eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
998 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
315 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز شنبه
15
آذر
1399
خورشیدی برابر با 19 ربیع الثانی
1442
هجری و
5
دسامبر
2020
میلادی می باشد. ۱_ درگذشت علی بن خلف "قابسي" دانشمند و فقيه اسلام(
403
قمری) ۲_ درگذشت اثیر الدین "ابهري" فيلسوف و منجم ايراني(
663
قمری) ۳_ رحلت آيت‏ اللَّه سيدصدرالدين صدر(
1373
قمری) ۴_ کارخانه کاغذسازی پارس در هفت تپه افتتاح شد.(
1349شمسی
) ۵_ درگذشت دكتر "عيسي صديق" مؤسس دانشگاه تهران (
1357شمسی
) ۶_ شهادت سرتيپ خلبان "احمد كشوري" (
1359شمسی
) ۷_ آغاز عقب نشيني نيروهاي "ناتو" از خليج فارس (
1366
شمسی) ۸_ دیروز آیت الله جعفر الهادی(خوشنویس) درگذشت.(
1399
شمسی) ۹_ روز حسابدار تنظیم: مریم صفری ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸️اعتقاد به غیبت .. 🍃 در اسلام شیعه یعنی اعتقاد به این که منجی آخرالزمان، یا ، که مردی معصوم از نسل محمد(صلی الله علیه) است، متولد شده‌است و سپس از نظرها پنهان شده و روزی باز خواهد گشت و جهان را از عدالت و صلح پر خواهد کرد. 🍂برخی از فرقه‌های شیعی، چون  اسماعیلیان نزاری، به غیبت اعتقاد ندارند. 🍃مذاهبی هم که به غیبت اعتقاد دارند، بر سر زنجیرهٔ جانشینی امامت و نام و مشخصات امام غایب هم‌عقیده نیستند. 🍃بزرگترین شاخهٔ تشیع،یعنی امامیه او را حجت بن الحسن المهدی، امام دوازدهم می‌دانند. امام غایب همچنین «امام عصر» یا «امام زمان» هم خوانده می‌شود و از دید مؤمنان، مرجعیت جامعهٔ شیعه و حفظ و هدایت فرد شیعه و جامعهٔ تشیع را به عهده دارد. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
🔸️اعتقاد به منجی.‌.. 🍃عقيده به ظهور حضرت (ع)، منجي موعود و قيام انقلابي و حکومت جهاني و عدالت گستر او، فکر و انديشه انسان را وسيع و جهان انديش مي سازد تا به دورترين نقاط جهان بنگرد، عالم را مملکت خدا بداند و خير و آسايش مردم تمام جهان را بخواهد که عاقبت و پيروزي با پرهيزکاران و شايستگان است؛ 🍃چنان که خداي متعال در «قرآن» چنين بشارت داده است: «ولقد کتبنا في الزبور من بعد الذکر ان الارض يرثها عبادي الصالحون» (سوره انبياء، آيه 105) «ما بعد از تورات، در زبور داوود نوشتيم که البته بندگان نيکوکار من (ملک زمين را) وارث و متصرف خواهند شد.» 🍃تمام اديان و مذاهب در عقيده به مصلح کل و موعود منجي کل ملل، مشترکند. پيروان تمام اديان معتقدند که در يک عصر تاريک و بحراني که جهان را فساد و بيدادگري و بي ديني فرا گرفته، نجات دهنده اي بزرگ طلوع مي کند و به واسطه نيروي فوق العاده، اوضاع آشفته جهان را اصلاح مي کند و خداپرستي را بي ديني و مادي گري غلبه مي دهد.... برگرفته از مقاله استاد علی الله اکبری تنظیم:خانم همایون فرد ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱اهمیت دوستی با دوستان امام عصر علیه السلام و دشمنی با دشمنان ایشان در دوران غیبت🌱 ( صلی الله علیه و آله) فرمودند: 🍃خوشا به حال کسی که حضرت قائم از مرا درک نماید در حالی که در زمان او پیش از ظهورش , به امامت او معتقد بوده و با دوستان او دوستی کرده و با دشمنانش دشمنی کرده باشد . 🍃چنین کسی از رفقا و دوستان من و از گرامیترین امت من نزد من در روز قیامت خواهد بود . علیه السلام , باب ۲۵ , ح ۲ ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ترجمه غیبت نعمانی_text_020170014738.pdf
24.74M
🍃کتاب غیبت نعمانی از منابع معتبر روایی شیعی در زمینه غیبت ومهدویت 🍁کم حجم 🍁منبع دست اول ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز یکشنبه
