eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
958 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
329 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
•┈••✾•🌿💎🌿•✾••┈•  🔻آشنایی با کتابخانه دیجیتالی🔺 ▪️کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران ▪️امکان دسترسی به ۲۱۸۱ عنوان کتاب و ۸۵۶ عنوان مقاله ▪️امکان دانلود رایگان ▪️ لینک ورود به کتابخانه👇 🌐 http://www.historyLib.com -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عليه السّلام : 🍂هر كس در مجلسى بنشيند كه در آن به امامى از امامان دشنام داده شود و اين شخص بتواند به برخيزد و چنين نكند، ⚠️خداوند عزّ و جلّ‌ در دنيا جامۀ خوارى بر پيكرش كشد ⚠️و در آخرت به كيفر گرفتارش كند ⚠️و نيكوئيهاى معرفت ما را كه به او داده،از او بستاند.  الکافي  ,  جلد۲  ,  صفحه۳۷۹   https://eitaa.com/joinchat/3119448110Cf3bfc871c9
🛑 کاروانسرای دیرگچین قم در راه ثبت جهانی 🔹مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم از قرارگیری نام کاروانسرای دیرگچین در فهرست ثبت جهانی مجموعه کاروانسراهای جاده ابریشم خبر داد. 🔹شواهد تاریخی و قدمت بالا، سبک خاص معماری، جاذبه‌های متنوع کاروانسرای تاریخی دیرگچین باعث شده تا بحث جهانی شدن این کاروانسرا از منظر فرهنگی مطرح و اسناد و مدارک لازم نیز برای سازمان یونسکو تهیه و ارسال شود 🔹کاروانسرای تاریخی دیرگچین یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین کاروانسراهای ایران با قدمتی ۱۷۵۰ساله است که ساخت آن به دوره ساسانی مقارن با زمان اردشیر بابکان می‌رسد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان در استان قرار دارد. لیدوما نام یکی از شهرهایی است که در نوشته ‌های هخامنشی از آن نام برده شده‌ است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است. در سال ۱۳۱۲ و ۱۳۱۶ در صفحه شمالی تخت جمشید حدود سی هزار گلی پیدا شد که برای انجام تحقیقات به دانشگاه شیکاگوی آمریکا فرستاده شدند. بر اساس مطالعات انجام شده از سوی پروفسور جورج کامرون و پروفسور هیکس بر روی الواح موجود، مشخص شد که سیزده شهر از شهرهای هخامنشی در منطقه واقع بوده است، یکی از این شهرها لیدوما نام داشته است. بیش از بیست سال بعد یک هیات باستان‌ شناسی به ریاست «کیکیو آتارشی» و «دکتر هاوارجی» در سال ۱۳۳۸ لیدوما را مورد کاوش ‌های باستان ‌شناسی قرار دادند و بنای ساختمانی هخامنشی را در این قسمت کشف کردند. مقایسه شباهت ‌های معماری این بناها با های ، خشایار شاه و اردشیر هخامنشی در شوش و تخت جمشید اثبات کرد که آثار یافت شده در لیدوما مربوط به دوران هخامنشی است، گمانه‌ زنی ‌های دیگر ثابت می ‌کرد که لیدوما یکی از شهرهای بین راهی دوران بوده که بر سر راه شاهی پاسارگاد و تخت جمشید به شوش قرار داشته و شاهان و فرمانروایانی که در این مسیر رفت و آمد می‌ کردند در این شهرها و کاخ‌ های بین راهی استراحت می‌ نمودند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
