eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 22 دی 1399 خورشیدی برابر با 27 جمادی الاول 1442 هجری و 11 ژانویه 2021 میلادی می باشد. ۱_سرپرستی پیامبرصلی الله علیه و آله محمد، توسط حضرت ابو طالب پس از وفات حضرت عبد المطلب . (45سال قبل از هجرت) ۲_ جنگ سخت توابین با شامیان و زخمی شدن تعداد زیادی از دو گروه .( 65 قمری) ۳_ درگذشت عبدالكريم بن احمد حَلَبي محدث مسلمان.(1178 قمری) ۴_ واگذاري امتياز تأسيس بانك ايران به رويتر سرمايه‏ دار انگليسي.(1306 قمری) ۵_ پيروزي مسلمانان در زمان عمر بن خطاب ، بر يزدگرد سوم با استقبال ایرانیان ستمدیده و انقراض سلطنت ساساني.(642میلادی) ۶_صدور فرمان تأسيس عدالتخانه توسط مظفرالدين شاه قاجار. به دنبال صدور اين فرمان، آيت‏ اللَّه سيد عبداللَّه بهبهاني و سيد محمد طباطبايي به همراه ساير علما پس از يك ماه تحصُّن در حرم عبدالعظیم حسنی ، با استقبال مردم، وارد شهر شدند. .(1284 شمسی) ۷_ مورگان شوستر خزانه دار کل ایران که بر اثر اولتیماتوم روس برکنار شده بود با دریافت خسارت تهران را ترک کرد. (1290شمسی) ۸_ درگذشت آيت ‏اللَّه سيد ابوالقاسم دهكُردي اصفهاني. (1313 شمسی) ۹_ درگذشت آیت الله مسیح تهرانی.(1350شمسی) ۱۰_ محكوميت انتشار مقاله توهين‏ آميز روزنامه اطلاعات عليه امام خمینی (ره) توسط مراجع تقليد. (1356 شمسی) ۱۱_ صبح امروز، بازار اصفهان در اعتراض به واقعه 19 دی قم تعطیل بود.(1356شمسی) ۱۲_ تشكيل شوراي انقلاب به فرمان امام خميني (ره) که مسؤوليت شوراي انقلاب تا زمان تشكيل مجلس شوراي اسلامي به طول انجاميد و از تاريخ 7 خرداد 1359 وظايف اين شورا به مجلس و شوراي نگهبان واگذار گرديد. (1357شمسی) ۱۳_ عمليات كوچك ظفر 5 در استان كركوك و دياله عراق توسط سپاه. (1366شمسی) ۱۴_ ترور زنجیره ای دانشمندان هسته ای که منجر به شهادت دکتر مسعود علی محمدی ، استاد فیزیک دانشگاه تهران و دانشمند هسته ای ایران شد. (1388شمسی) تنظیم:مریم صفری ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
✧✦•﷽‌ ✧✦• (5) اهل بیت علیهم السلام فرزندانشان را به حفظ خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها وا می‌داشتند ، آن سان که آنان را به حفظ قرآن وا می‌داشتند. 📚المراجعات، سید شرف الدین ، ص ۳۹۲ تولید شده توسط حمیده موحدنسب بانوی طلبه مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها - تهران 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها در نگاه دیگران فاطمه زهرا سلام الله علیها در یکتا و شخصیتی است که حد و مرز را شکسته و گستره افق او همه جا را فراگرفته است ولذا حتی مسیحیان و اهل سنت نیز در شأن و منزلت و مقام و زوایای مختلف زندگی پربار و پربرکت او سخن گفته اند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
💠 جلالت فاطمه زهرا سلام الله علیها دكتر على ابراهيم حسن پژوهشگر جهان عرب گويد: « زندگانى حضرت فاطمه سلام الله علیها صفحه برجسته اى از صفحات تاريخ را تشكيل داده است که در آن صفحه چهره بزرگی و عظمت او را مشاهده مى كنيم. او همچون بلقيس يا كلئوپاترا نيست كه عظمت خود را از تخت بزرگ و ثروت كلان و زيبائى كم نظير خود داشته اند، و يا همچون عايشه، دختر ابوبکر نيست که شهرتش مرهون جسارت و شهامتش در اعزام و رهبرى لشكرها و فرماندهى بر مردان بوده است؛ بلكه ما در مقابل شخصيتى قرار گرفته ايم که توانسته است هاله‌اى از حكمت و شكوه را بر پهنه گيتى بگستراند، حكمتى كه به كتابها و فلاسفه و دانشمندان برنمى گردد، بلكه تجربه هائى است از روزگار مملو از دگرگوني ها و پيش آمدهاى ناگهانى؛ و شكوهى كه از فرمانروائى و ثروت برنخاسته، بلكه از درون روح و اعماق جان او نشات گرفته است...» ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