16
آذر
1399
خورشیدی برابر با
20
ربیع الثانی
1442
هجری و
6
دسامبر
2020
میلادی می باشد. ۱_ درگذشت آيت‏ اللَّه "شيخ هاشم قزويني" مدرس حوزه‏ علميه‏ ي مشهد.(1381قمری) ۲_ تخريب مسجد بابري هند توسط هندوهاي افراطي اين كشور (1992میلادی) ۳_ كشتار دانشجويان معترض به حضور آمريكائيان در دانشگاه تهران.(1332شمسی) ۴_ روز دانشجو ۵_ مرکز آمار ایران اعلام کرد جمعیت تهران از مرز چهار میلیون نفر گذشت(1353شمسی) ۶_ به مناسبت برقراري روابط سياسي بين ايران و انگليس دانشجويان دانشگاه تهران بعنوان اعتراض کلاس‌ها را تعطيل نموده تظاهرات با شکوهي را آغاز کردند.(1332 شمسی) تنظیم: مریم صفری ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نگاهی به زندگانی و شخصیت محمد بن ابی حذیفه 👉 https://b2n.ir/968888 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
نویسندگان: محمد الله اکبری و سید مرتضی حسینی شاه ترابی؛ بررسی شخصیت و اقدامات افراد با نفوذ وحادثه ساز در هر جامعه‌ای کمک فراوانی به تبیین تاریخ آن دوره می‌کند. دراین راستا برای تحلیل حوادث دوره آغازین تاریخ اسلام و حوادث پس از رسول خدا (ص) بررسی ابعاد و اقدامات محمد بن ابی حذیفه بسیار ارزشمند و تاثیرگذار خواهد بود. او درحبشه و هنگام هجرت پدر و مادرش به این سرزمین به دنیا آمد. او گرچه پس از شهادت پدرش در خانه عثمان رشد و پرورش یافت. از مخالفان و معترضان خلیفه سوم بود. وی در *ذات‌الصواری" شرکت داشت و ضمن جهادء مردم را برضد اقدامات عثمان می‌شوراند. این نوشتار درصدد است تا با رویکرد تحلیلی و با استناد به منابع و گزارش های تاریخی اقدامات ابن ابی حذیفه در ماجرای قتل تاریخ شورش برضد کارگزار خلیفه در مصر و تصرف شهر توسط اوء برکناری او از حکومت مصر توسط امام علی (ع)بر بررسی کند. گرچه او پسردایی معاویه بن ابی سفیان بودء ولی به سبب» گرایش‌های علوی‌اش مورد خشم و غضب معاویه قرار گرفت و سرانجام به دست او کشته شد که این مساله نیز مورد توجه قرار گرفته است... 👉 https://b2n.ir/968888 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
7691391H0813.pdf
265.3K
در منابع کهن 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
:  نام «خليج فارس» در متون و منابع کهن عربي وارد شده است. معاجم و تفاسير اسلامي از جمله منابعي هستند که از بدو پيدايش شان اين نام را در خود وارد ساخته و درباره آن به شرح و توصيف پرداخته اند.معاجم کهن عربي در توضيح واژگان «بحر»، «خليج» و يا در توصيف مناطق همجوار خليج فارس نام خليج فارس را غالبا به شکل «بحر فارس» به شکل گسترده اي شرح داده و درباره آن توضيحاتي داده اند. نام «بحر فارس» در معاجم عربي براي اولين بار در معجم «العين» خليل بن احمد فراهيدي، نخستين معجم عربي وارد شده است و پس از آن در معاجم «القاموس المحيط» فيروزآبادي، «معجم البلدان» ياقوت الحموي، «تاج العروس» زبيدي و... وارد و شرح داده شده است. واژه بحر فارس درتفاسير کهن عربي اهل سنت و شيعي نيز فراوان به کار رفته است، تفاسير بسياري چون تفسير «بحرالعلوم» نصربن محمد، تفسير «البحر المديد...» ابن عجيبه و... در توضيح واژه «البحرين» در عبارتهاي قرآني «..لا ابرح حتي ابلغ مجمع البحرين..» (کهف/60) و مرج البحرين يلتقيان (الرحمن/19)، مراد پروردگار متعال از «البحرين» را درياي پارس و درياي روم مي دانند، اين مفسران همانند فرهنگ نويسان، نخستين کساني هستند که از آغاز عصر تدوين، اطلاق نام پارس بر خليج فارس را ذکر کرده و با تکرار بکارگيري آن بر درستي اين نام گذاري تاکيد ورزيده اند، تکذيب و تحريف اطلاعات اين منابع در واقع تحريف و تکذيب اسنادي است که هويت تاريخي، فرهنگي و ديني مسلمانان را تشکيل مي دهد.  