این مکان تاریخی احتمالاً مربوط به ۵۵۰ سال از است. مساحت این محوطه باستانی در حدود یک‌ هزار متر در پانصد متر مربع است که در بیشتر نقاط آن آثار باستانی یافت می‌ شود و حتی شواهد به دست آمده در آن نشان از پنج هزار سال پیش دارد. همچنین در این مکان بقایای یک کوچک هخامنشی یافت شده که کاخ سروان (سورون) نام گرفته است. در غرب کاخ لیدوما و در ۳۵۰ متری آن نیز تپه‌ای باستانی واقع شده که بر روی آن کتیبه‌ ای سنگی وجود دارد. به استناد تاریخ این مکان در زمان شاهان اول هخامنشی یعنی داریوش و یا خشایار شاه ساخته شده است. از آن جا که این دو پادشاه بلافاصله و پس از هم به قدرت رسیدند، احتمال دارد که در اواخر دوره داریوش و اوایل دوره خشایارشاه این بنا ساخته شده باشد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
نتیجه اکتشافات از قسمت گردنه سروان تا قسمتی که شهر واقع شده فاصله‌ ای تقریباً چهار کیلومتری است که این محدوده شهر بوده تا قسمت تل چغاد یا چکاد (به معنی قلعه) که وجود این آثار مبین وجود یک شهر بزرگ در زمان هخامنشیان است. بعد از از رونق قبلی آن کاسته شده و در زمان اشکانیان رونق خود را باز یافته و تا زمان ورود اسلام به ایران حفظ کرده؛ و نهایتاً وجود آتشگاه، کتیبه‌ ها، آثار خزانه، جداول صخره ‌ای و گستردگی بناها در اطراف و اکناف این محدوده وسیع یک شهر باستانی را نشان می ‌دهد که باید گفت شهری وسیع و بزرگ است که هم و شهری بین راهی و هم یک شهر نشین بوده است. نخستین اثر مشاهده شده در کاوش ‌های این مکان پایه ستون ها هستند. در نخستین مرحله سکونتی، بنایی با ستون‌ های رفیع وجود داشته که ضخامت پایه ستون‌ های آن بیش از یک متر است. سبک پایه ستون‌ ها برابر سبک هنری به کار رفته در است. از نظر ابعاد، این پایه ستون‌ ها با پایه ستون‌ های تالار صد ستون تخت جمشید قابل مقایسه است. پایه ستون ها با گل ‌های هشت پر (لوتوس) و شیارهای برگ نخلی شکل تزئین شده اند. رنگ پایه ستون‌ها مشابه تخت جمشید به رنگ خاکستری است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🌸🌸 🌸🌸 🌸 با تبریک ولادت با سعادت حضرت معصومه سلام الله علیها ♡ و آغاز دهه ی کرامت چند گزارش از توسل و حاجت خواهی از حضرت امام رضا علیه السلام توسط بزرگان اهل سنت که در انعکاس داده شده ، ارائه می گرددکه 🔮به شکل قطعی می توان گفت این گزارش ها و نقل ها دلیل محکمی بر رد برخی از نظرات اعتقادی امروز ایشان است.
🕷 🕷 🕷 "دروغ هرچه بزرگ تر باور پذیر تر...... اما...." یکی از تاکتیک های "عملیات های روانی"که در این زمان غالبا در بسترهایی مثل رسانه و در جنگ های رسانه ای استفاده می شود"دروغ بزرگ"است. سند نظری این تاکتیک در تجربه و با تکیه بر روان شناختی تصریح می کندکه هرچقدر دروغ بزرگ تر باشد باور پذیری آن در عامه ی مردم و مخاطب بیش تر است حال به علت های گوناگون ازجمله عدم قابلیت برای صحت سنجی و.... در گذشته نیز برخی دروغ های بزرگ تاریخ هم ریشه در همین مکانیزم دارد مثل 🕷نسبت هذیان گفتن به حضرت رسول خدا صل الله علیه و اله و سلم یا 🕷واگذاری امر جانشینی پیامبر آسمانی به مردم از زمین و یا 🕷تفسیر کلمه ی "مولا" به "دوست" در حدیث متواتر غدیر و مثل 🕷 ارث نرسیدن از انبیاء به فرزندانشان و.....و.......و....