در بخشی از کتاب خسی در میقات میخوانیم:
چهار و نیم صبح مکه بودیم. دیشب هشت و نیم از مدینه راه افتادیم. ماشین یک اتوبوس بود - از همان قرمزها - که سقفش را برداشته بودند و همسفریها از پنج بعد از ظهر رفتند جا گرفتند. و ده انتظار بکش... تا ساعت هشت که جواد آمد مرا صدا کرد. ناچار جای حسابی نداشتم. ردیف سوم، بغل دایی؛ نفر سومی شدم روی یک صندلی دونفره. و راننده آدم بود و ماشین خرابی نداشت و حملهدارمان مدعی بود که سبیلش را چرب کرده. و یک راست آمدیم. تنها با یک توقف در «رابغ» و یکی هم همان اوایل حرکت در مسجد «حلقه» برای محرم شدن. در تاریکی شب. و نه آبی، نه مستراحی. و در شعاع نورافکن اتوبوس تطهیری کردیم. لباس احرام را از مدینه پوشیده بودیم. و مراسم مسجد، و بعد سوار شدن و آمدن و آمدن.
سقف آسمان بر سر، و ستارهها چه پایین، و آسمان عجب نزدیک، و عقرب سخت رو به رو نمایان. و هی باد خوردیم (بین 80 و 100 میراند) و هی مچاله شدیم. و مسئولیت پاییدن دایی پیرمرد که چرتش میبرد و ممکن بود سرش بخورد به پشتی صندلی ردیف پیش. و من هیچ شبی چنان بیدار نبودهام و چنان هشیار به هیچی.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
. زیر سقف آن آسمان و آن ابدیت، هرچه شعر که ازبر داشتم خواندم- به زمزمهای برای خویش - و هرچه دقیقتر که توانستم در خود نگریستم تا سپیده دمید. و دیدم که تنها «خسی» است و به «میقات» آمده است و نه «کسی» و به «میعاد» ی. و دیدم که «وقت» ابدیت است، یعنی اقیانوس زمان. و «میقات» در هرلحظهای و هرجا. و تنها با خویش؛ چراکه «میعاد» جای دیدار تست با دیگری، اما «میقات» زمان همان دیدار است و تنها با «خویشتن». و دانستم که آن زندیق دیگر میهنهای یا بسطامی چه خوش گفت وقتی به آن زائر خانهی خدا در دروازهی نیشابور گفت که کیسههای پول را بگذار و بدور من طواف کن و برگرد. و دیدم که سفر وسیلهی دیگری است برای خود را شناختن. اینکه «خود» را در آزمایشگاه اقلیمهای مختلف به ابزار واقعهها و برخوردها و آدمها سنجیدن و حدودش را بهدستآوردن که چه تنگ است و چه حقیر است و چه پوچ و هیچ.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
سفرنامه از فرودگاه جده، محل آشنایی اولیۀ مسافران با یکدیگر آغاز میشود. مسافرانی که از دهاتیها و پیرزنها تا نخبههایی مثل جلال، همه به یک رنگ در آمدهاند. دردسرها و سختیها و کمبود امکانات در سفر، برای همه یکسان است. همه تیغ ریش تراشی و آن زرق و برق را رها کرده و روانه به کشفی شدهاند. هرکدام یک جور؛ یکی به کشف سفر؛ دیگری به کشف کعبه و دیگری به کشف خود کشف.
سفرنامه حج جلال آل احمد یکی از نوشتههایی است که همچون غربزدگی و مدیر مدرسه باعث شهرت این نویسنده دهه پنجاه شده است. جلال در این نوشته، در واقع گزارش لحظه به لحظهای از این سفر داده و در حین نوشتن این سفرنامه گاهی نیز به ناهنجاریهای مدرنیسم که حتی دامن معنویات را آلوده کرده و نیز از سایههای تاریک و دراز استعمار و بهرهکشی کشورهای قدرتمند صنعتی از جهانی که در تحجّر و عقبماندگی خود دست و پا میزند و با وجود ثروت سرشاری که برخی از این کشورها از منابع طبیعی خود به ویژه نفت دارند، به صورت ملتی مصرفی درآمده و همه چیزشان وابسته به قدرتهایی شده است که در سایۀ همین وابستگیها کسب کردهاند، اعتراض میکند. جلال در این سفرنامه حتی بر مردمی که بیهیچ نگرشی و عوامانه به این سفر میآیند و خود را حتی در این سفر هم به زرق و برق دنیای مادیات مشغول میکنند، گله میکند و بر جهل، نادانی و عبادتهای کورکورانهشان خرده میگیرد.
