Dolate Omavian Dar Andolos.pdf
10.41M
نام کتاب: دولت امویان دراندلس
نویسنده: عبدالمجید نعنعی
ترجمه: سپهری
موضوع: #امویان
https://eitaa.com/joinchat/30015669Ce2e1b2ef42
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
هدایت شده از معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها
📣فراخوان عضویت در انجمن های علمی پژوهشی
💠ثبت نام از طریق لینک: http://forms.jz.ac.ir/f_1
🔹ارتباط با ما
❇️شماره تماس: 02532112484 (ساعت 8-12)
📡ایمیل: anjoman.pajohesh@jz.ac.ir
🌐کانال معاونت پژوهش
https://eitaa.com/jz2602
نذر شهادت
نقاره میزنند... چه شوری به پا شدهست؟
نقاره میزنند... که حاجتروا شدهست؟
نقاره میزنند... نوای جنون کیست؟
بر سنگفرش صحن حرم خط خون کیست؟
آهنگ دیگریست که نقاره میزند
خون کبوتریست که فواره میزند
هنگامه تقرب حبلالورید شد
آنکس که داشت نذر شهادت شهید شد..
عشاق دوست غسل زیارت به خون کنند
سرمست عطر یار، هوای جنون کنند
چاقوی کفر در کف تکفیر برق زد
جادوی غرب، شعله به دامان شرق زد
گر ابن ملجمی به مرادی رسد چه باک؟
حاشا که اوفتد علم «یا علی» به خاک
حاشا که دست تفرقه مسحورمان کند
از گرد آفتاب حرم دورمان کند
همسنگریم و همدم و همراه و همقسم
آری به خون فاطمیون حرم قسم
✍🏻 #محمدمهدی_سیار
🏷 #شهدای_حرم_شاهچراغ
#شاهچراغ
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
🇮🇷 @Shere_Enghelab
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🌕#ویژگی _حضرت _امام_علی علیه السلام
«إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ.»
سوره مبارکه ی رعد/7🌕
"امیر المؤمنین علیه السلام هادی امت"
حتی در#کتب_اهل_سنت
طبری از علما و مفسرین بزرگ اهل تسنن در تفسیر خود روایت کرده است:
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يَحْيَى الصُّوفِيُّ، قَالَ: ثنا الْحَسَنُ بْنُ الْحُسَيْنِ الْأَنْصَارِيُّ، قَالَ: ثنا مُعَاذُ بْنُ مُسْلِمٍ، ثنا الْهَرَوِيُّ، عَنْ عَطَاءِ بْنِ السَّائِبِ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ: لَمَّا نَزَلَتْ {إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ} [الرعد: ۷] وَضَعَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَدَهُ عَلَى صَدْرِهِ، فَقَالَ: «أَنَا الْمُنْذِرُ» {وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ} [الرعد: ۷] ، وَأَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَى مَنْكِبِ عَلِيٍّ فَقَالَ: «أَنْتَ الْهَادِي يَا عَلِيٌّ، بِكَ يَهْتَدِي الْمُهْتَدُونَ بَعْدِي» .
ابن عباس گفت: هنگامی که آیه: «ای پیغمبر تو انذاردهنده هستی و هر قومی یک هادی (هدایتگر) هم دارد.» نازل شد، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) دست بر سینه نهاد و فرمودند: «من انذاردهنده هستم و و برای هر قومی هدایتگری وجود دارد» و با دست خود به شانه حضرت علی (علیه السلام) اشاره کرد و فرمودند: «ای علی، تو هدایتگر هستی؛ هدایتشدهها [بعد از من] توسط تو هدایت میشوند.»
📒جامع البیان عن تاویل آی القرآن (تفسیر الطبری)، تالیف طبری، جلد ۱۳، صفحه ۴۴۲-۴۴۳، چاپ دار هجر
#شاهچراغ
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#ویژگی_حضرت _امام_علی علیه السلام
🌕
#کتب_اهل_سنت
#شاهچراغ
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
بگو به #امین...
