#رویدادهای_تاریخی
امروز 1 آذر 1399 خورشیدی برابر با 5 ربیع الثانی 1442 هجری و 21 نوامبر 2020 میلادی می باشد.
رویدادهای امروز:
۱_حرکت توابین به سوی شام (65 قمری
۲_سخنان سلیمان بن صرد در نخیله (65 قمری)
۳_بازگشت حمید بن عبد الحمید نزد حسن بن سهل پس از احضار وی.( 202 قمری)
۴_وفات منتصر عباسی (248 قمری)
۵_ ولادت صفی الدین سِنبسی (677 قمری)
۶_وفات امیر آقوش بن عبد الله نجیبی (677 قمری)
۷_ وفات شاهزاده شهنشاه (917 قمری)
۸_ عزل میر محمد صالح از شیخ الاسلامی (1124 قمری)
۹_نامگذاری روز جهاني تلويزيون توسط مجمع عمومي سازمان ملل متحد.(1996میلادی)
۱٠_انحلال پلیس جنوب از سوی رضاخان
(1300شمسی)
۱۱_پایان عمر مجلس سيزدهم.(1322 شمسی)
۱۲_رحلت آیت الله میرزا حبیب الله مدرس عسکری اشتهاردی.(1332شمسی)
۱۳_قرارداد بازرگاني بين ايران و فرانسه امضاء و مبادله گرديد. (1334 شمسی)
۱۴_ارسال پيام "امام خميني" از پاريس به ملت ايران به مناسبت فرا رسيدن ماه محرم (1357 شمسی)
۱۴_عمليات كوچك نصر ۹، توسط نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران (1366شمسی)
۱۵_نامگذاری هفته روشن دلان.(1395شمسی)
تنظیم:مریم صفری
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
ج20-حسنیان.m4a
23.31M
✅ سلسله جلسات مناسبات اهل بیت ع با سادات حسنی توسط دکتر حامد قرائتی تقدیم محضر همراهان بزرگوار گذرگاه می شود.
#سادات_حسنی
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
با سلام خدمت شمابزرگواران و همراهان عزیز همیشه همراه🌹
تعریف باستان گرایی و نقد آن خدمت شما تقدیم می شود.👇👇
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#رویدادهای_تاریخی
امروز2 آذر 1399 خورشیدی برابر با 6 ربیع الثانی 1442 هجری و 22 نوامبر 2020 میلادی میباشد.
رویداهای امروز:
۱_وفات هشام بن عبد الملک (125 قمری)
۲_دوره خلافت ولید بن یزید (از6 ربیع الثانی سال 125 قمری تا28 جمادی الثانی سال 126 قمری)
۳_قیام محمد پسر امام صادق (200 قمری)
۴_وفات محمد بن ابی خالد (201 قمری)
۵_ دوره خلافت مستعین عباسی (از6 ربیع الثانی سال 248 قمری تا11 ذوالحجه سال 251 قمری)
۶_دستگیری و حبس امیر بیبرس مجنون (712 قمری)
۷_ دستگیری و حبس امیر سنجر بروانی (712 قمری)
۸_روز ملي و استقلال "لبنان" از استعمار فرانسه (1943میلادی)
۹_خروج نيروهاي انگليسي از خليج فارس پس از سال ها استعمار در خاورميانه (1970میلادی)
۱٠_هم پيمان شدن حضرات آيات بهبهاني و طباطبايي به منظور نيل به مشروطه (1284 شمسی)
۱۱_تشكيل "كميته دفاع ملي" در قم در جريان جنگ جهاني اول (1294 شمسی)
۱۲_در پاسخ تلگراف مؤتمن الملک، سید محمدصادق طباطبائی و سید حسن مدرس و سلیمان محسن و نظام السلطان از طرف کلیه نمایندگان تلگرافی مراجعت خود را به تهران بی فایده دانستند (1294شمسی)
۱۳_در دانشگاه مشهد دانشکده معقول و منقول تأسيس شد.(1337 شمسی)
۱۴_هجوم وحشيانه ايادي رژيم پهلوي به حرم مطهر امام رضا(ع) (1357 شمسی)
