eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🏴🏴همراهان عزیز شهادت دردانه سید الشهدا (ع)را خدمت شما تسلیت عرض می کنیم. قسمت دیگری از لبیک ها که حضور شجاعانه همسرش جناب جناده و مادر عمرو ابن جناده را روایت می کند ،تقدیم شما🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿قسمت پنجم: ✅در مورد مطالعه تاریخ باید جوانب مختلفی را در نظر گرفت به تناسب سن و سال پژوهشگران و فهم آنها از جامعه و سیاست درک آن ها از تاریخ متفاوت است از این رو اگر بخواهیم دولت هایی را مطالعه کنید باید ببینید مطالعات شما چقدر است و حوزه مطالعاتی چقدر است. جغرافیا را چقدر می شناسید تا بتوانید یک مطالعه خوبی را ارائه دهید . ✅مراسم عاشورا در 24اسفند سال 341شمسی یا محرم سال 352 قمری شروع می شود.سال قبل از این عاشورا در نوروز بود و به خاطر همین مراسم عاشورا برگزار نشد زیرا نوروز درآمد خوبی برای شاهان داشت افراد مختلف می بایست در نوروز هدایای گران بهایی برای پادشاه می آوردند. از این باب سعی می کردند نوروز را برگزار کنند.بعدها نوروز را جابه جا می کردند که حتما برگزار شود. ✅وقتی در سال352 که مراسم برگزار شد به خاطر جغرافیای گرم و خشک بغداد این امکان برایشان هست که مراسم را در شرایط خوبی برگزار کنند گرچه هوا سرد است و هوا در زمستان بغداد 15درجه است در شرایطی صحبت می کنیم که علمای بزرگ شیعه در آن شهر زندگی می کنند و تشیع را رهبری می کنند. @tarikh_j
✅ابوریحان بیرونی در آثار الباقیه 390 نوشته 38سال بعد از برگزاری اولین مراسم عاشورا می گوید علاوه بر بغداد در شهر های دیگه عراق هم عزاداری می کنند و در این روز به زیارت کربلا هم می روند .یعنی در این فاصله عزاداری که در بغداد شکل می گیرد منتشر می شود به بقیه شهرها و زیارت کربلا در روز عاشورا رسم می شود و آنهایی که فاصله مکانی شان تا کربلا زیاد نبود می توانستند زیارت بروند حتما می رفتند. نود پنج سال عزاداری می کنند ال بویه فقط دو سال این عزاداری متوقف می شود به دلیل در گیری ها و در این مدت کاملا موفق می شوند که عاشورا را جا بیاندازند. ✅بعد از جا افتادن مراسم عاشورا تحولاتی در این مراسم اتفاق می افتد که قابل توجه است.یکی از این تحولات مبارزاتی بود در رابطه با جریان کتاب به که معروف بودند به جریان تند رو که در بغداد خیلی فعال بودند.این ها معتقد بودند روز عاشورا روز جشن است و روزی است که پیامبر (ص)در روایت فرمود همان روزی است که کشتی نوح (ع) بر قله نشست و حضرت ابراهیم (ع) آتش بر او گلستان شد. و عزاداری شیعیان بدعت است لذا در سال 253درگیری پیش آمد و شیعیان در مقابل اینان مستحکم تر شدند و تحولاتی که اتفاق افتاد بخشی اش در مقابل این جامعه اهل حدیث بغداد بود. تنظیم :صدیقه آقاسی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تاریخ ولادت امام موسی کاظم(علیه السلام): حدود ١٧/ذح/۱۲۸ق، نه ٧/صفر؛ در منابع دست اول تاریخی، راجع به تاریخ ولادت امام کاظم(علیه السلام)، تصریحی نسبت به روز و ماه ولادت یافت نمی‌شود و تنها سال‌ ولادت ذکر شده که سال ۱۲۸ هجری است، و به نقلی ۱۲۹. تا پیش از قرن پنجم و ششم هجری، همان طور که علامه شوشتری -صاحب «قاموس الرجال»- گفته است: «لَمْ یُعیّن أحدٌ شَهرَه»، هیچ یک از مورخان ماهِ ولادت امام کاظم(علیه السلام) را تعیین نکرده، پس چه رسد به روز ولادت! قول هفتم صفر به عنوان ولادت امام کاظم(علیه السلام) برمی‌گردد به دو تن از علمای قرن پنجم و ششم؛ شیخ طبرسی در دو کتاب «إعلام الوری» و «تاج الموالید»، و ابن شهر آشوب مازندرانی در کتاب «مناقب آل أبي طالب». منتها منابع قرن پنجم و ششم، منابع میانی شمرده می‌شود، نه دست اول. و در منابع کهن و دست اول هیچ روایتی نیست که مؤید این قولِ هفتم صفر باشد. یعنی مثلاً شیخ کلینی در «کافي» یا شیخ مفید در «إرشاد»، هیچ روز یا حتی ماهی را برای میلاد امام کاظم(علیه السلام) معیّن نکرده‌اند. آنچه در این منابع آمده تنها سال ولادت امام کاظم(علیه السلام) است. از مرحوم کلینی در کافی اینطور آمده: «سال ۱۲۸، و به نقلی ۱۲۹». و مرحوم مفید در ارشاد می‌گوید: «سال ۱۲۸». (ع) @tarikh_j
