eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قیام ۱۵ خرداد به دنبال این سخنرانی، امام خمینی در سحرگاه ۱۵ خرداد در منزل خود در قم دستگیر و به تهران منتقل شد. همزمان با دستگیری امام، آیات عظام حاج آقا حسن قمی در مشهد، حاج شیخ بهاءالدین محلاتی در شیراز و تعدادی از علما و وعاظ در تهران و برخی از شهرها دستگیر شدند. با انتشار وسیع و سریع این خبر بلافاصله بازار تهران تعطیل شد  🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴  و مردم همان روز در قم و تهران و دیگر شهرها به خیابان‌ها ریختند و قیام پانزده خرداد شکل گرفت. دانشجویان تهران با تعطیل کردن کلاس‌ها به‌تظاهرات پرداختند، مردم نیز به‌تدریج در میدان‌های اصلی و اطراف بازار و خیابان‌های نزدیک به میدان ارک تجمع کردند و با شعار «یا مرگ یا خمینی» به تظاهرات پرداختند. این قیام خودجوش که برخاسته از احساس وظیفه دینی و شور ایمانی بود و هیچ تشکیلاتی آن را سازماندهی نکرده بود   تا بعد از ظهر ادامه یافت. مردم قصد تصرف اداره رادیو و کاخ‌های مرمر و گلستان را داشتند، اما نیروهای نظامی و امنیتی بشدت آن‌ها را سرکوب و تعداد زیادی را شهید و مجروح کردند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
تعداد شهدا درباره تعداد شهدای این نظر واحدی وجود ندارد.  در اسناد ساواک تعداد صدها تن ثبت شده است. پیکرهای شهدای را پس از جمع‌آوری به‌شکل دسته جمعی در گورستان تهران دفن کردند. تظاهرات به صورت پراکنده تا ۱۸ خرداد ادامه داشت ولی به‌تدریج نیروهای امنیتی قیام را سرکوب کردند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
شهادت مردم ورامین 🏴🏴🏴🏴 علاوه بر تهران، در روز ۱۵ عده‌ای از دهقانان اطراف ورامین (به‌ویژه امامزاده جعفر) و عده‌ای از اهالی کَن نیز با شنیدن خبر دستگیری امام خمینی، کفن‌پوش و با شعار «یا مرگ یا خمینی» به‌سمت تهران حرکت کردند که در طول راه بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی تعداد زیادی از آنان شهید شدند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
در  نیز مردم (که زودتر از شهرهای دیگر از خبر اطلاع یافتند) بلافاصله به طرف منزل امام خمینی و از آن‌جا به همراه فرزند ارشد ایشان، مرحوم حاج آقا مصطفی، به طرف حرم حضرت معصومه حرکت کردند. حاج آقا مصطفی در سخنرانی کوتاهی شرح حادثه را برای مردم بازگو کرد، مردم نیز با شعار «یا مرگ یا خمینی» فریاد اعتراض سر دادند و ضمن درگیری با نیروهای نظامی و انتظامی، کلانتری منطقه سه قم را محاصره کردند. گفته می‌شود رژیم شاه که در سرکوب قیام ناتوان بود، با فرستادن هواپیمای بمب‌افکن به قم قصد داشت در صورت لزوم شهر را بمباران کند.  -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
بازتاب‌های قیام قیام پانزده خرداد بازتاب‌های متفاوتی به‌جای گذاشت. گذشته از واکنش هیئت دولت که به طرق مختلف سعی در مخدوش جلوه دادن واقعه داشتند،  ایران با آن‌که اصلاحات را سیاست امریکایی‌ها برای تشکیل پایگاهی در مقابل شوروی و ایجاد دریچه اطمینان جهت جلوگیری از شورش‌های دهقانی تلقی می‌کرد .  نه‌تنها در تکوین قیام هیچ‌گونه هم‌سویی با روحانیان و مردم نداشت، بلکه آن را حرکتی مرتجعانه در طرفداری از مالکان بزرگ قلمداد کرد. مورخان و مسایل ایران نیز محور اصلی مبارزه امام خمینی را مخالفت با اساس سیاست‌های شاه می‌دانند. قیام پانزده خرداد در کشورهای همجوار نیز بازتاب وسیعی داشت. شیعیان  به حمایت از امام خمینی تظاهرات کردند و با مقابله پلیس پاکستان مواجه شدند.  شیخ محمود ، رئیس دانشگاه مصر، اقدام مستبدانه دولت ایران را علیه رهبران مذهبی تقبیح کرد.   جراید غربی نیز با درج گزارش‌هایی به ریشه‌یابی واقعه پرداختند، از جمله روزنامه لوموند پاریس در ارزیابی خود، علت قیام را بی‌عدالتی و بحران اقتصادی و فساد در دستگاه حکومتی ذکر کرد و یادآور شد که از نظر مردم اصلاحات شاه تحت تأثیر امریکایی‌ها بوده است. ولی روزنامه ارگان رسمی دولت شوروی در حمایت از اصلاحات شاه به روحانیان تاخته آنان را مرتجع خواند. دفاع مطبوعات شوروی از برنامه های اصلاحی شاه مسرت خاطر وی را فراهم ساخت. روزنامه پُست در واکنش به حوادث ایران اظهار امیدواری کرد که این جریان در روابط با اثر سوئی نخواهد داشت و «دولت ایران اجازه نخواهد داد که سیاست خارجی او را عوام‌فریبان دیکته کنند». -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸کرسی علمی-ترویجی با عنوان: رویکردی جدید به ماجرای برخورد ایرانیان با ورود اسلام؛ مقاومت در آستانه مرزها ارائه‌دهنده: دکتر مجید حاجی بابایی، عضو هیئت علمی دانشگاه اراک زمان: یکشنبه ۲۲ خردادماه، ساعت ۱۵:۰۰ مکان: دانشکده علوم انسانی، طبقه اول، سالن دفاعیه لینک ورود http://adb02b.araku.ac.ir/korsi پخش هم‌زمان در اینستاگرام به آدرس: @araku_ac ♦️ به شرکت کنندگان در جلسه، گواهی فرهنگی مطابق با آیین‌نامه ارتقای وزارت علوم اعطا خواهد شد.