🕷 اماباید گفت این بار دست اندرکاران طراح به اشتباه بزرگی افتاده اند و آن هم این است که اگر مخاطب به واقعیت امر از پیش احاطه داشته باشد ولو به شکل ظن وگمان ، در نهایت نتیجه عکس خواهد داد و چیزی جز بی اعتمادی نخواهد ماند. گرچه ظاهرا نهایت تلاش شده است که با لحاظ مقارنت زمانی مناسب و استفاده از مخلوط کردن راست و دروغ و دستاویزی واقعیت های حاشیه ای مثل وجود پرونده ی قتل زنجیره ای در سناریو اصلی فیلم ،ذهن مخاطب خارج از ایران را به باورپذیری سوق دهند اما باید گفت لااقل مخاطب فارسی زبان و یا شیعه ،زمینه ی ذهنی خود یا اطرافیان خود را از انبوه اتفاقاتی چون شفا گرفتن و حاجت گرفتن نمی تواند پاک کند. بگذریم که شهره به کرامت و مهربانی بودن امام هشتم (علیه السلام)شیعیان فرامذهبی و فرا دینی است و مرزهای جغرافیایی و فرهنگی را نیز در نوردیده است. 👊با محکوم کردن اقدام رسانه ای توهین آمیز اخیر ،گزارشی تصویری به عنوان نمونه از پیشینه ی تاریخی و سرچشمه ی این رفتارها به اشتراک خواهیم گذاشت. 🕸گرچه توهین به ساحت ائمه علیهم السلام به این شکل از زمان حیات حضرت رسول صل الله علیه و اله و سلم آغاز شده و چه خودشان و چه اهل البیت علیهم السلام مثل دامادشان حضرت امام علی علیه السلام و یا دخترشان حضرت زهرا سلام الله علیها بوده است ولی تصویر تصریح همین امر در مقطعی از زمان است. در نهایت همه خواهند دانست که خانه ی عنکبوت کجاست....
علیه السلام تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚♦️خاطرات وخطرات حاج مخبرالسلطنه هدایت مهدیقلی خان هدایت، از رجال عصر قاجار و پهلوی، و در مقاطع مختلف متصدی مناصب مختلفی از جمله حکومت آذربایجان و فارس، نمایندگی مجلس در صدر مشروطه، وزارت علوم، وزارت فواید عامه، وزارت عدلیه، ریاست دیوان تمیز (دیوان عالی کشور) و بالاخره نخست‌وزیر ایران در دوره رضاشاه پهلوی بود. 🖌🖌🗓 معرفی اجمالی حاج مهدیقلی خان هدایت «مخبرالسلطنه» سومین پسر علیقلی خان مخبرالدوله و نوه رضاقلی خان هدایت، در هفتم شعبان ۱۲۸۰ه. ق. در تهران متولد شد. در سن ۱۴ سالگی و پس از فرا گرفتن مقدمات، همراه برادر بزرگش مرتضی قلی‌خان صنیع‌الدوله به اروپا رفت و در سوئیس به تحصیل پرداخت و در ۱۲۹۷ه. ق. به ایران مراجعت کرد و به تکمیل زبان فارسی و عربی پرداخت و در موسیقی سعی بلیغ کرد. در سال ۱۳۰۳ه. ق. به سمت معلم زبان آلمانی در دارالفنون مشغول کار شد.  -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📝📝 نویسندگی هدایت وی اهل قلم و سیاست بود. زمان شش پادشاه «ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه، محمدعلی شاه، احمدشاه، رضاشاه و محمدرضاشاه.» را درک کرده و زبده خاطرات خود را تحت عنوان «خاطرات و خطرات» در زمان حیات خود انتشار داد و تالیفات دیگری نیز از خود باقی گذارده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
✉️📨 مسئولیت های هدایت هدایت قریب سی سال در صحنه سیاسی ایران، در غالب کابینه‌ها عضویت داشت. سه بار والی آذربایجان و یک بار والی فارس شد. از همه مهم‌تر، متجاوز از شش سال در اوایل سلطنت رضاشاه، رئیس الوزرای ایران بود و در تمام بازی‌های سیاسی آن زمان، نقش اول را بر عهده داشت. تمدید قرارداد ۱۹۳۳م نفت، در دوران نخست وزیری او انجام گرفت.   وی یکی از هفت تن از وزرای دوران قاجاریه بود که در سلطنت پهلوی به نخست وزیری رسیدند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j