تنظیم:سرکار خانم فاطمه غفاری
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#رویدادهای_تاریخی
🔹امروز 14 اسفند
1399خورشیدی برابر با 20 رجب
1442هجری و
4 مارس 2021میلادی میباشد. ۱_ نبرد يرموك بين مجاهدان مسلمان و سپاه روم.(13 قمری) ۲_ امضاء قرارداد ننگين خروج ايران از هرات در زمان ناصرالدين شاه قاجار و جدایی افغانستان از ایران.(
1857میلادی) ۳_ تأسيس كميته امداد به فرمان امام خميني(ره) .(
1357شمسی) ۴_ حمله گارد بني صدر و منافقان همدست او به مردم مسلمان و حزب اللَّه. (
1359شمسی) ۵_ درگذشت دكتر عباس رياضي كرماني استاد نجوم. (
1367شمسی) ۶_ درگذشت آیتالله عباس واعظ طبسی نماینده ولیفقیه در استانهای خراسان (
1394شمسی) ۷_ دیروز شیخ احمد الزین رئیس هیئت امنای تجمع علمای مسلمین در لبنان درگذشت.(
1399شمسی) 🌸آغاز هفته احسان و نيكوكاري و روز احسان و نيكوكاري 🌸روز ترویج فرهنگ قرض الحسنه -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
باغ شاهزاده ماهان یا باغ شازده ماهان یکی از باغهای تاریخی ایران بهشمار میرود. این باغ در حدود ۲ کیلومتری شهر ماهان و در نزدیکی شهر کرمان و در دامنه کوههای تیگران جای گرفته و مربوط به پایان دوره قاجاریه است.
#قاب_تصویر
#ماهان
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
جای گرفتن در جاده گذری #کرمان به #بم و در مسیر جاده کهن #ابریشم از عواملی است که این محل را برای احداث یک باغ اشرافی مناسب ساختهاست. #باغ_شاهزاده به گونهای ساخته شده بیشینه دید را از چشماندازهای درونی را بسان زیر فراهم میسازد: هنگام ورود، به ویژه در طبقه بالایی سردر خانه بجز نماها و چشماندازهای بیرونی باغ، چشمانداز #چهارباغ و در جهت وارون بر آن و چشمانداز کوه را ممکن میسازد. این چشماندازهای دیدنی یعنی دیدن جوش و خروش آب، حوضچهها و آبشارها هر کدام به نوبه خود تأکیدی بر محورهای عمود بر محور اصلی دارند و همراه با با آرایش گیاهی چشماندازهای درونی بیمانندی را به دست میدهند.
#قاب_تصویر
#باغ_شازده
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
این باغ از نمونه باغ #تختهای ایرانی است و در زمینی مستطیلی شکل به مساحت پنج و نیم هکتار بنا شده و دارای سردر ورودی بسیار زیبایی است. بناهای باغ عبارتند از #کوشک اصلی یعنی #سکونتگاه دائمی یا فصلی مالک که در انتهای سربالایی باغ قرار دارد. سردر خانه در ورودی باغ به صورت بنایی خطی جبهه ورودی باغ را اشغال کرده و در دو طبقه بنا گردیدهاست. طبقه بالای این سردر دارای اتاقهایی است که برای زندگی و پذیرایی پیشبینی شدهاند. سایر بناهای خدماتی باغ از حصار اصلی استفاده نموده و به صورت #دیواری_مرکب بناهای مختلف خدماتی را در نقاط مناسب در خود جا دادهاست.
#قاب_تصویر
#باغ_ایران
#ماهان
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
این باغ نخست به دستور #محمدحسن_خان #سردار_ایروانی حاکم وقت #کرمان ساخته شد و بنای درون آن بعدها توسط #عبدالحمید_میرزا ناصرالدوله حاکم کرمان طی یازده سال حکمرانی وی (۱۲۹۸ ه.ق تا ۱۳۰۹ ه.ق) ساخته شد.
با این همه، با مرگ وی ساخت بنای آن نیمه ساخته رها شد.گفته میشود وقتی خبر مرگ ناگهانی حاکم را به ماهان میبرند، بنّایی که مشغول تکمیل سردر ساختمان بود تغار گچی را که در دست داشته محکم به دیوار کوبیده و کار را رها کرده و فرار نمودهاست. به همین علت جاهای خالی کاشیها را بر سردر ورودی میتوان دید.تاریخ بنای باغ ۱۲۷۶خورشیدی است.
#شازده
#ساخت
#قاب_تصویر
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#باغ_شازده یکی از ۹ باغ ایرانی است که در سال ۱۳۹۰ در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید و اطلاعات این باغ از طرف یونسکو به ۳۵ زبان ترجمه و در نقشه گردشگری #یونسکو قرار گرفتهاست.
باغ شاهزاده در تاریخ سی ام تیرماه ۱۳۹۰ به #ثبت_جهانی یونسکو رسیدهاست.
