🍀نقش آمریکا در کودتای 28 مرداد
✅کرملین روزولت کارشناس امور خاورمیانه سازمان سیا که نقش برجستهای در طراحی کودتا داشت.
سال 57 شمسی در مصاحبهای اعلام میکند "کودتای 28 مرداد نخستین عملیات مخفی علیه یک دولت خارجی بود که بوسیله سیا در ماههای آخر حکومت ترومن تنظیم شده بود. او مدعی شده بود که اواسط سال 1953 به مدت سه هفته در ایران اقامت داشته و با کمک ژنرال شوارتکسف(مامور سازماندهی کادر شهربانی ایران در سالهای 20 تا 27 و از دوستان فضلالله زاهدی) کودتا را رهبری کرده است.
روزولت معتقد بود "اجرای کودتا برای سیا ضرورت داشت" وی 75 هزار دلار را برای خرج کودتا به سه آمریکایی و 5 ایران داده بود. تنها سه نفر هویت او را در تهران میدانستند. یکی شاه که از پیشنهاد عزل مصدق و سرکار آوردن زاهدی استقبال میکند. پیشنهاد رفتن به بغداد در صورت موفقیت آمیر نبودن مرحله اول کودتا نیز پیشنهاد روزولت بود.
✅محمدرضا پهلوی نیز در کتاب "ماموریت برای وطنم" درباره نقش آمریکا در کودتا چنین مینویسد "گاهی این سوال مطرح میشود که آیا دولتهای امریکا و انگلستان در قیام تاریخی 28 مرداد و برانداختن مصدق کمک مالی کردهاند یا خیر؟ هرچند من در حین انقلاب در خارج از ایران بودم ولی از جزئیات امور اطلاع داشتم و بعد از مراجعت به ایران نیز در جریان حوادث بودم و انکار نمیکنم که شاید بمنظور پیشرفت هدف این انقلاب ملی وجوهی هم از طرف هموطنان من خرج شده باشد..."
✅کرملین روزولت به جبران خدمتش در کودتا از سیا خارج شد و به معاونت کمپانی نفتی "گلف" رسید . جایی که بوی نفت میداد!
منبع:مشرق نیوز
#واقعه_تاریخی_۲۸مرداد
@tarikh_j
🍀در زمینه واقعه عاشورا کتب و متون بی شماری به نگارش در آمده است . اما از نگاه علمای تاریخ متون تدوین شده پس از قرن 7 قابل اعتماد نیست. درمیان منابع قرن 3 تا 7 ق نیز مطالب تحریف شده کم نیستند.
در این محفل برآن شدیم تا متون تحریف شده را خوانده و به گفتگو بنشینیم .
✅دانش پژوهان گرامی جهت ثبت نام به ایدی زیل مراجعه کنند.
@Gozargah_tarikh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀با سلام خدمت تاریخ پژوهان و علاقه مندان به تاریخ در ویژه نامه محرم و صفر انشاالله پست ها علمی کانال قبل از ظهر تقدیمتان خواهد شد. 🌷
🍀سوال: اولین منبع موجود که روایات عاشورا را به صورت مستند نقل کرده کدام است؟
#پرسش_تاریخی
#عاشورا_نگاری
@tarikh_j
✅پاسخ: یکی از معتبرترین و قدیمی¬ترین منابع عاشورانگاری، مقتل ابی¬مخنف می¬باشد. این کتاب در دسترس نیست؛ اما طبری بیشتر روایات ابی¬مخنف را در کتاب تاریخ خود نقلکردهاست. به جز مقتل ابیمخنف، طبری اخبار عاشورا را به منابع دیگر نیز ارجاع میدهد. او در عاشورانگاری، از دو نوع منابع شفاهی و مکتوب بهره برده است. اخبار عاشورا در این کتاب، هم از طریق راویان شیعه و هم اهلسنّت نقل شدهاست. بعضی از افراد در سپاه دشمن و از وابستگان به دستگاه حکومت بودند. افرادی که طبری روایات شفاهی خود را از قول آنها نقل کرده است؛ از جمله افراد اهل سنّت هستند که واقعه عاشورا را از افراد حاضر در دستگاه حکومتی شنیده و نقل کرده اند.
بیشترین روایات تاریخ طبری از کتاب «مقتل الحسین» ابی مخنف و هشام کلبی می باشد که گرایش شیعی داشتند.
#پرسش_ تاریخی
#عاشورا_نگاری
@tarikh_j
🍀طبری تعدادی از روایات خود را از افرادی نقل می¬کند که هم¬عصر او بودند. این افراد یا از خاندانی بودند که در دربار امویان حضور داشتند و یا روایاتی از راویان عاشورا شنیده¬بودند. همچنین بعضی از راویان، روایت را از افراد هم عصر خود نقل کردند. طبری در ابتدای تعدادی از روایات، از عبارات«حدثنی و حدثنا»، بهره برده¬است. این عبارت یکی از دلایل نقل شفاهی روایت است. همزمانی راویان با طبری، از دیگر شواهد شفاهی شنیدن روایت میباشد. راویان شفاهی او عبارتند از: حسین بن نصر بن مزاحم منقری، محمد بن عمار رازی و سعید بن سلیمان ، حارث بن کعب والبی، ابن سعد، احمد بن ثابت از اسحاق بن عیسی، زکریا بن یحیی ضریر.
