eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
956 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
330 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ مصادیق سنت های تاریخی درقرآن ازدیدگاه حضرت آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله تعالی: بخش سوم سرکار خانم خدیجه سادات حسین پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔹🔸 شکست دشمن وبدست آوردن همه چیز در گرو فداکاری وتلاش و جهاد قرآن جریان ورود بنى اسرائیل را به سرزمین مقدس در(سوره مائده، آیات 21 و 22 )چنین بیان مي كند: «یا قَوْمِ ادْخُلُواالْأرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتیِِ كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى أَدْبارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِینَ.» «موسى به قوم خود چنین گفت كه شما به سرزمین مقدسى كه خداوند برایتان مقرر داشته است وارد شوید، و براى ورود به آن از مشكلات نترسید و از فداكارى مضایقه نكنید، اگر به این فرمان پشت كنید زیان خواهید دید.» 📝 از جمله «كتَبَ اللَّهُ لَكُمْ» استفاده ميشود كه خداوند چنين مقرر داشته بود كه بنى اسرائيل در اين سرزمين مقدس باآرامش و رفاه زندگى كنند،مشروط به اينكه آن را از لوث شرك و بت پرستى پاك سازند و خودشان نيز از تعليمات انبيا منحرف نشوند،اما اگر اين دستور را بكار نبندند زيانهاى سنگينى دامان آنها را خواهد گرفت. بنا بر این اگر ملاحظه میكنیم كه نسلى از بنى اسرائیل كه این آیه خطاب به آنها بود بالاْخره موفق به ورود در این سرزمین مقدس نشدند بلكه چهل سال در بیابان سرگردان ماندند و نسل آینده آنها این توفیق را یافت منافاتى با جمله«كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ »خداوند براى شما مقرر داشته،ندارد زيرا اين تقدير مشروط به شرائطى بود كه آنها انجام ندادند همانطور كه در آيات بعد استفاده ميشود. اما بنى اسرائیل در برابر این پیشنهاد موسى- همانطور كه روش افراد ضعیف و ترسو و بى اطلاع است كه مایلند همه پیروزیها در سایه تصادفها و یا معجزات براى آنها فراهم شود و به اصطلاح لقمه را بگیرند و در دهانشان بگذارند- «به او گفتند: اى موسى! تو كه می دانى در این سرزمین جمعیتى جبار و زورمند زندگى مى كنند و ما هرگز در آن گام نخواهیم گذاشت تا آنها این سرزمین را تخلیه كرده و بیرون روند، هنگامى كه آنها خارج شوند ما فرمان تو را اطاعت خواهیم كرد وگام در این سرزمین مقدس خواهیم گذاشت.» «قالُوا یا مُوسى إِنَّ فِیها قَوْماً جَبَّارِینَ . وَ إِنَّا لَنْ نَدْخُلَها حَتَّى يَخرُجُوا مِنْها فَإِنْ يَخرُجُوا مِنْها فَإِنَّا داخِلُونَ.» 