eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🏴🏴همراهان عزیز شهادت دردانه سید الشهدا (ع)را خدمت شما تسلیت عرض می کنیم. قسمت دیگری از لبیک ها که حضور شجاعانه همسرش جناب جناده و مادر عمرو ابن جناده را روایت می کند ،تقدیم شما🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿قسمت پنجم: ✅در مورد مطالعه تاریخ باید جوانب مختلفی را در نظر گرفت به تناسب سن و سال پژوهشگران و فهم آنها از جامعه و سیاست درک آن ها از تاریخ متفاوت است از این رو اگر بخواهیم دولت هایی را مطالعه کنید باید ببینید مطالعات شما چقدر است و حوزه مطالعاتی چقدر است. جغرافیا را چقدر می شناسید تا بتوانید یک مطالعه خوبی را ارائه دهید . ✅مراسم عاشورا در 24اسفند سال 341شمسی یا محرم سال 352 قمری شروع می شود.سال قبل از این عاشورا در نوروز بود و به خاطر همین مراسم عاشورا برگزار نشد زیرا نوروز درآمد خوبی برای شاهان داشت افراد مختلف می بایست در نوروز هدایای گران بهایی برای پادشاه می آوردند. از این باب سعی می کردند نوروز را برگزار کنند.بعدها نوروز را جابه جا می کردند که حتما برگزار شود. ✅وقتی در سال352 که مراسم برگزار شد به خاطر جغرافیای گرم و خشک بغداد این امکان برایشان هست که مراسم را در شرایط خوبی برگزار کنند گرچه هوا سرد است و هوا در زمستان بغداد 15درجه است در شرایطی صحبت می کنیم که علمای بزرگ شیعه در آن شهر زندگی می کنند و تشیع را رهبری می کنند. @tarikh_j
✅ابوریحان بیرونی در آثار الباقیه 390 نوشته 38سال بعد از برگزاری اولین مراسم عاشورا می گوید علاوه بر بغداد در شهر های دیگه عراق هم عزاداری می کنند و در این روز به زیارت کربلا هم می روند .یعنی در این فاصله عزاداری که در بغداد شکل می گیرد منتشر می شود به بقیه شهرها و زیارت کربلا در روز عاشورا رسم می شود و آنهایی که فاصله مکانی شان تا کربلا زیاد نبود می توانستند زیارت بروند حتما می رفتند. نود پنج سال عزاداری می کنند ال بویه فقط دو سال این عزاداری متوقف می شود به دلیل در گیری ها و در این مدت کاملا موفق می شوند که عاشورا را جا بیاندازند. ✅بعد از جا افتادن مراسم عاشورا تحولاتی در این مراسم اتفاق می افتد که قابل توجه است.یکی از این تحولات مبارزاتی بود در رابطه با جریان کتاب به که معروف بودند به جریان تند رو که در بغداد خیلی فعال بودند.این ها معتقد بودند روز عاشورا روز جشن است و روزی است که پیامبر (ص)در روایت فرمود همان روزی است که کشتی نوح (ع) بر قله نشست و حضرت ابراهیم (ع) آتش بر او گلستان شد. و عزاداری شیعیان بدعت است لذا در سال 253درگیری پیش آمد و شیعیان در مقابل اینان مستحکم تر شدند و تحولاتی که اتفاق افتاد بخشی اش در مقابل این جامعه اهل حدیث بغداد بود. تنظیم :صدیقه آقاسی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تاریخ ولادت امام موسی کاظم(علیه السلام): حدود ١٧/ذح/۱۲۸ق، نه ٧/صفر؛ در منابع دست اول تاریخی، راجع به تاریخ ولادت امام کاظم(علیه السلام)، تصریحی نسبت به روز و ماه ولادت یافت نمی‌شود و تنها سال‌ ولادت ذکر شده که سال ۱۲۸ هجری است، و به نقلی ۱۲۹. تا پیش از قرن پنجم و ششم هجری، همان طور که علامه شوشتری -صاحب «قاموس الرجال»- گفته است: «لَمْ یُعیّن أحدٌ شَهرَه»، هیچ یک از مورخان ماهِ ولادت امام کاظم(علیه السلام) را تعیین نکرده، پس چه رسد به روز ولادت! قول هفتم صفر به عنوان ولادت امام کاظم(علیه السلام) برمی‌گردد به دو تن از علمای قرن پنجم و ششم؛ شیخ طبرسی در دو کتاب «إعلام الوری» و «تاج الموالید»، و ابن شهر آشوب مازندرانی در کتاب «مناقب آل أبي طالب». منتها منابع قرن پنجم و ششم، منابع میانی شمرده می‌شود، نه دست اول. و در منابع کهن و دست اول هیچ روایتی نیست که مؤید این قولِ هفتم صفر باشد. یعنی مثلاً شیخ کلینی در «کافي» یا شیخ مفید در «إرشاد»، هیچ روز یا حتی ماهی را برای میلاد امام کاظم(علیه السلام) معیّن نکرده‌اند. آنچه در این منابع آمده تنها سال ولادت امام کاظم(علیه السلام) است. از مرحوم کلینی در کافی اینطور آمده: «سال ۱۲۸، و به نقلی ۱۲۹». و مرحوم مفید در ارشاد می‌گوید: «سال ۱۲۸». (ع) @tarikh_j