کلید واژه: خليج فارس، بحر فارس، معاجم عربي، تفاسير، جغرافياي تاريخي ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 از سوی اداره کل امور فرهنگی جامعه الزهرا برگزار می‌شود؛ 💠 طرح فرهنگی تبلیغی فرزندآوری با هشتک «» ✅ در هشت محور ویژه: 1️⃣ بازنشر محتوای فرهنگی به صورت روزانه در فضای مجازی 2️⃣ پاسخگویی به پرسش و چالش‌های پیش‌رو توسط اساتید و متخصصان 3️⃣ نشر خاطرات "مادران موفق" 4️⃣ ثبت تجربیات مادران با بیش از 3 فرزند 5️⃣ مطالبه‌گری جهت وضع قوانین و آیین‌نامه‌های جدید و یا اصلاح قوانین پیش‌نوشته 6️⃣ ارائه محتواهای نمایشگاهی به فعالان فرهنگی 7️⃣ دریافت محتوای فرهنگی تبلیغی 8️⃣ معرفی کتاب و مقاله در زمینه فرزندآوری http://www.jz.ac.ir/post/7482- ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 شناخت "دانشجوی واقعی" مولا امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حدیث کمیل می‌فرماید: «النَّاسُ ثَلَاثَةٌ: عَالِمٌ رَبَّانِیّ»؛ دانشمند متصل به دستگاه ربوبی که حرفش از آن‌جا، فکرش از آن‌جا، رفتارش هم از آن‌جاست. «وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ»؛ دانشجویی که فهمیده که عالم_ربانی شدن، سعادت دنیا و آخرت است فلذا در پی آن افتاده است و هیچ هدف دیگری ندارد. «عَالِمٌ رَبَّانِيٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ»؛ نجات را برای کسی می‌گویند که دنبالش هستند تا بگیرندش و در پی نجات است یا گرگی دارد او را تعقیب می‌کند!. این گرگ درونی، این ناشایستی‌های اخلاقی که از کودکی و متحجر و جامد شده و فرمانده وجود من شده، از این‌ها چطور نجات پیدا کنم؟! دانش را برای این می‌خواهم. «مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ»؛ یعنی کسانی‌که در این دنیا به فکر این مسائل افتاده‌اند که نجات پیدا کنند؛ زیرا خودشان را در معرض خطر و گودال سقوط می‌بینند، می‌خواهند نجات پیدا کنند با علم، با کتاب، با مطالعه، با کلاس و این‌ها. «وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ»؛ و عموم مردمی هم که در دو دسته اول نیستند، در حکم پشه و مگس‌هایی هستند که در اختیار این هوا و باد و طوفان‌اند که هیچ‌جا نمی‌توانند از خودشان یک وزنی داشته باشند که حتی چند لحظه بمانند. دستگاه هوا و تَمَوُّج هوا بر آن‌ها حکومت می‌کند و این طرف و آن طرفشان می‌برد!. آن‌وقت آن‌قدر این مسئله مهم است که مرحوم استاد شهید در کتاب سیری_در_نهج_البلاغه وقتی استاد خودش حاج میرزا علی آقای شیرازی را به عنوان عالم ربانی می‌گوید من شناختم، بعد از آن می‌گوید: ولی خودم را "متعلم علی سبیل نجات" هنوز تشخیص ندادم که شده باشم!؛ یعنی مقام دانشجو تا این‌جا بالا می‌آید. دانشجویی که در پی سعادت‌طلبی برای خودش و هم نوعش و مملکتش می‌باشد که در نظرش این است که فقط علم و دانش و این‌ها نجات‌بخش بشریت‌اند و ما می‌خواهیم آن را تحصیل کنیم. دیگر به چیزی دیگر کاری نداریم. ایشان می‌فرماید: من هنوز خودم باور نکرده‌ام که دانشجوی این‌طوری باشم که "مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ " شده باشم و "هَمَجٌ رَعَاعٌ" نباشم. علامت این‌که انسان دانشجوست این است که هیچ‌چیز انسان را قانع نمی‌کند و هیچ‌چیز آدم را به خود مشغول نمی‌کند. اگر دید که هیچ‌چیز فرصت‌هایش را از دستش نمی‌گیرد، این دانشجو است. 🎙مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j