سفرنامه ناصر خسرو را درباره اصفهان:
« ....هشتم صفر سنه اربع و اربعین و اربعمایه بود که به شهر اصفهان رسیدیم. از بصره تا اصفهان صد و هشتاد فرسنگ باشد. شهری است بر هامون نهاده، آب و هوایی خوش دارد و هرجا که ده گز چاه فرو برند آبی سرد خوش بیرون آید وشهر دیواری حصین بلند دارد و دروازهها و جنگ گاهها ساخته و بر همه بارو کنگره ساخته و در شهر جوی های آب روان و بناهای نیکو و مرتفع و در میان شهر مسجد آدینه بزرگ نیکو و باروی شهر را گفتند سه فرسنگ و نیم است و اندرون شهر همه آبادان که هیچ از وی خراب ندیدم و بازارهای بسیار، و بازاری دیدم از آن صرافان که اندر او دویست مرد صراف بود و هر بازاری را دربندی و دروازه ای و همه محلتها و کوچهها را همچنین دربندها و دروازه های محکم و کاروانسراهای پاکیزه بود و کوچه ای بود که آن را کو طراز میگفتند و در آن کوچه پنجاه کاروانسرای نیکو و در هر یک حجره داران بسیار نشسته و این کاروان که ما با ایشان همراه بودیم یک هزار و سیصد خروار بار داشتند که در آن شهر رفتیم هیچ بازدید نیامد که چگونه فرود آمدند که هیچ جا تنگی موضع نبود و نه تعذّر مقام و علوفه. و چون سلطان طغرل بیک ابوطالب محمدبن میکاییل بن سلجوق رحمة الله علیه آن شهر گرفته بود مردی جوان آن جا گماشته بود نیشابوری، دبیری نیک با خط نیکو، مردی آهسته، نیکو لقا و او راخواجه عمید میگفتند، فضل دوست بود و خوش سخن و کریم.
#سفرنامه
#ناصرخسرو
#اصفهان
@tarikh_j
تبریز
«در بیستم صفر سنه ۴۳۸ به شهر تبریز رسیدم و آن پنجم شهریورماه قدیم بود و آن شهر قصبه بزرگ آذربایجان است.
شهری است آبادان طول و عرض را پیمودم.
هر یک هزار و چهارصد گام.
مرا حکایت کردند که بدین شهر زلزله افتاد شب پنجشنبه هفدهم ربیعالاول سنه ۴۳۴ بود.
گویند در این شهر منجم ابوطاهر شیرازی میزیست و حکم کرد که در فلان شب این شهر به زلزله خراب شود، حاکم به الزام مردم شهر را از آن بیرون کرده به صحرا برد تا در زیر خاک هلاک نشوند و آن حکم منجم راست آمد.
شهر در آن شب به کلی خراب شد چنان که بیش از چهل هزار آدمی در آن واقعه هلاک شدند.
امیر وهسودان بی محمد بین روادی الازدی که از قبل قائم خلیفه حاکم آن دیار بود در سنه ۴۳۵ به اختیار مذکور به طالع برج عقرب از نو بنیاد عمارت تبریز کرد.»
تنظیم: فاطمه میری
#سفرنامه
#ناصرخسرو
#اصفهان
@tarikh_j
فَمَنْ حَاجَّكَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَللَّعْنَتَ اللَّـهِ عَلَی الْكَاذِبِینَ ﴿۶۱ .آل عمران﴾
⚡️ به مناسب روز بزرگ مباهله در ادامه ی واکاوی کتب اهل سنت👇
#کتب_اهل_سنت
#مباهله
@tarikh_j
با سلام و عرض تحیت خدمت همه ی شما بزگواران
از طریق کانال گذرگاه، جلسه ی چهارم از سلسله صوت های استاد مستقیمی بارگذاری می گردد...
برایتان پر از برکت و علم و نور ان شاالله
🌷🌷🌷
#عصر_غیبت
#دولتهای_شیعی
@tarikh_j
دولت های شیعه 4.mp3
24.81M
#فایل_صوتی
#دولتهای_شیعی
🔰بررسی حکومت ها شیعی:
✅حکومت مختار:
🔸از سال65تا67کوفه در تسلط حکومت مختار است.
🔸وی دوهدف بزرگ را در حکومت خود در پیش میگیرد:
جبران حقوق از دست رفته موالی در دوره بنی امیه، که باعث میشود موالی اورا در قیامش همراهی کنند.
خونخواهی از شهدای کربلا.
🔸هدف اصلی مختار ایجاد عدالت اجتماعی وحمایت از موالی بود، که این باعث شد اشراف کوفه با او مخالفت کنند وزمینه نابودی حکومت مختار توسط زبیریان ایجاد شود.
✅ حکومت ادریسیان:
🔸در سال172هجری در عصر امام موسی کاظم علیه السلام ایجاد شد،وتا سال 375ادامه داشت.
🔸ادریسیان از علویان بودند ودر مغرب حکومت میکردند.
🔸فاطمیان وامویان دو دشمن ادریسیان بودند،فاطمیان به خاطر گسترش قلمرو
وامویان به خاطر دشمنی با اهل بیت علیهم السلام.