#پرسش_تاریخی
#عاشورا_نگاری
@tarikh_j
طبری بیشتر روایات عاشورانگاری را از منابع مکتوب ذکر کرده است. این منابع عبارتند از:
مقتل «ابی مخنف یکی از منابع مهم طبری بوده که اکثر روایات از قول هشام کلبی به نقل از استادش ابی مخنف گزارش شده است(111روایت). هشام همه کتاب یا بیشتر روایات ابومخنف را با اضافاتی که از طرق دیگر به دست او رسیده بود، به صورت کتابی تدوین و تنظیم کرده، آنگاه طبری یک قرن بعد از آن بهره برده است. از طرفی طبری 24 روایت را مستقیم از هشام کلبی نقل می کند. او همچنین در بعضی از روایات عاشورا، به روایاتی از واقدی که توسط شاگردش ابن سعد گزارش شده(4 روایت)، استناد نموده است. از کتاب «مقتل «اصبغ بن نباته»» یک روایت نقل کردهاست.
براساس بررسی انجام شده، از بین حدود 160 گزارشی که در تاریخ¬طبری در باره واقعه عاشورا وجود دارد؛ منبع حدود 25 روایت شفاهی بودهاست. راویان 25 روایت شفاهی، به جز حسین بن نصر بن مزاحم، شیعه نیستند. از قول این افراد در کتب معتبر اهل سنت مثل مسند احمد حنبل، روایت نقل شده و یا در منابع رجالی توثیق شده اند. 135 روایت از منابع مکتوب نقل شده¬است. حدود 122 روایت از قول ابی¬مخنف و هشام کلبی است. این دو فرد در کتب رجالی شیعه مطرح هستند و در کتب رجالی اهل سنّت به عنوان رافضی یاد می شوند و یا به شیعه بودن آنان اذعان دارند. فزونی روایات عاشورا در این دو منبع, حاکی از متأثر بودن طبری در نقل اخبار عاشورا از مورخین شیعه است.
#پرسش_تاریخی
#عاشورا_نگاری
پژوهشگر :سرکار خانم صغری فهیمی
@tarikh_j
منابع عاشورانگاری طبری.docx
27.2K
فایل کامل پاسخ همراه با ذکر منابع
@tarikh_j
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بازخوانی چند حدیثمشهور درباره عاشورا.pdf
727.9K
#مقاله بازخوانی چند حدیث مشهور درباره عاشورا_ مجله علوم حدیث
نویسنده: محمد صحتی سردرودی
مقتل نگاران و روضه خوانان، سخنان بسیاری را در قالب نثر و نظم به امام حسین(علیه السلام) نسبت داده اند که هرگز سند و مدرکی برای آنها نمی توان یافت. بعضی از آن سخنان با این که غیر مستند و جعلی اند، بسیار مشهور و متداول نیز هستند و از آنجا که مقبولیت عام یافته اند، برخی از پژوهشگران و نویسندگان بنام و معاصر نیز آنها را مسلّم الصدور پنداشته، بدون تأمل و تحقیق، در آثار خود به عنوان سخنی از سخنان امام حسین(علیه السلام) آورده اند. امروز هم بسیاری از کتابسازان و موءلفانِ مبلّغ و مبلّغانِ موءلف پیوسته آنها را در تألیفات و تبلیغات خویش از زبان امام حسین(علیه السلام) می نویسند و در شمارگان فراوانی منتشر می کنند ؛ غافل از آنکه امام حسین(علیه السلام) هرگز آن سخنان را نگفته و به زبان نیاورده است و آن سخنان، هر یک مصداق آشکاری است از آن ضرب المثل معروف که می گوید: «ربّ مشهورٍ لا اصل له.»
در میان مقتل نگارانِ روضه خوان و مجالس نویسان واعظ، از دیرباز چنین مرسوم بود که داستانها و سخنانی را نخست در مجالسِ روضه خوانی برای مردم (عوام الناس) می گفتند و سپس همانها را در کتابهای خود می نوشتند. آنان در آغاز این مجالس، خود نیز تردید داشتند و آن سخنان را تنها برای گریاندن مردم می گفتند، اما با دیدن تأثر شدید شنوندگان، از آن تردید دست شسته، باورشان می شد که امام حسین(علیه السلام) چنان سخنانی گفته و یا چنان حوادثی رخ داده است.
#مقالات
#عاشورا
@tarikh_j
کاوشی در نخستین محل سکونت مسلم بن عقیل در کوفه.pdf
1.08M
کاوشی در نخستین محل سکونت مسلم بن عقیل در کوفه
نویسنده حسسین قاضی خانی، مجله تاریخ اسلام/بهار 1399/شماره 81.
چکیده
آگاهی از رویدادهای بازه زمانی حضور مسلم بن عقیل در کوفه به عنوان سفیر امام حسین(ع)، نقشی مهم در فهم چرایی عدم همراهی کوفیان با امام حسین(ع) دارد. موضوع سکونت مسلم در منزل مختار ثقفی با وجود شهرتی که دارد و در آثار گوناگون بازتاب یافته است با ابهام روبهرو است. مقاله پیشرو با روش استقرا و خوانش دوباره دادههای تاریخی منابع کهن، چهار گزارش سکونت مسلم در منزل مختار، منزل هانی بن عروة، منزل شریک بن اعور و منزل مسلم بن عوسجة را شناسایی کرده است و سپس بر اساس ارزیابی میزان همراستایی آنها با دیگر اطلاعات تاریخی و سازگاری با فضای کالبدی شهر کوفه به اعتبارسنجی آنها پرداخته است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که برخلاف رأی مشهور، اقامت مسلم بن عقیل در منزل مسلم بن عوسجة پذیرفتنیتر است.
تنظیم :نجمه صالحی
#مقالات
#مسلم_ابن_عقیل
@tarikh_j