eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
138 ویدیو
307 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تحلیل گفتمان انتقادی قصیده ی بائیه ی حضرت فاطمه زهرا(س) نویسندگان:کبری روشنفکر،فاطمه اکبری زاده مطالعات تاریخ اسلام سال چهارم شماره ی ۱۳ / تابستان ۱۳۹۱ متون منثور و منظومی که در طول تاریخ به یادگار مانده بر مبنای بستر سیاسی، جامعه شناختی، اندیشگانی حاکم بر آن شکل گرفته؛ و نه تنها متأثر از این موقعیت‌ها، بلکه به نوعی جهت دهنده و تأثیرگذار نیز بوده است. ساخت‌های زبانی اغلب این ،متون دارای بار ایدئولوژیک است و در کنار کنش ،بیانی کنش های منظور شناختی و تأثیری نیز دارد. در تحلیل وفهم ،متون رویکردهای متعددی وجود دارد. رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی، رویکردی نوین در حوزه ی نقد و تحلیل محسوب میشود که معتقد است مسائل قدرت و سلطه منجر به بروز گفتمان‌های متفاوت و با اهداف خاص می‌گردند. پیروان این رویکرد ، ادبیات را سرشار از اظهارات فراواقعی میدانند که در پشت آنها نهفته است و از این رو میکوشند و رای صورتهای زبانی را بررسی کنند و از لایه های مختلف معانی و مفاهیم پرده بردارند. پژوهش حاضر سعی دارد با روش تحقیق توصیفی - تحلیلی و نیز با استفاده از رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی برپایه ی روش نورمن فرکلاف، قصیده ی بائیهی حضرت فاطمه زهرا را که پس از خطبه ی فدک سروده شده است، مورد نظر قرارخ دهد و در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین، نوع نگرش و بینش آن حضرت را بیان کند و ساختهای زبانی ایدئولوژیک این قصیده را روشن نماید ،همچنین کوشش میشود پیش از ورود به عرصه تحلیل، متن صحیح این قصیده، با استفاده از روش نقد تاریخی از بین اسناد مورد بازبینی قرار گیرد. نتایج حاکی از آن است که حضرت فاطمه زهراس با استفاده از صورتهای زبانی و ساختار ایدئولوژیک کلام و نیز با استفاده از پیش زمینه های لازم برای کنش ارتباطی در انتقاد گفتمانهای حاکم و رویکردهای نوظهور در جامعه ی اسلامی در قصیده ی خود به دنبال باز تولید گفتمان نبوی در جامعه ی اسلامی بودهاند. ایشان در گفتمانی انتقادی از تغییر و تحولات جامعه ی پس از نبی - اکرم(ص) صحبت میکنند و با ارجاع به دوران حیات نبی(ص)، الگوی شایسته را یادآور می شوند. https://b2n.ir/q12288 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
شیوه های مقابله با جنگ روانی در سیره ی حضرت زهرا (س) (مقاله علمی وزارت علوم) نویسندگان: حسین خاکپور ولی الله حسومی محبوبه خزاعی منبع: مطالعات راهبردی زنان سال نوزدهم زمستان 1395 یکی از روش های تسلط بر افکار و اندیشه ی مردم، جنگ روانی است که تأثیر آن به مراتب از جنگ های نظامی بیشتر است و از کارآمدترین و پویاترین نوع نبرد به شمار می رود. در طول تاریخ همواره این تکنیک میان جبهه های مختلف حق و باطل استفاده شده است. در تاریخ اسلام نیز نمونه های متعددی می توان یافت؛ از جمله اینکه پس از رحلت پیامبر (ص) هجمه های روانی و تبلیغاتی بسیاری در مدینه شکل گرفت و رهبران جبهه ی مخالف از این شیوه ی جنگی استفاده ی وسیع و پیچیده کردند و در مقابل حضرت زهرا (س) مبتکر بهترین تکنیک های ضد جنگ روانی عصر خود بودند که با در نظر گرفتن دو بعد منطق و احساس از ابزارهای گوناگون برای روشن کردن اذهان و ایجاد بصیرت مردم بهره بردند. در این مقاله سعی شده به روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد روایی- تاریخی، استراتژی جنگ روانی حضرت