📝 این پاسخ بنى اسرائیل بخوبى نشان میدهد كه استعمار فرعونى در طول سالیان دراز چه اثر شومى روى نسل آنها گذارده بود، و كلمه" لن" كه معمولا به معنى" نفى ابد" است نشان دهنده وحشت عمیق این جمعیت از دست زدن به مبارزه براى آزاد كردن و پاك ساختن سرزمین مقدس است. ولى بنى اسرائیل مى بایست، سرزمین مقدس را با فداكارى و تلاش و كوشش و جهاد بدست آورند و اگر فرضا بر خلاف سنت الهى با یك معجزه تمام دشمنان بدون هیچگونه اقدامى محو و نابود می شدند و بنى اسرائیل بدون رنج و زحمت وارث این منطقه آباد و وسیع می شدند تازه از اداره كردن آن عاجز می ماندند و علاقه اى به حفظ چیزى كه براى آن زحمتی نكشیده بودند، نشان نمى دادند و آمادگى و شایستگى چنان كارى را نداشتند. (تفسیر نمونه، ج 4، ص334,337,339) 🔹🔸 بردباری، مقاومت و استقامت در برابر مشکلات شرط اساسی بهره مندی از امداد الهی «قَدْ نعَْلَمُ إِنَّهُ لَیَحْزُنُكَ الَّذِي یقَُولُونَ فَإِنهَُّمْ لا یُكَذِّبُونَكَ وَ لكِنَّ الظَّالِمِینَ بِآیاتِ اللَّهِ يَجحَدُونَ. وَ لَقَدْكُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ فَصَبَرُوا عَلى ما كُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا وَ لا مُبَدِّ لَ لِكَلِماتِ اللَّهِ وَ لَقَدْ جاءَكَ مِنْ نبََإِالْمُرْسَلِینَ.» (انعام،33,34) «مى دانیم كه گفتار آنها تو را غمگین مى كند ولى غم مخور و بدان آنها تو را تكذیب نمى كنند بلكه ظالمان آیات خدا راانكار مى نمایند. پیامبرانى پیش از تو نیز تكذیب شدند و در برابر تكذیب ها صبر و استقامت كردند، و در این راه آزار دیدند تا هنگامى كه یارى ما به آنها رسید،تو نیز چنین باش، و این یكى از سنتهاى الهى است و هیچ چیز نمى تواند سنن خدا را تغییر دهد و اخبار پیامبران به تو رسیده است.» 📝 همواره در راه مصلحان مشكلات بوده ،شكی نیست كه پیامبر (ص) در گفتگوهاى منطقى و مبارزات فكرى كه با مشركان لجوج و سرسخت داشت گاهى از شدت لجاجت آنها و عدم تأثیر سخن در روح آنان و گاهى از نسبتهاى ناروايى كه به او مى دادند غمگین و اندوهناك مى شد، خداوند بارها در قرآن مجید پیامبرش را در این مواقع دلدارى مى داد، تا با دلگرمى و استقامت بیشتر، برنامه خویش را تعقیب كند، از جمله در نخستین آیه فوق مى فرماید: «ما مى دانیم كه سخنان آنها تو رامحزون و اندوهگین مى كند» «قَدْ نعَْلَمُ إِنَّهُ لَیَحْزُنُكَ الَّذِي یقَُولُونَ» ولى بدان كه آنها تو را تكذیب نمى كنند و در حقیقت آیات ما را انكار مى كنند و بنا بر این طرف آنها در حقیقت ما هستیم نه تو. «فَإِنهَُّمْ لا یُكَذِّبُونَكَ وَ لكِنَّ الظَّالِمِینَ بِآیاتِ اللَّهِ یَجحدُونَ» -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
در آیه بعد برای تکمیل این دلداری به وضع انبیای پیشین اشاره کرده و می‌گوید: این موضوع منحصر به تو نبوده است «رسولان پیش از تو را نیز تكذیب كردند» «وَ لَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ» « اما آنها در برابر تكذیب ها و آزارها استقامت ورزیدند تا نصرت و یارى ما به سراغشان آمد و سرانجام پیروز شدند» «فَصَبَرُوا عَلى ما كُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا» « و این یك سنت الهى است كه هیچ چیز نمى تواند آن را دگرگون كند» «وَ لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِ اللَّهِ» بنا بر این تو هم در برابر تكذیب ها و آزارها و حملات دشمنان لجوج و سرسخت روح صبر و استقامت را از دست مده،و بدان طبق همین سنت، امدادهاى الهى و الطاف بیكران پروردگار به سراغ تو خواهد آمد، و سرانجام