۱۵_برگزاري كنگره جهاني بررسي قداست و امنيت حرم امن در تهران(4ماه پس از جمعه خونین) (1366شمسی)
۱۶_درگذشت سلیم موذن زاده مداح نامدار اردبیلی (1395 شمسی)
تنظیم: مریم صفری
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
1592116532-10161-10-4.pdf
449.9K
#مقاله بررسی و نقد کتاب تاریخ اجتماعی ایران
نویسنده: افتخار قاسم زاده لیلا محمدی خشکناب
منبع: مطالعات کاربردی در علوم اجتماعی و جامعه شناسی سال سوم بهار ۱۳۹۹ شماره ۱ (پیاپی ۱۰) 39-46
کتاب تاریخ اجتماعی ایران به نگارش مرتضی راوندی، اثری قابل توجه و ارزشمند است که در آن نویسنده کوشیده است با روش علمی و با رویکرد تطبیقی، به واکاوی تاریخ و تمدن ایران در موضوعاتی چون حیات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فکری، هنری، آموزشی و سازمان اداری و حقوقی ایرانیان از آغاز کهن ترین ملل باستانی و در ارتباط با دیگر تمدن های جهان، در قبل و بعد از اسلام تا دوره معاصر بپردازد. این اثر گران بها یکی از مهم ترین منابع در زمینه جامعه شناسی تاریخی ایران به شمار می رود که راوندی با این کار پایه ای محکم و قابل ستایش در این عرصه بنیان نهاد. این پژوهش کوشیده است تا با روش توصیفی-تحلیلی تا ضمن مطالعه اثر یاد شده، آن را توصیف، تبیین و ارزیابی نماید. در این راستا این نوشتار ابتدا به معرفی نویسنده و آثار وی، سپس به بررسی شکلی و محتوای کتاب و در آخر به جمع بندی و ارزیابی اثر وی در سه بخش شیوه نگارش، اعتبار نوشته و توانایی نویسنده در انتقال مطالب پرداخته است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
20170923155529-9484-181.pdf
419.7K
#مقاله چیستی، خاستگاه و علل برآمدن تاریخ اجتماعی
نویسنده: سید ابوالفضل رضوی شهرام رهنما (حسنوند)
منبع: تاریخ اسلام سال هجدهم بهار ۱۳۹۶ شماره ۱ (پیاپی ۶۹
تاریخ نگاری سنتی بیشتر ماهیت روایی داشت و به سرگذشت برگزیدگان جوامع می پرداخت. این نوع نگارش تاریخ، اگر کنش های دیگر اقشار و مباحثی همچون باورها و جنبش ها و رویدادهای غیرسیاسی و گاه غیراعتقادی را گزارش می کرد، باز در جهت منافع قدرت ها و مصلحت برگزیدگان جامعه بود. تاریخ نگاری مدرن با ابتنا بر ضرورت نقد بی اعتنایی تاریخ نگاری سنتی به وجوه غیرسیاسی و غیراعتقادی تاریخ کوشیده است تا نگرشی ساختاری به تاریخ داشته باشد و در پرتو گرایش های مختلف تاریخ نگارانه، وجوه مختلف تاریخ را بررسی کند. تاریخ نگاری اجتماعی به عنوان گرایشی نو که در چنین فضایی زاده شد با نگاه تحلیلی به تاریخ و با توجه به ضرورت پرداختن روشن تر و چندوجهی به زندگی روزانه مردم با گرایش های تاریخ شناختی جدیدتری هم چون تاریخ فرهنگی، و قوم شناسی نیز پیوند خورده است و سعی در جاودانه ساختن کنش و میراث اجتماعی و فرهنگی انسان دارد. تاریخ اجتماعی بیشتر به کنش ها و شیوه های زندگی، انگیزه ها و خواست های مردمان عادی توجه می کند.
تنظیم:نجمه صالحی
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j