زهرا (س) به عنوان آغازگر دفاع از ولایت در مواجهه با جنگ نرم مخالفان حریم ولایت بازشناسی شود و این نتیجه حاصل آمده است که حضرت شیوه های ضد جنگ مثل روشنگری، افشاگری، تحریک عواطف، تشجیع و... را به کار گرفتند و لحظه ای در دفاع از امامت فرو نگذاشتند. از این رو تحلیل سیره ی حضرت در برخورد با جنگ روانی و تبلیغاتی معاندان می تواند الگویی عملی برای استفاده و به کارگیری در عصر حاضر باشد. https://b2n.ir/m47847 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌چگونگی غصب و سرانجام آن❓❓❓ ✍ بعد از رحلت نبی اکرم (ص) غاصبان خلافت که می‌دانستند اهل‌بیت رسول خدا(ص) آن‌ها را به نمی‌شناسند و برای آن‌ها فضا و موقعیت فراهم شود بر ضد حاکمیت غاصب قیام خواهند کرد .تصمیم گرفتند که تمام آن‌چه را که به پیغمبر (ص) تعلق داشت مصادره کنند ،فدک تنها نبود بلکه هر آن‌چه که پیغمبر مالک آن بود توسط خلیفه تصاحب شد و با این عنوان که پیغمبر (ص) فرموده است که ما انبیا از خود «ارث» باقی نمی‌گذاریم و هر آن‌چه بماند پس‌از ما است و متعلق به همه مردم. ◀️ لذا خاندان پیغمبر را از هر مالی محروم کردند اما فدک در ابتدا ملک شخص پیغمبر(ص) بود وقتی‌که آیه« وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّهُ» نازل شد پیغمبر مأمور شد که فدک را به حضرت زهرا (س) ببخشد لذا فدک بعد از این دیگر ملک پیغمبر نبود بلکه در اختیار حضرت زهرا(س) بود. اما خلیفه غاصب فدک رو هم جزء اموال متعلق به پیغمبرحساب کرد و آن را گرفت . ◀️خلیفه اول در برابر شهودی که حضرت زهرا (س)گرفته بود موضع منفی گرفت. امیرالمؤمنین (ع)را به بهانه این‌که خود در این قضیه است رد کرد ،شهادت حسنین علیهماالسلام را هم به‌عنوان این‌که کودکان نابالغ هستند نپذیرفت و شهادت ام أیمن خدمتکار پیغمبر (ص) را هم به اعتبار این‌که یک زن است و شهادت یک زن پذیرفتنی نیست رد کرد. ◀️ تا موقعی که خلفای اول و دوم قدرت را در قبضه داشتن فدک به‌ظاهر استفاده عمومی میشد یعنی در اختیار دولت مدینه بود واز محصول آن برای استفاده می شد. ◀️اما در زمان خلافت عثمان بن عفان وی فدک رو را به تیول پسر عمو و فرد بسیار مورد امینش یعنی بن حکم داد. لذا فدک توسط مروان غصب شد تا خلیفه سوم در اثر انقلابی به کشته شد. ◀️ امیرمؤمنان علیه‌السلام روی کار آمد جالب اینجاست که وجود مقدس امیرمؤمنان علیه‌السلام متعرض نشد و از انها بازپس نگرفت تحلیل خود بنده این است که آن وجود مقدس نخواست تصور شود حالا که قدرت دست خاندان پیغمبر افتاده است از این فرصت استفاده کردن و فدک را به ملکیت خود بازگرداندند ◀️ بعد از صلح امام حسن علیه‌السلام کماکان بنی‌امیه فدک را در اشغال و ملک شخصی خود قرارداده بودند تا این‌که عمربن‌ در سال ۹۹به قدرت و خلافت رسید عمربن‌عبدالعزیز که گفته‌شده أعدل خلفای جائر بود و چندین کار مثبت و نیک از خود نشان داده است فدک را به نوادگان امام مجتبی (ع) بازگرداند اما بعد از مرگ این خلیفه در سال۱۰۱ وقتی‌که یزید بن عبدالملک به قدرت رسید مجدداً فدک اشغال کردند و بازگرداندند تا پایان دوره بنی‌امیه . ◀️در سال ۱۳۲ که بنی‌امیه کردند و بنی‌عباس قدرت را بدست گرفته‌اند در زمان مأمون فدک بازگردانده شد ولی دوباره بعد از مأمون بازپس گرفته شد و در چند نوبت ما می‌بینیم این سرزمین دست‌به‌دست می‌شود عباسی هم باز فدک رو برمی‌گرداند اما خلیفه بعدی پس می‌گیره و لذا این سرزمین در اختیار صاحبان حق خود قرار نگرفت. تنطیم: آقای سعید احمدوند -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j