سعد بن ابی‌وقاص سعد بن مالک بن وهیب مشهور به سعد بن ابی‌وقاص، از صحابه پیامبر اکرم (ص) است که در مکه مسلمان شد. نَسَب سعد بن ابی‌وقاص، با تردیدهایی روبه‌رو بود! از همین‌روست که سعد هرکه را در نسب او تردید کند، لعنت کرد! https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/16970/ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پل خداآفرین پل تاریخی قدیمی روی رودخانه مرزی ارس است و در نقطه صفر مرزی ایران و جمهوری آذربایجان قرار دارد. در سمت ایران در منطقه قره داغ و شهرستان خداآفرین و در سمت جمهوری آذربایجان منطقه قره باغ شهر جبرائیل و نزدیکی سد خداآفرین قرار دارد. این پل از آثار تاریخی استان آذربایجان شرقی است که با ۱۵ قوس در قرن ۱۵ میلادی بنا شده و در تاریخ ۵ اسفند ۱۳۷۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. پرونده این بنای تاریخی همزمان با سایر آثار تاریخی استان، توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو ارسال شده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
تصویر پل خداآفرین بر روی اسکناس‌های جمهوری آرتساخ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔰آثار تاریخی، قلب تپنده تمدن شهر است‌. ✅ شهری که قرار است قدمتش را به حال و آینده شهر گره بزند. میراث ماندگاری که از پس ادوار مختلف به دست ما رسیده است. گاه در طول تاریخ ستم دیده است گاه تبر چشیده اما پا برجامانده که فرزندِ آدم بیاید، ببیند و عبرت بگیرد؛ فاعتبروا یا اولی الابصار. 📌متن کامل👇 https://hawzahnews.com/xbLtx ✍فاطمه میری طایفه (عضو شورای انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه اازهرا سلام الله علیها) 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها به مناسبت ولادت امام رضا علیه السلام برگزار می‌کند. 🔰 بخش اول:نشست علمی پژوهشی«مواجهه امام رضا علیه‌السلام با جریان‌های ضد علوی و جریان‌های کلامی عصر خویش» ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر اکبر روستایی 🔰بخش دوم: مراسم تقدیر از نویسندگان آثار علمی 🔰با حضور مدیر محترم جامعه الزهرا سلام الله علیها سرکار خانم دکتر برقعی ❇️شرکت به صورت حضوری و مجازی لینک حضور مجازی: http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/ زمان:یکشنبه ۲۲خرداد ماه ساعت ۱۰تا ۱۲ مکان:جامعه الزهرا سلام الله علیها، معاونت پژوهش، ساختمان کتابخانه، طبقه سوم، اتاق نشست ها -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌟 🌟🌟 🌟🌟🌟 ✨با تهنیت ایام فرخنده و پربرکت کنونی از این رو پست این هفته در بخش که مختص شخصیت شناسی است، در مورد گزارشی از _سنت است که به تحلیل نقش تاریخی و شخصیتی دو فرد موجود در کمک می کند. 🚸درخطاب مامون به عمرخطاب ⚜أَخْبَرَنِي القاضي أَبُو عَبْد اللَّه الْحُسَيْن بْن علي الصيمري، حدثنا محمّد بن عمران المرزباني، أخبرنا الصولي، حدثنا أبو العيناء، حَدَّثَنَا أَحْمَد بْن أبي دؤاد. قَالَ الصولي: وحدثنا محمّد بن موسى بن حمّاد، حدثنا المشرف بن سعيد، حَدَّثَنَا مُحَمَّد بْن منصور- واللفظُ لأبي العيناء- قَالَ: كُنَّا مَعَ المأمون فِي طريق الشام، فأمرَ فنُودي بتحليل المتعة، فقال لنا يَحْيَى بْن أكثم: بكرا غدًا إِلَيْهِ فإن رأيتما للقول وجهًا فقولا، وإلا فاسكتا إلى أن أدخل. قَالَ: فدخلنا إِلَيْهِ وهو يستاك ويقول- وهو مغتاظ- متعتان كانتا عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وعلى عهد أبي بَكْر، وأنا أنْهَى عَنْهُمَا. ومن أنت يا أحول حتى تَنْهَى عما فعله النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَأَبُو بَكْر؟ فأومأت إلى مُحَمَّد بْن منصور أن أمسك، رجلٌ يَقُولُ فِي عُمر بْن الْخَطَّاب ما يَقُولُ نكلمه نحن؟ فأمسكنا وجاء يحيى فجلس وجلسنا، فقال المأمون ليحيى: مالي أراكَ متغيرًا؟ 🔱ايشان مي گويند روزي مامون دستور داد تا در بين مردم به حليت متعه ندا دهند (يعني بگويند که متعه رسما حلال است ) . محمد بن منصور و ابو العيناء از فقهاي دربار وي بر وي داخل شدند تا شايد نظر وي را بر گردانند. در حاليکه وي با عصبانيت مشغول مسواک کردن بود ، کلام عمر را ذکر کرده و گفت : " دو متعه در زمان رسول خدا و ابو بکر بود و من آن دو را حرام مي کنم !!!" تو که هستي اي چپ چشم ( کنايه از کسي که به مطالب با ديد درست نگاه نمي کند) تا از آنچه که رسول خدا و ابو بکر انجام داده اند نهي کني؟ پس محمد بن منصور خواست با وي سخن بگويد اما ابو العيناء به وي گفت کسي که صراحتا در مورد عمر چنين سخن مي گويد ما به وي چه بگوييم؟ در اين هنگام يحيي بن اکثم بر وي وارد شده و با وي خلوت کرد و آنقدر با وي سخن گفت تا وي را از اين نظر باز گرداند . 📔📒این روایت در کتب متعدد اهل سنت آمده است از جمله : تاريخ بغداد ج14 ص202 المؤلف: أبو بكر أحمد بن علي بن ثابت بن أحمد بن مهدي الخطيب البغدادي (المتوفى: 463هـ)، الناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، دراسة وتحقيق: مصطفى عبد القادر عطا، الطبعة: الأولى، 1417 هـ، عدد الأجزاء: 24. تاريخ دمشق ج64 ص71 المؤلف: أبو القاسم علي بن الحسن بن هبة الله المعروف بابن عساكر (المتوفى: 571هـ)، المحقق: عمرو بن غرامة العمروي، الناشر: دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، عام النشر: 1415 هـ - 1995 م، عدد الأجزاء: 80 (74 و 6 مجلدات فهارس)، وفيات الأعيان وأنباء أبناء الزمان ج6 ص149 المؤلف: أبو العباس شمس الدين أحمد بن محمد بن إبراهيم بن أبي بكر ابن خلكان البرمكي الإربلي (المتوفى: 681هـ)، المحقق: إحسان عباس، الناشر: دار صادر - بيروت، تهذيب الكمال في أسماء الرجال ج31 ص214 المؤلف: يوسف بن عبد الرحمن بن يوسف، أبو الحجاج، جمال الدين ابن الزكي أبي محمد القضاعي الكلبي المزي (المتوفى: 742هـ)، المحقق: د. بشار عواد معروف، الناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: الأولى، 1400 - 1980، عدد الأجزاء: 35.⚠️
🖇پی نوشت 🔰رسالت بخش # بوکه بررسی مغفولاتی که غالبا جنبه ی درون مذهبی دارند است. در واقع این بخش فقط به آن گزارش های فرد محور در اهل _سنت که به شکل عمدی یا سهوی صرفا وجودیت فیزیکی دارند و هیچ گونه تاثیری در مبانی و اعتقادات نگذاشته اند می پردازد و مراتب تعجب و تحیر خود را از عدم اعتنا به آن ها در مسائل اعتقادی و علمی نشان می دهد. وگرنه دیدگاه های اعتقادی و کلامی شیعه به ویژه در این مسائل و این شخصیت سال ها و قرن هاست که چکش کاری شده است و پشتوانه ی هزاره ای از روایت و نسخه ی کتاب دارد که جای خالی برای جاگیری دیگر گزارش ها ندارد. 🔰 دو روایت تصویری نیز از همین لحاظ از این قاعده مستثنی نیستند یعنی حتی مخالفین هدف دار نیز از حذف کامل این فضائل عاجز بوده اند وگرنه چارچوب های نظری ما ،مارا کافی است....