است. اما هنوز سوال بزرگ قرن در جای خود باقی مانده است،به راستی غدیر کاشف از کدامین حقیقت است که این چنین مورد انکار نظری و عملی قرار می گیرد؟کدامین نتیجه ی غدیر پس از سال ها این گونه گریبان گیر عده ای است؟ حاضران به غایبان برسانند.....🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟 @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
FTK_Volume 1_Issue 3_Pages 89-110.pdf
409.8K
مناسبات امامیه و زیدیه (از آغاز غیبت صغری تا افول آل بویه) نویسنده:سیداکبر موسوی تنیانی فصلنامه تحقیقات کلامی، سال یکم شماره ۳ (زمستان ۱۳۹۲) چکیده: زیدیه و امامیه از دیرینه ترین گروه های اسلامی اند. آگاهی از روابط این دو نحله اثرگذار، برای شناخت بهتر تاریخ فکری تشیع ره گشاست. در این نوشتار سعی شده است، تعامل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و نیز تقابل این دو گروه در دوره غیبت صغرا تا افول آل بویه (دوره اقتدار تشیع در جهان اسلام) بررسی شود. واکاوی گزارش های تاریخی نشان گر این است که در این دوره، همکاری زیدیان و امامیان در عرصه های گوناگون، روند رو به رشدی داشته است؛ البته به دلیل اختلاف در برخی از مبانی فکری، هم چنان تمایزگذاری فرقه ای خویش را در قالب مناظره های علمی و ردیه نگاری دنبال کرده اند. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سیره عبادی بر اساس منابع شیعه و سنی، امام کاظم (ع) بسیار اهل عبادت بود؛ به همین دلیل، برای او از لقب عبد صالح استفاده می‌شود.(تاریخ بغداد،بغدادی،ج13،ص29)(تاریخ یعقوبی،ج2،ص414) بر پایه برخی گزارش‌ها امام کاظم (ع) آن قدر عبادت می‌کرد که زندان‌بانان او نیز تحت تأثیر قرار می‌گرفتند.(تاریخ بغداد،بغدادی،ج13ص33-32) شیخ مفید امام موسی بن جعفر را عابدترین مردم زمان خود دانسته و گزارش کرده است که آن حضرت چنان از ترس خدا گریه می‌کرد که محاسنش از اشک‌ خیس می‌شد. او دعای «عَظُمَ الذَّنْبُ مِنْ عَبْدِكَ فَلْيَحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْ عِنْدِكَ» را تکرار می‌کرد و دعای «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الرَّاحَةَ عِنْدَ الْمَوْتِ وَ الْعَفْوَ عِنْدَ الْحِسَابِ» را در سجده می‌خواند.(الارشاد،مفید،ج2،ص231-232) حتی هنگامی که به دستور هارون به زندان منتقل شد، خدا را سپاس می‌گفت که فرصتی برای عبادت یافته است: «خدایا همواره از تو فراغتی برای عبادتت طلب می‌کردم و تو آن را برایم فراهم کردی؛ پس تو را سپاس می‌گویم».(همان،ص240) نقش انگشتری امام کاظم(ع) «حَسْبِيَ اللَّهُ حَافِظِي»(مکارم الاخلاق،طبرسی،ص91) و ِ «الْمُلْكُ لِلَّهِ وَحْدَهُ»(بحارالانوار،مجلسی،ج48،ص11) بوده است. تنظیم: مریم صفری @tarikh_j