برتمام آنها پیروزخواهى شد و اخبارى كه از پیامبران پیشین به تو رسیده است كه چگونه در برابر مخالفتها و شدائد استقامت كردند و پیروز شدند گواه روشنى براى تو است. «وَ لَقَدْ جاءَكَ مِنْ نبََإِ الْمُرْسَلِینَ» 📝 در حقیقت آیه فوق به یك اصل كلى اشاره مى كند و آن اینكه همیشه رهبران صالح اجتماع كه براى هدایت توده هاى مردم به وسیله ارائه مكتب و طرحهاى سازنده با افكار منحط و خرافات و سنن غلط جامعه بپا مى خاستند با مخالفت سرسختانه جمعى سودجو و زورگو كه با پر و بال گرفتن مكتب جدید، منافعشان به خطر مىافتاد، روبرو مى شدند. آنها براى پیشرفت مقاصد شوم خود از هیچ كارى ابا نداشتند، و از تمام حربه ها: حربه تكذیب، تهمت ، محاصره اجتماعى،آزار و شكنجه، قتل و غارت و هر وسیله دیگر استفاده مى كردند، اما حقیقت با جاذبه و كشش و عمقى كه داردسرانجام- طبق یك سنت الهى- كار خود را خواهد كرد، و این خارهاى سر راه برچیده خواهند شد، اما شكی نیست كه شرط اساسى این پیروزى بردبارى و مقاومت و استقامت است. (تفسیر نمونه، ج 5، ص 208_213) 🔹🔸۸) امداد الهی شامل حق طلبان می شود «وَ هذا صِراطُ رَبِّكَ مُسْتَقِیماً قَدْ فَصَّلْنَا الْآیاتِ لِقَوْمٍ یَذَّكَّرُون. لهَمُْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ ولِیُّهُمْ بِماكانُوا یعَْمَلُونَ.» (انعام126_127) «و این راه مستقیم و سنت جاویدان پروردگار تو است، ما آیات خود را براى كسانى كه پند مى گیرند بیان كرديم. براى آنها خانه امن و امان نزدپروردگارشان خواهد بود، و او ولى و یار و یاور آنها است بخاطر اعمال نیكى كه انجام می دادند.» 📝ا ین مطلب كه مددهاى الهى شامل حال حق طلبان مى گردد و سلب موفقیت به سراغ دشمنان حق مى رود یك سنت مستقیم و ثابت و دگرگون ناپذیر الهى است. (تفسیر نمونه، ج 5، ص 433،437) 🔹🔸۹)همراه بودن ستمگران وطاغیان در دنیا و آخرت/ بدبختی،نتیجه اعمال گمراهان 📝 قرآن اشاره به یك قانون همیشگى در مورد اینگونه اشخاص دارد ودر (سوره انعام/آیه 129 ) مى گوید: «وَ كَذلِكَ نوَُلِّّی بعَْضَ الظَّالِمِینَ بعَْضاً بِما كانُوا یَكْسِبُونَ.» «همان گونه كه ستمگران و طاغیان در این دنیا حامى و پشتیبان یكدیگر و رهبر و راهنماى هم بودند» و در مسیرهاى غلط همكارى نزدیك داشتند، در جهان دیگر نیز آنها را به یكدیگر وامى گذاريم و «این به خاطر اعمالى است كه در این جهان انجام دادند.» 📝 زیرا صحنه رستاخیز صحنه عكس العمل ها و واكنش ها در مقیاس هاى عظیم است و آنچه در آنجا وجود دارد پرتو وانعكاسى از اعمال ما در این دنیاست.این تعبیر و تعبیر" بِماكانُوا یَكْسِبُونَ " نشان مى دهد كه اين سيه روزى و بدبختى به خاطر اعمال خودشان است و اين يك سنت الهى و قانون آفرينش است كه رهسپران راههاى تاريك جز سقوط در چاه و دره بدبختى فرجامى نخواهند داشت. ( تفسير نمونه، ج 5، ص 440_441) 🔹🔸۱۰) اتمام حجت خداوند بر ستمگران با فرستادن رسولان قرآن در(سوره انعام/آیه 131) یك قانون كلى و سنت همیشگى الهى را بازگو مى كند كه: «ذلِكَ أَنْ لمَْ یَكُنْ رَبُّكَ مُهْلِكَ الْقُرى بِظُلْمٍ وَ أَهْلُها غافِلُونَ.» «پروردگار تو هیچگاه مردم شهرها و آبادیها را به خاطر ستمگریهایشان، در حالى كه غافلند، هلاك نمى كند" مگر اینكه رسولانى به سوى آنها بفرستد و آنها را متوجه زشتى اعمالشان سازد و گفتنى ها را بگوید. 