eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
138 ویدیو
307 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
يَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ وَأَنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِينَ ای شقایق‌های آتش گرفته، دل خونین ما شقایقی است که داغ شهادت شما را بر خود دارد، آیا آن روز نیز خواهد رسید که بلبلی دیگر در وصف ما سرود شهادت بسراید؟... -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
مرا یاد است سطری بی‌بدیل از شعر خاقانی: «که سلطانی‌ست درویشی و درویشی‌ست سلطانی» الا روح صداقت، معنی ایثار و آگاهی! جهان غرق است در خودبینی و تزویر و نادانی تویی از عاشقان سر به زیر و سربلند ماه تویی از اهل‌بیت عشق ای خورشیدپیشانی دمی که با شهیدان خدایی راز می‌گویی تو حتی می‌توانی قدسیان را هم بگریانی... نوشتی دیو نفست را ببر اول به قربانگاه به روی خاتم انگشترت با خط دیوانی خلیل خودشکن کم دیده‌ام چونان تو در میدان که اسماعیل جان را می‌کند هر روز قربانی... الا پیر خراسانی، مریدی این چنین داری! سَبَق برده‌ست از رستم مگر این گُرد کرمانی سلام ما به این ظلمت‌شکن ماه بلنداختر درود ما به آن خورشید، آن پیر خراسانی صدای پارسایان از عراق و شام می‌آید مگر ایران برون آرد جهان را از پریشانی... الا ای قاسم فتح درخشان! فتح دیگر کن که خصلت‌های قاسم داری و خوی سلیمانی در این میدان فراوان مدعی دیدم مگر آخر نگین قدس را از دست اهریمن تو بستانی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با عرض تسلیت مجدد و آرزوی قبولی عــــــزاداریــــهاتون 🏴 🥀 و بزرگ داشت سال روز عروجی شدن سردار دل ها ♣️♣️♣️ تقدیم می شود: ♠️ علیه السلام ولایت# حضرت_ امیرالمؤمنین علیه السلام جواز عبور از صراط حتــــی درمصادر ◼️ گزارش قدمت عزاداری شیعیان در ایّام سلام الله علیها و مشخص بودن قاتلِ لعن شده نزد شیعیان حتــــی در مصادرخود اهل‌سنت ⚫️ 👂👂👂 این بخش به مناظره ی تخاطبی صوتی یک شیعه با اهل‌سنت که از قضا از علماء آنان است تعلّق دارد. 👌نکته ی زیبای این مناظره آن جا است که خیلی سریع این عالم به یکی از بزرگ ترین پاشنه آ‌شیل های اظهارات اهل تسنن اقرار می کند و می گوید :"شما شهادت حساب کن"، پس اگر این مناظره صرفاً درصدد علنی کردن یکی از تناقض های فراوان در اعتقادات اهل سنت نبود، قطعاً سؤال بعدی از این عالم سنّی این بود، که:دختر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در سن 18 سالگی اندکی پس از پدر سلام‌الله علیهما توسط چه کسی و چگونه به شهادت رسیده است؟ °°°منابعی از کتاب های اهل سنت که به این تأسف اشاره کرده اند ضمیمه می گردد. این نقل های دردسرساز هم به نقش ابابکر بن عفان در هجوم به خانه ی وحی اشاره می کند، هم اصل ماجرا بی هیچ دردسری اثبات می کند. چه بسا اگر خلیفه اول می دانست با همین یک جمله ی خشک و خالی چه آتشی بر خرمن یاران خود در طول تاریخ می اندازد هیچ وقت آن را بازگو نمی کرد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
ویژگی _حضرت_امام_علی علیه السلام ♠️ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
▪️قدمت عزاداری شیعیان در شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ▪️مشخص بودن قاتل نزد ایشان از ابتدا -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
▪️قدمت اعتقاد شیعیان به مصائب حضرت فاطمة الزهرا سلام الله علیها -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
°هجوم به خانه و هتک حرمت °حضور ابابکر بن عفان 📓کتاب الطبرانی 📓کتاب الخراسانی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