✅ استخراج روز و ماه ولادت امام کاظم(علیه السلام): اما احمد البرقي، از علمای بنام شیعه در قرن سوم هجری و از یاران امام جواد و امام هادی(علیهما السلام)، در کتابش «المحاسن»، خبری از أبی بصیر نقل کرده که می‌گوید: «در سالی که همراه امام صادق(علیه السلام) به حج مشرف شدیم، وقتی از حج برگشتیم و به شهرک أبْوَاء (بین مکه و مدینه) رسیدیم، مادر امام کاظم(علیه السلام) درد زایمانشان گرفت و حضرت، آنجا به دنیا آمد.» از این خبر -که اتفاقاً در کهن ترین و دست اول ترین منابع آمده- به راحتی می‌توان ماه ولادت و نیز روز تقریبی آن را استخراج کرد؛ با این توضیح که با معلوم بودن زمان و محل ولادت امام موسی کاظم(علیه السلام) که بعد از پایان مناسک حج و در راه بازگشت به مدینه بوده، پس بسیار بعید است که این ولادت در ماه صفر بوده باشد. بلکه در یک برگشت طبیعی از مکه به مدینه، باید گفت تاریخ ولادت ایشان در نیمۀ دوم ماه ذی الحجۀ سال ۱۲۸ هجری بوده است. در تعیین دقیق روز، این احتمال بعید نیست که در بعضی منابع، عبارتی همچون «السابع عشر» آمده بوده که با توجه به اشتباهاتی که در خواندن و بازنویسی کتب خطی رخ می‌داده، برخی به اشتباه آن را «السابع صفر» خوانده و بازنویسی کرده باشند. بنابراین شاید تاریخ صحیح، روز ١٧/ذی الحجه باشد. پس به هر حال تاریخ ٧/صفر به عنوان سالروز ولادت امام کاظم(علیه السلام)، نه تنها مؤیدی در منابع دست اول ندارد بلکه آنچه از این منابع استفاده می‌شود نادرستی این قول است. به نقل از کانال @Yusufi_Gharawi 📓 مجموعۀ مصاحبه‌ها: ٤٦٨، ٤٧٠ و ٤٧١. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿سلام و وقت بخیر با آرزوی آغاز هفته ای خوب برای شما عزیزان امروز در بخش عاشورا در منابع متقدم به سراغ کتاب تاریخ یعقوبی می رویم.🌹
🌿« تاریخ یعقوبی »(284 ه ): ✅تاریخ یعقوبی کتاب تاریخ عمومی است(دو جلد)، که موضوع آن از زمان حضرت آدم شروع شده و تا سال 259ه (تازمان معتمد) را شامل می شود. این کتاب بر اساس موضوع تنظیم شده است. ✅یعقوبی حدود 6 صفحه 93 کتاب را به حکومت یزید و اخبار عاشورا اختصاص داده و روایت های تاریخی را بدون سند آورده است. تعدادی از این روایت ها مربوط به زمان شهادت امام(ع)که در چه روز و چه سالی واقع شد و تعدادی نیز به وقایع خارق العاده طبیعی که بعد از شهادت بوجود آمده، می پردازد. یعقوبی با دیدگاه شیعه کتاب خود را نوشته است. در اکثر منابع که هم زمان با این کتاب نوشته شده و یا منابعی موجود قبلی، سعی در تبرئه ی یزید از قتل امام حسین(ع) و خاندانش را دارند؛ امّا یعقوبی یزید را به عنوان قاتل امام(ع) معرفی می کند. @tarikh_j
◀️یعقوبی می نویسد: زمانی که یزید به خلافت رسید طی حکمی به والی مدینه دستور داد تا از عبدالله بن زبیر و حسین بن علی(ع) بیعت بگیرد و در صورت عدم بیعت آنها را بکشد و سرشان را برای او بفرستد، ازمردم نیز بیعت بگیر و هرکس که نافرمانی کرد همان حکم عبدالله بن زبیر و حسین بن علی را در باره ی آنها اجرا کن. همچنین در خبر دیگری چنین آورده است: زمانی که حسین بن علی به طرف کوفه حرکت کرد، یزید به عبیدالله بن زیاد چنین نوشت:«...... و اکنون از میان همه ی شهرها، شهر تو و از میان همه ی زمان ها زمان توست که بدین آزمایش گرفتار گشته است، حال اگر او را کشتی که هیچ وگرنه به نسب خویش بازگردی. مبادا از دست تو رهاشود.» ✅براساس این دو روایت یزید از همان ابتدا دستور قتل امام(ع) را صادر کرده است. خبر اوّل در منابع هم زمان وجود ندارد و بعد از یعقوبی، ابن اعثم آن را ذکر کرده است و خبر دوم بدین گونه تا قرن ششم در منابع ذکر نشده است. از قرن ششم به بعد خبری در منابع شبیه این خبر؛ امّا به گونه ای دیگر وجود دارد. @tarikh_j