📝كلمه" بظلم" مى تواند به این معنى باشد كه خدا كسى را به خاطر ستم هایش، و در حال غفلت، پیش از فرستادن پیامبران مجازات نمى كند، و مى تواند به این معنى باشد كه خدا افراد غافل را از روى ظلم و ستم كیفر نمى دهد زیرا كیفر دادن آنهادر این حال، ظلم و ستم است و خداوند برتر از این است كه در باره كسى ستم كند. (تفسیر نمونه، ج 5، ص 444) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 21 اردیبهشت
1400
خورشیدی برابر با 28 رمضان
1442
هجری و 11 می
2021
میلادی میباشد. ۱_درگذشت ابو معشر بلخی محدث و منجم.(272 قمری) ۲_ درگذشت سيدمحمد شيرازی؛ سلطان‌‌‌‌‌‌‌ الواعظين. (
1391قمری
) ۳_ اعدام دكتر حشمت از ياران ميرزا كوچك خان جنگلی به دستور تيمور تاش حاكم گيلان. (
1298شمسی
) ۴_ پيوستن رسمی اروپای غربی به آمريكا در تحريم اقتصادی جمهوری اسلامی ايران. (
1359شمسی
) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5 ♦️ دیدگاه بزرگان اهل سنت پیرامون قاتل امام علی علیه السلام 🔻شافعی: إنَّهُ قَتَلَهُ مُتَأَوِّلًا بِأَنَّهُ وَکیلُ امْرَأَةٍ قَتَلَ عَلِی أَبَاهَا فَاقْتَصَّ مِنْهُ یعْنِی مُتَأَوِّلًا عِنْدَ نَفْسِهِ فِیمَا کانَ مُخْطِئًا فِیهِ وَفِیمَا لَا یحْتَمِلُ التَّأْوِیلَ وَلَیسَ کلُّ مَنْ یتَأَوَّلُ کانَ لَهُ أَنْ یتَأَوَّلَ وَقَدْ قَطَعَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ یدَیهِ وَرِجْلَیهِ فَلَمْ یجْزَعْ ثُمَّ أَرَادُوا قَطْعَ لِسَانِهِ فَجَزِعَ فَقِیلَ لَهُ لِمَ لَا جَزِعْت لِقَطْعِ یدَیک وَرِجْلَیک وَجَزِعْت لِقَطْعِ لِسَانِک فَقَالَ إنِّی لَأَکرَهُ أَنْ تَمُرَّ سَاعَةٌ مِنْ نَهَارٍ وَلَا أَذْکرُ فِیهَا اسْمَ اللَّهِ تَعَالَی. «ابن ملجم (لعنت الله علیه) علی (علیه السلام) را به خاطر اجتهادش کشت به این دلیل که او وکیل زنی بود که علی (علیه السلام) پدرش را کشته بود پس علی (علیه السلام) را قصاص کرد یعنی نزد خودش اجتهاد کرد و به خطا رفت و چیزی نبود که در آن اجتهاد کند و اینگونه نیست گناه کسی که اجتهاد می کند برای او نوشته شود. و عبد الله بن جعفر دو دست و دو پای ابن ملجم را قطع کرد و ابن ملجم نترسید پس هنگامی که نوبت زبانش شد پس هراسناک شد. از ابن ملجم پرسیدند برای چه موقعی که دست و پایت را بریدیم نترسیدی و برای قطع شدن زبانت ترسیدی؟ گفت: من دوست ندارم ساعتی از روز بگذرد و در آن خدا را یاد نکنم!!!!» 🔺منبع: الفتاوی الکبری الفقهیة، تالیف ابن حجر مکی، جلد ۴، صفحه ۳۳۶-۳۳۷، چاپ حنفی. 🔻طبرانی و ابی یعلی موصلی : حدثنا محمد بن عبد الله الحضرمی، ثنا أبو کریب، (ح) وحدثنا القاسم بن عباد الخطابی، ثنا سوید بن سعید، قالا: ثنارشدین بن سعد، عن یزید بن عبد الله بن الهاد، عن عثمان بن صهیب، عن أبیه، عن النبی - صلی الله علیه وسلم - أنه قال یوما لعلی - رضی الله عنه -: من أشقی الأولین؟ قال: الذی عقر الناقة یا رسول الله. قال: صدقت، فمن أشقی الآخرین؟ قال: لا علم لی یا رسول الله. قال: الذی یضربک علی هذه، وأشار النبی - صلی الله علیه وسلم - بیده إلی یافوخه. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) روزی به علی (علیه السلام) فرمودند: می دانی چه کسی شقی ترین امت های اولین است؟ در پاسخ فرمود: کسی که ناقه را پی کرد ای رسول خدا! پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: راست گفتی، سپس فرمود: چه کسی شقی ترین امت های آخرین است؟ فرمود: ای رسول خدا آگاه نیستم. آن حضرت فرمودند: کسی که به تو در اینجا ضربه خواهد زد، و با دست به پیشانی آن حضرت اشاره کردند. 🔺منابع: 📌المعجم الکبیر، تالیف طبرانی، جلد ۸، صفحه ۴۵، چاپ مکتبة ابن تیمیة. 📌مسند احمد حنبل/ ج4، ص263 📌السیره النبویه ابن هشام : ج 2 ص 434 📌سنن کبری نسائی : ج 5 ص 153 📌مسند ابویعلی : ج 1 ص 377 📌الاستیعاب : ج 3 ص 1125 📌البدایه و النهایه : ج 6 ص 244 📌المستدرک علی الصحیحین:حاکم نیشابوری، کتاب معرفه الصحابه،ح4677-4679⤵️1⃣ 🔻ابن حجر مکی عالم اهل سنت این حدیث🔺 را صحیح و روات را ثقه می داند. 🔺منبع: الصواعق المحرقة، تالیف ابن حجر مکی، جلد ۲، صفحه ۳۶۲، چاپ موسسه الرسالة. 🔺ابن حزم اندلسی: «اختلافى بین امت اسلام نیست که عبد الرحمان بن ملجم ، على را از روى اجتهاد و تفسیر کشت و معتقد بود که عملش صحیح و مورد رضایت خداوند است» 🔺منبع: اللمحلّي/ ج11، ص130 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
نوشت: 🔻ابن حزم اندلسی در مورد قاتل عثمان می گوید: ال نظر علمای اهل سنت را ببینید درباره قاتل عثمان : «قاتلان عثمان فاسق، ملعون، محارب و به حرام و از روی عمد خونریزی کردند!!!» 🔺منبع الفصل فی الملل والأهواء والنحل/ ج4 ص125 سؤال : چرا # قاتل عثمان ملعون است ولی قاتل امیرالمؤمنین (علیه السلام) که بنابر کلام پیامبر (صل الله علیه و آله وسلم) شقی ترین مردم است مجتهد و معذور است. 🔻از طرف دیگر، تعدادی از بزرگان اهل سنت که در علم تراجم نیز سرآمد هستند، مدعی شده‌اند که# ابن ملجم مرادی (لعنت الله علیه) قاتل امیرمؤمنان علیه السلام که رسول خدا صلی الله علیه وآله او را أشقی الأشقیاء معرفی کرده، از اصحاب بوده است. ابن ملقن شافعی در کتاب التوضیح بشرح جامع الصحیح و شمس الدین ذهبی در کتاب تجرید أسماء الصحابه، می نویسد: قَتَلُهُ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنِ مُلْجَمِ الفَاتِکْ، وَإنْ ذُکِرَ فِیْ الصَّحَابَهِ.⤵️2⃣ امیرمؤمنان علیه السلام را عبد الرحمن بن ملجم خونریز کشت، هر چند که او را در زمره شمرده‌اند. حال با این وجود دو سوال پیش روی کاوش گران منابع اهل سنت است: 1.در این صورت جمله "کلهن عدول"و "کلهم من اهل الجنه" که در از عبارات مشهور و زیربنای مبنایی عقاید اهل سنت است چگونه با این اخبار قابل درک است؟ 2.در این که امام علی علی السلام صحابی بزرگی هستند هیچ گونه شکی از منظر علمای آنان نیست ،حال با وجود شهادت توسط صحابی دیگر به زعم آن ها ،حقیقت چیست ؟ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
ویژگی_امام_ علی علیه السلام 1⃣ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
