eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
958 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
329 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🙄🧐 ذکرمشاهدات در اصفهان کارری در بخشی از اثر خود که به مشاهداتش در اصفهان مربوط می‌شود، به نکته‌ای اشاره کرده که نشان از تحرک عمودی در جامعه عصر صفوی دارد و یکی از شیوه‌های معمول دستیابی به مشاغل مهم تر قلمداد می‌شده است. او در میدان نقش جهان مسابقه دو برای پذیرفته شدن در چاپاری دیوان بیگی (محکمه قضاوت ) شاهد می‌شود که طی آن غلامان دستگاه دیوان بیگی برای دست یافتن به شغل چاپاری می‌بایست از عالی قاپو تا ستون سنگی‌ای که بر فراز تپه‌ای در پنج کیلومتری نقطه مبدا واقع شده بود را بدوند و این فاصله را هفت بار بدون توقف باید طی می‌کردند. لباس این افراد، شلوار کوتاهی بوده که تا زانو آن‌ها امتداد داشته و زنگوله‌های کوچکی از کمر آن‌ها آویزان بوده و برای جلوگیری از خستگی بر ماهیچه‌های ران خود روغن مخصوصی را می‌مالیدند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
⚫️◾️عزاداری محرّم ایرانیان سوگواری محرم ،عقاید مذهبی و مشاغل و... از دیگر موارد خواندنی سفرنامه کارری است که شرح و تحلیل آن در این کوته واره نمی‌گنجند و خوانندگان علاقه مند برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند، به اثر مذکور مراجعه کنند. اما در این قسمت بنا به اهمیت رویکرد شخصی شاه سلیمان به امر سلطنت، به عنوان قدرتی که در فضای کلی کشور نقش تعیین کننده دارد و مشاهدات ارزنده کارری در این باره، بدین مهم پرداخته می‌شود. با توجه به سیاست‌های عصر شاه عباس، مبنی بر محصور ساختن شاهزادگان در حرمسرای سلطنتی که در پی سوءظن شاه نسبت به پسرانش روی داد. شاه سلیمان نیز در حرم پرورش یافت و بنابراین از رموز سیاست مملکتی چندان آگاهی نداشت. در زمان او قدرت توسط وزیر (اعتمادالدوله) و خواجگان حرم و دیگر کاربدستان جز شخص شاه اعمال می‌گردید و بدینسان آرام آرام سقوط سلسله صفویه نزدیک شد. شایان ذکر است که این مهم در سفرنامه کارری نمود، یافته است. او از مستی دائمی شاه سخن گفته: مستی این پادشاه به حدی است که خود قادر به گرفتن شراب نیست و دائما ساقی زیبایی پیاله‌ای لبریز جلوی لبان او می‌گیرد... -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
سنگ نگاره درتخت جمشید -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🤴علت ناکارآمدی سلطنت کارری یکی از وجوه ناکارآمدی سلطنت او را در امتداد روابط صلح آمیز با ترکان عثمانی می‌داند و بر این نکته تاکید دارد که طی دوران سلطنت او از سوی پرتغالی‌ها پیشنهاداتی راجع به حمله به عثمانی عرضه شد؛ اما شاه این پیشنهادها را رد می‌کرد و از فرصت‌های به دست آمده نفعی نبرد! از سوی دیگر سختگیری‌ها و ستم این پادشاه صفوی و رهاشدن امور سیاسی از دست او فضایی کاملا متفاوت را با آن چه در دوران شاه عباس اول می‌گذشت، به تصویر می‌کشد! کارری به حوادث زمان تاجگذاری شاه سلیمان صفوی اشاره کرده است. او در این باره به بیماری و ناتوانی پزشکان دربار از معالجه او سخن گفته است. تنظیم: سرکار خانم خدیجه سادات حسین‌پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
شاه سلطان حسین -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
علیه‌السلام 🔹یا ایها الساقی🔹 نه در توصیف شاعر‌ها، نه در آواز عشاقی تو افزون‌تر از اندیشه، فراوان‌تر از اغراقی وفاداری و شیدایی، علمداری و سقایی ندارند این صفت‌ها جز تو دیگر هیچ مصداقی به خوبی تو حتی معترف بودند بدخواهان یزید آنجا که می‌گوید «الا یا ایها الساقی» تمام کودکان معراج را توصیف می‌کردند مگر پیداست از بالای دوش تو چه آفاقی؟ چنان رفتی که حتی سایه‌ات از رفتنت جا ماند رکاب از هم گسست از بس برای مرگ مشتاقی فرار از تو فراری می‌شود در عرصۀ میدان چنان رفتی که بعد از آن بخوانندت هوالباقی بدون دست می‌آیی و از دستت گریزانند پر از زخمی هنوز اما برای جنگ قبراقی به سوی خیمه‌ها یا «عُدّتی فی شِدّتی» برگرد که تو بی‌مشک سقّایی، که تو بی‌دست رزّاقی شنیدم بغض بی‌گریه به آتش می‌کشد جان را بماند باقی روضه درون سینه‌ام باقی 📝 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تأثیرپذیری تاریخ نگاری عاشورا از سیره عاشورایی امام سجاد (ع) (از آغاز تا دوره معاصر) نویسندگان: سینا میرشاهی منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال چهارم بهار 1398 تأکید و تشویق ائمه (علیهم السلام)  بخصوص امام سجاد(ع) در پاسداشت و نگهداری واقعه کربلا، بیشترین تأثیر را بر تاریخ نگاران عاشورا از ابتدا تا عصر حاضر داشته است. در قرون نخستین اسلامی و همچنین پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تاریخ نگاری عاشورا بیشترین تأثیر را از خطبه ها و روایات امام سجاد (علیهم السلام) پذیرفته است. لذا این پژوهش به تأثیرپذیری تاریخ نگاری عاشورا از سیره تبلیغی و سیاسی امام سجاد (علیهم السلام)، از آغاز تا عصر حاضر می پردازد. این پژوهش  با دیدی توصیفی تحلیلی به تأثیرپذیری تاریخ نگاری عاشورا از سیره امام سجاد (علیهم السلام) می پردازد.   