💠 قناعت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها دکتر محمدعبده‌یمانی از شخصیت‌های علمی عربستان می‌نویسد: «حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در زندگیش قانع بود، زیرا می‌دانست که حرص باعث تفرق قلب و تشتت خاطر می‌گردد. او به آنچه از پدرش شنیده بود تمسک می‌کرد، پیامبراکرم صلوات‌الله‌علیه‌وآله فرمود:«خوشا به حال کسی که در اسلام هدایت یافته و زندگی او در حد کفاف است یا به آن قانع می‌باشد».... و نیز پدرش فرمود: «ای فاطمه برتلخی دنیا صبر کن تا به نعمت ابدی نائل شوی». فاطمه سلام‌الله‌علیها با قناعتی که داشت به استقبال زندگی می‌رفت و زیاد ستایش خداوند متعال را در زندگی داشت. او کسی بود که آنچه پدرش از وحی دریافت می‌کرد به او می‌نمایاند، آنجا که فرمود: « وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَىٰ مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا...» (طه/۱۳۱)ٰ لذا فاطمه سلام‌الله‌علیها بعد از این دیدار به اندکی از روزی راضی و بر سختی زندگی صبور و به اندکی از مال حلال قانع بود. او نفسش راضی و مرضی بود. او نفسی بی‌نیاز داشت. پدرش فرمود: «بی‌نیازی در کثرت مال نیست، بلکه بی‌نیازی در بی‌نیازی نفس است ...». تنظیم: فاطمه حق شناس ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
📜 کانــال گـــــــــــــذرگــــــــــاه 📜 (وابسته‌به انجمن‌علمی‌تاریخ‌جامعةالزهراء(س)) 🌐 http://eitaa.com/tarikh_j گذری‌بر گذری‌بر (ع) گذری‌بر گذری‌بر گذری‌بر گذری‌بر (قبل‌وبعداسلام) گذری‌بر گذری‌بر گذری‌بر گذری‌بر و گذری‌بر گذری‌بر و تاریخ‌پژوهان! به ما بپیوندید و ما را به دیگران معرفی کنید... انجمن‌علمی‌تاریخ‌ جامعةالزهراء(س) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 23 دی
1399
خورشیدی برابر با 28جمادی الاول
1442
هجری و 12 ژانویه
2021
میلادی می باشد. ۱_ درگذشت علي بن عباس بغدادي معروف به ابن رومي شاعر عرب.(283 قمری) ۲_ تولد حاج ملاعلي ميرزا خليلي فقيه و عالم بزرگ ايراني.(
1226
قمری) ۳_ درگذشت ميرزا محمدحسن آشتياني از رهبران مبارز نهضت تنباكو و از شاگردان شيخ انصاري در تهران.(
1319
قمری) ۴_ اشغال تبريز توسط نيروهاي آلمان و امپراتوري عثماني در جريان جنگ جهاني اول. (
1293
شمسی) ۵_ سخنرانی حجت الاسلام مجدالدین محلاتی در مسجد ولی عصر و در پایان ضمن برپایی تظاهرات، 19 نفر توسط مأمورین دستگیر شدند.(
1356شمسی
) ۶_ تشكيل شوراي سلطنت توسط محمدرضا پهلوي در آخرين روزهاي حيات رژيم پهلوي.(
1357شمسی
) ۷_ وقوع درگيري شديد مردم با مأموران رژيم شاه. (
1357
شمسی) ۸_ اولين حمله و بمباران شيميايي عراق عليه ايران در جريان جنگ تحميلي. (
1359
شمسی) ۹ عمليات كوچك اميرالمؤمنين در منطقه ريجاب. (
1360شمسی
) ۱۰_ عمليات كوچك كربلاي 6 در سومار، توسط ارتش.(
1365شمسی
) تنظیم:مریم صفری ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
✧✦•﷽‌ ✧✦• (۶) اهل بیت علیهم السلام فرزندانشان را به حفظ خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها وا می‌داشتند ، آن سان که آنان را به حفظ قرآن وا می‌داشتند. 📚المراجعات، سید شرف الدین ، ص ۳۹۲ تنظیم:حمیده موحدنسب 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
