eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
138 ویدیو
307 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تحلیل گفتمان انتقادی قصیده ی بائیه ی حضرت فاطمه زهرا(س) نویسندگان:کبری روشنفکر،فاطمه اکبری زاده مطالعات تاریخ اسلام سال چهارم شماره ی ۱۳ / تابستان ۱۳۹۱ متون منثور و منظومی که در طول تاریخ به یادگار مانده بر مبنای بستر سیاسی، جامعه شناختی، اندیشگانی حاکم بر آن شکل گرفته؛ و نه تنها متأثر از این موقعیت‌ها، بلکه به نوعی جهت دهنده و تأثیرگذار نیز بوده است. ساخت‌های زبانی اغلب این ،متون دارای بار ایدئولوژیک است و در کنار کنش ،بیانی کنش های منظور شناختی و تأثیری نیز دارد. در تحلیل وفهم ،متون رویکردهای متعددی وجود دارد. رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی، رویکردی نوین در حوزه ی نقد و تحلیل محسوب میشود که معتقد است مسائل قدرت و سلطه منجر به بروز گفتمان‌های متفاوت و با اهداف خاص می‌گردند. پیروان این رویکرد ، ادبیات را سرشار از اظهارات فراواقعی میدانند که در پشت آنها نهفته است و از این رو میکوشند و رای صورتهای زبانی را بررسی کنند و از لایه های مختلف معانی و مفاهیم پرده بردارند. پژوهش حاضر سعی دارد با روش تحقیق توصیفی - تحلیلی و نیز با استفاده از رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی برپایه ی روش نورمن فرکلاف، قصیده ی بائیهی حضرت فاطمه زهرا را که پس از خطبه ی فدک سروده شده است، مورد نظر قرارخ دهد و در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین، نوع نگرش و بینش آن حضرت را بیان کند و ساختهای زبانی ایدئولوژیک این قصیده را روشن نماید ،همچنین کوشش میشود پیش از ورود به عرصه تحلیل، متن صحیح این قصیده، با استفاده از روش نقد تاریخی از بین اسناد مورد بازبینی قرار گیرد. نتایج حاکی از آن است که حضرت فاطمه زهراس با استفاده از صورتهای زبانی و ساختار ایدئولوژیک کلام و نیز با استفاده از پیش زمینه های لازم برای کنش ارتباطی در انتقاد گفتمانهای حاکم و رویکردهای نوظهور در جامعه ی اسلامی در قصیده ی خود به دنبال باز تولید گفتمان نبوی در جامعه ی اسلامی بودهاند. ایشان در گفتمانی انتقادی از تغییر و تحولات جامعه ی پس از نبی - اکرم(ص) صحبت میکنند و با ارجاع به دوران حیات نبی(ص)، الگوی شایسته را یادآور می شوند. https://b2n.ir/q12288 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
شیوه های مقابله با جنگ روانی در سیره ی حضرت زهرا (س) (مقاله علمی وزارت علوم) نویسندگان: حسین خاکپور ولی الله حسومی محبوبه خزاعی منبع: مطالعات راهبردی زنان سال نوزدهم زمستان 1395 یکی از روش های تسلط بر افکار و اندیشه ی مردم، جنگ روانی است که تأثیر آن به مراتب از جنگ های نظامی بیشتر است و از کارآمدترین و پویاترین نوع نبرد به شمار می رود. در طول تاریخ همواره این تکنیک میان جبهه های مختلف حق و باطل استفاده شده است. در تاریخ اسلام نیز نمونه های متعددی می توان یافت؛ از جمله اینکه پس از رحلت پیامبر (ص) هجمه های روانی و تبلیغاتی بسیاری در مدینه شکل گرفت و رهبران جبهه ی مخالف از این شیوه ی جنگی استفاده ی وسیع و پیچیده کردند و در مقابل حضرت زهرا (س) مبتکر بهترین تکنیک های ضد جنگ روانی عصر خود بودند که با در نظر گرفتن دو بعد منطق و احساس از ابزارهای گوناگون برای روشن کردن اذهان و ایجاد بصیرت مردم بهره بردند. در این مقاله سعی شده به روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد روایی- تاریخی، استراتژی جنگ روانی حضرت زهرا (س) به عنوان آغازگر دفاع از ولایت در مواجهه با جنگ نرم مخالفان حریم ولایت بازشناسی شود و این نتیجه حاصل آمده است که حضرت شیوه های ضد جنگ مثل روشنگری، افشاگری، تحریک عواطف، تشجیع و... را به کار گرفتند و لحظه ای در دفاع از امامت فرو نگذاشتند. از این رو تحلیل سیره ی حضرت در برخورد با جنگ روانی و تبلیغاتی معاندان می تواند الگویی عملی برای استفاده و به کارگیری در عصر حاضر باشد. https://b2n.ir/m47847 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا