eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
138 ویدیو
307 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ مصادیق سنت های تاریخی درقرآن ازدیدگاه حضرت آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله تعالی: بخش پنجم سرکار خانم خدیجه سادات حسین پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔹🔸۱۴) سرایت مسائل اجتماعی به آیندگان (سوره نساء / آیه 9) «وَ لْیَخْشَ الَّذِینَ لَوْ تَرَكُوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّیَّةً ضِعافاً خافُوا عَلَیْهِمْ فَلْیَتَّقُوا اللَّهَ وَ لْیَقُولُوا قَوْلاً سَدِیداً .» «آنها كه اگر فرزندان ناتوانى از خود به یادگار بگذارند از آینده آنان مى ترسند باید (از ستم در باره یتیمان مردم) بترسند،پس از (مخالفت)خدا بپرهیزند و (با یتیمان مردم) با نرمى و محبت سخن بگویند.» 📝اصولا مسائل اجتماعى همواره به شكل یك سنت از امروز به فردا و از فردا به دو آینده دور دست سرایت مى كند، آنها كه سنت ظالمانه اى در اجتماع مى گذارند و مثلا رسم" آزار به یتیمان" را در جامعه رواج مى دهند، در حقیقت خود عاملى هستند كه در آینده با فرزندانشان نیز چنین شود، بنا بر این نه تنها به فرزندان دیگران ستم مى كنند، بلكه راه ستمگرى رابه فرزندان خود نیز هموار مى سازند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔹🔸۱۵) پیروزی حق ونابودی باطل (سوره أنعام / آیات 25 -26 ) «وَ مِنْهُمْ مَنْ یَسْتَمِعُ إِلَیْكَ وَ جَعَلْنا عَلى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ یفَْقَهُوهُ وَ فِی آذانِهِمْ وَقْراً وَ إِنْ یرَوْاكُلَّ آیَةٍ لا یؤُْمِنُوا بِها حَتَّى إِذا جاؤُكَ یجَُادِلُونَكَ یقَُولُ الَّذِینَ كَفَرُوا إِنْ هذا إِلاَّ أَساطِیرُ الْْأوَّلِینَ. وَ هُمْ ینَْهَوْنَ عَنْهُ وَ ینَْأَوْنَ عَنْهُ وَ إِنْ یهُْلِكُونَ إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ وَ ما یَشْعُرُون.» «پاره اى از آنها به تو گوش فرا مى دهند ولى بر دلهاى آنان پرده ها افكنده ايم تا آن را نفهمند و در گوش آنها سنگینى قرار داده ايم و (آنها بقدرى لجوجند) كه اگر تمام نشانه هاى حق را ببینند ايمان نمى آورند، تا آنجا كه وقتى به سراغ تو مى آیند با توبه پرخاشگرى برمى خیزند و كافران مى گویند اینها افسانه هاى پیشینیان است. آنها دیگران را از آن باز مى دارند و خود نیزاز آن دورى مى كنند، آنها جز خود را هلاك نمى كنند ولى نمى فهمند.» 📝 در این آیه اشاره به وضع روانى بعضى از مشركان شده كه در برابر شنیدن حقائق كمترین انعطاف از خود نشان نمى دهندو حتی به دشمنى با آن نیز برمى خیزند و با وصله هاى تهمت ، خود و دیگران را از آن دور نگاه مى دارند بى خبر از اینكه هر كس با حق در افتد تیشه بر ریشه خود زده، و سرانجام طبق سنت ثابت آفرینش، چهره حق از پشت ابرها نمایان مى گردد و با جاذبه اى كه دارد پیروز خواهد شد و باطل همانند كفهاى بى ارزش روى آب نابود مى گردد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔹🔸۱۶)دفع برخی بواسطه برخی دیگر (سوره بقرة / آیات 251،252 ) « فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ قَتَلَ داوُدُ جالُوتَ وَ آتاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ و الحِْْكْمَةَ وَ عَلَّمَهُ مِمَّا یَشاءُ وَلَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بعَْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الأَْْرْضُ وَ لكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعالَمِینَ . تِلْكَ آیاتُ اللَّهِ نَتْلُوها عَلَیْكَ بِالَْْحقِّ وَ إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ.» «سپس به فرمان خدا، آنها سپاه دشمن را به هزيمت واداشتند. و" داوود" (نوجوان نیرومند و شجاعى كه در لشكر" طالوت" بود)،" جالوت" را كشت، و خداوند، حكومت و دانش را به او بخشید، و از آنچه مى خواست به او تعلیم داد. و اگر خداوند، بعضى از مردم را به وسیله بعضى دیگر دفع نمى كرد، زمین را فساد فرا مى گرفت، ولى خداوند نسبت به جهانیان، لطف و احسان دارد. اینها، آیات خداست كه به حق، بر تو مى خوانیم، و تو، از رسولان (ما) هستى" . خداوند نسبت به جهانیان لطف و مرحمت دارد كه جلو همه گیر شدن و همگانى شدن فساد را در روى زمین مى گیرد.درست است كه سنت پروردگار بر این قرار گرفته كه در این دنیا اصل آزادى اراده و اختیار، حكومت كند و انسانها در انتخاب راه خیر و شر آزاد باشند ولى هنگامى كه طغیان ستمگران، جهان را در معرض فساد و تباهى عمومى قرار دهد خداوند جمعى از بندگان خود را برمى انگیزد و یارى مى كند كه جلو طغیان آنها را بگیرند و حالت اهريمنى آنها رادر هم بكوبند و این یكى از الطاف پروردگار بر بندگان است. شبیه همین معنى در (آیه 40 سوره حج) نیز آمده است، مى فرماید: «وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بعَْضَهُمْ بِبَعْضٍ لهَدُِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ. «اگر خداوند به وسيله بعضى از بندگان خود، بعض ديگر را دفع نكند، صومعه ها و كليساها ومعابد يهود و مساجد مسلمين ويران مى گردد.» -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
(سوره مائدة / آیه 13 ) «فَبِما نقَْضِهِمْ مِیثاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَ جَعَلْنا قُلُوبهَُمْ قاسِیَةً یحَُُرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ وَ نَسُوا حَظًّا مِمَّاذكُِّرُوا بِهِ وَ لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلى خائِنَةٍ مِنْهُمْ إِلاَّ قَلِیلاً مِنْهُمْ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اصْفَحْ إِنَّ اللَّهَ يُُِحبُّ الْمُحْسِنِین.» « اما بخاطر پیمان شكنى، آنها را از رحمت خویش دور ساختیم و دلهاى آنها را سخت و سنگین نموديم (تا آنجا كه) سخنان (خدا)را از مورد خود تحریف مى كنند و بخشى از آنچه را به آنها گوشزد شده بود فراموش كردند و هر زمان به خیانتى (تازه)از آنها آگاه مى شوى، مگر عده كمى از آنها، ولى از آنها در گذر و صرف نظر كن كه خداوند نیكوكاران را دوست مى دارد.» 📝در آیه مورد بحث میخوانیم كه خداوند سنگدلى جمعى از یهود را بخود نسبت مى دهد و میدانیم كه این سنگدلى و عدم انعطاف در مقابل حق سرچشمه انحرافات و گناهانى میشود، در اینجا این سؤال پیش مى آید با اینكه فاعل این كار خدااست چگونه این اشخاص در برابر اعمال خود مسئولند و آیا این یك نوع جبر نیست؟ با دقت در آیات مختلف قرآن و حتى در آیه مورد بحث روشن میشود كه در موارد بسیارى افراد بر اثر اعمال خلافشان ازلطف خداوند و هدایت او محروم میشوند و در حقیقت عملشان سرچشمه یك سلسله انحرافات فكرى و اخلاقى میگردد،كه گاه نمى توانند خود را به هیچ وجه از عواقب آن بر كنار دارند، اما از آنجا كه هر سببى اثرش به فرمان خدا است اینگونه آثار در قرآن بخداوند نسبت داده شده است، مثلا در آیه مورد بحث میفرماید: چون پیمان شكنى كردند دلهاى آنها را سخت و غیر قابل انعطاف ساختیم . آثار سوء كه از عمل خود انسان سرچشمه میگیرد هیچگونه منافاتى با روح اختیار و آزادى اراده ندارد، زیرا مقدمات آن بوسیله خود آنان فراهم شده است و آگاهانه در این وادى گام نهاده اند و اینها محصولات قهرى اعمال خود آنها است واین درست به آن مى ماند كه كسى از روى عمد مشروبات الكلى بخورد و به هنگامى كه مست شد دست ب جنایاتى بزند،درست است كه در حال مستى از خود اختیارى ندارد ولى چون آگاهانه مقدمات آن را فراهم ساخته و مى دانسته كه درحال مستى ممكن است چنین اعمالى از او سرزند مسئول اعمال خود خواهد بود، آیا اگر در اینجا گفته شود چون آنهاشراب خوردند ما عقلشان را گرفتیم و آنها را بر اثر اعمالشان بجنایات افكنديم، آیا این تعبیر اشكالى دارد و یا مفهومش جبر است . خلاصه اینكه: تمام هدایتها و ضلالتها و مانند آن كه در قرآن بخداوند نسبت داده شده است حتما بخاطرمقدمات و اعمالى است كه قبلا از بندگان سرزده است و به دنبال آن استحقاق هدایت و یا ضلالت پیدا كرده اند، وگرنه هیچگاه عدالت و حكمت خدا اجازه نخواهد داد كه بدون جهت یكى را به راه راست هدایت كنند و دیگرى را درگمراهى سرگردان سازند. (تفسير نمونه، ج 4، ص 315) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 6 خرداد 1400 خورشیدی برابر با 15 شوال 1442 هجری و 27 می 2021 میلادی میباشد. ۱_ شهادت حضرت عبدالعظيم حسنی از اكابر محدثين و اعاظم علما و از اصحاب امام جواد علیه السلام.(به روایتی)(252 قمری) ۲_ درگذشت شيخ محمدتقی رازی اصفهانی،عالم و فقیه اصولی.(1248 قمری) ۳_ درگذشت استاد عبدالجواد اديب نيشابوری معروف به اديب اول. (1305 شمسی) ۴_ درگذشت علامه محمد قزوینی دانشمند و محقّق بزرگ معاصر. (1328 شمسی) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
سالگرد رحلت جانسوز محدث بزرگ شیعه عبد العظیم حسنی را به شیعیان تسلیت میگوییم. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«بازگشت از آسمان» سفرنامه های مجتبی رحماندوست به چند کشور مختلف از جمله سفر به آلمان است. این اثر یادداشت های از سفرهای است که به کشورهای مختلف داشته است. در یکی از فصل ها ماجرای بستری شدن ایشان در یکی از بیمارستان های آلمان پرداخته شده است. نویسنده در سال 60 در جبهه مجروح شد، به دلیل نبود امکانات پزشکی به آلمان سفر کرد. در حین عمل تا پای شهادت رفت. هر چند شهادت نصیبم نشد.نام کتاب از فصل سفر به آلمان گرفته شده است. اگرچه خاطرات سفرهای اشخاص در سایت ها به صورت آنلاین در دسترس است ولی هنوز مخاطبان به کتاب های سفرنامه علاقه مند هستند برای همین است که سفرنامه ها تجدید چاپ می شوند. همچنین رحماندوست در مقدمه کتاب اینگونه نوشته است: در سفرهایم به بعضی از کشورها، مشاهداتی داشته ام که به نظرم نقل آن ها برای کسانی که همسفر من نبوده اند خالی از لطف نیست. از میان ده ها سفرنامه دست نویس خودم، چند سفرنامه را به شما تقدیم می کنم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j