🎋 آغاز ثبت نام آزمون ورودی جامعه‌الزهرا(س) در سال تحصیلی ۱۴۰1 -1400 ◽️ وجود 14 رشته تحصیلی سطح سه و پنج رشته تحصیلی سطح چهار در جامعه‌الزهرا(س) ◽️ اولویت پاسخگویی پذیرش به صورت غیرحضوری و الکترونیکی است ◽️ نتایج آزمون کتبی در تاریخ 26 خرداد اعلام می‌شود ◽️ ثبت نام دوره عالی فقه و سطح سه بین الملل از بهمن آغاز می‌شود ◽️ پذیرش بیش از 2 هزار و 200 طلبه در سال گذشته http://jz.ac.ir/post/7743 ┄┅═══••✾••═══┅┄ @jz_news | کانال رسمی جامعه الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️اصلاحات ریشه ها و تیشه ها ▫️بحث اصلاحات، از جمله مباحثی است كه همواره مورد توجه طیف‌های مختلف جوامع بشری، قرار گرفته است. در جوامع اسلامی در بسیاری از موارد، مدعیان اصلاح‎طلبی با طرح شعارهای انحرافی تلاش كرده‌اند تا به دیگران وانمود كنند كه حركت در مسیر اندیشه و خواسته‎های آنان، اصلاح و حركت در مسیر خلاف آن اندیشه‌ها و خواسته‌ها، افساد شمرده می‎شود. به همین بهانه، برخی از خواص جامعه به دلیل برخورد با اندیشه‌های انحرافی این مدعیان، متهم به مقابله با روند اصلاح‎طلبی گردیدند. ▫️حضرت آیت الله مصباح یزدی، یكی از كسانی به شمار می‌روند كه با درك ریشه‎های این فتنه، تلاش كرده‌اند تا در سنگر خطابه و نوشتار، نقش این گروه منحرف را در اسلام‎زدایی از جامعه، برای مردم مسلمان كشورمان، بیش از پیش، بر ملا سازند. سخنان پی در پی، مستدل و افشاگرانه ایشان، مدعیان اصلاح‎طلبی را سخت برآشفته است و آنان را وادار كرده تا در برابر این شخصیت بزرگ عالم اسلامی موضع‎ بگیرند.انتشارات مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) کتاب اصلاحات ریشه ها و تیشه ها نوشته حضرت آیت الله مصباح یزدی(ره) را به چاپ رسانده است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
🔰معرفی کتاب دانشنامه فاطمی 📖دانشنامه فاطمی مجموعه‌ای است از حوادث زندگی حضرت زهرا(س) به همراه اوصاف، فضائل و ویژگی‌های او که به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و زیر نظر علی‌اکبر رشاد منتشرشده است. ✅ از مجموع 6 جلد این دوره از دانشنامه، سه جلد منحصراً به مباحث تاریخی، سیاسی و معنوی زندگی حضرت زهرا(س) و در باقی مجلدات، مسائل مربوط به زن و خانواده از منظر حقوقی و اجتماعی مطرح‌ شده است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
🔴💭 |معنای کدبانوگری زن از نگاه رهبرانقلاب ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
🔹زمزمه بهار در زمستان تشکیل شورای سلطنت توسط محمدرضا پهلوی در آخرین روزهای حیات رژیم پهلوی پس از کشتار خونین 13 آبان 57 تهران، محمدرضا پهلوی رسماً به شنیدن صدای انقلاب ملت ایران اعتراف کرد. در این حال بود که در حقیقت شمارش معکوس سقوط رژیم پهلوی آغاز شد. شاه ایران که توان مقاومت در مقابل امواج خروشان انقلاب اسلامی را نداشت، تنی چند از مهره‌های سیاسی مورد اعتماد خود را مأمور تشکیل شورای سلطنت کرد تا به تصوّر خود، امواج اعتراض‌های مردمی را فرو بنشاند. این شورا قرار بود مقدمات انتقال قدرت را از شاه به فرزندش فراهم کند و بدین ترتیب، ملت مسلمان و مبارز ایران را به ادامه حیات رژیم ستمشاهی، متقاعد سازد. هر چند هدف اصلی محمدرضا از تشکیل این شورا، خروج از ایران و در نتیجه جان سالم به در بردن بود. اما مردم آگاه ایران، با تجمع در