تنظیم :صدیقه آقاسی
@tarikh_j
اشکال گفتمانی علمای شیعه از صفویه تا مشروطه
نویسنده: بشریه، حسین؛ جمالزاده، ناصر؛
پاییز 1377 - شماره 8 علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (22 صفحه - از 178 تا 199)
اگر مفهوم«پارادایم»را که عبارت است از«اصول مورد قبول علمای یک حوزه از دانش»از معرفتشناسی تامس.س.کوهن اتخاذ کنیم1و آن را به اندیشهء دینی شیعی تعمیم دهیم، پارادایمی به نام«پارادایم امامت»با اصول ثابت نصب،نص،و عصمت که در چارچوبی نخبهگرایانه قرار دارد خواهیم داشت.در نتیجهء فعالیت علمای شیعه،این اصول همواره ثابت باقی میماند،اما برای پاسخ دادن به مقتضیات زمان و مکان«تحولات گفتمانی»در قالب آن پارادایم ایجاد میشود2.یک تحول گفتمانی که در چارچوب پارادایم امامت محقق گردید، «گفتمان ولایت»است که در زمان غیبت توسط فقهای شیعه به وجود آمد و فقیه را به«نصب عام»و نص امام معصوم(ع)جایگزین امام غایب میکرد و از آنجا که«اصل عصمت»خاص امام معصوم غایب بود،حکومتهای دیگر به دلیل عدم صلاحیت ذاتی،غاصب مقام معصوم (ع)قلمداد گردیدند.بنابراین اصل غصب حکومتها در زمان غیبت از درون اصل عصمت پارادایم منتج شد.«گفتمان ولایت»در هزاره نخست بعد از غیبت تا ظهور صفویه شکل مبهمی داشت،اما با تکامل فقه شیعی،با توجه به مقتضیات زمان در مورد حوزهء وظایف فقیه در زمان غیبت معصوم(ع)بین علمای شیعه اشکال گفتمانی مختلفی پیدا شد آنها به دنبال پاسخ این سؤال بودند که آیا در زمینهء حاکمیت دینی و سیاسی تمام وظایف امام معصوم(ع) (1).برای آگاهی بیشتر از مفهوم پارادایم و نحو بهکارگیری آن توسط کوهن رجوع کنید به:تامس.س.کوهن:ساختار انقلابهای علمی،ز ترجمه احمد آرام،تهران،سروش 1369.و نیکلاس آبرکراسی.فرهنگ جامعهشناسی،ترجمه حسن پویان،تهران،انتشارت چاپخش،1367،ص. 271. (2).برای آگاهی بیشتر از مفهوم گفتمان و کاربرد آن در معرفتشناسی رجوع کنید به:اریک7برنز،زمیشل فوکو،ترجمه بابک احمدی،تهران، نسل قم،1373،و حمید،عضدانلو،«درآمدی بر گفتمان یا گفتمانی درباره گفتمان»،اطلاعات سیاسی،سال دهم،شماره هفتم و هشتم ص. 48 به فقیه منتقل میشود یا فقط قسمتی از آنها این مقاله عهدهدار نشان دادن این اشکال گفتمانی بین علمای شیعه از صفویه تا ظهور انقلاب مشروطیت است که در قالب چهار گروه بررسی میشود.
لینک کوتاه: http://noo.rs/s0527
#مقالات
@tarikh_j
واکاوی و عوامل و پیامدهای فاصله بین مردم و عالمان دینی به عنوان چالش مهم عصر غیبت نویسنده: حائریپور، محمدمهدی؛
بهار 1398 - شماره 28 علمی-ترویجی (حوزه علمیه)/ISCصفحه 22- از 55 تا 76
از مهمترین و اساسیترین وظائف دوران غیبت امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف رجوع به عالمان دین و پیروی از ایشان است زیرا اینان در غیبت امام، جانشینان او در میان امت هستند که امام خود به تقلید و فرمانپذیری ایشان دستور داده است و علما را مرجع دینی مردم، قرار داده است. از آسیبهای دوره غیبت، فاصله بین عالمان و مردم است؛ به این معنا که مردم در امر دین و فراگیری معارف دینی به عالم ربانی رجوع نکنند که موجب فساد و تباهی در دین و دنیای آنها میگردد. وحدت و انسجام ایشان را به تفرق و تشتت میکشاند و راه را برای نفوذ و سلطه بیگانگان باز میگذارد و فرهنگ و اخلاق و عقاید مردم و به ویژه جوانان در خطر قرار میگیرد. هم عالمان و هم نهادهای اجتماعی فرهنگی و هم خود مردم وظیفه دارند از فاصله افتادن بین مردم و علمای ربانی جلوگیری کنند و فاصلهی ایجادشده را برطرف کنند.
لینک کوتاه: http://noo.rs/sh78F
#مقالات
@tarikh_j
ج 14-غالیان.m4a
21.47M
ادامه بحث غالیان
🍀علل و عوامل پیدایش غلو ✅علل عمومی(محیطی و پیرامونی)
1.جهل و نادانی
2. دوستی افراطی بدون علم
3.سوء استفاده اقتصادی
4. تقصیرو کوتاهی در گذشته
5.استبداد و خفقان دوره ی خلفا
6.بافت اجتماعی ✅محدوده ی جغرافیای غلو:عراق و بخصوص کوفه وعلت آن:
1.کوفیان شاهدان عینی ومستقیم حضرت علی علیه السلام در بعد فردی و اجتماعی و فضایل ایشان بودند.
2.تنوع ادیانی کوفه مانند مسیحیت و یهودیت و حضور عقاید دیگر اقوام 3.فاصله داشتن شیعیان کوفه با امامان خود در زمان نضج غلو و اندیشه های آن
#فایل_صوتی
#غالیان
@tarikh_j