eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
138 ویدیو
308 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جستاری در چگونگی و مکان دفن حضرت فاطمه زهرا(س)در منابع نخستین 🏴🏴🏴🏴🏴🏴 نویسنده: حمزه ترابی مجید احمدی کچایی منبع: تاریخ اسلام سال بیست و یکم پاییز ۱۳۹۹ شماره ۳ (پیاپی ۸۳) 111 - 138 حضرت فاطمه زهرا(س) که مقامی ویژه نزد پیامبر(ص) داشت، تنها دختر ماندگار پس از رحلت آن حضرت بود که زندگی کوتاه ایشان با روی دادهای بزرگ و سرنوشت ساز همراه شد. کوتاه بودن مدت زندگانی آن بانوی بزرگوار و وجود جریان های معارض با اهل بیت(ع) سبب شده است، بسیاری از رخدادهای زندگی ایشان، مانند چگونگی و مکان دفن آن حضرت به درستی آشکار نباشد. با وجود اختلاف علمای اهل سنت درباره چگونگی دفن حضرت زهرا(س)، بیشتر آنها بر این باورند که مدفن آن حضرت(س)در قبرستان بقیع، مکانی مشخص دارد، اما شیعیان آن قبر را متعلق به فاطمه بنت اسد می دانند و بر این باورند که مکان قبر آن بانو آشکار نیست. هر دو گروه در این باره، مستندات قابل توجهی ارائه کرده اند. این مقاله با روش تحلیلی توصیفی، این دو دیدگاه را بررسی می کند و به سنجش و اثبات این فرضیه می پردازد که قبر منسوب به ایشان در بقیع متعلق به فاطمه بنت اسد است و  محدوده مدفن حضرت زهرا(س)در کنار روضه نبی اکرم(ص)در بیت ایشان واقع شده است، اما محل دقیق قبر مخفی است. https://b2n.ir/w73231 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
جایگاه حضرت فاطمه (س) در فرهنگ شیعیان با تکیه برسنخ شناسی احادیث و روایات متون شیعی قرن چهارم تا ششم هجری 🏴🏴🏴🏴🏴🏴 نویسنده: زهیر صیامیان گرجی زهرا سمیعی منبع: سیره پژوهی اهل بیت سال دوم پاییز و زمستان ۱۳۹۵ شماره ۳ 7 - 35 فاطمه زهرا (س) از مهم ترین شخصیت هایی است که در عقاید و فرهنگ شیعی جایگاهی محوری دارد. فاطمه زهرا (س) به مثابه مرجع ارتباطی نبوت و امامت و ولایت در نظام عقاید شیعی است. فرهنگ شیعیان به عنوان باورمندان به عقاید مذهب شیعه نیز در روند تاریخی تحولات فرقه ی شیعه از قرون اولیه ی تاریخ اسلام تا قرن ششم هجری، مجالی برای معنابخشی و حفظ و بازتولید این نظام عقیدتی بوده است. مجامع و متون شیعی که از طریق احادیث و روایات منتسب به معصومین (ع) به عنوان منابع و مراجع فکر و فرهنگ شیعه پیونددهنده ی بین عقیده ی شیعی و فرهنگ شیعیان بوده اند. براین مبنا در این مقاله با تکیه بر سنخ شناسی احادیث و روایات متون شیعی از قرن چهارم تا ششم هجری به چگونگی روند تثبیت جایگاه فاطمه (س) به واسطه ی بازروایت احادیث گوناگون درباره ی ایشان در ابعاد مختلف شخصیت تاریخی و نقش عقیدتی فاطمه زهرا (س)  در فرهنگ شیعی در زمینه ی تحولات تاریخی این قرون پرداخته می شود. https://b2n.ir/b35171 تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ایام شهادت تنها دختر رسول خدا سلام الله علیهما تسلیت باد. 📲پست این هفته اختصاص پیدا می کند به بررسی تاریخی دیگری در کتب اهل سنت و شاید به بهانه ی گیج شدن مخاطبین از .... پس از گذشت چندین روز از طرح جملاتی در حیثیت تاریخی و کلامی از زبان یکی از بزرگان اهل سنت معاصر کشورمان و پس از چند روز تردید در پرداختن به آن به علت گنگ بودن وبی فرم و محتوا بودن سخن مطرح شده، برآن شدیم که در کسوت تاریخ پژوه، خود یک سوال از این سخن مطرح کنیم و سعی کنیم از - اهل- سنت پاسخ را بیرون بکشیم. 👁فارغ از〰 〰نوع بیان و لحن و استفاده از کلماتی که در جمله بار معنایی منفی را متبادر می کنند و ذهن شنونده را از سوال یا شبهه به توهین و جدال می رساند.... 〰از این که در نهایت ما منظور ایشان را نفهمیدیم و حتی نفهمیدیم که آیا خودشان هم دانستند که سخنشان حامل یک سوال است یا نه ؟ چرا که نتوانستند یک قضیه علمی و یا حتی منطقی را از لحاظ سخن شکل بدهند . 〰از این که شاید اگر سوال و یا حتی شبهه ی علمی در کار بود حتما جایگاه علمی باید پرسیده می شد وگرنه ناخودآگاه فقط# عملیات_ روانی مخاطبین لحاظ شده است. 〰 ازاین که همان قدر از سخن ایشان که مفهوم بود با مبنای نقلی و عقلی هیچ مذهبی انطباق کامل ندارد که ما سعی کنیم جواب درونی به آن بدهیم . و فارغ از خیلی باید ها و نبایدهای این حاشیه.... ⚫️قبل از ورود به بحث کوتاه ترین جواب شیعیان را به چنین سوال احتمالی خاطر نشان می کنیم که: 🔍اگر از اعتقادات و اقتضائات و التزامات باورهای ما(شیعیان) سخن می گویید؛ از لحاظ فقهی اگر جنگی بدون اذن امام اتفاق بیفتد ،تمام غنائم آن جنگ به طور کامل در ملک امام است ،بگذریم که در این مورد خاص امام شیعیان علیه السلام از خطبه استفاده می کنند.(تصاویر🔚) ⚫️و اما بعد در نگاه تاریخی و با تکیه به کتاب های اهل سنت اگر این شخص گفته باشد که: "مادر امام زین العابدین علیه السلام دختر یزگرد بوده است که عمربن خطاب پس از فتح ایران به نکاح امام حسین علیه السلام در آورد و 9 امام پس از آن از همین نسل به وجود آمدند،پس اگر خلافت عمربن خطاب را نپذیریم اعتبار امامان و نسب آنان......؟" این سخنان حتی از منظر کتاب های تاریخی خود اهل سنت ،اشکالات فراوانی دارد: ✔️نکته اول :ایرانی بودن مادر حضرت امام زین العابدین علیه السلام امری مشهور در تاریخ است،اما در زمان آوردن ایشان به سرزمین عرب اختلاف وجود دارد.طبق برخی نقل ها این رخ داد در زمان خلافت حضرت امیرالمومنین علیه السلام حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام بوده است. (📓الاخبارالطوال،ص 22،/روضه الواعظین ،ص 201/شرح الاخبار،ج 3،ص297/الارشاد،ج 2،ص 137) اسارت این بانو در زمان عثمان صحیح به نظرمی رسد زیرا یزگرد در سال 30 به خراسان فرار نمود (📓تاریخ الطبری،ج 2 ص616_617/عیون اخبارالرضا ،ج 2،ص 135_139) و عامربن کریز سال 30 خراسان را فتح نمود و دختر یزدگرد در همین سال اسیر شدپس اصل وقوع در دوران عمر مورد تردیداست.