خیابان‌ها، ضمن مخالفت با این اقدام، حمایت خود را از حضرت امام خمینی اعلام کردند. حضرت امام در همین روز در پاریس اعلام نمودند که به زودی یک دولت جدید انقلابی تشکیل خواهند داد. پس از انتشار این خبر، سید جلال‌الدین تهرانی، برای دیدار با امام، راهی فرانسه شد. امام دو شرط برای پذیرفتن وی معین کردند: استعفای او از ریاست شورای سلطنت و اعلامِ غیرقانونی بودن این شورا از جانب او. سرانجام رییس شورای سلطنت در اول بهمن از سمت خود استعفا داد و شورای سلطنت بدون هیچ اقدامی در راستای اهداف شاه پس از فعالیتی یک هفته‌ای، عملاً منحل شد. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 24 دی
1399
خورشیدی برابر با 29 جمادی الاول
1442
هجری و 13 ژانویه
2021
میلادی میباشد. ۱_ شهادت ملامحمد تقي بُرغاني معروف به شهيد ثالث. (
1264قمری
) ۲_ درگذشت آيت ‏اللَّه سيد ابوالحسن رفيعي قزويني. (
1353
شمسی) ۳_اصناف و کسبه بازار اصفهان به مناسبت وقایع اخیر در قم و مشهد مغازه های خود را تعطیل کردند(
1356شمسی
) ۴_ در اهواز علیه رژیم شاه تظاهرات شد و ائمه مساجد از حضور برای اقامه نماز خودداری کردند(
1356شمسی
) ۵_ بازار استان زنجان در اعتراض به حادثه 19 دی قم تعطیل بود. (
1356شمسی
) ۶_ کلاس های درس مدرسه علوم دینی مروی تهران در اعتراض به وقایع قم، تعطیل شد.(
1356شمسی
) ۷_ انتصاب امام خامنه‏ اي به امامت جمعه تهران توسط امام خميني(ره). (
1358شمسی
) ۸_ استقبال بي ‏سابقه مردم پاكستان از امام خامنه ‏اي رييس جمهور وقت ايران. (
1364شمسی
) ۹_ درگذشت "دكتر احمد تَفَضُّلي" ايران شناس معاصر.(
1375شمسی
) ۱۰_ درگذشت محمد قاضي ، مترجم. (
1376
شمسی) تنظیم: مریم صفری ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚠️کنش ها و واکنش ها مورخان در نقل گزارش های تاریخی 🔆 1.پشیمانی ابوبکر 🔆2.هجوم به خانه ی حضرت زهرا سلام الله علیها گام دیگر در جهت راستی آزمایی گزارش های تاریخی کشف سیر تغییرات در گذر زمان است(نشانه شناسی متنی ) در ادامه ی پست هفته های گذشته پس از بررسی سندی روایت پشیمانی ابوبکر از منظر محققین اهل تسنن، به دو حاشیه ی دیگر می پردازیم. 📚 از آن جهتی که علاوه بر اسکن های ارائه شده به طور کلی بزرگانی از غیر شیعه مانند ابن زنجویه ، طبری ، ابن عبد ربّه ، طبرانی ، ابن عساکر ، ضیاء مقدسی و ... این خبر را نقل کرده اند و برخی مانند ضیاء مقدسی این خبر را معتبر دانسته‌اند،پس انکار کلی آن از سمت مورخی بعید به نظر می رسد(گرچه اخیراً یکی از مجریان شبکه های ماهواره ای نظر" ضیاء مقدسی"را به گونه ای دیگر بیان کرده که به جهت واضح بودن خطا در استدلال غیر حرفه ایش از آن صرف نظر می کنیم.) اما ❕❔"ابو عبید" از عبارت "نمی‌خواهم آن را نقل کنم!" ، استفاده می کند و ماجرای پشیمانی از هجوم را ذکر نمی‌کند! (تصویر ۷) ❕❔ "دكتر عبد الملك دهيش" محقق کتاب "الأحاديث المختارة" کلمه‌ی "أغلق" را "أعلق" ضبط کرده‌ است!! (تصویر ۶) در حالی که: ۱. "أعلق" معنای مشخصی افاده نمی‌کند. ۲. "مقدسی" همچون "ابن عساکر" این خبر را از "طبرانی" نقل کرده که طبعا سندش نیز با او مشترک است. در حالی که هم "طبرانی" و هم "ابن عساکر" آن را "أغلق" نگاشته‌اند. (تصاویر ۴،۵) ۳. ابن زنجویه، طبری و ابن عبد ربه نیز آن را از ریشه‌ی "غلق" ثبت کرده‌اند نه "علق" ! (تصاویر ۲،۳) ۴. در نسخه‌‌ی کتاب "تاریخ الإسلام" که به خطّ خود نویسنده یعنی "شمس الدین ذهبی" دانشمند نام‌آشنا در کتابخانه‌ی (ایاصوفیا - ترکیه به شماره ۳۰۰۵) نگهداری می‌گردد، "أغلق" نگاشته شده است.