در زمستان ۱۳۹۲ خبری منتشر شد در این خصوص که با #هشدار رسمی یونسکو به سازمان میراث فرهنگی، در صورت تملک بخشهایی از این باغ توسط بخش خصوصی و تبدیل عمارتهایی از آن به اقامتگاههای گردشگران و مسافران، یونسکو اقدام به خروج نام این باغ از فهرست جهانی خود مینماید. در بیانیه یونسکو اعلام شدهاست که هرگونه تغییر و بازسازی اماکن تاریخی #ثبت_جهانی شده باید زیر نظر این سازمان و با اجازه آن انجام شود که حضور بخش خصوصی در بخشهایی از این باغ، از جمله موارد نقض این قانون محسوب میشود.
#قاب_تصویر
#باغ_ایران
#ماهان
تنظیم:فاطمه میری
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#رویدادهای_تاریخی
🔹امروز جمعه 15 اسفند
1399خورشیدی برابر با 21 رجب
1442هجری و
5 مارس 2021میلادی میباشد. ۱_ درگذشت علامه ذبيح اللَّه محلاتي فقيه و نویسنده کتابهای: ریاحین الشریعه، وقایع الایام، کشف الغرور در مفاسد بیحجابی، تاریخ سامرا،... (
1364شمسی) ۲_ آغاز استراتژي دفاع متحرك توسط ارتش بعث عراق در جريان جنگ تحميلي،حملات مکرر و شکست پس از دو هفته.(
1364شمسی) ۳_ بنابر گزارش روزنامه انگلیسی مورنینگ استار، تظاهراتی در لندن از سوی عده ای از دانشجویان ایرانی برپا گردید. (
1356شمسی) ۴_🌳روز درختكاري و آغاز هفته منابع طبيعي تجديد شونده 🌸بیش از
1147سال(شمسی) و 2 ماه و 4 روز است کسی منتظر 313 نفر است و زمان همچنان در گذر است ... -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📜 کانــال گـــــــــــــذرگــــــــــاه 📜
(وابستهبه انجمنعلمیتاریخجامعةالزهراء(س))
🌐 http://eitaa.com/tarikh_j
گذریبر #تاریخ_اسلام
گذریبر #تاریخ_اهل_بیت(ع)
گذریبر #تاریخ_ایران_اسلامی
گذریبر #چهره_های_تاریخ_اسلام
گذریبر #تاریخ_عصرغیبت
گذریبر #اماکن_تاریخی_ایران (قبلوبعداسلام)
گذریبر #اماکن_تاریخی_جهان_اسلام
گذریبر #کتب_اهل_سنت
گذریبر #سفرنامه_ها
گذریبر #مقالات #علمی_پژوهشی و #علمی_ترویجی
گذریبر #یادداشت_های_علمی
گذریبر #وبینارها و #کارگاهها
تاریخپژوهان!
به ما بپیوندید و ما را به دیگران معرفی کنید...
انجمنعلمیتاریخ جامعةالزهراء(س)
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
✅ #مقاله
☘☘☘☘☘☘
نویسنده: جواد سليماني اميري
در کنار ضرورت مرزبندي علوم، همواره بحث ضرورت تعامل علوم براي کشف بهتر و کامل واقعيت مطرح بوده است. ليکن برخي معتقدند: محقق نبايد با پيشفرضهاي اعتقادي وارد تحقيقات علمي شود. برايناساس، انسلاخ از اعتقادات کلامي را شرط ورود به تحقيقات تاريخي ميانگارند. از منظر آنان، دخالت دادن اعتقادات کلامي در تحقيقات تاريخي، خلاف عينيتگرايي در پژوهش تاريخي است، و با سکولار بودن دانش مذکور سازگاري ندارد؛ زيرا موجب تحريف تاريخ ميشود.
🔍🔍🔍🔍🔍🔍🔍
در اين نوشتار، ابتدا دلايل نظرية انسلاخ تبيين گرديده، سپس نقد و بررسي ميشود. مهمترين نقدهاي اين ديدگاه آن است که اولاً، رويکرد عينيگرايي در روش تحقيق، بر مباني معرفتي نادرستي استوار است. ثانياً، بر فرض پذيرش، اين رويکرد مستلزم عدم جواز دخالت همة باورهاي کلامي در تاريخ نيست. ثالثاً، اين رويکرد امروزه منسوخ شده است. علاوه بر اين، دخالت اعتقادات کلامي در تاريخپژوهي امري اجتنابناپذير است؛ زيرا بخشي از واقعيتهاي گذشته با دانش کلام قابل کشف است. همچنين دانش کلام با اثبات واقعنمايي برخي از متون دينيِ ناظر به تاريخ، منبع معرفتبخش تاريخي را به مورخ مينماياند.
👉 https://b2n.ir/p38455📚
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j