°هجوم به خانه و هتک حرمت ‌°حضور ابابکر بن عفان در حمله 📓 الاحادث المختاره تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔰به بهانه نفس‌های آخر یک مسجد تاریخی/نجمه صالحی ☝️عکس هوایی مسجد هفتشویه در حال تخریب لینک یادداشت در روزنامه سراسری سراج👇 https://serajonline.com/News/OnlineNewsItem/15989 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔰به بهانه‌ نفس‌های آخر «یک مسجد تاریخی» ✍️نجمه صالحی، دانشجوی دکتری تاریخ اسلام_دبیر انجمن تاریخ جامعه الزهرا سلام الله معماری ایرانی با ورود اسلام، باورهای اعتقادی و اصولی تازه‌ای را به نمایش گذاشت و معماری ایرانی_اسلامی را در عِداد الگوی معماری قرار داد، الگویی که در سیر تاریخی تکامل یافت و به شاخصه‌های گاه منحصر به فرد معماری ایرانی_اسلامی تبدیل شد. تک تک آثاری که با تکیه بر معماری اسلامی بنا شده‌اند، به عنوان یک سنت تاریخی مهم و به مثابه بخشی از هویت معماری در ایران اسلامی شناخته می‌شوند. معماری به عنوان نمونه بصری می‌تواند اساسی‌ترین بستر اصلی فرهنگ یک ملت باشد. واکاوی آموزه‌های معنوی پنهان در هویت حکمت و هنر معماری گذشته ایرانی می‌تواند نقش بسزایی در معناگرایی معماری اسلامی داشته باشد. در دنیای کنونی بی‌اهمیتی و کم‌توجهی به ریشه‌های اصلی معماری ایرانی_اسلامی، سبب بیگانگی معماری عصر امروز با بنیادهای مفهومی آن شده است. با تأمل در آثار و معماری پیشین، اصول و تفکر خاص پنهان در حکمت اسلامی ایران آشکار می‌شود. با تلفیق این اصول با ضرورت‌های زندگی امروز می‌توان در کنار حفظ ارزش‌های معماری ایرانی به رویکردی نوین در طرح معماری دست یافت. معماری ایران در دوران اسلامی به مثابه کارآمدترین ابزار خلق فضا توانسته آثار درخشان و مانایی را در شهرسازی به وجود آورد. خلق آثار شاخص معماری اسلامی در ایران، از قرون اولیه اسلامی آغاز شد و در دوران آل بویه، سلجوقیان و ایلخانان به شکوفایی و در عصر صفویه و پس از آن به نقطه اوج خود رسید. بناهای به‌جامانده از این دوران با وجود اینکه از نظر هنری و زیبایی بصری، در درجه والایی قرار داشتند؛ اما «زخرف» هم نداشتند به این معنا که تزیینات بی‌ارتباط و منافی تقدس مکان در آن بناها استفاده نمی‌شد و متناسب با قدسیت مکان، بناها آراسته می‌شدند. متأسفانه معماری و شهرسازی سنتی ایران در دوران معاصر و با گسترش ارتباط با جهان غرب، از تفکرات و سبک‌های مدرن تأثیر پذیرفته است؛ به این معنا که حتی مساجد جدید با تزیینات نامتناسب ساخته می‌شوند و از معماری اصیل ایرانی فاصله گرفته‌اند. به دیگر سخن در عصر حاضر، تزیینات در معماری به تأسی از این جریان مشوش و بی‌هویت شده است و نمی‌توان در بسیاری از آن‌ها اثری از مفهوم سرزمینی، ملیت و هویت را بازیافت. همه این موارد توجه به احیای هویت تزییناتِ معماریِ ایرانی اسلامی را ضروری می‌نمایاند. افزون بر معماری زیبای بسیاری از آثار تاریخی نظیر مساجد، بقعه‌ها، بارگاه‌ها، قدمگاه‌ها و آرامگاه‌ها، که شایسته توجه هستند؛ کتیبه‌هایی در این بناها وجود دارد که از یک‌سو متناسب با فضای قدسیت مکان بوده و از سوی دیگر بسیاری از باورهای عمومی مردم یا باورهای مورد قبول حکومت بر آن‌ها حکاکی شده است؛ از این رو می‌توان بسیاری از اعتقادات و ارزش‌های پذیرفته‌شده در جامعه آن دوران را به عنوان مستند تاریخی کشف کرد. به عنوان نمونه در برخی از منابع مکتوب تاریخی شهر اصفهان را تا دوران صفویه، مرکز تشیع و شهر شیعه‌نشین نمی‌دانستند؛ بنابر این وجود مسجد جامع اصفهان و کتیبه بسیار زیبا و منحصر به فرد آن همچنین مسجد جامع هفت شویه و کتیبه موجود که در آن صلوات کبیره و صلوات بر حضرت خدیجه(سلام الله علیها) حک شده و بقعه پیر بکران که حاوی صلوات کبیره و نام چهارده معصوم(علیهم السلام) و حضرت خدیجه(سلام الله علیها) است، دلیل قاطعی برای رد نظریه یادشده هستند. نکته در خور نگاه این است که مسجد جامع هفت‌شویه اصفهان مربوط به سده ۷ ه‍.ق و متعلق به دوره سلجوقی، در سال ۱۳۴۱به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است؛ اما هم اکنون در اثر غفلت متولیان حفظ آثار کهن، بخش عمده آن یعنی گنبد مسجد فروریخته و دیوارهایش آسیب بسیاری دیده‌ است. باید دانست که با نابودی این بنا، بخشی از هویت اصیل ایرانی و یادگار پیشینیان، به فراموشی سپرده خواهد شد و بایسته است اهتمام بیشتری برای حفظ این اماکن صورت گیرد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j