_بخاری تنظیم:سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 22 اردیبهشت
1400
خورشیدی برابر با 29 رمضان
1442
هجری و 12 می
2021
میلادی میباشد. ۱_ وقوع غزوه‏ ی حنين به فرماندهی پيامبر بزرگ اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) به روایتی.(8 قمری) ۲_ زادروز دانشمند كم نظير و عالم بزرگوار شيعه، علامه حلّی. (648 قمری) ۳_ درگذشت ابن فرات فقيه و مورخ مصری و مؤلف تاريخ الدُوَلِ و المُلوك.(807 قمری) ۴_ درگذشت محمد بن حسن شيروانی،متکلم و محدث.(
1098
قمری) ۵_ استقلال بحرين از ايران با تأييد سازمان ملل متحد. (
1349
شمسی) ۶_ شهادت مولوی فيض محمدحسين روحانی مبارز سيستان توسط ضدانقلاب.(
1360شمسی
) ۷_ انفجار بمب در خيابان ناصرخسرو تهران و شهادت عابرين بی پناه توسط منافقين.(
1364شمسی
) ۸_ درگذشت پرویز شهریاری چهره ماندگار ریاضی. (
1391شمسی
) ۹_ شهادت سردار شهید حاج محمد ناظری فرمانده نیروی ویژه دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پدر علم تاکتیک ایران،(1395شمسی) ۱۰_ در شبانه روز گذشته، تل آویو آماج حملات موشکیِ جبهه مقاومت قرار گرفت.(
1400شمسی
) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ژان اوتر،سیاح فرانسوی و فرستاده ویژه دربار پانزدهم بود که از سال ۱۷۳۴ تا ۱۷۴۳ میلادی به مدت ۹ سال در حال سفر در شرق بود . سفر او از بندر مارسی در آغاز شد و پس از اقامت یک‌ساله در استانبول با همراهی «عبدالباقی خان» کبیر ایران، از مسیر بغداد و از راه قصرشیرین وارد ایران شد. سفرنامه اوتر یکی از معدود است که راوی اوضاع و احوال ایران در عصر نادرشاه افشار است. اوتر با فراگیری زبان‌های ترکی و فارسی در طول سفر خود سعی در برقراری رابطه مستقیم و رودررو با مردمان سرزمین‌های شرقی داشته است تا روایتی بی واسطه از افکار و رفتار ایشان داشته باشد. ژان اوتر نادر را فرزند یکی از افراد پرآوازه و صاحب‏‌منصب معرفی‏ می‏کند و می‏نویسد: «پدرش یکی از عمده‏‌ترین افشارهای قبایل ترکمن و فرماندار دژ کلات خراسان‏ بود.» -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
البته منابع تاریخی و تحقیقات محققان، ادعای ژان اوتر را درباره نسب‏ خانوادگی نادر تایید نمی‏کنند و در بسیاری از این منابع ، پدر نادرشاه را پوستین دوز گمنامی معرفی کرده اند. ژان اوتر درباره لشکرکشی نادر به هند و تسخیر آن کشور، اختلافات‏ درونی سرداران محمد شاه گورکانی را موجب آشفتگی اوضاع مملکت دانسته و تصمیم بر لشکرکشی را ناشی از ارسال دعوت‏نامه‏‌های سرداران هند عنوان می‏کند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
ژان اوتر در سفرنامه اش ، فقط به نادرشاه افشار نمی پردازد بلکه نواحی مختلف ایران که از آن‌ها دیدن کرده را شرح می دهد و از فلاکت و تیره‏‌روزی مردم پرده برداشته و حقایق تلخ و تکان‏دهنده‏ای‏ را پیش‏روی خوانندگان قرار می‏دهد. به عنوان نمونه او می نویسد: «… در تمام این راه‌ها، بدبختی‏‌ها و بیچارگی‏‌های زیادی دیده می‏شود. مردم در اثر جنگ یا بدرفتاری‏ مامورین از ملک تارانده شده و به کوهستان‏‌های لرستان پناه برده‏اند