سروده جدید افشین علا که درباره حوادث اخیر
به رغم زخم زبانها به غم، عنان ندهم
ز کف، قرار خود از طعن طاعنان ندهم
رفیق عهدشکن! از تو کمترم آری
اگر که بر سر پیمان خویش جان ندهم
اگر چه صورتم از سیلی خودی سرخ است
چراغ سبز به بیگانگان نشان ندهم
به خیمه گه چو شبیخون بیامان زده خصم
ز تیربار کلامم به او امان ندهم
به رغم این همه تحریم، پیش چشم عدو
ز بیم، پرچم تسلیم را تکان ندهم
سبک سرانه چو پیران طالب تمجید
زمام عقل به تأیید هر جوان ندهم
بس است خوردن نیش از شکاف ها یک بار
دوباره در دهن مار، امتحان ندهم
رهین باور خویشم! هر آن چه خواهی گو
که دل به خشم و خوشایند این و آن ندهم
به رغم تازه به دوران رسیدگان حریص
مقام فقر به سرمایه جهان ندهم
زمین اگر همه دشمن شود، بگو به «امین»
که دست زخمی او را به آسمان ندهم
افشین علا- مهر ۱۴۰۱
پینوشت:امین تخلص امام خامنهایاست
#شاهچراغ
#شیراز_تسلیت
#برای_آرتین
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
نوادر الحکایات و غرایب الروایات (بحر النوادر) اثر منتشرنشدۀ عبدالنبی فخرالزمانی قزوینی، از آثار سدۀ یازدهم هجری، از نمونههای قصهنویسی در شبه قارۀ هند است که با توجه به اهمیت آن از دید مردمشناختی (آداب اجتماعی، آیینها، خوراک و پوشاک، و...)، از منابع معتمَد در زمینۀ شناخت اوضاع اجتماعی آن روزگار به شمار میرود. بررسی و تحلیل هشتاد حکایت از این کتاب، بر پایۀ نسخۀ مجلس شورای اسلامی (شمارۀ 3171) موضوع این مقاله است. این تحقیق پس از گزارشی دربارۀ قصهپردازی در عصر صفویه، به بررسی و تحلیل ساختاری و محتوایی نوادر الحکایات از منظرهای گوناگون میپردازد و افزون بر بازشناسی نسخهها و نویسندۀ آن و دیگر آثار او، درباره ساختار کتاب و شیوه حکایتپردازی، سبکشناسی (ویژگیهای زبانی و ادبی)، مأخذشناسی داستانها، بررسی محتوای داستانها و پیآمدهای اجتماعی، مردمشناختی و فرهنگ عامه در داستانهای وی، گزارشی عرضه میکند.
#تاریخ_اجتماعی
#شاهچراغ
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
چه غم از کشته شدن؟
هم زندگی، آزادی و زن را بلد است
هم عزت و ایمان و وطن را بلد است
ما را چه غم از کشته شدن؟ پس بکشید
ما چادرمان کفن شدن را بلد است
✍🏻 #عاطفه_جوشقانیان
🏷 #شهدای_حرم_شاهچراغ | #زن_زندگی_شهادت
#شاهچراغ
#برای_آرتین
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
🇮🇷 @Shere_Enghelab
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
✅ همایش بین المللی سیره و زمانه امام حسن عسکری (ع)
انجمن تاریخ پژوهان باهمکاری معاونت پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) برگزار می کند:
⬅️کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی: نقش زنان موثر در عصر امام حسن عسکری(ع)
👤ارائه دهنده : سرکار خانم نجمه صالحی
👤ناقد: حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدناصر موسوی
📒دبیرعلمی : سرکار خانم معصومه تقوی
⏰زمان: یکشنبه 1401/08/08 ساعت 10:30 الی ۱2
⬅️مکان: قم؛ پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، دانشگاه باقرالعلوم(ع) روبروی نمازخانه
💠لینک ورود به جلسه:
http://dte.bz/res1
اداره پژوهش
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
به بهانه هفت آبان
مورخان مسلمان درباره کورش چه میگویند؟
در دوران پس از اسلام مورخین اسلامی کمتر به آرامگاه پاسارگاد پرداختهاند، به طوری که اشاره به آرامگاه کوروش در این منابع مختصر و محدود است. نخستین مورخ مسلمان که به آرامگاه پاسارگاد اشاره کرده «ابن بلخی» است که در حدود 498 تا 511 هجری قمری کتاب ارزشمند فارسنامه را نگاشته است. ابن بلخی در کتاب «فارسنامه» شرح آرامگاه کوروش را چنین بیان میکند: «مرغزار کالان نزدیکی گور مادر سلیمان است طول آن چهار فرسنگ، اما عرض ندارد مگر اندکی و گور مادر سلیمان از سنگ کردهاند.»
پس از ابن بلخی، «حمد الله مستوفی» صاحب کتاب «نزهةالقلوب» در حدود سال 740 هجری قمری از این آرامگاه یاد کرده است، اما تشابه بسیار نوشتههای او با توضیحات ابن بلخی نشان میدهد که احتمالاً از روی کتاب «فارسنامه» نگاشته شده باشد. او این مکان را متعلق به مادر حضرت سلیمان (ع) میداند.
حاج میرزا حسن حسینی فسایی در کتاب ارزشمند «فارسنامه ناصری» این بنا را به نام «مشهد امنبی» یاد کرده است.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
اولین جهانگرد اروپایی که از این آرامگاه یاد میکند جوزپه باربارو (Barbaro Josafat) جهانگرد ونیزی است که در سال 1474 میلادی بازدیدی از آن داشته است. جوزپه باربارو در این باره مینویسد: گوری است که گویند قبر مادر سلیمان است و بر فراز آن کلیسای کوچکی است که خطوط عربی بر آن کندهاند، ایرانیان آن را مادر سلیمان خوانند و این بنا رو به مشرق است.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j