https://b2n.ir/k13186 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
سیمای حضرت ابوالفضل العباس (ع) در متون اهل سنت نویسندگان: محمدرضا افروغ منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال پنجم زمستان 1399 سیمای حضرت عباس بن علی، ابوالفضل العباس علیه السلام را همواره از نگاه دانشمندان و شیفتگان حضرتش نگریسته ایم و چه بسا این توهم پدید آمده باشد که این همه صفات متعالی و این همه خصوصیات فرا انسانی را ما محبان و دلدادگان آن حضرت، به ایشان نسبت می دهیم. در این پژوهش با روش توصیفی _ تحلیلی بر آنیم که از نگاه محققان و علمای اهل سنت به جایگاه رفیع علمدار کربلا حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام بپردازیم. پژوهشگران و آزاد اندیشان اهل سنت، با شیعیان و محبان آن حضرت هم نظرند و آن گروه از مورخان و پژوهشگران اهل سنت که واقعه عاشورا را اوج مصیبت ها و عزاداری ها معرفی کرده اند، نسبت به ساحت مقدس حضرت ابوالفضل علیه السلام نیز ادای احترام کرده و سر تعظیم فرو آورده اند. https://b2n.ir/y06672 تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه السلام 32 👤ابن ماجه قزوینی یکی از بزرگان حدیث اهل سنت در کتاب سنن خویش این روایت را نقل می کند: رسول خدا صلی الله علیه (و آله)و سلم فرمودند:(امام)حسن(علیه السلام)و (امام) حسین(علیه السلام) بزرگ و سید اهل بهشت هستند و پدرشان(امیرالمومنین علیه السلام)از آن دو بهتر است.⬇️ 📖صحیح سنن ابن ماجه،ج 1 ،ص 57،ط مکتبه المعارف 🖌محمد ناصر الدین البانی که به نوعی بخاری وهابیون معاصر است روایات صحیح السند "سنن ابن ماجه" را جمع آوری کرده و آن را "صحیح سنن ابن ماجه" نام گذاری کرده است.
🌸🌷🌸🌷 🌸🌷🌸 🌸🌷 🌸 به مناسبت اعیاد مبارک شعبانیه و در سنت ⭕️🅾⭕️🅾⭕️🅾⭕️🅾⭕️🅾⭕️🅾⭕️🅾 با وجود این که وجود پر برکت امام سوم شیعیان حضرت امام حسین علیه السلام در نگاه آنان در گروه "صحابه و تابعین "است. و به گمان ایشان این بالاترین امتیازی است که می شود تعریف کرد ؛ به سراغ کتاب هایشان می رویم تا هم جایگاه و هم عمل کرد آنان را در تحلیل و قضاوت واکاوی کنیم. 🔻آیات 🔺مباهله 📕الكتاب: صحيح مسلم كِتَاب فَضَائِلِ الصَّحَابَةِ » بَاب مِنْ فَضَائِلِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِب، ج۱/ص۱۱۲۹، المؤلف: مسلم بن حجاج، المحقق: نظر بن محمد الفاريابي أبو قتيبة، الناشر: دار طيبة، سنة النشر: ۱۴۲۷ – ۲۰۰۶، عدد المجلدات: 🔴زمانی که آیه مباهله(آیه ۶۱ سوره آل عمران) نازل شد، رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) علی و فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام را فرا خواند و فرمودند: خدایا تو شاهد باش اینان اهل البیت من هستند. 📕تفسير القرآن العظيم (تفسير ابن كثير) ، جلد۲،ص ۵۵،المؤلف: إسماعيل بن عمر بن كثير القرشي الدمشقي أبو الفداء عماد الدين، المحقق: سامي بن محمد السلامة ⭕️ إبن كثير دمشقي سلفی هم صراحت دارد كه منظور از أَبْناءَنا امام حسن و امام حسين (عليهما السلام) هستند و از می نویسد حاکم نیشابوری گفته است که این روایت صحیح است 🔺تطهیر 📕صحيح مسلم (ط. طيبة)،ج۱،ص ۱۱۳۶ ،المؤلف: مسلم بن حجاج، المحقق: نظر بن محمد الفاريابي أبو قتيبة، الناشر: دار طيبة، سنة النشر: ۱۴۲۷ – ۲۰۰۶، عدد المجلدات: ۲ 🚫عایشه همسر پیامبر (صلی الله علیه و آله ) می گوید: پیامبر (صلی الله علیه و آله) صبح هنگام بيرون رفتند و بر روي دوش ايشان عبايي طرح دار از موي سياه بود . پس حسن بن علي آمد پس او را در زير عبا گرفت . پس حسين آمد و او را نيز وارد كرد . پس علي آمد او را نيز وارد كرد . سپس فرمود : خداوند مي خواهد از شما اهل بيت پليدي ها را دور كند و شما را پاك نمايد . نمونه های دیگر ومیزان تاثیرگذاری این گزارش ها در مبانی نظری اهل سنت و واکنش به دشمنان اهل البیت علیهم السلام در هفته ی آتی ان شاالله مطرح خواهد شد.
_امام_حسین علیه السلام 🔴 تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«سفرنامه منظوم حج»(منظومه ۱۲۰۰ بیتی شهربانوبیگم اصفهانی)اثری است به زبان فارسی که به بیان سفرنامه سراینده به مکه مکرمه به صورت منظوم پرداخته است.
📚📚 ساختار کتاب کتاب؛ مشتمل بر مقدمه‌ای به قلم محقق، آقای رسول جعفریان و یک منظومه ۱۲۰۰ بیتی و بخش پیوستها است که در این بخش مطالب ذیل آمده است: گزیده سفرنامه منظوم حسین ابیوردی، گزیده حج نامه احمد مسکین، گزیده فتوح الحرمین و دو قصیده از خاقانی (قصیده کوتاه رکوه الاسفار و قصیده تحفه الحرمین).
🗞📖 ویژگی های کتاب تا آن جا که جست وجو شده، از دوره صفوی سفرنامه خاصی وجود ندارد. به همین دلیل، متن موجود (سفرنامه منظوم حج) را باید بسیار با ارزش تلقی کرد، به ویژه این که متن مزبور به نظم صورت گرفته است. این خود، هنر دیگری است که علاوه بر جنبه‌های تاریخی و مذهبی، آن را به عنوان یک اثر ادبی مطرح کرده است. علاوه بر آن، سراینده آن زنی است فرهیخته و این خود در تاریخ ادبیات فارسی یک گوهر به شمار می‌آید؛ همچنین پرداختن وی به جنبه‌های جغرافیایی نیز ارزش خاص خود را دارد. آشنایی با راه سفر حج در آن دوران، آشنایی با مشکلات زائران ایرانی در این سفر و نیز نحوه حج گزاری زائران خانه خدا، از ویژگی‌های این سفرنامه است؛ برای مثال وی به تفصیل از جشن‌هایی که به مناسبت عید قربان در منا برگزار شده، سخن گفته است. برداشت وی از کعبه و تشبیهات او از برخی مکان‌های مقدس آن دیار نیز رهاوردی دیگر از بعد مذهبی- ادبی سفرنامه این بانو است.
🗒🗓 پیوست های کتاب حاضر پیوست‌های کتاب حاضر؛ مشتمل بر مطالب ذیل است: ۱. سفرنامه منظوم سیدحسین ابیوردی. در این بخش اشعاری از شاعری به نام سیدحسین ابیوردی آمده است. از وی آگاهی مختصری در «مجالس النفائس» آمده که در آن جا محل تحصیل وی شهر هرات دانسته شده و وی با جامی مراوده داشته است. در این بخش تنها حدود ۱۷۰ بیت اشعار وی که در سفر حج و در وصف مکه و مدینه سروده آورده شده است. ۲. گزیده حج نامه احمد مسکین. حج نامه مثنوی بلندی است درباره مناسک حج و آداب زیارت شهر مدینه. در میان اشعار این مجموعه، به جز آنچه درباره مناسک حج بر پایه مذاهب فقهی اهل سنت آمده، اشعار نغزی در باره عرفان حج و نیز زیارت قبر رسول خدا به چشم می‌خورد که به صورت گزیده در کتاب حاضر آمده است. ۳. گزیده فتوح الحرمین. فتوح الحرمین منظومه‌ای است که توسط محیی لاری (م. ۹۳۳ ق.) درباره حج سروده شده است. این منظومه بالغ بر ۱۷۰۰ بیت است که در این بخش گزیده‌ای از آن آمده است. ۴. دو قصیده از خاقانی. عنوان بخش دیگری از پیوست‌های کتاب است. در این بخش دو قصیده از خاقانی، شاعر به نام قرن ششم هجری که در وصف کعبه و مناسک سروده شده، آمده است. این اشعار از بهترین اشعاری است که در زبان فارسی پیرامون کعبه و حج به نظم درآمده است. اولین قصیده «رکوه الاسفار» و قصیده دوم «تحفه الحرمین» نام دارد.