و در آنجا هم باز از آزار برکنار نبوده‏اند. با این ناامنی‏های طولانی زمین‏ها نکاشته و خانه‏‌ها ویران مانده‏اند. اگر در پاره‏ای از جاها کسانی باقی‏ مانده‏اند روزگار سختی را می‏گذرانند. تلاش برای پیداکردن گوشت، برنج و غذاهای خوراکی بیهوده بوده و در جاهایی هم که زراعت‏ می‏نمایند نان و ماست و سبزیجات و غیره به زحمت دریافت می‏گردد. فقری را که در هنگام رفتن به اسپاهان (اصفهان) دیده بودم مرا آزموده‏ کرده بود. لذا وادار شدم که در مسافرت تازه پیش‏‌بینی‏‌های بیشتری‏ بنمایم.» -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
در ، بیشتر به روایت حوادث و اتفاقات سیاسی عصر افشاری پرداخته و گاه نیز به توصیفی مختصر از معماری و مسایل شهری بسنده کرده است. گاه نیز درباره ایرانیان سخنانی می‌گوید که جالب توجه است: «ایرانیان از نظر فکر و اندیشه بسیار مستعدند. به علوم و هنر و به‌طور کلی تمام آنچه که توجه آنها را جلب کند به آسانی دست می‌یابند. مردمی با تربیت و مجلس‌آرا و دوست‌یاب و معاشرتی هستند. با بیگانگان مودبانه رفتار می‌کنند. غذاهای دلپذیر می‌پزند. بسیار خوش‌خوراکند. نوشیدنی‌های گوارا و تجمل را دوست دارند و دراین‌باره هیچ کشوری به پای آنان نمی‌رسد. دانش همگانی و به اصطلاح معلومات عمومی آنها در سطح بالاست و به زحمت می‌توان آنها را گول زد.» -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
سرانجام وی پس از ۲۱ماه اقامت در و فراگیری کامل زبان فارسی به توصیه دوستان ایرانی مبنی بر ترک به دلیل انتشار خبر مرگ نادرشاه و احتمال شروع اغتشاشات تازه، در ۱۲ آوریل ۱۷۳۹ به همراه چند بازرگان و گرجی اصفهان را به قصد بغداد ترک می‌کند. اوتر در مسیر حرکت خود از طاق کسری در شهر مداین نیز بازدیدی کرده و در چند سطر به آن پرداخته است و این توصیف به همراه نگاهی که به طاق و بیستون داشته از معدود توجهاتی است که وی به آثار تاریخی، دست‌کم در سفرنامه‌اش کرده است. ژان اوتر در مدت اقامت در نیز به مساله شورش اعراب در این شهر پرداخته، سپس به علل بروز جنگ در سال ۱۷۴۳ بین ترکان و ایرانیان اشاره می‌کند. او در پایان سفرنامه خود می‌نویسد: «طرح من گزارش این مسافرت و تشریح پیش‌آمدهای بزرگی است که در زمان اقامت در ایران روی داده است.» در سوم اکتبر از طریق استانبول راهی مارسی شده، در ۱۱ ژانویه ۱۷۴۳ وارد این شهر می‌شود و در نهایت در روز ۲۸ ژانویه به شهر پاریس بازمی‌گردد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔹شام آخر🔹 آمدیم از سفر دور و دراز رمضان پی نبردیم به زیبایی راز رمضان... سر به آیینهٔ الغوث زدم در شب قدر آب شد زمزمهٔ راز و نیاز رمضان دیدم این قدر همان آینهٔ خلّصناست دیدم آیینه‌ام از سوز و گداز رمضان بیش از این، ناز نخواهیم کشید از دنیا بعد از این، دست من و دامن ناز رمضان نکند چشم ببندم به سحرهای سلوک نکند بسته شود دیدهٔ باز رمضان صبح با بادهٔ شعبان و رجب آمده بود آن که دیروز مرا داد جواز رمضان شام آخر شد و با گریه نشستم به وداع خواب دیدم نرسیدم به نماز رمضان 📝 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا