تعداد شهدا
درباره تعداد شهدای این #قیام نظر واحدی وجود ندارد.
در اسناد ساواک تعداد #شهدا صدها تن ثبت شده است.
پیکرهای شهدای #تهران را پس از جمعآوری بهشکل دسته جمعی در گورستان #مسگرآباد تهران دفن کردند. تظاهرات به صورت پراکنده تا ۱۸ خرداد ادامه داشت ولی بهتدریج نیروهای امنیتی قیام را سرکوب کردند.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
شهادت مردم ورامین
🏴🏴🏴🏴
علاوه بر تهران، در روز ۱۵ #خرداد عدهای از دهقانان اطراف ورامین (بهویژه امامزاده جعفر) و عدهای از اهالی کَن نیز با شنیدن خبر دستگیری امام خمینی، کفنپوش و با شعار «یا مرگ یا خمینی» بهسمت تهران حرکت کردند که در طول راه بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی تعداد زیادی از آنان شهید شدند.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
در #قم نیز مردم (که زودتر از شهرهای دیگر از خبر اطلاع یافتند) بلافاصله به طرف منزل امام خمینی و از آنجا به همراه فرزند ارشد ایشان، مرحوم حاج آقا مصطفی، به طرف حرم حضرت معصومه حرکت کردند. حاج آقا مصطفی در سخنرانی کوتاهی شرح حادثه را برای مردم بازگو کرد، مردم نیز با شعار «یا مرگ یا خمینی» فریاد اعتراض سر دادند و ضمن درگیری با نیروهای نظامی و انتظامی، کلانتری منطقه سه قم را محاصره کردند.
گفته میشود رژیم شاه که در سرکوب قیام ناتوان بود، با فرستادن هواپیمای بمبافکن به قم قصد داشت در صورت لزوم شهر را بمباران کند.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
بازتابهای قیام
قیام پانزده خرداد بازتابهای متفاوتی بهجای گذاشت. گذشته از واکنش هیئت دولت که به طرق مختلف سعی در مخدوش جلوه دادن واقعه داشتند، #حزب_توده ایران با آنکه اصلاحات را سیاست امریکاییها برای تشکیل پایگاهی در مقابل شوروی و ایجاد دریچه اطمینان جهت جلوگیری از شورشهای دهقانی تلقی میکرد .
نهتنها در تکوین قیام هیچگونه همسویی با روحانیان و مردم نداشت، بلکه آن را حرکتی مرتجعانه در طرفداری از مالکان بزرگ قلمداد کرد.
مورخان و #تحلیلگران مسایل ایران نیز محور اصلی مبارزه امام خمینی را مخالفت با اساس سیاستهای شاه میدانند.
قیام پانزده خرداد در کشورهای همجوار نیز بازتاب وسیعی داشت. شیعیان #پاکستان به حمایت از امام خمینی تظاهرات کردند و با مقابله پلیس پاکستان مواجه شدند.
شیخ محمود #شلتوت، رئیس دانشگاه #الازهر مصر، اقدام مستبدانه دولت ایران را علیه رهبران مذهبی تقبیح کرد.
جراید غربی نیز با درج گزارشهایی به ریشهیابی واقعه پرداختند، از جمله روزنامه لوموند پاریس در ارزیابی خود، علت قیام را بیعدالتی و بحران اقتصادی و فساد در دستگاه حکومتی ذکر کرد و یادآور شد که از نظر مردم اصلاحات شاه تحت تأثیر امریکاییها بوده است.
ولی روزنامه #ایزوستیا ارگان رسمی دولت شوروی در حمایت از اصلاحات شاه به روحانیان تاخته آنان را مرتجع خواند. دفاع مطبوعات شوروی از برنامه های اصلاحی شاه مسرت خاطر وی را فراهم ساخت.
روزنامه #اورشلیم پُست در واکنش به حوادث ایران اظهار امیدواری کرد که این جریان در روابط #ایران با #اسرائیل اثر سوئی نخواهد داشت و «دولت ایران اجازه نخواهد داد که سیاست خارجی او را عوامفریبان دیکته کنند».
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔸کرسی علمی-ترویجی با عنوان:
رویکردی جدید به ماجرای برخورد ایرانیان با ورود اسلام؛ مقاومت در آستانه مرزها
ارائهدهنده: دکتر مجید حاجی بابایی، عضو هیئت علمی دانشگاه اراک
زمان: یکشنبه ۲۲ خردادماه، ساعت ۱۵:۰۰
مکان: دانشکده علوم انسانی، طبقه اول، سالن دفاعیه
لینک ورود
http://adb02b.araku.ac.ir/korsi
پخش همزمان در اینستاگرام به آدرس:
@araku_ac
♦️ به شرکت کنندگان در جلسه، گواهی فرهنگی مطابق با آییننامه ارتقای وزارت علوم اعطا خواهد شد.
سعد بن ابیوقاص
سعد بن مالک بن وهیب مشهور به سعد بن ابیوقاص، از صحابه پیامبر اکرم (ص) است که در مکه مسلمان شد.
نَسَب سعد بن ابیوقاص، با تردیدهایی روبهرو بود! از همینروست که سعد هرکه را در نسب او تردید کند، لعنت کرد!
https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/16970/
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
پل خداآفرین پل تاریخی قدیمی روی رودخانه مرزی ارس است و در نقطه صفر مرزی ایران و جمهوری آذربایجان قرار دارد. در سمت ایران در منطقه قره داغ و شهرستان خداآفرین و در سمت جمهوری آذربایجان منطقه قره باغ شهر جبرائیل و نزدیکی سد خداآفرین قرار دارد. این پل از آثار تاریخی استان آذربایجان شرقی است که با ۱۵ قوس در قرن ۱۵ میلادی بنا شده و در تاریخ ۵ اسفند ۱۳۷۶ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. پرونده این بنای تاریخی همزمان با سایر آثار تاریخی استان، توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجانشرقی برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو ارسال شده است.
#قاب_تصویر
#ایران
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j