کتاب «سفرنامه ی رابی بنیامین تودولایی»، شرح سفرهای یک نویسنده یهودی قرن ششم هجری با موضوع پراکندگی قوم یهود است که به قلم خانم مهوش ناطق، به زبان فارسی ترجمه شده است. اصل کتاب به زبان عبری بوده و به دلیل ارزش تاریخی مستند آن، بارها گاه از روی متن اصلی و یا از زبانهای دیگر ترجمه شده است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📚📖ساختار کتاب
شیوه نگارش کتاب بدین ترتیب است که با ذکر فاصله هر شهر با شهر دیگر به تعداد یهودیان آن شهر بر اساس نفرات یا خانوار اشاره و اسامی معلمان دینی و وضعیت مدارس آنها را شرح میدهد. تاریخچه شهر، روحیه و ویژگیهای اخلاقی و فرهنگی مردم ، تجارت و محصولات، رودها ، کوهها و باغات و... موضوعاتی است که به تناسب هر شهر مطرح شده است. در ابتدای کتاب، پیش گفتار ناشر و مقدمه مترجم آلمانی و سپس پیش گفتار ارزشمندی به قلم خانم ناطق آمده است. اصل سفرنامه فاقد هرگونه تبویب و فصل بندی است و مطالب بدون هیچ عنوانی به صورت سلسله وار آمده است. سفرنامه رابی بنیامین به عنوان یک سند تاریخی معتبر به شهرت رسید. این اثر به بیش تر زبانهای مدرن دنیا ترجمه شده است و به علت مطالب متنوع و فراوان، یک منبع غنی برای تحقیق در تاریخ قرون وسطا بوده و هنوز نیز معتبر است. مورخین بسیاری چه یهود و چه غیر یهود از این سفرنامه بهره گرفته و میگیرند. از میان مورخین یهودی از زمان ویرایش و چاپ سفرنامه آشر میتوان گرتز را مهمترین آنها به شمار آورد که در آثار بزرگ تاریخی خود نوشتههای رابی بنیامین را ماخذ قرار داده است. -----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🏇🚶♂مسیر سفر رابی بنیامین
در این جا چند نکته درباره مسیر سفر رابی بنیامین لازم به ذکر است:
۱. اول آن که رابی بنیامین در سفرنامه خود به «تادمر» قبل از «کاریتین» اشاره میکند، در حالی که این منطقه قبل از دیگری قرار دارد. اما میتوان گفت که شاید جهان گرد ما برای راحتی کار مستقیما از بعلبک به تادمر و هنگام بازگشت از تادمر به کاریتین رفته باشد.
۲. نکته ی دیگر این که او پس از ترک بصره حتما میبایست ابتدا به خوزستان میرفت؛ اما او از بصره به «نهر سامرا » میرود و از نهر سامرا به رودبار و از آن جا به نهاوند رفته است. آیا رودبار در این جا اشتباه واژگانی است، قضاوت در این مورد مشکل است، احتمال دومی هم وجود دارد: رابی بنیامین همان طور که قبلا نیز گفته شد. در سفرنامه اش بیش تر به حافظه خود اعتماد داشته است.
۳. به نظر میرسد، اقامت او در اصفهان طولانی بوده، زیرا میتوان گفت که او از اصفهان برای گردش به شیراز ، خیوه و سمرقند رفته است.
۴. آن طور که از نوشتههای رابی بنیامین برمی آید، او در مسیر سفرش برخی سرزمینها؛ مثل طبس ، قزوین و نیشابور را به چشم خود ندیده است. زیرا احوال این مناطق را از قول دیگران میگوید و اطلاعات او از این مناطق براساس شنیدههای اوست و از خبررسان خود نام میبرد. از این مطلب میتوان نتیجه گرفت که او از سمرقند به اصفهان بازگشته است، زیرا از اصفهان به عنوان محلی یاد میکند که در آن این اطلاعات را به دست آورده است. درباره چین نیز مینویسد: «مردم میگویند» و از این راه مشخص میشود که او کشور چین را نیز به چشم ندیده است. چنین جملاتی در هیچ یک از قسمتهای دیگر متن دیده نمیشود، و این خود آشکار میکند که او به دیگر سرزمینهایی که در ذکر آنها این قید را نیاورده، شخصا سفر کرده است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📖📖وضعیت کتاب
مترجم از بین دو نسخه ای که در اختیار داشته متن آلمانی را برای ترجمه انتخاب کرده است. وی ترجمه آلمانی را با ترجمه انگلیسی مطابقت داده است و اگر جایی تفاوتهای یافته در پاورقی متذکر شده است. همچنین لاتین بعضی از کلمات و توضیح الفاظ و منابع مطالب نیز در پاورقی آمده است. در انتهای اثر فهارس اعلام ، اماکن، کتب و مجلات به ترتیب حروف الفبا آمده است.
تنظیم:سرکار خانم خدیجه سادات حسین پور
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
✅ #نشست «شناسایی منابع تاریخ کرمان» با ارائه دکتر جمشید روستا 1 مرداد 1400 برگزار می گردد.
👉 https://b2n.ir/a96853
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
مسیر حرکت پیامبر (ص) به غدیر.pdf
13.63M
#دانلود_رایگان
#پاورپوینت | PDF
📌 منطقه جغرافیایی فعلی غدیر خم
⚠️حجم اصل پاور به همراه فیلم ها حدود ۱۰۰ مگابایته که امکان ارسالش در ایتا وجود نداره.
✍🏼 تهیه و تنظیم: #حسن_فاطمی_راد
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j