(تصویر ۸) ۵. در تنها نسخه از کتاب "ضیاء مقدسی" نیز که پسر برادرش کتابت نموده است ، این کلمه به گونه‌ای است که گویی نقطه "غ" کمی کشیده شده است.(تصویر ۹) 6. همانطور که گفته شد "ضیاء مقدسی" همچون "ابن عساکر" این روایت را از "طبرانی" نقل کرده و به نظر می‌رسد در اینجا "دكتر دهيش" محقق کتاب "الأحاديث المختارة" برای انحراف ذهن مخاطب کلمه‌ی "أغلق" را "أعلق" درج کرده است. علاوه بر اینکه "أعلق" در این عبارت فاقد معنا است، اگر "دهیش" به این دو کتاب و کتابهای دیگری که این خبر را نقل کرده‌اند، رجوع می‌کرد عبارت صحیح را درج می‌نمود. البته نباید فراموش کرد که در نسخه‌ی خطی نیز کلمه به گونه‌ای است که گویی نقطه "غ" کمی کشیده شده است. (تصویر ۹) ✂️ اما در حافظه ی تاریخی مخاطبان "دکتر دهیش" سابقه ی یک چالش این چنینی دیگری را نیز دارد؛ او کتاب «المستوعب» تألیف «نصیرالدین حنبلی» از فقهای حنبلی مذهب قرن ۶ و ۷ هـ ق را تصحیح نموده است. «نصیرالدین حنبلی» در ذیل بیان احکام و مناسک حج، در بابی با عنوان «باب زیارة قبر الرسول صلّی الله علیه و آله و سلم» به پیامبر استغاثه می‌نماید و چنین می‌گوید: «خداوندا ! من با حالت پشیمانی و استغفار به سوی "پیامبرت" آمده‌ام، پس از تو تقاضا دارم که مرا مورد مغفرت خود قرار دهی، همانگونه که کسانی را که در زمان حیات پیامبر«صلی الله علیه و آله وسلم» خدمت ایشان می‌رسیدند و تقاضای استغفار می کردند را می‌بخشیدی. «...وإنّي قد أتَـیتُ "نَـبِـيَّـكَ" تائباً مستغفراً ، فَأسألُكَ أن توجِبَ لي المَغفِرَةَ كما أوجَبـتَها لمَن أتاه في حَيـاته.» 😳 اما آقای "دهیش" ، با وجود اینکه از نسخه‌ی خطی کتابخانه‌ی ظاهریه استفاده نموده، ولی عبارت «اللهمّ... إنّي أتیت "نـبـیّـک" تائباً مستغفراً» را به «الّلهمّ...إنّي قد أتیتُکَ تائباً مستغفراً» تحریف نموده است تا واسطه شدن رسول خدا «صلی الله علیه و آله و سلّم» را کتمان کند ! (تصویر ۱۰) که به نوبه ی خود حس اعتماد خواننده ی تاریخی را به طور عمیق خدشه دار می سازد تا جایی که با وجود پردازش در منابع دیگر جایی برای اعتنا نمی گذارد. در گزارشات تاریخی "هجوم به خانه ی حضرت زهرا سلام الله علیها"در کتب اهل سنت نیز همین سیر اتفاق می افتد ؛به این شکل که باتوجه به یقینی بودن این واقعه و افراد شرکت کننده در آن ،رخ داد مرکزی آتش زدن در و ضربه به دختر پیامبر اعظم صل الله علیه و آله و سلم که در نهایت منجر به شهادت ایشان می شود دچار همین تغییرات شده است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
⚠️ سوال نهایی: آن چه در انتهاء در یک نگاه بیرونی سوال برانگیز می شود این است که به راستی سبب این تطور در گذر زمان از گذشته های دور تا امروز چیست؟ و یا چرا عبارت"اغلق" دستخوش چنین تغییراتی قرار می گیرد؟ آیا بهتر نبود بزرگان اهل سنت این عبارت را در جهت موجه ساختن این رویداد استفاده می کردند؟مگر خانه ی حضرت فاطمه سلام الله علیها چه خصوصیت غیر قابل تغییری دارد که بسته بودن "در "آن در گذار زمان در تاریخ دچار تحریف لفظی می گردد؟ آن چه در اولین پاسخ ذهنی یک تحلیل گر تاریخی می آید آن است که نقل این گزارش های تاریخی بدون تغییر یا تحریف و سانسور ، داده هایی مرکزی انتقال می دهد که دامنه ی تبعات گسترده ای دارد..... آیا به راستی فاطمیه سند حقانیت شیعه است؟ ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا